איך להיות מדריך שיעורי העשרה משמעותי?

אנחנו כמדריכים משמעותיים נמצאים במקום שבו משחק, קשר ורגש נפגשים. וזה בדיוק המקום שבו נוצרים רגעים שילד יכול לזכור לכל החיים. לא נמדוד את ההשפעה שלנו במספרים, אלא בעיניים נוצצות, במילים קטנות של תודה, ובשינוי קטן בגישה או בהרגשה.
השאירו פרטים ונדבר ממש בקרוב..
תוכן עניינים

הפעילות בעיצומה, כדורים באוויר, מגדלים נבנים, הקבוצה מתמודדת עם האתגר שלפניה והילדים מרוכזים במשימה. אבל בצד, ילד אחד עומד בשקט ולא רוצה להשתתף, הוא מכונס בעצמו, מנותק משאר החברים. את האמת, שקל מאוד לפספס אותו ולהיות יחד עם שאר הקבוצה בתוך המשימה שהם עושים. אבל אם רק נעצור לרגע אחד קטן ונביט על אותו הילד, נבין שדווקא שם קורה הסיפור האמיתי.

אנחנו בתור מדריכים טובים ומשמעותיים עבור הילדים, תפקידנו לא מתחיל ונגמר בהסבר הפעילות והובלת המשחק, התפקיד האמיתי שלנו הוא לראות ואף לזהות את מה שהילד עצמו עוד לא יודע להגיד במילים. לפעמים רק היחס שלנו, מילה טובה, התייחסות או אפילו מבט אחד קטן שלנו, יכול להיות עבורו עולם שלם.

ההשפעה שלנו כמדריכים על הילדים בם אנחנו נתקלים בשיעורים או בסדנאות שלנו, אינה נובעת רק מהפעילויות שאנחנו מתכננים, אלא בעיקר מהנוכחות שלנו ומהפעולות שלנו תוך כדי הפעילות, בגוף, במבט, במילה. אנחנו כל הזמן פוגשים ילדים שכל אחד ואחד מהם מתהלך בעולם עם סיפור משלו, עם רגשות חבויים, עם בלבלות שהוא סוחב איתו, עם עיצוב הזהות שהוא עובר בשלבים הכל כך קריטיים של ילדותו.

במרחב הזה, שבו קורה הרבה מעבר למה שנראה לעין, יש בידינו כמה דרכים פשוטות אך עמוקות לגעת בלב של הילד ולהפוך את הפעילות שלנו לחוויה מעצבת ואולי אפילו משנה חיים.

הקשבה אמיתית

להקשיב לילד זה הרבה מעבר לשמוע את המילים שיוצאות מפיו. הקשבה אמיתית דורשת ריכוז מלא, פתיחות וסבלנות. אנחנו צריכים לשים לב לטון הקול שלו, להבעות הפנים, לשפת הגוף, ולפעמים אפילו למה שלא נאמר או יותר נכון למה נאמר "בין המילים".

כשאנחנו מקשיבים באמת, אנחנו מעבירים לילד מסר חשוב: "העולם שלך מעניין אותי, אני כאן בשבילך". תחושה זו מעודדת אותו לבטא את רגשותיו ולפתוח את ליבו. ההקשבה מפתחת אצל הילד את הביטחון שהוא יכול לסמוך עלינו, ויוצרת בסיס איתן לבניית קשר אמיץ ומשמעותי, איתנו ובמערכות יחסים נוספות שילוו אותו בהמשך.

מילות חיזוק ועידוד מדויקות

מילים של חיזוק יכולות להדליק את הניצוץ הפנימי בילד, להעלות את תחושת המסוגלות והערך העצמי שלו. חשוב שהתמיכה תינתן בזמן המתאים, בכנות ובפשטות.

לדוגמה, לא נאמר לילד רק "כל הכבוד", אלא אמירה שמכירה במאמץ שלו או במה שהוא עשה עכשיו, כמו "ראיתי כמה השקעת, זה ממש מדהים", או "תשמע, האומץ שלך לנסות משהו חדש מעורר השראה".
מילים אלו מעצבות את הדימוי העצמי ומלמדות את הילד להעריך את עצמו גם בזמנים של קושי או כישלון.

פנייה אישית ושאילה לשלומו

לעיתים הילד מסתגר, מתרחק או פשוט לא מצליח להשתלב. במקום להניח שהוא בסדר או להתעלם, לגשת אליו ולשאול לשלומו היא מחווה חזקה שמביעה אכפתיות אמיתית.

השאלה הפשוטה הזו – "איך אתה מרגיש היום?" או "רוצה לשתף אותי מה קורה?" יכולה לפתוח פתח לשיחה שבה הילד ירגיש מובטח, מובן ומקבל. זה גם מחזק את תחושת השייכות שלו לקבוצה ולנו כמדריכים.

נוכחות במבט ובשפת גוף

לפני כל מילה, יש את השפה הלא מילולית, המבט, הבעת הפנים, השקט שמביע המון רגש פנימי. מבט חם, שמראה הקשבה ופתיחות, מעניק לילד תחושה של קבלה וביטחון.

חשוב להימנע ממבט שיפוטי או ממהר, ולהשתדל להיות "כאן ועכשיו" איתו, גם אם זה על חשבון זמננו וגם אם רק לכמה רגעים. הילדים קולטים את האותנטיות שלנו, ומבט שמביע חום ואהבה יכול להפוך רגע רגשי מורכב לרגע מחזק.

הבעת רגשות כמודל לחיקוי

אנחנו כמדריכים משמעותיים לא רק מעבירים תכנים, אנחנו מודל לחיקוי. כאשר אנחנו משתפים ברגשות שלנו באופן נכון, כנה ומכבד, אנחנו מראים לילדים שזה בסדר להרגיש, להביע ולקבל רגשות.
זה עוזר לפרק את חומות ההגנה, להוריד פחדים מביטוי רגשי ולהעצים את היכולת של הילד לעבד את מה שקורה בו. כך אנחנו מפתחים סביבה תומכת שבה הרגש אינו מעלה פחד אלא כלי לצמיחה ולחיבור.

לסיכום, אנחנו כמדריכים משמעותיים נמצאים במקום שבו משחק, קשר ורגש נפגשים.
וזה בדיוק המקום שבו נוצרים רגעים שילד יכול לזכור לכל החיים. לא נמדוד את ההשפעה שלנו במספרים, אלא בעיניים נוצצות, במילים קטנות של תודה, ובשינוי קטן בגישה או בהרגשה.

כל פעם שנראה ילד או ילדה במצוקה ונבחר לגשת, כל פעם שנהיה שם בשבילו, נפנה לי מקום וזמן, נהיה שם איצו ובשבילו ונאמין בו, אנחנו הופכים להיות ממדריכים לאנשי חינוך אמיתיים!

מדריכי ODT לילדים
מה אנחנו כמדריכי ODT יכולים ללמוד על עצמנו דרך המסע שלנו עם הילדים?

המפגש עם הילדים, במיוחד כשמדובר בילדים המתמודדים עם אתגרים וקשיים, הוא גם מפגש עם הילד הפנימי שבתוכנו. אותו ילד שהיינו, שחווה כאב, חיפש אהבה ותשומת לב, ביקש מקום ונתקל לעיתים בדחייה או חוסר הבנה. כל ליווי שאנחנו מעניקים היום לאחר, הוא באיזו נקודה גם התייחסות עמוקה לעצמנו ולילד שבתוכנו. במאמר זה ניגע בכמה נקודות שנוכל ללמוד בעצמנו על עצמנו מתוך המסע המדהים והעמוק שלנו עם הילדים.

קרא עוד »
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כוחה של פעילות ODT

פעילויות ODT נראות לעיתים כמו משחקים, אבל הן שדה רגשי־חברתי עמוק שבו נבנים יחסים, עולים רגשות, ונולדות תובנות. זה המקום שבו ילד לומד שהוא לא לבד, שהמילים שלו משפיעות, שהנוכחות שלו והבחירות שלו משנות את האווירה בקבוצה. ובדרך הנכונה, עם הכוונה נכונה של מדריך, הפעילות הזאת הופכת למרחב מחנך שמאיר אור חדש בקבוצה ומעורר בה דבר מופלא שנקרא – מודעות חברתית.

קרא עוד »
פעילות ODT עוצמתית
איך לתכנן פעילות ODT נכונה ומותאמת לקבוצה?

לא הכמות קובעת אלא הדיוק, בציוד, בשפה, בגובה העיניים. כשאנחנו באמת נוכחים, עם הלב, עם ההקשבה שלנו לילדים, עם היכולת לראות כל ילד וילדה , הפעילות הופכת להיות לא רק מה שקורה בחוץ, אלא מה שנשאר בפנים. זו המשמעות האמיתית של פעילות ODT, לא רק פעילות מהנה ושוברת שגרה, אלא תהליך פנימי, אישי וחברתי שיכול לחולל שינוי של ממש, בילדים ובנו.

קרא עוד »
משחקי ODT
גישה חיובית כלפי הילדים בפעילות ODT

במאמר הזה אני מזמין אתכם להעמיק יחד איתי ולהבין את כוחה של המילה, ללמוד איך להפוך אותה לכלי מחזק ומעצים, ולא למכשול. אז בואו נבין ביחד כיצד המילים שלנו, ממש ברגע הזה, יכולות לשנות את מסלול חייהם של הילדים שאנחנו מלווים.  

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי עץ
פעילות ODT ככלי למניעת חרם

אנשי חינוך יקרים, במאמר הזה אני רוצה שנדבר על הסוגיה שכמעט כל מי שעובד עם ילדים, לצערנו הרב מכיר מקרוב – חרמות ודחייה חברתית. זה לא תמיד מתבטא בחרם "רשמי", לפעמים זה מתחבא במבטים לא נעימים, בהשתקה, בהתחמקות ממשחק קבוצתי, או פשוט באותו ילד שנשאר תמיד אחרון, אף פעם לא נבחר ראשון, ותמיד נמצא קצת בצד.

קרא עוד »
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום

במאמר הזה ננסה להתבונן לעומק במה שעובר על הילדים שלנו (ועלינו!) בתוך תקופת מלחמה:
מה עובר עליהם מתחת לפני השטח? איך זה משפיע עליהם רגשית, לימודית וחברתית? ואיך אנחנו יכולים, דרך כלים פשוטים של פעילות ODT, להחזיר להם תחושת שייכות, ביטחון, ורגע אחד של נשימה. נדבר על סוגים שונים של קשיים שהילדים חווים, על התפקיד שלנו כמבוגרים בסיטואציה, ועל דרכי התמודדות מעשיות ורגישות דרך עולם ה־ODT.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
5 דגשים לפעילות ODT פתיחת שנה

במאמר זה נעסוק בחמש טעויות נפוצות, שכל אחד מאיתנו עשה או יעשה מתישהו בתחילת תהליך עם קבוצה. ההכרה בהן יכולה להיות הצעד הראשון לפתיחה רגישה, חכמה ומדויקת יותר.

קרא עוד »
פעילות ODT
5 יתרונות של פעילות ODT בטבע

אני מזמין אתכם לפתוח את הראש (בכאילו 😂) ליתרונות המדהימים של פעילות ODT בטבע, ולהבין למה דווקא הטבע הוא המקום המושלם לחוויות הכי אמיתיות ועמוקות שלנו.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך בונים פעילות ODT עוצמתית?

כשאנחנו מתכננים נכון את הפעילות, כשאנחנו בונים את הפעילות על פי העקרונות הנכונים ומתוך המניע הנכון אנחנו מגדילים את הסיכוי שהפעילות לא תהיה “כיפית” בלבד אלא גם עמוקה ומשמעותית.

קרא עוד »
משחקי ODT ללא ציוד
משחקי ODT ללא ציוד

משחקי ODT ללא ציוד הם לא רק פתרון חירום כשאין ציוד, הם גם אחלה של בחירה חינוכית עם ערך מוסף. הם מאפשרים לנו כמדריכים להתמקד בחוויה עצמה: במפגש שבין המשתתפים, ביצירת הקשבה אמיתית, ובהובלה מתוך נוכחות ולא מתוך גימיקים.

קרא עוד »
פעילות ODT
כיצד פעילות ODT מעוררת רגשות חיוביים אצל ילדים כלפי עצמם והקבוצה?

פעילויות ODT, עם החיבור העמוק בין הגוף, הנפש והקבוצה, משמשות עבורנו ככלי עוצמתי לפתוח את הלב, לשבור מחסומים ולהעלות רגשות חיוביים שמחזקים את תחושת השייכות והביטחון העצמי של הילדים.
במאמר זה נבחן כיצד, דרך חוויות משותפות, אתגרים גופניים ורגשיים, והמרחב לביטוי עצמי שה-ODT מייצר, אנחנו יכולים לעורר שינוי אמיתי ועמוק.

קרא עוד »
גיבוש כיתה
למה כדאי לגבש כיתה עם פעילות ODT?

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
איך לגבש כיתה באמצעות הומור
איך לגבש כיתה בעזרת הומור?

אני מאמין שלא פעם ולא פעמיים שאלתם את עצמכם: האם זה בסדר לצחוק בזמן פעילות? מותר לעשות שטויות עם הילדים? ואיך זה משתלב בכלל עם גבולות, ערכים וחינוך? כמה פעמים מצאנו את עצמנו באמצע פעילות, כאוס בשיעור ואנחנו שואלים את עצמנו: "מה עכשיו? לצעוק? לשתוק? אולי פשוט… לצחוק?"

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
איך להתמודד עם אווירת סוף שנה בפעילות בבית הספר?

סוף השנה בבתי הספר היא תקופה מיוחדת: השמש בוהקת, הלב כבר בחופש הגדול, השגרה מתפרקת, והתחושה הכללית – "נגמר, אפשר לשחרר".
אבל אנחנו, המדריכים, עדיין שם – ממשיכים לפגוש את הילדים בשעות הפעילות, באירועים, בטיולים או בקבוצות. רק שעכשיו, במקום קבוצת ילדים סקרנים ונמרצים כמו שאנחנו מכירים, לפעמים מחכה לנו קבוצה עייפה, חסרת סבלנות ומפוזרת.

קרא עוד »
כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר
8 כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר

להיות מדריך לילדים זו שליחות. אנו זוכים להשפיע, לעצב, וללוות את דור העתיד ברגעים חשובים של גדילה והתפתחות. אך יחד עם האחריות הגדולה הזו, עומדת גם העובדה הפשוטה: אנחנו בני אדם. לא כל יום הוא יום קל, וגם לנו יש חיים אישיים, אתגרים, לחצים ורגשות.

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי שיתוף פעולה
איך לגבש כיתה?

מה עושים כאשר קבוצה לא רוצה לצרף ילד לפעילות? כמדריכים, אנחנו נתקלים לעיתים קרובות ברגעים לא פשוטים – כאלה שבהם עולה שאלה ערכית אמיתית. אחד הרגעים הרגישים ביותר הוא כאשר ילד ניגש לקבוצה במהלך פעילות, מבקש להצטרף, והקבוצה מסרבת. לפעמים זו אמירה ברורה: "אתה לא איתנו", ולפעמים פשוט מתעלמים ממנו. הילד עומד בצד, מבולבל, פגוע, ואנחנו שואלים את עצמנו – מה נכון לעשות? האם להתערב? ואיך נעשה את זה בצורה שתשמור על הקבוצה, על הילד, ועל האווירה הכללית?

קרא עוד »
מה זה תל"ן?
מה זה תל"ן?

תל"ן הוא ראשי תיבות של "תוכנית לימודים נוספת". מדובר בתוכניות העשרה המתקיימות במסגרת יום הלימודים בבתי הספר, אך אינן חלק מתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך. תוכניות אלו ממומנות על ידי ההורים וכפופות לאישור של ועד ההורים ובית הספר.

קרא עוד »
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות?

כאשר מדריכים קבוצה של ילדים, אחת המשימות המרכזיות היא לשמור על הקשב שלהם לאורך כל הפעילות. ילדים מטבעם מלאי אנרגיה, סקרנים, ולעיתים גם חסרי סבלנות. אם לא נצליח לרתק אותם לפעילות, הם עלולים להתחיל להשתעמם, להפריע או להסיח את דעתם של אחרים. אז איך נוודא שהילדים מקשיבים, משתתפים ולא הורסים את הפעילות? הנה 5 טיפים שיעזרו לנו כמדריכים לשמור על ריכוז הילדים ולמנוע הפרעות מיותרות.

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
פעילות העצמה לתלמידים – איך להעצים ילד מופנם ולחזק את הביטחון העצמי?

במסגרת העבודה עם ילדים, אנחנו נתקלים בכל מיני סוגים של ילדים. ישנם כאלה בעלי ביטחון עצמי גבוה שבולטים בקלות, ולהבדיל אחרים, בעלי ביטחון עצמי נמוך שנוטים להיות שקטים, ומופנמים. אחד מתפקידנו העיקריים כמדריכים ומחנכים הוא להעצים את אותו ילד או ילדה חסרי הביטחון, לסייע להם למצוא את מקום בקבוצה ולחזק את הדימוי העצמי שלהם. במאמר הזה הבאתי כמה נקודות, שלדעתי עשויות לעזור לכם לחזק לאותם ילדים את הערך העצמי, הביטחון העצמי ולהוציא אותו מהפעילות שלכם עם תחושה אחרת לגמרי.

קרא עוד »
שיעורי העשרה לבתי ספר
5 טיפים לפעילות פתיחת שנה של שיעורי העשרה

תחילתה של שנה חדשה או תהליך עם קבוצה חדשה הן הזדמנויות מרגשות ליצירת קשרים, לעיצוב חוויות ולהנחת יסודות להצלחה. כמדריכים, מורים או מנחים, יש לנו תפקיד משמעותי ביצירת סביבה בטוחה ומיטיבה שתעודד השתתפות, למידה ושיתוף פעולה. כדי להבטיח פתיחה מוצלחת, הנה 5 נקודות חשובות שיש לשים אליהן לב.

קרא עוד »
דילוג לתוכן