פעילות ODT ככלי למניעת חרם

אנשי חינוך יקרים, במאמר הזה אני רוצה שנדבר על הסוגיה שכמעט כל מי שעובד עם ילדים, לצערנו הרב מכיר מקרוב – חרמות ודחייה חברתית. זה לא תמיד מתבטא בחרם "רשמי", לפעמים זה מתחבא במבטים לא נעימים, בהשתקה, בהתחמקות ממשחק קבוצתי, או פשוט באותו ילד שנשאר תמיד אחרון, אף פעם לא נבחר ראשון, ותמיד נמצא קצת בצד.
השאירו פרטים ונדבר ממש בקרוב..
תוכן עניינים

לא פעם ולא פעמיים אנחנו רואים את זה בפעילויות שלנו, ולפעמים שותקים, כי קשה לנו לדעת איך לגשת לזה. לפעמים אנחנו מקווים שזה יסתדר לבד, ולפעמים, בכנות, זה פשוט כואב מדי. אבל כאן בדיוק המקום שבו אנחנו, כמדריכים ואנשי חינוך, יכולים, צריכים ואולי אפילו חייבים  להתערב.

לא ממקום מטיף, אלא מתוך בנייה ויצירה של מרחב אחר. כזה שמאפשר חוויה מתקנת, תנועה חדשה, ויחסים המבוססים לא על היררכיה ועל מי "מקובל" ומי לא, אלא על אנושיות. וכאן בדיוק נכנס ה־ODT ככלי עוצמתי להתמודדות עם התופעה הזו.

קודם כל בואו ננסה להבין את הכאב

דחייה חברתית היא לא עוד אירוע של ילדים שרבים או ילדים שמתווכחים, היא אירוע של דחייה ונתק המוביל לתסכול, כאב ופגיעות רבה.

ילד שמרגיש לא רצוי מפתח תחושת חוסר ערך, פחד מיצירת קשרים, ולעיתים גם תוקפנות או הסתגרות. הרבה פעמים, הילדים שנפגעים מדחייה לא יגידו מילה, אבל הגוף שלהם יספר הכל: במבטים, בשפת הגוף, בניסיון להקטין את עצמם או להפך, לבלוט בצורה מוגזמת.       

אז כמובן שאנחנו מבינים את ההשלכות של אירוע כמו חרם אנחנו מבינים שאם אנחנו לא נעצור לזה, אם לא ניצור שינוי במבנה הקבוצה, זה רק יעמיק ועלולות להיות לזה השלכות גדולות מידי.

חברים, חרם הוא לא משחק, הוא חוויה טראומטית

לפני שאנחנו ניגשים לשיעור או לפעילות, חשוב לעצור ולהזכיר לעצמנו דבר מהותי: חרם הוא לא "ריב בין ילדים" וגם לא "שלב שכולם עוברים", חרם הוא פגיעה ממשית בתחושת הערך של הילד, בהגדרה העצמית שלו, ולפעמים גם בבריאות הנפשית שלו. בטווח הקצר, ילד שנמצא במוקד של דחייה או חרם עלול לחוות חרדה, ירידה דרסטית במצב הרוח, הימנעות מיצירת אינטראקציה חברתית, או תגובתיות יתר.

בטווח הארוך, זה עלול להפוך לדפוס קבוע של חוסר אמון, קושי במערכות יחסים, ותחושת בדידות שממשיכה גם כאשר מחליפים מסגרת. ילדים דחויים לומדים "שאין להם מקום", והמסר הזה עלול להיחקק עמוק בלבם. ולכן, האחריות שלנו היא לא רק להעביר פעילות או שיעור, אלא להתבונן, לזהות ולבחור להתערב כשצריך. לפעמים, עצם זה שאנחנו רואים את זה, מציפים את זה, ומייצרים שיח וחוויה מתקנת, אנחנו כבר משנים את כל התמונה. המודעות שלנו, כאנשי חינוך הבאים עם הילדים במגע, יכולה להיות ההבדל בין ילד שנשאר לבד, לבין ילד שמקבל מחדש מקום.

ופה נכנס ה־ODT לתמונה

היתרון הגדול בפעילות ODT הוא שהיא לא פונה ל"ראש" של הילדים, אלא ללב, לגוף, ולחוויה.
כשהפעילות בנויה ומעוצבת נכון, כל אחד בקבוצה זקוק לאחר. לא מתוך כפייה, אלא מתוך אתגר שמצריך שיתוף פעולה אמיתי. דווקא במשימות הדורשות עזרה, תיאום, פתרון בעיות או ביטוי רגשי, נוצרת קרקע חדשה של קשרים.

אנחנו רואים את זה בשטח שוב ושוב: הילד שתמיד דחו אותו, פתאום מציע רעיון שהקבוצה מאמצת. הילדה שתמיד ישבה בצד, פתאום סוחבת משימה על הגב ומובילה את החבורה.
דווקא כשאנחנו יוצרים סיטואציות שבהן ההצלחה לא תלויה בכוח או במעמד, אלא בחיבור, נוצרת תנועה חדשה.

אז איך עושים את זה בפועל?

בוחרים משימות המצריכות תלות הדדית

משחקים שבהם כל אחד מחזיק חלק מהפתרון, ולא יכול להצליח לבד לדוגמה: "מסלול עיוור" שבו אחד המכוון ואחד המנווט, "גשר אנושי" שבו כולם יכולו לעבור רק אם כל הקבוצה יחדיו ישתפו פעולה או אתגר אסטרטגי שבו כולם צריכים להסכים על תוכנית משותפת.

מתבוננים, לא רק מפעילים

התפקיד שלנו הוא לא רק להוביל את המשחק, אלא גם לשים לב לפרטים כמו: מי נותר בחוץ? מי מנסה להתקרב לא מקבל מקום? זה הרגע להכניס בעדינות משפט פשוט כמו: "אולי נצרף גם את שירה? היא חזקה בזה." או אפילו דרך מבט שמזמין.

שיקוף אחרי הפעילות בצורה לא שיפוטית

בעיבוד, אנחנו לא מצביעים על מי "עשה חרם", אלא שואלים: "האם הרגשתם מישהו שנשאר בצד?" / "היה רגע שקבוצה קטנה סגרה על עצמה. מה זה יצר?" / "איך הרגשנו כשמישהו עזר לנו מבלי שביקשנו?". השאלות פותחות שיח, והחוויה הופכת לתהליך.

לסיכום, חרמות, דחייה חברתית או נידוי, אלו לא רק תופעות שוליות של גיל ההתבגרות או "עניינים שטותיים בין הילדים", אלו חוויות המעצבות: זהות, מערכות יחסים ותפיסות עצמיות של ילדים ונערים, לפעמים לשנים ארוכות. ילד שנדחה שוב ושוב מתחיל להאמין שהוא הבעיה. ילדה שמרגישה שאף אחת לא רוצה בקרבתה, היא עלולה להתחיל להאמין שהיא באמת לא אהובה ולא ראויה לאהבה.

אנחנו, כאנשי חינוך ומדריכים בשטח, מחזיקים בידיים שלנו כוח עצום, לא רק לראות את התופעות האלה, אלא גם ליצור מציאות אחרת. אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לא להיבהל, לא להסיט את המבט, ובעיקר לא לוותר על המקום שלנו בתוך הסיפור.   

ODT הוא לא קסם, אבל הוא כן שפה אחרת. הוא מאפשר לנו לגעת בקבוצה, דרך משימות, אתגרים ושיתופי פעולה שפותחים לב ומחברים בין ילדים שלא בטוח שהיו מביטים אחד לשני בעיניים מחוץ למעגל המשחק. וכשהפעילות מותאמת ומונחית נכון, היא מאפשרת לכל אחד להרגיש שיש לו תפקיד, שיש לו קול, שיש לו מקום.

היא מאפשרת לילד הדחוי לחוות הצלחה בקבוצה, ולקבוצה לחוות אותו מחדש, לא כ"זה שתמיד לבד", אלא כשותף, כמוביל, כחבר. וכשזה קורה, משהו עמוק משתנה. לא רק בילד שמרגיש דחוי, אלא באקלים של הכיתה כולה. 

בסופו של דבר, אחת מהשאלות הגדולות של כל ילד היא: האם יש לי מקום? רואים אותי? רוצים אותי כאן? אם נצליח, דרך פעילות אחת, דרך מילה אחת נכונה בזמן הנכון, לענות על השאלות האלה ב"כן" ברור, פשוט וכנה, עשינו את שלנו. ולפעמים, זה לא דורש הרבה. זה דורש מאיתנו להיות ערניים ועם לב פתוח.

מדריכי ODT לילדים
מה אנחנו כמדריכי ODT יכולים ללמוד על עצמנו דרך המסע שלנו עם הילדים?

המפגש עם הילדים, במיוחד כשמדובר בילדים המתמודדים עם אתגרים וקשיים, הוא גם מפגש עם הילד הפנימי שבתוכנו. אותו ילד שהיינו, שחווה כאב, חיפש אהבה ותשומת לב, ביקש מקום ונתקל לעיתים בדחייה או חוסר הבנה. כל ליווי שאנחנו מעניקים היום לאחר, הוא באיזו נקודה גם התייחסות עמוקה לעצמנו ולילד שבתוכנו. במאמר זה ניגע בכמה נקודות שנוכל ללמוד בעצמנו על עצמנו מתוך המסע המדהים והעמוק שלנו עם הילדים.

קרא עוד »
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כוחה של פעילות ODT

פעילויות ODT נראות לעיתים כמו משחקים, אבל הן שדה רגשי־חברתי עמוק שבו נבנים יחסים, עולים רגשות, ונולדות תובנות. זה המקום שבו ילד לומד שהוא לא לבד, שהמילים שלו משפיעות, שהנוכחות שלו והבחירות שלו משנות את האווירה בקבוצה. ובדרך הנכונה, עם הכוונה נכונה של מדריך, הפעילות הזאת הופכת למרחב מחנך שמאיר אור חדש בקבוצה ומעורר בה דבר מופלא שנקרא – מודעות חברתית.

קרא עוד »
פעילות ODT עוצמתית
איך לתכנן פעילות ODT נכונה ומותאמת לקבוצה?

לא הכמות קובעת אלא הדיוק, בציוד, בשפה, בגובה העיניים. כשאנחנו באמת נוכחים, עם הלב, עם ההקשבה שלנו לילדים, עם היכולת לראות כל ילד וילדה , הפעילות הופכת להיות לא רק מה שקורה בחוץ, אלא מה שנשאר בפנים. זו המשמעות האמיתית של פעילות ODT, לא רק פעילות מהנה ושוברת שגרה, אלא תהליך פנימי, אישי וחברתי שיכול לחולל שינוי של ממש, בילדים ובנו.

קרא עוד »
משחקי ODT
גישה חיובית כלפי הילדים בפעילות ODT

במאמר הזה אני מזמין אתכם להעמיק יחד איתי ולהבין את כוחה של המילה, ללמוד איך להפוך אותה לכלי מחזק ומעצים, ולא למכשול. אז בואו נבין ביחד כיצד המילים שלנו, ממש ברגע הזה, יכולות לשנות את מסלול חייהם של הילדים שאנחנו מלווים.  

קרא עוד »
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום

במאמר הזה ננסה להתבונן לעומק במה שעובר על הילדים שלנו (ועלינו!) בתוך תקופת מלחמה:
מה עובר עליהם מתחת לפני השטח? איך זה משפיע עליהם רגשית, לימודית וחברתית? ואיך אנחנו יכולים, דרך כלים פשוטים של פעילות ODT, להחזיר להם תחושת שייכות, ביטחון, ורגע אחד של נשימה. נדבר על סוגים שונים של קשיים שהילדים חווים, על התפקיד שלנו כמבוגרים בסיטואציה, ועל דרכי התמודדות מעשיות ורגישות דרך עולם ה־ODT.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
5 דגשים לפעילות ODT פתיחת שנה

במאמר זה נעסוק בחמש טעויות נפוצות, שכל אחד מאיתנו עשה או יעשה מתישהו בתחילת תהליך עם קבוצה. ההכרה בהן יכולה להיות הצעד הראשון לפתיחה רגישה, חכמה ומדויקת יותר.

קרא עוד »
פעילות ODT
5 יתרונות של פעילות ODT בטבע

אני מזמין אתכם לפתוח את הראש (בכאילו 😂) ליתרונות המדהימים של פעילות ODT בטבע, ולהבין למה דווקא הטבע הוא המקום המושלם לחוויות הכי אמיתיות ועמוקות שלנו.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך בונים פעילות ODT עוצמתית?

כשאנחנו מתכננים נכון את הפעילות, כשאנחנו בונים את הפעילות על פי העקרונות הנכונים ומתוך המניע הנכון אנחנו מגדילים את הסיכוי שהפעילות לא תהיה “כיפית” בלבד אלא גם עמוקה ומשמעותית.

קרא עוד »
משחקי ODT ללא ציוד
משחקי ODT ללא ציוד

משחקי ODT ללא ציוד הם לא רק פתרון חירום כשאין ציוד, הם גם אחלה של בחירה חינוכית עם ערך מוסף. הם מאפשרים לנו כמדריכים להתמקד בחוויה עצמה: במפגש שבין המשתתפים, ביצירת הקשבה אמיתית, ובהובלה מתוך נוכחות ולא מתוך גימיקים.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך להיות מדריך שיעורי העשרה משמעותי?

אנחנו כמדריכים משמעותיים נמצאים במקום שבו משחק, קשר ורגש נפגשים. וזה בדיוק המקום שבו נוצרים רגעים שילד יכול לזכור לכל החיים. לא נמדוד את ההשפעה שלנו במספרים, אלא בעיניים נוצצות, במילים קטנות של תודה, ובשינוי קטן בגישה או בהרגשה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כיצד פעילות ODT מעוררת רגשות חיוביים אצל ילדים כלפי עצמם והקבוצה?

פעילויות ODT, עם החיבור העמוק בין הגוף, הנפש והקבוצה, משמשות עבורנו ככלי עוצמתי לפתוח את הלב, לשבור מחסומים ולהעלות רגשות חיוביים שמחזקים את תחושת השייכות והביטחון העצמי של הילדים.
במאמר זה נבחן כיצד, דרך חוויות משותפות, אתגרים גופניים ורגשיים, והמרחב לביטוי עצמי שה-ODT מייצר, אנחנו יכולים לעורר שינוי אמיתי ועמוק.

קרא עוד »
גיבוש כיתה
למה כדאי לגבש כיתה עם פעילות ODT?

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
איך לגבש כיתה באמצעות הומור
איך לגבש כיתה בעזרת הומור?

אני מאמין שלא פעם ולא פעמיים שאלתם את עצמכם: האם זה בסדר לצחוק בזמן פעילות? מותר לעשות שטויות עם הילדים? ואיך זה משתלב בכלל עם גבולות, ערכים וחינוך? כמה פעמים מצאנו את עצמנו באמצע פעילות, כאוס בשיעור ואנחנו שואלים את עצמנו: "מה עכשיו? לצעוק? לשתוק? אולי פשוט… לצחוק?"

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
איך להתמודד עם אווירת סוף שנה בפעילות בבית הספר?

סוף השנה בבתי הספר היא תקופה מיוחדת: השמש בוהקת, הלב כבר בחופש הגדול, השגרה מתפרקת, והתחושה הכללית – "נגמר, אפשר לשחרר".
אבל אנחנו, המדריכים, עדיין שם – ממשיכים לפגוש את הילדים בשעות הפעילות, באירועים, בטיולים או בקבוצות. רק שעכשיו, במקום קבוצת ילדים סקרנים ונמרצים כמו שאנחנו מכירים, לפעמים מחכה לנו קבוצה עייפה, חסרת סבלנות ומפוזרת.

קרא עוד »
כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר
8 כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר

להיות מדריך לילדים זו שליחות. אנו זוכים להשפיע, לעצב, וללוות את דור העתיד ברגעים חשובים של גדילה והתפתחות. אך יחד עם האחריות הגדולה הזו, עומדת גם העובדה הפשוטה: אנחנו בני אדם. לא כל יום הוא יום קל, וגם לנו יש חיים אישיים, אתגרים, לחצים ורגשות.

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי שיתוף פעולה
איך לגבש כיתה?

מה עושים כאשר קבוצה לא רוצה לצרף ילד לפעילות? כמדריכים, אנחנו נתקלים לעיתים קרובות ברגעים לא פשוטים – כאלה שבהם עולה שאלה ערכית אמיתית. אחד הרגעים הרגישים ביותר הוא כאשר ילד ניגש לקבוצה במהלך פעילות, מבקש להצטרף, והקבוצה מסרבת. לפעמים זו אמירה ברורה: "אתה לא איתנו", ולפעמים פשוט מתעלמים ממנו. הילד עומד בצד, מבולבל, פגוע, ואנחנו שואלים את עצמנו – מה נכון לעשות? האם להתערב? ואיך נעשה את זה בצורה שתשמור על הקבוצה, על הילד, ועל האווירה הכללית?

קרא עוד »
מה זה תל"ן?
מה זה תל"ן?

תל"ן הוא ראשי תיבות של "תוכנית לימודים נוספת". מדובר בתוכניות העשרה המתקיימות במסגרת יום הלימודים בבתי הספר, אך אינן חלק מתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך. תוכניות אלו ממומנות על ידי ההורים וכפופות לאישור של ועד ההורים ובית הספר.

קרא עוד »
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות?

כאשר מדריכים קבוצה של ילדים, אחת המשימות המרכזיות היא לשמור על הקשב שלהם לאורך כל הפעילות. ילדים מטבעם מלאי אנרגיה, סקרנים, ולעיתים גם חסרי סבלנות. אם לא נצליח לרתק אותם לפעילות, הם עלולים להתחיל להשתעמם, להפריע או להסיח את דעתם של אחרים. אז איך נוודא שהילדים מקשיבים, משתתפים ולא הורסים את הפעילות? הנה 5 טיפים שיעזרו לנו כמדריכים לשמור על ריכוז הילדים ולמנוע הפרעות מיותרות.

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
פעילות העצמה לתלמידים – איך להעצים ילד מופנם ולחזק את הביטחון העצמי?

במסגרת העבודה עם ילדים, אנחנו נתקלים בכל מיני סוגים של ילדים. ישנם כאלה בעלי ביטחון עצמי גבוה שבולטים בקלות, ולהבדיל אחרים, בעלי ביטחון עצמי נמוך שנוטים להיות שקטים, ומופנמים. אחד מתפקידנו העיקריים כמדריכים ומחנכים הוא להעצים את אותו ילד או ילדה חסרי הביטחון, לסייע להם למצוא את מקום בקבוצה ולחזק את הדימוי העצמי שלהם. במאמר הזה הבאתי כמה נקודות, שלדעתי עשויות לעזור לכם לחזק לאותם ילדים את הערך העצמי, הביטחון העצמי ולהוציא אותו מהפעילות שלכם עם תחושה אחרת לגמרי.

קרא עוד »
שיעורי העשרה לבתי ספר
5 טיפים לפעילות פתיחת שנה של שיעורי העשרה

תחילתה של שנה חדשה או תהליך עם קבוצה חדשה הן הזדמנויות מרגשות ליצירת קשרים, לעיצוב חוויות ולהנחת יסודות להצלחה. כמדריכים, מורים או מנחים, יש לנו תפקיד משמעותי ביצירת סביבה בטוחה ומיטיבה שתעודד השתתפות, למידה ושיתוף פעולה. כדי להבטיח פתיחה מוצלחת, הנה 5 נקודות חשובות שיש לשים אליהן לב.

קרא עוד »
דילוג לתוכן