הילדים מתפתחים, גדלים ומשתנים ללא הרף אך הכניסה שלהם אל גיל ההתבגרות מהווה מהפך של ממש. החל מגיל 10 הילדים מתחילים להפוך לבני נוער ומתמודדים עם שינויים פיזיולוגיים, חברתיים ונפשיים. המעגל החברתי שלהם משתנה, תחומי העניין משתנים, מצב הרוח אינו תמיד יציב, הם זקוקים להכוונה ולא תמיד יודעים איך לקבל אותה.
התפקיד של הצוות החינוכי הופך מורכב ומאתגר יותר, צוות ההוראה מתבקש לבנות עבור הילדים סביבת למידה תומכת, מוגנת, מעניינת ובו זמנית גם ערכית. זהו שלב קריטי בו עלולים להופיע מקרים של נידוי חברתי גם בכיתות מגובשות.
פעילות חדשה בכל פעם
בעוד ילדים קטנים מעדיפים פעילויות מוכרות, ילדים גדולים זקוקים לחידושים. העידן המודרני גורם לילדים שלנו להשתעמם מהר ולחפש אחר ריגושים. צוות ההוראה מתבקש לבחור פעילויות גיבוש והעשרה בכמה סגנונות וכמה תחומי עניין. ילדים בגיל 10 לא יקבלו בשמחה את אותן הפעילויות משנה שעברה.
בבואנו לבחור פעילויות ODT לגיל 10 נתמקד בכאלו שמעודדות העצמה, התפתחות אישית, חשיבה יצירתית, אינדיבידואליות, שיתוף פעולה, פיתוח כישורים חברתיים, חמלה, הכלה של השונה, התמודדות עם תסכול, התמודדות עם הצלחה, קבלת החלטות, מנהיגות.
חשיבות של פעילות גיבוש כיתתי
יכולות חברתיות טובות הן דבר נרכש. אם נלמד את הילדים איך לרכוש חברים ואיך להיות חברים טובים נספק להם כלים חיוניים לחיים. מחקרים גילו שיכולות חברתיות משפיעות על מדד האושר וההצלחה שלנו, אנחנו יותר מאושרים, מסופקים ומצליחים כאשר אנחנו מוקפים בחברים טובים.
הפן החברתי חשוב מאוד לילדים בגיל 10 ובהתאם פעילויות גיבוש נדרשות באופן קבוע. פעילויות הגיבוש נועדו לעודד היווצרות של קשרים חברתיים חדשים, לחזק קשרים קיימים ולהמחיש לילדי הכיתה את הכוח שלהם כקבוצה. פעילות ODT מלמדת את הילדים איך לפעול בתוך קבוצה ללא ביטול עצמי ומבלי לבטל את החלשים. הילדים למדים תחושה של ניצחון קבוצתי וגם תסכול קבוצתי.
רעיונות לפעילויות ODT לכיתות ה-ו
פעילות ODT השרברבים
הקבוצה מקבלת צינורות, דלי עם מים, דלי ריק, על חברי הקבוצה למצוא את הדרך להרכיב מהצינורות צינור אחד ארוך במטרה להזרים מים אל הדלי הריק. ניתן לבצע את הפעילות בכמה דרגות קושי. הפעילויות מעודדות שיתוף פעולה, תקשורת, מנהיגות, יכולת שכנוע, הקשבה, חשיבה אסטרטגית.
פעילות ODT הר געש
עבור הפעילות יש להצטייד ביריעת בד חזקה שמסוגלת לשאת משקל של אדם, חבלים לנשיאה, כדור מדמה קרח, דלי מדמה הר געש. כהכנה למשחק נסמן מעגל לבה רותחת גדול ובמרכזו נמקם את הר הגעש (הדלי). הקבוצה מתבקשת למצוא את הדרך לסתום את פתח התפרצות הלבה מהר הגעש באמצעות כדור הקרח. אסור לדרוך על המעגל או להניח עליו חפצים, כל חפץ שנוגע במעגל הר הגעש מיד נשרף ונלקח מהקבוצה. הפעילות מעודדת תקשורת, שיתוף פעולה, ניהול משברים, ניהול משימה, הקשבה, חשיבה יצירתית, פיתוח כישורים חברתיים, מנהיגות.
פעילות ODT חבל האש
פעילות זו דורשת 2 מדריכים שאוחזים בחבל בשתי הקצוות שלו בעוד הילדים המשתתפים בפעילות עומדים בתור, המטרה של כל משתתף היא לעבור את החבל מבלי לגעת בו בכלל. המדריכים קובעים את רמת הקושי על פי גילאי הילדים.
המשתתפים מעודדים זה את זה ונותנים עצות. בשלב מתקדם של הפעילות נחלק את הילדים לזוגות או שלשות ונדרוש מהם לחצות את החבל יחד. פעילות חבל האש מלמדת את הילדים להתמודד עם אתגרים ופחדים, לעזור ולהיעזר, לשתף פעולה, להוביל, לתקשר, לפעול כקבוצה וגם לבד.
פעילות ODT גשר על המים
נחלק את הילדים לקבוצות כאשר כל קבוצה מתבקשת לחצות את הנהר יחד מבלי לדרוך על הרצפה. לרשות הקבוצה לוחות עץ שאפשר לדרוך עליהם. הילדים נדרשים להעביר ביניהם את לוחות העץ ולבנות יחד את הגשר. בהתאם לדרגת הקושי המבוקשת נקבע זמנים או נודיע על הימצאות של תנינים חוטפי לוחות עץ בנהר. הפעילות מעודדת שיתוף פעולה, עבודת צוות, הכלה, הקשבה. שימו לב, כל חברי הקבוצה מחויבים לחצות את הנהר יחד.
פעילות ODT היא למידה התנסותית. הפעילויות מתוכננות בהתאם לתכנים אותם נרצה להעביר לכיתה כאשר ההמלצה היא על למידה הדרגתית. כך למשל, פיתוח כישורים חברתיים או גיבוש כיתתי ידרשו סדרה של כמה פעילויות. סדנאות ODT מתקיימות בדרך כלל בסביבה חיצונית (חצר בית הספר, פארק, חוף הים, חצר בית) במטרה להוציא את הילדים מהאזור הבטוח שלהם (Comfort Zone). השגחה צמודה של מדריכים מנוסים נחוצה לאורך כל הפעילות. המדריכים מכוונים את הפעילות, מנחים את הקבוצה, שומרים על החוקים, מעודדים ויוצרים סביבה אוהדת.