בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות ויצירתיות.
המשחקים במפגש
טנגרם
הטנגרם הינו משחק מרתק ומהנה המחדד את היצירתיות של המשתתפים ומאלץ אותם לעבוד בשיתוף פעולה לשם הצלחת המשימה.
ראשית מה זה טנגרם? טנגרם הוא מעיין פאזל גדול שבאמצעותו המשתתפים בונים כל מיני צורות מיוחדות בין אם צורות מוגדרות ובין אם צורות חופשיות מפרי הדמיון.
במשחק נחלק את המשתתפים למספר קבוצות כך שכל קבוצה תצטרך לבצע את המשימות תוך חשיבה משותפת ועזרה של חברי הקבוצה אחד לשני.
בטנגרם כל קבוצה תקבל את החלקים הבאים:
- 2 משולשים גדולים
- 1 משולש בינוני
- 2 משולשים קטנים
- 1 ריבוע
- 1 מקבילית
חשוב שכל קבוצה תקבל את החלקים האלו בדיוק, לא פחות ולא יותר לשם הצלחה בבניית הטנגרם.
לאחר שהבנו את הבסיס (אילו חלקים כל קבוצה מקבלת ומה המטרה של כל קבוצה) נעבור לפעילות עצמה. אז את פעילות הטנגרם ניתן לבצע בכל מיני וריאציות שונות ומשונות. בסיכום הזה אתן דוגמאת לכמה וריאציות אך כמובן שכל מדריך יוכל להעביר את הפעילות בדרך שלו ולקחת אותה לכיוון שלו.
- בניית הטנגרם על פי צורות מובנות בדף ההוראות – יחד עם חלקי המשחק כל קבוצה מקבלת דף הוראות המחולק ל2 חלקים: צד אחד צבעוני עם צורות מגוונות שאפשר לבנות באמצעות הטנגרם. בצד הצבעוני נוכל לראות בדיוק כיצד ניתן לבנות את הצורות, כלומר החלקים מופיעים בצורה ברורה וניתן להבין בבירור כיצד לבנות את הצורה. בצד השני נקבל את אותן צורות אך כבלוק שחור בו לא ניתן לראות איך לבנות את הצורה. זה כבר אתגר אמיתי. ראשית נבחר כמה צורות ונשלח את קבוצות לבנות אותן באמצעות הצד הצבעוני בזמן המהיר ביותר. לאחר שהקבוצות הצליחו לבנות את את הצורות ניתן להעלות את דרגת הקושי, לבחור כמה צורות חדשות ועכשיו לשלוח אותם לבנות את הצורות באמצעות הצד השחור מבלי שהם רואים כיצד למקם את החלקים. החלק הזה דורש המון חשיבה ומאמץ מכיוון שעל קבוצות להבין לבד באמצעות בסיעור מוחות משותף כיצד למקם את החלקים. את צורת הפעילות הזו ניתן לקיים ב2 צורות – תחרותי ושיתופי. במידה והמשתתפים נהנים מעצם הפעילות והאתגר של הטנגרם מספיק להם אין צורך להכניס תחרות למשוואה ואפילו נעודד אותם לעזור לקבוצות אחרות שפחות מצליחות.
במידה והמשתתפים צריכים מעט "אקשן" נכניס מימד תחרותי ונהפוך את זה לתחרות בין הקבוצות.
- במידה והקבוצות מתקשות לבנות את הצורות באמצעות הצד השחור, ניתן להוסיף להם משימות קטנות וקבוצה שתעמוד במשימה תוכל להפוך את הדף לצד הצבעוני למספר שניות.
לדוגמה: קבוצה שכל חברי הקבוצה עושים 10 שכיבות שמיכה יכולה להפוך את הדף למשך 20 שניות.
- בניית הטנגרם על פי צורות מפרי דימון הקבוצה – בוריאצית המשחק הזו לא נחלק למשתתפים את דפי ההוראות ונאפשר להם לבנות באמצעות חלקי הטנגרם כל צורה העולה בראשם. ניתן לעזור להם ולהגדיר להם איזו צורה לעשות או באיזה נושא לעשות את הצורה אך לא להגדיר להם איך הצורה צריכה להיראות.
לדוגמה:
- "בואו נראה איזו קבוצה ראשונה עושה לי צורה הקשורה לחג פורים".
- " בואו נראה איזו קבוצה עושה הכי מהר כלב".
- "בואו נראה איזו קבוצה ממציאה את הצורה הכי מגניבה".
- טנגרם משותף – נחבר את כל חלקי הטנגרם של כל קבוצות ונבקש מהקבוצות לבנות צורות מיוחדות אבל כקבוצה אחת, כלומר במקום להיות מחולקים לכמה קבוצות, כעת כל המשתתפים הם קבוצה אחת שמטרתה לבנות יחדיו את הצורה הכי מיוחדת ומגניבה!
- אלו כמה דרכים בהם ניתן להשתמש בטנגרם ולהפוך אותו למערך פעילות מהמם אך כמובן שכפי שציינתי כל מדריך יכול לקחת את הפעילות לכיוון שלו.
ציוד לפעילות
- ערכה עם כל צורות הטנגרם. ניתן להדפיס את הצורות מהקישורים: איך להכין טנגרם בבית וצורות שניתן להרכיב.
- דפי הנחייה לבניית צורות מוגדרות.
- עגלה לסחיבת הארגז (עוזר, לא חובה 🙂)
ערכי הפעילות
עבודת צוות – ניתן לראות באופן מובהק שהצלחת הקבוצה במשימות תלוייה בעבודת הצוות שלהם.
קבוצה של 4 גאונים שכל אחד מהם מושך לכיוון שלו מבלי לנסות להתחשב בדעת חברו יעבדו הרבה יותר קשה ויצליחו הרבה פחות מקבוצה של 4 ילדים בכיתה א' שמשתפים פעולה ועובדים יחדיו. הפעילות מעוררת שיח על איך עובדים בקבוצה, האם אני מקבל את חברים שלי ודעותיהם? האם אני משתלט? ועוד…
יצירתיות – בניית טנגרם מעודדת יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא, ועבודה על מוטוריקה עדינה אשר מפתחים את המוח באופן משמעותי.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- איך היה לעבוד כקבוצה?
- מי הרגיש שהוא הצליח להתבטא בתוך הקבוצה? מי פחות?
- מי הרגיש שהוא היה פתוח להקשיב לחברים שלו לקבוצה? מי פחות?
- איך אנחנו יכולים להשתפר ולהקשיב יותר לחברים שלנו?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.