מדריכים עם תשוקה לחינוך
אנו מחפשים אחר מדריכים שהמילה "חינוך" מדברת אליהם ומרגשת אותם. כאשר יש למועמדים את הרצון ללמוד ולהשקיע, ואת האנרגיה הנכונה, אנו יכולים להעניק להם את הכלים שיהפכו אותם למדריכים.
לאחר תהליך הסינון הראשוני, המועמדים שלנו עוברים תהליך הכשרה וסינון הכוללים התנסות מעשית מול הילדים. המדריכים שעוברים את ההכשרה ומתחילים לעבוד בשטח מוסיפים את חלקם למערך השיעור, ואנו מתאימים את מערך השיעור בהתאם לפידבק העולה מהשטח, כלומר מהילדים.
איך לדבר עם ילדים
האינטראקציה עם הילדים היא אחד האתגרים הגדולים והחשובים ביותר. אנו שמים דגש גדול על התקשורת מול הילדים. על המדריכים לדעת כיצד לדבר עם ילדים, כיצד לפעול מול בעיות משמעת וחוסר שיתוף פעולה. אנו מוודאים שהמדריך יהיה מוכן לכל סיטואציה אפשרית וידע כיצד להתמודד איתה.
אנו עושים זאת מתוך גישה שמאמינה כי אין ילד רע, יש ילד שרע לו. ועל אותו המשקל אנו אומרים כי אין ילד שהוא ”קשה“, יש מדריך שמתקשה מול הילד. ולכן אנו מלמדים את המדריכים את אפקט פיגמליון ושינוי התנהגות באמצעות שפה חיובית.
הסמנטיקה חשובה מאוד, ואנו מדגישים זאת בהדרכות שלנו – זה בא לידי ביטוי גם כאשר מדברים עם הילדים, וגם כאשר מדברים על הילדים. אנו תמיד לוקחים אחריות, ולא מאשימים את הילד.
אפקט פיגמליון
זוהי אחת השיטות שבה אנו מפחיתים התנגדויות ומתמודדים עם הפרעות במערך השיעור. בשיטה זו אנו מעניקים מחמאות חיוביות לילד, אשר לא בהכרח מגיעות לו. כלומר המדריך ממש מסתכל על התלמיד המפריע "במשקפיים ורודות" ומעניק לו תשומת לב חיובית. באמצעות שיטה זו אנו מצליחים לגרום לאפקט חיובי ולחולל שינוי בהתנהגות.
שפה חיובית אצל ילדים
אם יש חוק שאנו תמיד מקפידים עליו, זה לדבר עם הילדים באופן חיובי. אנו רואים בכך חשיבות רבה. מטרת ההדרכות היא להעצים את הילדים, והרי איך נעשה זאת אם נפחית מערכם ונדבר אליהם באופן שלילי?
נפש הילד היא עדינה וגמישה, מילים שליליות יכולות לפגוע בה, ומילים חיוביות יכולות לחזק ולהעצים את הילד. הן יעצבו את מבנה אישיותו היום, וגם כאשר יגדל.
מערכי השיעור שלנו תוכננו בקפידה רבה. אך יחד עם זאת אנו מבקשים מהמדריכים להביא לכל הדרכה משהו אישי מתוך העולם שלהם. כך אנו משיגים יותר חיבור בין המדריך להדרכה, והתוצאה היא הדרכה מלהיבה יותר.
קצת עלינו
אנו ב"טבע בפעולה" מביאים ניסיון של 17 שנה בתחום החינוך. אנו מקיימים שיעורי תל"ן ותכניות העשרה לבתי ספר בכל אזורי הארץ, ממטולה ועד אילת. אנו מביאים אל תוך תכנית הלימודים עשייה ירוקה, חווייתית וערכית. אנו עושים זאת באמצעות הפעלות, סדנאות ופרויקטים בהם התלמידים נחשפים לטבע והסביבה, עבודת כפיים, טכנולוגיה, מכניקה ומלאכות יד מסורתיות.
ניסיון של מעל עשור בעבודה עם ילדים
שלום שמי סרגי, הנני בעל תואר ראשון במדעי החברה וקרימינולוגיה, ואיש חינוך בכל רמ"ח איברי.
לאחר לימודי התואר עשיתי הסבה להוראה בחינוך המיוחד. אך את התשוקה לחינוך גיליתי עוד לפני, כאשר עבדתי בחממה האקולוגית בעין שמר – שם גיליתי שאני אוהב את העבודה החינוכית ואני טוב בה. ובמקביל תמיד עסקתי בפרויקטים חינוכיים בחינוך הבלתי פורמלי.
לאחר העבודה בעין שמר, עבדתי בבית הספר לחינוך המיוחד שפרירים א' בגבעת חיים. לאורך כל הדרך היו לי הצלחות בעבודה עם הילדים, עם דגש על אלו שנחשבו על ידי המערכת כ"קשים". במהרה הבנתי שיש לי גישה חינוכית שעובדת. ויכולתי לראות איך כל מה שספגתי בחממה בעין שמר, העבודה בבית הספר שפרירים א' וכל מה שלמדתי ביזע רב, העניקו לי את הכלים הנכונים. וכנראה שהמורים הגדולים באמת היו הילדים עצמם.
בהכשרתי אני מורה למדעים בחינוך המיוחד, ובעל ניסיון של מעל עשור בעבודה עם ילדים ונוער בקבוצות וביחידים. הקמתי את "טבע בפעולה" מתוך אמונה ותשוקה לעשייה חינוכית חווייתית. חיפשתי להקים מסגרת שתבטא בצורה הטובה ביותר את הגישה שלי לחינוך.
אני מוצא אתגר והנאה רבה להדריך ילדים ולראות את התהליך שבו הם עוברים – תהליך של עבודת צוות ושיתוף פעולה, התנסות "דרך הידיים" בבנייה ויצירה, והרחבת היכולות והגבולות.
אני והצוות שלי נגיע לכל מקום בארץ, ונביא לשם את הסדנאות וההפעלות הייחודיות. יש לנו תוכניות רבות המתאימות בתור תכניות תל"ן וגפ"ן. הסדנאות שלנו חושפות את הילדים ליצירה המבוססת על שעשועי מדע, וחושפת את הילדים לעקרונות מדעיים בצורה חווייתית ומדליקה. בנוסף אנו מציעים סדנאות גיבוש והעצמה בסגנון ODT, סדנאות עם משחקים ומשימות מעצימות ומחזקות ברמת הפרט וברמת הקבוצה.
אני מאמין בלימוד דרך חוויה ועשייה משמעותית. אני מאמין בעוצמת החיבור והכוח של הקבוצה. ואת זה אני מדגיש בהפעלות ובתוכניות העשרה בבתי הספר.