תוכניות העשרה לבתי ספר - שפה חיובית אצל ילדים
ישנה חשיבות גדולה לדבר עם הילדים שלנו באופן חיובי, מעצים ומקדם. נפש הילד הינה עדינה וגמישה כך שלמילים המופנות כלפיו יש כוח עצום לעצב את מי שהוא כיום ולכשיגדל. הסדנאות השונות מפגישות את הילדים עם האופן שבו הם מתמודדים עם אתגר או קושי העומד בפניהם.
תוכניות חינוכיות גפ"ן ותל"ן
"הדרך שבה אנחנו מדברים אל ילדינו הופך להיות הקול הפנימי שלהם" (פגי אומ'הרה)
ישנה חשיבות גדולה לדבר עם הילדים שלנו באופן חיובי, מעצים ומקדם. בספר "המדריך ללוחמי האור" שכתב פאולו קאלו כתוב כי הדיבורים שלנו הופכים להיות המעשים שלנו, לכן יש צורך לדבר את מה שהיינו רוצים שיקרה, בייחוד עם ילדים. נפש הילד הינה עדינה וגמישה כך שלמילים המופנות כלפיו יש כוח עצום לעצב את מי שהוא כיום ולכשיגדל. הסדנאות השונות מפגישות את הילדים עם האופן שבו הם מתמודדים עם אתגר או קושי העומד בפניהם.
תפקיד המדריכים ב"טבע בפעולה" הוא להנגיש לילדים חווית הצלחה בתוך ההתמודדויות השונות. כך שבמידה וילד אומר לעצמו "אני לא יכול" או "אני לא מצליח", תפקיד המדריך להאיר לו דרך חדשה באופן שהוא שבו הוא מדבר לעצמו. כך שבמקום "אני לא יכול" המדריך יתקן אותו ויגיד לו – "תראה איך אתה יכול" או "מה אני צריך לעשות כדי שזה יצליח". במילים אחרות, המטרה היא ללמד את הילד שפה אחרת, שפה חיובית כלפי עצמו והיכולות שלו תוך חווית לימוד נגישה ומעצימה. ההתמודדות עם האתגר וחוסר הוויתור של הילד לעצמו, מגדילה את הביטחון העצמי ומביאה את הילד לתחושה מסוגלות והכרה ביכולות שלו, תחושה שתלווה אותו בתור אדם בוגר ותעצב את מי שהוא יגדל להיות.
המדריכים ב-"טבע בפעולה" מכירים בחשיבות שיש בשפה החיובית כלפי הילדים, ומנגישים אותה בחיוך וביסודיות כך שתגיע לכלל הילדים. בסדנאות היצירה ובסדנאות הבניה בעץ, הילדים רוכשים מיומנויות שונות המצריכות סבלנות, התמדה וחשיבה מחוץ לקופסא. ילד שנתקל בקושי או בחוסר הצלחה ובוחר שלא להמשיך בעשייה, הוא בעצם מוותר לעצמו ומנציח בעולמו הפנימי אמונות שאומרות "אני לא טוב" או "אני לא מסוגל לעשות את זה".
כשמדריכים נתקלים במקרים כאלו, הם יורדים לגבוהה העיניים של הילד, ובמבט רך אומרים לו "אני מבין שאתה חווה תסכול כי אתה כרגע לא מצליח, אבל בוא נראה ביחד איך אולי בכל זאת אפשר לצלוח את זה. בוא תשאל את עצמך מה יכול לעזור לך או באיזה אופן אתה כן יכול להצליח את זה". חוסר הוויתור של המדריך על הילד והשפה החיובית שבה הוא משתמש, מלמדת את הילד להסתכל על הדברים אחרת, נותנת לחוויה חוסר ההצלחה שלו אופי של חווית אתגר מעצימה ומלמדת.
אחרי הכל, השפה החיובית היא כמו שריר, וככל שנאמן את הילדים בשפה מעצימה ומקדמת, כך היא תהפוך לחלק בלתי נפרד מעולמם הפנימי ומהאופן שבו הם מדברים לעצמם. ילד שמאמין בעצמו וביכולות שלו, גדל להיות מבוגר שיכול לעשות הכל.