תוכניות תל"ן - השיטה שלנו
שיעורי העשרה לילדים הן פעילויות המלמדות את הילד להאמין בעצמו וביכולותיו, כך אנו מטפחים אצל הילד את תכונות המנהיג, והן יבלטו ויבואו לידי ביטוי בכיתה. הילד יגלה את יכולותיו, וילמד שיש לו מה לתת ולעזור גם לאחרים. כך הילד מתעצם ומתחזק, והדבר תורם באופן חיובי לביטחונו העצמי ותחושת המסוגלות האישית.
מלמדים את הילדים להאמין שיש להם מה לתת
שיעורי העשרה לילדים הן פעילויות המלמדות את הילד להאמין בעצמו וביכולותיו, כך אנו מטפחים אצל הילד את תכונות המנהיג, והן יבלטו ויבואו לידי ביטוי בכיתה. הילד יגלה את יכולותיו, וילמד שיש לו מה לתת ולעזור גם לאחרים. כך הילד מתעצם ומתחזק, והדבר תורם באופן חיובי לביטחונו העצמי ותחושת המסוגלות האישית.
תוך כדי הפעילות בתוכניות העשרה לילדים, הילדים הופכים להיות חלק פעיל ממערך ההסברה, כאשר ילדים שהבינו מהר מסבירים ומסייעים לאחרים. ישנם ילדים שהבינו מהר אשר עשויים לנצל את הכוח והמעמד לרעה, למשל באמצעות זלזול באלו המתקשים. אנו המדריכים נמצאים שם בשביל לכוון ולהעצים את התהליך הזה, ולתעל אותו בצורה חיובית.
מלמדים את הילדים לדעת לבקש עזרה
חשוב מאוד שילדים ילמדו לבקש עזרה כשצריך, גם מבני גילים – דבר שלא תמיד בא להם באופן טבעי.
ישנם ילדים המתקשים לקבל את סמכותם של ילדים אחרים. אחרים רגילים שמבוגר הוא זה שתמיד פותר להם את הבעיות והוא הכתובת לבקשת עזרה. ויש גם אלו המגלים תכונות של תחרותיות והשוואתיות, ומנסים להתמודד עם כל בעיה בעצמם ללא בקשת עזרה מאחרים. ומנגד, יש ילדים שאינם מתביישים לבקש עזרה מאחרים, תכונה המסייעת להם לפתח קשרים חברתיים ולהגיע להישגים.
במסגרת תוכניות תל“ן אנו מעודדים את הילדים לבקש עזרה, ומחזקים את הגיבוש ועבודת הצוות.
היתרונות של השיטה
במסגרת תכניות ההעשרה שלנו אנו מפתחים אצל הילדים תכונות מנהיגותיות חשובות המכינות את הילדים לעולם, ומאפשרות להם להתמודד עם אתגרים בצורה בוגרת יותר.
היכולת לבקש עזרה חשובה מאוד עבור אדם בוגר. וגם זה המבקש עזרה, צריך לדעת שגם לו יש מה לתת. השיטה שלנו מחנכת את הילדים להיות אנשים בוגרים, כאלו היודעים גם לתת עזרה, וגם לבקש עזרה. ילדים בוגרים המלאים בתחושת משמעות וערך עצמי. תכונות אלו יבואו לידי ביטוי בכל סיטואציה עתידית.
איך זה עובד
הדבר הקל ביותר הוא לתת למדריך להנחות את כל התהליך, אך על מנת להשיג תוצאות עלינו לשנות את הגישה.
אנו מאמינים כי תפקידו של המנחה בתכניות תל“ן בבתי ספר הוא לתווך את התוכן החינוכי, ולהעצים את הילדים, ולא להיות זה אשר פותר את הבעיות. כלומר המורה הוא לא מקור הידע בתהליך החינוכי, הידע מגיע מתוך החוויה והמורה הוא רק זה המנחה ומכוון את הדברים. זוהי שיטה חדשנית המביאה תוצאות בתחום החינוך למנהיגות.
במסגרת עבודתנו, אנו מכשירים את אנשי הצוות החינוך להעברת תכניות העשרה לבתי ספר. אנו מלמדים אותם להיות ערניים לתהליכים והאינטראקציות המתרחשים בתוך הכיתה.
השיטה הזו דורשת מאיתנו, אנשי ההוראה, להיות גמישים יותר ופתוחים לדברים המתרחשים בכיתה.
לאחר 17 שנות ניסיון בתחום החינוך, פיתחנו שיטת הוראה נכונה יותר עבור הילדים. התוצאות מדברות בעד עצמן, אנו רואים אותן בכיתות הלימוד.
לעתים התוצאות מורגשות בתוך כמה חודשים, ולעתים זה מתרחש לקראת סוף השנה – אך אנו רואים תמיד כי הילדים מאמצים שפה וגישה חדשה בזכות הפעילויות החינוכיות.
התכנית מוכרת לצורך תוכניות תל"ן משרד החינוך.