קצת על הפעילות
פעילות הדלקת האש מחולקת לשני חלקים, כאשר בחלק הראשון המשתתפים יעבדו בקבוצות קטנות של בין 3-6 ילדים בקבוצה, ובחלק השני כל הקבוצות יתאגדו חזרה לקבוצה אחת גדולה ויעבדו ביחד כמקשה אחת.
חלק א'
ראשית בתחילת הפעילות, לפני שנחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות נושיב את כולם במעגל, נציג להם את אביזרי הפעילות ונדגים להם כיצד באמצעותם ניתן להבעיר אש.
קצת על אביזרי המשימה ואופן ביצוע המשימה:
לשם ביצוע המשימה והדלקת האש עומדים לרשותינו 4 חלקים:
- חבל קצר – באורך מטר אחד פחות או יותר.
- מקל שדומה בצורתו לעיפרון – מחודד מלמעלה וקהה מלמטה – נקרא לו "העיפרון".
- קרש עץ עם חור חיבור ל"עיפרון"
- קרש עץ קטן יותר שישמש אותנו בתור ידית החזקה – נקרא לו "הידית". גם על ה"ידית" יש חור חיבור לעיפרון, רק מעט קטן יותר משל הקרש עץ.
לאחר שארבעת החלקים עומדים לרשותינו נוכל להתחיל בביצוע המשימה. המשימה מחולקת למספר שלבים:
- נתחיל את המשימה בלקחת את החבל ולעשות קשירה פשוטה סביב ה"עיפרון".
- לאחר הקשירה נלפף את החבל 5-6 ליפופים סביב העיפרון מכל צד. הליפופים זה חלק חשוב וקריטי, באמצעות הליפופים ה"עיפרון" מסתובב ומתחכך על הקרש. ככל שהליפופים יהיו יותר חזקים ומסודרים על העיפרון, החיכוך שלו עם הקרש יהיה טוב יותר. תכף תבינו… 🙂
- כאשר יש לנו "עיפרון" עם חבל קשור ומלופף סביבו, נניח את הקרש שלנו על הרצפה, את ה"עיפרון" על חור החיבור שבקרש, ואת ה"ידית" על העיפרון מלמעלה בחור החיבור שלה.
- לאחר שביצענו את 3 השלבים הראשונים אנחנו מוכנים לבצע את המשימה. נבחר 2 מתנדבים להדגמת המשימה, מתנדב אחד תפקידו להחזיק את הקרש שעל הרצפה ולקבע אותו כדי שלא יזוז, מתנדב שני תפקידו להחזיק את הידית בחוזקה, גם כדי שה"עיפרון" לא יזוז או יפול וגם כדי להגדיל את החיכוך בין ה"עיפרון" לקרש. ככל שהחיכוך יהיה גדול וחזק יותר כך המשימה תעבוד בצורה טובה יותר (בגילאים הקטנים מומלץ לבחור 2 מתנדבים שיחזיקו את ה"ידית", זאת על מנת שיפעילו עליה כמה שיותר כוח).
- בחלק האחרון לאחר שכל מתנדב בהדגמה מבצע את תפקידו, נחזיק אנחנו את שתי החבלים המלופפים שלנו על ה"עיפרון" ונתחיל לאט לאט למשוך אותם קדימה ואחורה, כך שה"עיפרון" יתחיל להסתובב מצד לצד. כאשר נראה שהמתנדבים מחזיקים את הקרשים חזק ומפעילים לחץ להגביר את החיכוך, נגביר את קצב המשיכה שלנו יותר ויותר.
בעקבות החיכוך בין הקרש ל"עיפרון" והתנועה הסיבובית של ה"עיפרון" חלקי העץ יתחממו יותר ויותר עד שנראה עשן עולה בנקודת החיכוך. כך נדע שהצלחנו במשימה!
לאחר שהסברנו לילדים על החלקים והדגמנו להם כיצד מבצעים את המשימה נחלק אותם לקבוצות קטנות ונאפשר להם להתנסות במשימה לבדם.
חשוב לציין שזוהי משימה לא פשוטה עבור ילדים, חשוב מאוד לעבור בין הקבוצות תוך כדי המשימה, לכוון אותם וכמובן לחזק בעידוד ובמילים טובות 😀
חשוב לציין שתפקיד משימת החבלים יכול להתבצע על ידי משתתף אחד או על ידי 2 משתתפים שכל אחד מחזיק חבל אחד והם מושכים אותם קדימה ואחורה לסירוגין.
(מעט מקשה על ביצוע המשימה, אך זו דרך מדהימה להתחלק ולעבוד על שיתוף הפעולה בין המשתתפים).
חלק ב'
בחלק השני של הפעילות הקבוצה תידרש לבצע את אותה המשימה רק הפעם כקבוצה אחת גדולה עם חלקים גדולים.
כל חלק קטן ששירת אותנו בחלק הראשון יוחלף בחלק גדול:
- חבל ארוך – 10 מטרים פחות או יותר.
- "עיפרון" גדול.
- קרש עץ גדול.
- "ידית" גדולה.
במשימה זו נסדר את החלקים בדיוק כמו במשימה הראשונה, נלפף את החבל הארוך סביב העיפרון הגדול, נניח את העיפרון על הקרש הגדול ואת הידית על העיפרון מלמעלה.
להבדיל מהחלק הראשון של הפעילות בחלק זה חלוקת התפקידים תהיה שונה:
- נחלק את המשתתפים ל 2 קבוצות (בנים – בנות או כל דרך שרק תרצו), כאשר כל קבוצה מחזיקה את החבל מצד אחר.
- נבחר 2 מתנדבים שתפקידם יהיה להחזיק את הקרש עץ שעל הרצפה עם הרגליים כמה יותר חזק כדי שלא יזוז.
- נבחר 1-2 מתנדבים שתפקידם לייצב את כל הדבר הזה ולהחזיק את הידית מלמעלה. החזקת הידית זו משימה לא פשוטה שמתאימה למשתתפים בכיתות ה' ומעלה בלבד. בגילאים הנמוכים ואף בקבוצות גדולות שלא נמצא משתתף מספיק חזק שיוכל לבצע את המשימה ולהחזיק את הידית, נחזיק את הידית בעצמנו (לרוב זה הפתרון המועדף והטוב ביותר).
לאחר שכל המשתתפים מוכנים למשימה, נגדיר שכאשר אנחנו צועקים את המספר "1" צד אחד מושך את החבל, וכאשר אנחנו צועקים את המספר "2" הצד השני מושך את החבל. לאחר שכולם הבינו, נתחיל לצעוק לסירוגין " 1,2,1,2,1,2…" . בעקבות משיכות החבל של המשתתפים, ה"עיפרון" הגדול יסתובב על קרש העץ, יווצר חיכוך ותנועה בין חלקי העץ ויתחיל לעלות עשן בחיבור שבין העיפרון לקרש העץ.
ערכי הפעילות
אמנם פעילות הדלקת האש היא פעילות טבע ומדע מדליקה בטירוף בה הילדים לומדים ומתנסים ביכולת חדשה ומעניינת, אך מלבד התנסות חדשה, בפעילות הילדים זוכים לעבוד על הדינמיקה ביניהם, על שיתוף הפעולה ועל עבודת הצוות שלהם. בפעילות הדלקת האש המשימה לא תצליח אלא אם כן כל משתתף יבצע את תפקידו בסנכרון עם שאר המשתתפים, בין במשימה בקבוצות הקטנות ובין במשימה כקבוצה אחת.
במשימה הילדים לומדים כיצד להתחלק בתפקידים, כיצד לוותר לחבר שלי כאשר הוא רוצה לבצע את אותו התפקיד שאני רוצה לבצע וכמובן כיצד לחלוק ולאפשר לשאר החברים שלי לבצע תפקיד ולקחת חלק במשימה.
בהצלחה רבה 🙂 👏