הכנות לפעילות
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש – התמודדות אישית עם אתגרים + עבודת צוות, שיתוף פעולה וחברות.
המשחקים במפגש
חבל אש
תפעול המשחק
במידה ויש 2 מדריכים כל מדריך אוחז בצד אחר של החבל, במידה ויש מדריך אחד קושרים את החבל למשהו דומם וחזק שלא יכול לזוז(עמוד, עץ וכו') והמדריך מחזיק בצד השני של החבל.
מעמידים את הילדים בתור אחד אחרי השני כאשר המטרה של כל ילד וילדה היא לעבור את החבל מבלי לגעת בחבל בכלל – לכן המשחק נקרא חבל אש, מי שנוגע בחבל "נשרף".
את החבל אנחנו מזיזים על פי רמת קושי עולה וכמובן על פי יכולת וגיל הילדים.
ראשית נזיז את החבל מצד לצד כמו נחל מתפתל, בשלב יותר מתקדם נזיז את החבל למטה ולמעלה ולבסוף אפשר לסובב את החבל ממש כמו בקפיצה בחבל ולהגביר קצב על פי הרמה.
כאשר הילדים מצליחים להתמודד באופן אישי עם האתגר נקשה עליהם ונחלק אותם לזוגות, שלישיות, רביעיות וכו' על פי יכולתם.
במידה והם ממושמעים ועושים את המשימה בצורה טובה אפשר לעשות להם תחרות שהם ממש אוהבים – בנים נגד בנות. כל הבנים עומדים בשורה מחזיקים ידיים וכנ"ל הבנות. בתחרות נראה איזו קבוצה יכולה לעבור את החבל כקבוצה (כולם מחזיקים ידיים) מבלי שאף אחד נוגע בחבל.
בחלקים הקבוצתיים נסובב את החבל כמו בקפיצה בחבל.
נ.ב: במידה ורמת הקבוצה ממש גבוהה (לרוב כיתות ה' +) ניתן להוסיף שכל מי שעובר את החבל צריך להוסיף כמה קפיצות בחבל.
ציוד לפעילות
- חבל עבה באורך 5 מטרים מינימום !
- במידה ואנחנו לבד יש לוודא שיש לנו חפץ לקשור אליו את החבל (לרוב יהיה עץ, עמוד או שער של כדורגל בסביבת הפעילות. אפשר אפילו גדר.
ערכי הפעילות
במשחק חבל האש המטרה היא להוביל את הילדים להתמודדות עם אתגר, עם קושי, עם פחד. חלק מהילדים לא ירצו לנסות לעבור את החבל מהפחד שמא הוא יפגע בהם. בפעילות נבחן איך כל אחד ואחת מתמודדים עם הפחד, עם הקושי. כנ"ל גם לגבי מעבר החבל כקבוצה, איך אני מתמודד עם קושי כשיש איתי עוד חברים, מצד אחד זה עוזר מצד שני זה מקשה.
גשר על המים
תפעול המשחק
ראשית מטרת המשחק היא לחצות "נהר" כקבוצה , כלומר להגיע מנקודה 1 לנקודה 2 מבלי לדרוך על הרצפה בכלל.
ראשית נגדיר נקודת התחלה ונקודת סיום (כמו 2 גדות של נהר), ונעמיד את הילדים בתור מסודר בנקודת ההתחלה.
הילדים מקבלים רפסודות (פלטות עץ) שרק עליהן הם יכולים לדרוך בין נקודת ההתחלה לנקודת הסיום לאורך כל המשימה – ניתן לחלק לכל ילד רפסודה אחת או לחלק רק לחלק מהילדים ואז רמת הקושי עולה מכיוון שיש פחות רפסודות.
את הרפסודות הם מעבירים מהסוף להתחלה בצורה כזו שיוכלו להתקדם לאט לאט לעבר נקודת הסיום.
מטרת הילדים היא שכל חברי הקבוצה יגיעו לנקודת הסיום בזמן הכי מהיר. אפשר להגדיר זמן מראש למשימה או להשאיר את הזמן פתוח ולעשות תחרות עם קבוצות אחרות. כך או כך לא לעצור אותם לפני שהם מסיימים אלא רק בסוף לומר להם האם עמדו/ לא עמדו בזמן . (בנימה אישית אני אוהב להגיד לכולם, במיוחד לילדים קטנים, שהם עמדו בזמן כי זה ממש משמח אותם).
נקודות חשובות
- בנהר יש תנינים, ה"תנין" (שזה המדריך/ ילד שבחרנו לתפקיד) לוקח כל רפסודה שאף אחד לא עומד עליה. זוהי דרך להוסיף אתגר למשימה, בכך שהילדים יחשבו טוב טוב לפני שיניחו את פלטת העץ על הרצפה.
- במידה ואנו רואים כי הילדים מתקשים אפשר להוסיף להם רפסודות אבל רק לאחר שיבצעו משימה אותה נגדיר להם ( לקפוץ 10 פעמים על רגל אחת, לשיר כקבוצה " עם ישראל חי" וכו').
- בשביל להפוך את המשימה למאתגרת ומצחיקה יותר ניתן לקשור לחלק מהילדים את העיניים, לקשור שני ילדים ברגל אחת כך שיהיו צמודים אחד לשני, ולקשור לילדים את הידיים אחד לשני.
ציוד לפעילות
- פלטות עץ בגודל ש- 2 ילדים יוכלו לעמוד עליה (לפחות 15 פלטות עץ לכיתה ממוצעת).
- 5-6 בנדנות לקשירת עיניים ולקשירת הילדים אחד לשני (לא חובה אך מומלץ מאוד).
ערכי הפעילות
הערך המרכזי בפעילות הוא כמובן עבודת צוות ושיתוף פעולה.
הילדים תלויים אחד בשני ולא יוכלו לצלוח את המשימה ללא עזר חבריהם לכיתה.
בתוך זה יש גם את ההתמודדות האישית של כל אחד בסיטואציה, להיות תלוי בחברים, במיוחד אלו קשרנו להם את העיניים או שקשרנו אותם לחבר או חברה.
שאלות מעוררת מחשבה לילדים
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי פחד לעבור את החבל? איך התמודדת עם הפחד, עם האתגר?
- מי רוצה להגיד מה אפשר ללמוד מהפעילות שעשינו?
שאלות למי שקשרנו במשחק הגשר על המים:
- איך הרגשת?
- האם הרגשת שאתה מקבל עזרה מהחברים?
- איך זה מרגיש להיות תלוי במישהו אחר?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.