משחקי ODT ללא ציוד

משחקי ODT ללא ציוד הם לא רק פתרון חירום כשאין ציוד, הם גם אחלה של בחירה חינוכית עם ערך מוסף. הם מאפשרים לנו כמדריכים להתמקד בחוויה עצמה: במפגש שבין המשתתפים, ביצירת הקשבה אמיתית, ובהובלה מתוך נוכחות ולא מתוך גימיקים.
השאירו פרטים ונדבר ממש בקרוב..
תוכן עניינים

איך אפשר ליצור חוויה קבוצתית משמעותית גם בלי שום חפץ ביד? יש מדריכים שחושבים שפעילות טובה חייבת לכלול אביזרים: חבלים, דגלים, כדורים או קונוסים, העיקר שיהיה ציוד והרבה, אחרת "זה לא מרגיש ODT”.

אבל במציאות, רבים מהמשחקים הכי זכורים, מצחיקים ומשמעותיים התקיימו אפילו בלי חפץ אחד – רק הקבוצה, השטח והדמיון. דווקא כשאין ציוד, אנחנו חוזרים לבסיס, לנקודות האמיתיות שלא תלויות בשום דבר מלבד הגישה שלנו כמו: תקשורת, רגש, תנועה, שיתוף פעולה. והיתרונות של פעילות ללא ציוד? רבים מאוד, גם חינוכית, גם לוגיסטית, וגם מבחינת העומק הרגשי שהפעילות מאפשרת.

למה להעביר פעילות ODT בלי ציוד?

זמינות מיידית

כאשר אנחנו מעבירים פעילות ללא ציוד אפשר להפעיל את הקבוצה בכל זמן ובכל מקום: באולם, בשטח, בכיתה או במסדרון, כל זה מבלי להתארגן מראש ובלי לתכנן לוגיסטיקה מסובכת.

חיבור ישיר בין המשתתפים

כשאין חפצים שגונבים את תשומת הלב, הילדים מתמקדים אחד בשני. הקשב עובר למה שקורה בתוך הקבוצה, לשיח, ליחסים, לרגשות. מחסור בציוד שם דגש על העיקר, שהוא כמובן הילדים.

פיתוח דמיון ויצירתיות

משחקים ללא ציוד מעודדים את הילדים "לשחק מבפנים", להביא את עצמם לידי ביטוי, לדמיין, להמציא ולאלתר. זה פותח ערוצים שונים ומגוונים מאוד של למידה וצמיחה.

העצמה של המדריך

כשהפעילות לא תלויה באביזרים, נדרשת יותר נוכחות, הקשבה, רגישות, והובלה מדריכית.
המדריך הוא הכלי, והקבוצה מגיבה ישירות אליו. זה אמנם עשוי לספק למדריך עבודה קצת יותר קשה ואינטנסיבית אבל לזמנים מסוימים זה יכול להוסיף לדינמיקה שבין המדריך לילדים.

אילו סוגים של משחקים אפשר לעשות בלי ציוד?

כאשר אנחנו בונים פעילות ODT ללא ציוד, חשוב להבין שמה שמחליף את האביזרים הוא הרעיון. כלומר – כל סוג משחק נבנה מתוך מטרה ברורה: שחרור, חיבור, תקשורת, שיתוף פעולה, עיבוד רגשי או פיתוח יצירתיות. קבלו כמה רעיונות לסוגי משחקים ללא ציוד הבנויים על רעיון וערך מרכזי: 

משחקי תנועה ודינמיקה קבוצתית

המטרה כאן היא להפעיל את הגוף, לשחרר מתח, לשבור את הקרח ולהכניס את הקבוצה למצב משחקי. משחקים כאלה מגבירים אנרגיה, מאפשרים לילדים להנות ולצחוק ומשחררים את המתח.                                    משחק לדוגמה: "הליכה משוגעת" – הקבוצה הולכת בחלל, והמדריך נותן הוראות תנועה משתנות (הליכה לאחור, כמו רובוט, בקפיצות, וכו’).

משחקי תקשורת והקשבה 

משחקים שדורשים מהקבוצה תיאום, שיתוף פעולה ושיח, לפעמים בלי מילים. הם מעודדים רגישות לאחר, קריאת שפת גוף ובעיקר המון הקשבה והסתכלות. משחק לדוגמה: "טלפון שבור בגוף" – אחד עושה תנועה, והשני מחקה, והשלישי את השני, עד לסוף המעגל. רואים איך התנועה משתנה לאורך הדרך.

משחקי אמון ושיתוף פעולה

כאן אנחנו מאתגרים את המשתתפים לסמוך אחד על השני. המשחקים מחייבים נוכחות, הקשבה, והובלה רגישה. משחקים אלו מתאימים לקבוצות עם רמת קשר בינונית עד גבוהה. משחק לדוגמה: "הובלה בעיניים עצומות" – אחד עוצם עיניים, השני מוביל אותו בקול או במגע עדין דרך מרחב פתוח.

משחקי דמיון ותפקידים

משחקים שבהם המשתתפים נכנסים לעולם דמיוני, מגלמים דמויות או מגיבים לסיטואציות מומצאות. דרך ההזדהות, הם יכולים לבטא רגשות, מחשבות ורעיונות בדרך יצירתית. דוגמה: "המסע לחלל" – הקבוצה מתארת יחד משימה דמיונית בכוכב זר, וכל אחד מוסיף פרטים ותגובות לסיפור.

תרגילי שיח וביטוי רגשי

משחקים שפותחים מרחב לשיתוף, שיקוף ודיון, לפעמים דרך תנועה, ולפעמים דרך מילים. המשחקים מזמינים את המשתתפים להביע מה הם מרגישים, לחזק מודעות עצמית ולבנות אמון בתוך הקבוצה. דוגמה: "פסל רגשי" – המדריך אומר רגש (כמו שמחה, פחד, בלבול), וכל אחד מציג אותו בתנועה או תנוחה גופנית. אפשר לאפשר שיתוף של מה מעורר הרגש הזה.

דוגמאות לפעילויות פשוטות ועוצמתיות במיוחד

מראה מראה

עובדים בזוגות. אחד עושה תנועות איטיות, השני צריך "להיות המראה" שלו – בלי לדבר, רק בתנועה.
אחרי דקה מתחלפים. מה זה יוצר? הקשבה, חיבור עדין, תיאום לא מילולי.
העיבוד יכול לכלול שיחה על "איך זה להוביל? איך זה מרגיש לעקוב אחרי מישהו אחר? מתי הייתי מדויק? מתי הרגשתי אבוד?"

שיחה ללא מילים

משתתפים מקבלים משימה (למשל: לעמוד לפי תאריך לידה, גובה, או מידת נעליים) – אבל בלי לדבר בכלל. רק בעזרת סימנים, תנועות, שפת גוף. זה מאתגר, מבלבל, ומלא תובנות על תיאום, עבודת הצוות וכמובן על התקשורת הקבוצתית. 

תפקיד סודי

מחלקים לכל משתתף תפקיד סודי בראש (לדוגמה: המתנגד, המעודד, השקט, המהסס), וכל אחד פועל לפי דמותו במשימה קבוצתית דמיונית. אחר כך שואלים: "מה חווית? האם הצלחת לזהות תפקידים של אחרים? מה זה עורר בך?"

הגשמת רגש

המדריך זורק שם של רגש: "שמחה", "פחד", "בלבול", "קנאה", "התרגשות". כל משתתף מתבקש לעמוד בפסל שמתאר את הרגש הזה בגוף. אפשר להוסיף סבב שבו משתפים מתי הרגש הזה היה נוכח בחיים שלהם – או לשאול מה היה קשה להציג.

לסיכום, משחקי ODT ללא ציוד הם לא רק פתרון חירום כשאין ציוד, הם גם אחלה של בחירה חינוכית עם ערך מוסף. הם מאפשרים לנו כמדריכים להתמקד בחוויה עצמה: במפגש שבין המשתתפים, ביצירת הקשבה אמיתית, ובהובלה מתוך נוכחות ולא מתוך גימיקים.

כאשר אנחנו בוחרים לוותר על הציוד, אנחנו מזמינים את הקבוצה לפעול מתוך העולם הפנימי שלהם: מתוך דמיון, תקשורת, גוף ורגש. כל פעילות כזו, פשוטה ככל שתראה על פני השטח, יכולה להפוך לרגע מכונן של צמיחה, גילוי עצמי או גיבוש קבוצתי. 

בסופו של דבר, העוצמה של פעילות ODT אינה נמדדת בכמות האביזרים שבה, אלא באיכות הקשר שנוצר. וכשיש הקשבה, הקשבה אמיתית, גם בלי חפצים, המשחק קורה.                                                                     

משחקי ODT ללא ציוד הם לא פשרה גם יכולים להיות הם בחירה. מצד אחד הם זמינים ונוחים, ומצד שני הם עמוקים, נוגעים, מחברים ומפתחים. הם מחזירים אותנו למהות של החינוך – להיות עם האנשים, בגובה העיניים, בנוכחות מלאה.

מדריכי ODT לילדים
מה אנחנו כמדריכי ODT יכולים ללמוד על עצמנו דרך המסע שלנו עם הילדים?

המפגש עם הילדים, במיוחד כשמדובר בילדים המתמודדים עם אתגרים וקשיים, הוא גם מפגש עם הילד הפנימי שבתוכנו. אותו ילד שהיינו, שחווה כאב, חיפש אהבה ותשומת לב, ביקש מקום ונתקל לעיתים בדחייה או חוסר הבנה. כל ליווי שאנחנו מעניקים היום לאחר, הוא באיזו נקודה גם התייחסות עמוקה לעצמנו ולילד שבתוכנו. במאמר זה ניגע בכמה נקודות שנוכל ללמוד בעצמנו על עצמנו מתוך המסע המדהים והעמוק שלנו עם הילדים.

קרא עוד »
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כוחה של פעילות ODT

פעילויות ODT נראות לעיתים כמו משחקים, אבל הן שדה רגשי־חברתי עמוק שבו נבנים יחסים, עולים רגשות, ונולדות תובנות. זה המקום שבו ילד לומד שהוא לא לבד, שהמילים שלו משפיעות, שהנוכחות שלו והבחירות שלו משנות את האווירה בקבוצה. ובדרך הנכונה, עם הכוונה נכונה של מדריך, הפעילות הזאת הופכת למרחב מחנך שמאיר אור חדש בקבוצה ומעורר בה דבר מופלא שנקרא – מודעות חברתית.

קרא עוד »
פעילות ODT עוצמתית
איך לתכנן פעילות ODT נכונה ומותאמת לקבוצה?

לא הכמות קובעת אלא הדיוק, בציוד, בשפה, בגובה העיניים. כשאנחנו באמת נוכחים, עם הלב, עם ההקשבה שלנו לילדים, עם היכולת לראות כל ילד וילדה , הפעילות הופכת להיות לא רק מה שקורה בחוץ, אלא מה שנשאר בפנים. זו המשמעות האמיתית של פעילות ODT, לא רק פעילות מהנה ושוברת שגרה, אלא תהליך פנימי, אישי וחברתי שיכול לחולל שינוי של ממש, בילדים ובנו.

קרא עוד »
משחקי ODT
גישה חיובית כלפי הילדים בפעילות ODT

במאמר הזה אני מזמין אתכם להעמיק יחד איתי ולהבין את כוחה של המילה, ללמוד איך להפוך אותה לכלי מחזק ומעצים, ולא למכשול. אז בואו נבין ביחד כיצד המילים שלנו, ממש ברגע הזה, יכולות לשנות את מסלול חייהם של הילדים שאנחנו מלווים.  

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי עץ
פעילות ODT ככלי למניעת חרם

אנשי חינוך יקרים, במאמר הזה אני רוצה שנדבר על הסוגיה שכמעט כל מי שעובד עם ילדים, לצערנו הרב מכיר מקרוב – חרמות ודחייה חברתית. זה לא תמיד מתבטא בחרם "רשמי", לפעמים זה מתחבא במבטים לא נעימים, בהשתקה, בהתחמקות ממשחק קבוצתי, או פשוט באותו ילד שנשאר תמיד אחרון, אף פעם לא נבחר ראשון, ותמיד נמצא קצת בצד.

קרא עוד »
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום

במאמר הזה ננסה להתבונן לעומק במה שעובר על הילדים שלנו (ועלינו!) בתוך תקופת מלחמה:
מה עובר עליהם מתחת לפני השטח? איך זה משפיע עליהם רגשית, לימודית וחברתית? ואיך אנחנו יכולים, דרך כלים פשוטים של פעילות ODT, להחזיר להם תחושת שייכות, ביטחון, ורגע אחד של נשימה. נדבר על סוגים שונים של קשיים שהילדים חווים, על התפקיד שלנו כמבוגרים בסיטואציה, ועל דרכי התמודדות מעשיות ורגישות דרך עולם ה־ODT.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
5 דגשים לפעילות ODT פתיחת שנה

במאמר זה נעסוק בחמש טעויות נפוצות, שכל אחד מאיתנו עשה או יעשה מתישהו בתחילת תהליך עם קבוצה. ההכרה בהן יכולה להיות הצעד הראשון לפתיחה רגישה, חכמה ומדויקת יותר.

קרא עוד »
פעילות ODT
5 יתרונות של פעילות ODT בטבע

אני מזמין אתכם לפתוח את הראש (בכאילו 😂) ליתרונות המדהימים של פעילות ODT בטבע, ולהבין למה דווקא הטבע הוא המקום המושלם לחוויות הכי אמיתיות ועמוקות שלנו.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך בונים פעילות ODT עוצמתית?

כשאנחנו מתכננים נכון את הפעילות, כשאנחנו בונים את הפעילות על פי העקרונות הנכונים ומתוך המניע הנכון אנחנו מגדילים את הסיכוי שהפעילות לא תהיה “כיפית” בלבד אלא גם עמוקה ומשמעותית.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך להיות מדריך שיעורי העשרה משמעותי?

אנחנו כמדריכים משמעותיים נמצאים במקום שבו משחק, קשר ורגש נפגשים. וזה בדיוק המקום שבו נוצרים רגעים שילד יכול לזכור לכל החיים. לא נמדוד את ההשפעה שלנו במספרים, אלא בעיניים נוצצות, במילים קטנות של תודה, ובשינוי קטן בגישה או בהרגשה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כיצד פעילות ODT מעוררת רגשות חיוביים אצל ילדים כלפי עצמם והקבוצה?

פעילויות ODT, עם החיבור העמוק בין הגוף, הנפש והקבוצה, משמשות עבורנו ככלי עוצמתי לפתוח את הלב, לשבור מחסומים ולהעלות רגשות חיוביים שמחזקים את תחושת השייכות והביטחון העצמי של הילדים.
במאמר זה נבחן כיצד, דרך חוויות משותפות, אתגרים גופניים ורגשיים, והמרחב לביטוי עצמי שה-ODT מייצר, אנחנו יכולים לעורר שינוי אמיתי ועמוק.

קרא עוד »
גיבוש כיתה
למה כדאי לגבש כיתה עם פעילות ODT?

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
איך לגבש כיתה באמצעות הומור
איך לגבש כיתה בעזרת הומור?

אני מאמין שלא פעם ולא פעמיים שאלתם את עצמכם: האם זה בסדר לצחוק בזמן פעילות? מותר לעשות שטויות עם הילדים? ואיך זה משתלב בכלל עם גבולות, ערכים וחינוך? כמה פעמים מצאנו את עצמנו באמצע פעילות, כאוס בשיעור ואנחנו שואלים את עצמנו: "מה עכשיו? לצעוק? לשתוק? אולי פשוט… לצחוק?"

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
איך להתמודד עם אווירת סוף שנה בפעילות בבית הספר?

סוף השנה בבתי הספר היא תקופה מיוחדת: השמש בוהקת, הלב כבר בחופש הגדול, השגרה מתפרקת, והתחושה הכללית – "נגמר, אפשר לשחרר".
אבל אנחנו, המדריכים, עדיין שם – ממשיכים לפגוש את הילדים בשעות הפעילות, באירועים, בטיולים או בקבוצות. רק שעכשיו, במקום קבוצת ילדים סקרנים ונמרצים כמו שאנחנו מכירים, לפעמים מחכה לנו קבוצה עייפה, חסרת סבלנות ומפוזרת.

קרא עוד »
כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר
8 כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר

להיות מדריך לילדים זו שליחות. אנו זוכים להשפיע, לעצב, וללוות את דור העתיד ברגעים חשובים של גדילה והתפתחות. אך יחד עם האחריות הגדולה הזו, עומדת גם העובדה הפשוטה: אנחנו בני אדם. לא כל יום הוא יום קל, וגם לנו יש חיים אישיים, אתגרים, לחצים ורגשות.

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי שיתוף פעולה
איך לגבש כיתה?

מה עושים כאשר קבוצה לא רוצה לצרף ילד לפעילות? כמדריכים, אנחנו נתקלים לעיתים קרובות ברגעים לא פשוטים – כאלה שבהם עולה שאלה ערכית אמיתית. אחד הרגעים הרגישים ביותר הוא כאשר ילד ניגש לקבוצה במהלך פעילות, מבקש להצטרף, והקבוצה מסרבת. לפעמים זו אמירה ברורה: "אתה לא איתנו", ולפעמים פשוט מתעלמים ממנו. הילד עומד בצד, מבולבל, פגוע, ואנחנו שואלים את עצמנו – מה נכון לעשות? האם להתערב? ואיך נעשה את זה בצורה שתשמור על הקבוצה, על הילד, ועל האווירה הכללית?

קרא עוד »
מה זה תל"ן?
מה זה תל"ן?

תל"ן הוא ראשי תיבות של "תוכנית לימודים נוספת". מדובר בתוכניות העשרה המתקיימות במסגרת יום הלימודים בבתי הספר, אך אינן חלק מתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך. תוכניות אלו ממומנות על ידי ההורים וכפופות לאישור של ועד ההורים ובית הספר.

קרא עוד »
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות?

כאשר מדריכים קבוצה של ילדים, אחת המשימות המרכזיות היא לשמור על הקשב שלהם לאורך כל הפעילות. ילדים מטבעם מלאי אנרגיה, סקרנים, ולעיתים גם חסרי סבלנות. אם לא נצליח לרתק אותם לפעילות, הם עלולים להתחיל להשתעמם, להפריע או להסיח את דעתם של אחרים. אז איך נוודא שהילדים מקשיבים, משתתפים ולא הורסים את הפעילות? הנה 5 טיפים שיעזרו לנו כמדריכים לשמור על ריכוז הילדים ולמנוע הפרעות מיותרות.

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
פעילות העצמה לתלמידים – איך להעצים ילד מופנם ולחזק את הביטחון העצמי?

במסגרת העבודה עם ילדים, אנחנו נתקלים בכל מיני סוגים של ילדים. ישנם כאלה בעלי ביטחון עצמי גבוה שבולטים בקלות, ולהבדיל אחרים, בעלי ביטחון עצמי נמוך שנוטים להיות שקטים, ומופנמים. אחד מתפקידנו העיקריים כמדריכים ומחנכים הוא להעצים את אותו ילד או ילדה חסרי הביטחון, לסייע להם למצוא את מקום בקבוצה ולחזק את הדימוי העצמי שלהם. במאמר הזה הבאתי כמה נקודות, שלדעתי עשויות לעזור לכם לחזק לאותם ילדים את הערך העצמי, הביטחון העצמי ולהוציא אותו מהפעילות שלכם עם תחושה אחרת לגמרי.

קרא עוד »
שיעורי העשרה לבתי ספר
5 טיפים לפעילות פתיחת שנה של שיעורי העשרה

תחילתה של שנה חדשה או תהליך עם קבוצה חדשה הן הזדמנויות מרגשות ליצירת קשרים, לעיצוב חוויות ולהנחת יסודות להצלחה. כמדריכים, מורים או מנחים, יש לנו תפקיד משמעותי ביצירת סביבה בטוחה ומיטיבה שתעודד השתתפות, למידה ושיתוף פעולה. כדי להבטיח פתיחה מוצלחת, הנה 5 נקודות חשובות שיש לשים אליהן לב.

קרא עוד »
דילוג לתוכן