פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום

במאמר הזה ננסה להתבונן לעומק במה שעובר על הילדים שלנו (ועלינו!) בתוך תקופת מלחמה: מה עובר עליהם מתחת לפני השטח? איך זה משפיע עליהם רגשית, לימודית וחברתית? ואיך אנחנו יכולים, דרך כלים פשוטים של פעילות ODT, להחזיר להם תחושת שייכות, ביטחון, ורגע אחד של נשימה. נדבר על סוגים שונים של קשיים שהילדים חווים, על התפקיד שלנו כמבוגרים בסיטואציה, ועל דרכי התמודדות מעשיות ורגישות דרך עולם ה־ODT.
השאירו פרטים ונדבר ממש בקרוב..
תוכן עניינים

אנשי חינוך ומדריכים יקרים, אני ממש יושב וכותב את השורות האלו בתוך מציאות שלא פשוטה לאף אחד מאיתנו. מציאות שבה לוח השעות משתנה בכל רגע, פעילויות מתבטלות, אזעקות קוטעות שגרה, והילדים, מה עם הילדים? הם פשוט לא מצליחים להבין מה קורה סביבם. הם באים לבית הספר, לשיעור או לפעילות, עם חששות, עייפות, תסכול ורצון פשוט להיות ילדים שמחים. חלק מהם יביעו את זה בגלוי בכעס, בשאלות ואפילו בבכי. אבל רובם לא יגידו מילה. הם פשוט יישבו שם. פחות מרוכזים, פחות מחוברים.                                                                               

במאמר הזה ננסה להתבונן לעומק במה שעובר על הילדים שלנו (ועלינו!) בתוך תקופת מלחמה:
מה עובר עליהם מתחת לפני השטח? איך זה משפיע עליהם רגשית, לימודית וחברתית? ואיך אנחנו יכולים, דרך כלים פשוטים של פעילות ODT, להחזיר להם תחושת שייכות, ביטחון, ורגע אחד של נשימה. נדבר על סוגים שונים של קשיים שהילדים חווים, על התפקיד שלנו כמבוגרים בסיטואציה, ועל דרכי התמודדות מעשיות ורגישות דרך עולם ה־ODT.

אז מה הילדים חווים במציאות של מלחמה?

אין ספק שמצב מלחמה הוא מצב שמערער את הילדים מכל מיני בחינות, הן אישית, הן לימודית והן חברתית. בואו ננסה להבין קצת יותר מה הם חווים:

פחד וחרדה

ביטויי חרדה אצל ילדים לא תמיד נראים כמו בכי או הצהרה ברורה של "אני מפחד/ת". לפעמים זה מגיע דרך חוסר ריכוז, תגובתיות גבוהה, התכנסות או דווקא היפראקטיביות. המציאות הביטחונית מכניסה את הגוף והנפש שלהם למצב מתמשך של "כוננות", בלי שיש להם כלים לעבד את זה.

חוסר יציבות לימודית וחברתית

כשהלימודים מתבטלים שוב ושוב, קשה לבנות שגרה. קשה להרגיש חלק. הכיתה לא באמת מתגבשת, קשרים נבנים ומתנתקים בקלות, ויש תלמידים שפשוט "נעלמים" לתוך עצמם ונעלמים מהמסגרת.

בלבול פנימי וחיצוני

אף מבוגר לא יכול לתת להם הסברים אמיתיים ולומר להם שאין באמת ממה לחשוש. לכן הרבה פעמים הם נתקלים בהסברים לא ברורים או בחוסר הסברים לגבי המצב. וחשוב לדעת ולהבין, הם מרגישים את הפחד גם אם אנחנו לא מדברים עליו, והשתיקה סביב זה לפעמים רק מחמירה את חוסר האמון והבדידות.

ומה איתנו, המדריכים והמורים?

גם אנחנו חיים את אותה מציאות. גם אצלנו יש פחדים, אי-ודאות, ילדים בבית או חברים בחזית. ובתוך כל זה ,אנחנו באים להדריך וללמד בניסיון להחזיק את השגרה עבורנו ועבור הילדים. אבל דווקא מהמקום הזה, דווקא מתוך השבריריות, נוצרת ההזדמנות.

אנחנו לא צריכים להעמיד פנים שהכל כרגיל. להפך, האנושיות שבנו, הקשב שלנו, הנכונות להיות שם עם הילדים ולא "מעליהם", היא עצמה משאב חינוכי עצום.

אז מה כן אפשר לעשות? ואיך ODT נכנס לתמונה?

כאן נכנס הכוח של הפעילות הקבוצתית, ושל ODT בפרט, ככלי מחבר, מחזיר תחושת שליטה, ומייצר קרקע בטוחה, דווקא בתוך חוסר היציבות.

פעילות שמחזירה שליטה לגוף

משימות פיזיות פשוטות שדורשות פעולה יחד, מחזירות את הילדים להיות מחוברים לגוף, לנשימה ולנוכחות בכאן ועכשיו.דווקא בפעילות פיזית, הילד פתאום "מרגיש" את עצמו שוב, דבר שמחזיר לו תחושת מסוגלות שאבדה לי במהלך השהייה הממושכת בבית.

פעילות קבוצתית שמייצרת חיבור

משימות הדורשות שיתוף פעולה אמיתי כמו "מסלול עיוור" או "חבל מתגלגל", יוצרות קרקע מחודשת לקשר. הילדים נדרשים להקשיב, להוביל, לעזור, והתפקידים מתערבבים. ככה ילדים שנשארו בצד, מקבלים שוב מקום.

פעילות שמעבדת רגש מבלי לשאול "איך אתם מרגישים?"

דווקא כשאנחנו לא שואלים ישירות, הילדים מרשים לעצמם להביע. אתגרי "אמון", תרגילי תנועה עם עיניים עצומות, או אפילו משחקי דממה, עשויים ליצור מרחב רגשי, לא מילולי שבו עולים דברים בלי שצריך לדבר עליהם.

מדריך שמעניק ביטחון שקט

אנחנו לא צריכים להבטיח שיהיה טוב. רק לשדר שהנה, אנחנו כאן, ביחד. הפעילות שלנו היא קרקע והנוכחות שלנו היא יציבות עבור הילדים.

לסיכום, המלחמה לא פוגעת רק בכלכלה או במערכת הביטחון, היא גם פוגעת בביטחון הפנימי של הילדים, בתחושת השייכות שלהם, ובשמחה הפשוטה שהם מבקשים תהיה מנת חלקם. הם זקוקים לנו, לא כגיבורים שמכחישים את הקושי, אלא כמלווים שמכירים בכאב, ויודעים ליצור רגעים של משמעות, גם בתוך כל הרעש. 

וחשוב שנזכור ונדע, ODT הוא לא רק משחק. הוא עשוי להיות גשר, גשר בין מה שהילד מרגיש למה שהוא לא יודע לבטא. הוא שפה המאפשרת לגוף לדבר כשאין מילים. הוא קרקע, כשאין שגרה. והוא הזדמנות לחזק את מה שנשבר, ולהחזיר לילד את התחושה שאפשר גם אחרת. ואם נצליח, דרך פעילות אחת, מבט אחד, או הקשבה אחת, לאפשר לילד להרגיש קצת יותר בטוח, עשינו משהו גדול.

מדריכי ODT לילדים
מה אנחנו כמדריכי ODT יכולים ללמוד על עצמנו דרך המסע שלנו עם הילדים?

המפגש עם הילדים, במיוחד כשמדובר בילדים המתמודדים עם אתגרים וקשיים, הוא גם מפגש עם הילד הפנימי שבתוכנו. אותו ילד שהיינו, שחווה כאב, חיפש אהבה ותשומת לב, ביקש מקום ונתקל לעיתים בדחייה או חוסר הבנה. כל ליווי שאנחנו מעניקים היום לאחר, הוא באיזו נקודה גם התייחסות עמוקה לעצמנו ולילד שבתוכנו. במאמר זה ניגע בכמה נקודות שנוכל ללמוד בעצמנו על עצמנו מתוך המסע המדהים והעמוק שלנו עם הילדים.

קרא עוד »
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כוחה של פעילות ODT

פעילויות ODT נראות לעיתים כמו משחקים, אבל הן שדה רגשי־חברתי עמוק שבו נבנים יחסים, עולים רגשות, ונולדות תובנות. זה המקום שבו ילד לומד שהוא לא לבד, שהמילים שלו משפיעות, שהנוכחות שלו והבחירות שלו משנות את האווירה בקבוצה. ובדרך הנכונה, עם הכוונה נכונה של מדריך, הפעילות הזאת הופכת למרחב מחנך שמאיר אור חדש בקבוצה ומעורר בה דבר מופלא שנקרא – מודעות חברתית.

קרא עוד »
פעילות ODT עוצמתית
איך לתכנן פעילות ODT נכונה ומותאמת לקבוצה?

לא הכמות קובעת אלא הדיוק, בציוד, בשפה, בגובה העיניים. כשאנחנו באמת נוכחים, עם הלב, עם ההקשבה שלנו לילדים, עם היכולת לראות כל ילד וילדה , הפעילות הופכת להיות לא רק מה שקורה בחוץ, אלא מה שנשאר בפנים. זו המשמעות האמיתית של פעילות ODT, לא רק פעילות מהנה ושוברת שגרה, אלא תהליך פנימי, אישי וחברתי שיכול לחולל שינוי של ממש, בילדים ובנו.

קרא עוד »
משחקי ODT
גישה חיובית כלפי הילדים בפעילות ODT

במאמר הזה אני מזמין אתכם להעמיק יחד איתי ולהבין את כוחה של המילה, ללמוד איך להפוך אותה לכלי מחזק ומעצים, ולא למכשול. אז בואו נבין ביחד כיצד המילים שלנו, ממש ברגע הזה, יכולות לשנות את מסלול חייהם של הילדים שאנחנו מלווים.  

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי עץ
פעילות ODT ככלי למניעת חרם

אנשי חינוך יקרים, במאמר הזה אני רוצה שנדבר על הסוגיה שכמעט כל מי שעובד עם ילדים, לצערנו הרב מכיר מקרוב – חרמות ודחייה חברתית. זה לא תמיד מתבטא בחרם "רשמי", לפעמים זה מתחבא במבטים לא נעימים, בהשתקה, בהתחמקות ממשחק קבוצתי, או פשוט באותו ילד שנשאר תמיד אחרון, אף פעם לא נבחר ראשון, ותמיד נמצא קצת בצד.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
5 דגשים לפעילות ODT פתיחת שנה

במאמר זה נעסוק בחמש טעויות נפוצות, שכל אחד מאיתנו עשה או יעשה מתישהו בתחילת תהליך עם קבוצה. ההכרה בהן יכולה להיות הצעד הראשון לפתיחה רגישה, חכמה ומדויקת יותר.

קרא עוד »
פעילות ODT
5 יתרונות של פעילות ODT בטבע

אני מזמין אתכם לפתוח את הראש (בכאילו 😂) ליתרונות המדהימים של פעילות ODT בטבע, ולהבין למה דווקא הטבע הוא המקום המושלם לחוויות הכי אמיתיות ועמוקות שלנו.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך בונים פעילות ODT עוצמתית?

כשאנחנו מתכננים נכון את הפעילות, כשאנחנו בונים את הפעילות על פי העקרונות הנכונים ומתוך המניע הנכון אנחנו מגדילים את הסיכוי שהפעילות לא תהיה “כיפית” בלבד אלא גם עמוקה ומשמעותית.

קרא עוד »
משחקי ODT ללא ציוד
משחקי ODT ללא ציוד

משחקי ODT ללא ציוד הם לא רק פתרון חירום כשאין ציוד, הם גם אחלה של בחירה חינוכית עם ערך מוסף. הם מאפשרים לנו כמדריכים להתמקד בחוויה עצמה: במפגש שבין המשתתפים, ביצירת הקשבה אמיתית, ובהובלה מתוך נוכחות ולא מתוך גימיקים.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך להיות מדריך שיעורי העשרה משמעותי?

אנחנו כמדריכים משמעותיים נמצאים במקום שבו משחק, קשר ורגש נפגשים. וזה בדיוק המקום שבו נוצרים רגעים שילד יכול לזכור לכל החיים. לא נמדוד את ההשפעה שלנו במספרים, אלא בעיניים נוצצות, במילים קטנות של תודה, ובשינוי קטן בגישה או בהרגשה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כיצד פעילות ODT מעוררת רגשות חיוביים אצל ילדים כלפי עצמם והקבוצה?

פעילויות ODT, עם החיבור העמוק בין הגוף, הנפש והקבוצה, משמשות עבורנו ככלי עוצמתי לפתוח את הלב, לשבור מחסומים ולהעלות רגשות חיוביים שמחזקים את תחושת השייכות והביטחון העצמי של הילדים.
במאמר זה נבחן כיצד, דרך חוויות משותפות, אתגרים גופניים ורגשיים, והמרחב לביטוי עצמי שה-ODT מייצר, אנחנו יכולים לעורר שינוי אמיתי ועמוק.

קרא עוד »
גיבוש כיתה
למה כדאי לגבש כיתה עם פעילות ODT?

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
איך לגבש כיתה באמצעות הומור
איך לגבש כיתה בעזרת הומור?

אני מאמין שלא פעם ולא פעמיים שאלתם את עצמכם: האם זה בסדר לצחוק בזמן פעילות? מותר לעשות שטויות עם הילדים? ואיך זה משתלב בכלל עם גבולות, ערכים וחינוך? כמה פעמים מצאנו את עצמנו באמצע פעילות, כאוס בשיעור ואנחנו שואלים את עצמנו: "מה עכשיו? לצעוק? לשתוק? אולי פשוט… לצחוק?"

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
איך להתמודד עם אווירת סוף שנה בפעילות בבית הספר?

סוף השנה בבתי הספר היא תקופה מיוחדת: השמש בוהקת, הלב כבר בחופש הגדול, השגרה מתפרקת, והתחושה הכללית – "נגמר, אפשר לשחרר".
אבל אנחנו, המדריכים, עדיין שם – ממשיכים לפגוש את הילדים בשעות הפעילות, באירועים, בטיולים או בקבוצות. רק שעכשיו, במקום קבוצת ילדים סקרנים ונמרצים כמו שאנחנו מכירים, לפעמים מחכה לנו קבוצה עייפה, חסרת סבלנות ומפוזרת.

קרא עוד »
כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר
8 כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר

להיות מדריך לילדים זו שליחות. אנו זוכים להשפיע, לעצב, וללוות את דור העתיד ברגעים חשובים של גדילה והתפתחות. אך יחד עם האחריות הגדולה הזו, עומדת גם העובדה הפשוטה: אנחנו בני אדם. לא כל יום הוא יום קל, וגם לנו יש חיים אישיים, אתגרים, לחצים ורגשות.

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי שיתוף פעולה
איך לגבש כיתה?

מה עושים כאשר קבוצה לא רוצה לצרף ילד לפעילות? כמדריכים, אנחנו נתקלים לעיתים קרובות ברגעים לא פשוטים – כאלה שבהם עולה שאלה ערכית אמיתית. אחד הרגעים הרגישים ביותר הוא כאשר ילד ניגש לקבוצה במהלך פעילות, מבקש להצטרף, והקבוצה מסרבת. לפעמים זו אמירה ברורה: "אתה לא איתנו", ולפעמים פשוט מתעלמים ממנו. הילד עומד בצד, מבולבל, פגוע, ואנחנו שואלים את עצמנו – מה נכון לעשות? האם להתערב? ואיך נעשה את זה בצורה שתשמור על הקבוצה, על הילד, ועל האווירה הכללית?

קרא עוד »
מה זה תל"ן?
מה זה תל"ן?

תל"ן הוא ראשי תיבות של "תוכנית לימודים נוספת". מדובר בתוכניות העשרה המתקיימות במסגרת יום הלימודים בבתי הספר, אך אינן חלק מתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך. תוכניות אלו ממומנות על ידי ההורים וכפופות לאישור של ועד ההורים ובית הספר.

קרא עוד »
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות?

כאשר מדריכים קבוצה של ילדים, אחת המשימות המרכזיות היא לשמור על הקשב שלהם לאורך כל הפעילות. ילדים מטבעם מלאי אנרגיה, סקרנים, ולעיתים גם חסרי סבלנות. אם לא נצליח לרתק אותם לפעילות, הם עלולים להתחיל להשתעמם, להפריע או להסיח את דעתם של אחרים. אז איך נוודא שהילדים מקשיבים, משתתפים ולא הורסים את הפעילות? הנה 5 טיפים שיעזרו לנו כמדריכים לשמור על ריכוז הילדים ולמנוע הפרעות מיותרות.

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
פעילות העצמה לתלמידים – איך להעצים ילד מופנם ולחזק את הביטחון העצמי?

במסגרת העבודה עם ילדים, אנחנו נתקלים בכל מיני סוגים של ילדים. ישנם כאלה בעלי ביטחון עצמי גבוה שבולטים בקלות, ולהבדיל אחרים, בעלי ביטחון עצמי נמוך שנוטים להיות שקטים, ומופנמים. אחד מתפקידנו העיקריים כמדריכים ומחנכים הוא להעצים את אותו ילד או ילדה חסרי הביטחון, לסייע להם למצוא את מקום בקבוצה ולחזק את הדימוי העצמי שלהם. במאמר הזה הבאתי כמה נקודות, שלדעתי עשויות לעזור לכם לחזק לאותם ילדים את הערך העצמי, הביטחון העצמי ולהוציא אותו מהפעילות שלכם עם תחושה אחרת לגמרי.

קרא עוד »
שיעורי העשרה לבתי ספר
5 טיפים לפעילות פתיחת שנה של שיעורי העשרה

תחילתה של שנה חדשה או תהליך עם קבוצה חדשה הן הזדמנויות מרגשות ליצירת קשרים, לעיצוב חוויות ולהנחת יסודות להצלחה. כמדריכים, מורים או מנחים, יש לנו תפקיד משמעותי ביצירת סביבה בטוחה ומיטיבה שתעודד השתתפות, למידה ושיתוף פעולה. כדי להבטיח פתיחה מוצלחת, הנה 5 נקודות חשובות שיש לשים אליהן לב.

קרא עוד »
דילוג לתוכן