גישה חיובית כלפי הילדים בפעילות ODT

במאמר הזה אני מזמין אתכם להעמיק יחד איתי ולהבין את כוחה של המילה, ללמוד איך להפוך אותה לכלי מחזק ומעצים, ולא למכשול. אז בואו נבין ביחד כיצד המילים שלנו, ממש ברגע הזה, יכולות לשנות את מסלול חייהם של הילדים שאנחנו מלווים.  
תוכן עניינים

שלום חברים, המאמר הזה נוגע באחת מהנקודות החשובות ביותר, שלעניות דעתי, עלינו לזכור בכל רגע ורגע בעבודה שלנו עם הילדים, והיא – הכוח וההשפעה של המילים שלנו.

כמדריכים, אנחנו עומדים מדי יום מול עולם שלם של רגשות, תקוות ופחדים שנמצאים בתוך כל ילד וילדה שאנחנו מלווים. לפעמים, אנחנו מתמקדים בפעילויות, במשימות ובאתגרים החינוכיים שמונחים לפנינו, אבל שוכחים לעצור ולהתבונן לרגע בשיח שלנו עם הילדים, בצורת ההתבטאות שלנו ושל הילדים ובהשפעה האדירה של המילים שלנו.

המילה שלנו, היא לא רק צליל אקראי שמגיע מהפה, היא ממש כלי שמשפיע על הילדים, מצד אחד לבניית ערך עצמי והתפתחות ומצד שני להרס של תפיסת עצמם, של היכולת שלהם להשתנות, להתפתח ולהאמין בעצמם. כשאנחנו מדברים, אנחנו בעצם יוצרים מפגש עם הנפש של הילד, ואם נבחר את המילים שלנו בחכמה, נוכל לפתוח דלתות של ביטחון, חיבור וצמיחה. אבל אם נזניח את הכוח הזה, ונאמר מילים שליליות או חסרות משמעות, נוכל בלי להרגיש ליצור מחסומים, פחדים וחומות שמרחיקים אותם מאיתנו ומעצמם.

במאמר הזה אני מזמין אתכם להעמיק יחד איתי ולהבין את כוחה של המילה, ללמוד איך להפוך אותה לכלי מחזק ומעצים, ולא למכשול. אז בואו נבין ביחד כיצד המילים שלנו, ממש ברגע הזה, יכולות לשנות את מסלול חייהם של הילדים שאנחנו מלווים.

הכוח החיובי של המילה שלנו

כשאנחנו מברכים ילד, משבחים אותו על משהו שעשה טוב, נותנים לו תחושה של חשיבות וערך, אנחנו בעצם זורעים בו זרעים של ביטחון עצמי, אמונה ביכולת, ורצון להמשיך להתקדם. המילים שלנו הן כמו אור קטן שמאיר בחשיכה, הן נותנות לילד או לילדה תחושה שהם נראים, שהם חשובים, ושהמאמץ שלהם לא עובר עובר לידנו. זה לא רק רגע של חיזוק, אלא גם בנייה ארוכת טווח של דימוי עצמי חיובי.

מחקרים רבים בעולם החינוך מראים עד כמה מילה טובה ושבחים אותנטים מגדילים את המוטיבציה ואת תחושת המסוגלות של הילדים. אבל האמת שבשביל להבין את זה אנחנו לא צריכים מחקרים, אנחנו רואים זאת בשטח בבירור, כשהילד שומע מאיתנו "ראיתי את המאמץ שלך, אני ממש גאה בך" או "הקשבת כל כך יפה היום, אתה פשוט אלוף", הוא מרגיש מחובר ובטוח יותר, ואין ספק שהתחושה הזו תמשיך איתו הלאה למפגשים הבאים ובכלל לעוד סיטואציות בהמשך חייו.

הכוח השלילי של המילה

מצד שני, למילים שלנו יש גם צד אפל. מילה שלילית, או הערה שנאמרת בלי מחשבה, יכולה לפגוע עמוקות. לפעמים אנחנו אומרים משפטים כמו "עוד פעם טעית", "אתה לא מספיק טוב", או אפילו "תגיד, למה אתה כל הזמן הורס?". מילים ומשפטים מסוג זה יוצרים תחושה של חוסר שייכות, של פחד מכישלון, או של רצון להתרחק.

המילים האלה יכולות לפגוע בביטחון של הילד ולגרום לו לבנות חומה רגשית מסביבו כדי לא להמשיך ולהיפגע. מעבר לכך, חשוב מאוד שנשים לב באילו מילים אנחנו משתמשים בשיח עם עצמנו או עם הסביבה שלנו מעבר לילדים. לפעמים אותו שיח עצמי שלילי שנעשה בחוסר תשומת לב פוגע בנו, הורס אותנו ומועבר באופן ישיר לילדים וחניכים איתם אנחנו עובדים. כלומר, נדבר טוב לעצמנו, נדבר טוב לילדים וההפך.

זו סיבה חשובה למה שאנחנו צריכים להיות מודעים ורגישים למה שאנחנו אומרים, כי זה לא רק "דיבור", זה ממש חיבור רגשי שמתחבר לתודעה הפנימית של הילד.

דוגמאות למילים ומשפטים שאנחנו רוצים לומר, ולמשפטים שעדיף להימנע מהם

בשביל שנדייק את ההבנה של באילו מילים נרצה להשתמש ובאילו לא בוא ניקח כמה דוגמאות שיעבירו את הנקודה בצורה מדוייקת.

 משפטים מחזקים

  • "אני רואה כמה השקעת, זה ממש ניכר."
  • "תודה ששיתפת פעולה, אני ממש מעריך את זה."
  • "אני מאמין בך, אתה יכול."
  • "כל פעם שאתה מנסה, אתה משתפר."
  • עבדת כל כך יפה, אני גאה בך!"

משפטים שעדיף להימנע מהם

  • "אתה שוב טועה."
  • "זה לא מספיק טוב."
  • "תפסיק להתנהג ככה."
  • "זה אף פעם לא יצליח לך."

סיפור אמיתי על כוח המילה

יש סיפור ידוע על מייקל ג'ורדן, אחד מהכדורסלנים הגדולים בהיסטוריה. כשהיה נער צעיר, הוא חזר לבית הוריו לאחר מחנה קיץ מלא במשחקים בו הוא לא קלע אפילו סל אחד! הוא חזר הביתה כל כך מתוסכל וסיפר זאת לאביו. הוא חשש לקבל מאביו תגובה שלילית כמו "איך לא קלעת?!" או "בקצב הזה אתה לעולם לא תצליח", אך מה שאביו אמר לו שינה את חייו והלך איתו לכל החיים, אביו אמר לי את המשפט הבא: "בין אם תיקלע 50 סלים או לא תיקלע בכלל אני תמיד אוהב אותך,".

המילים האלו לא רק נתנו לו כוח, הן הדליקו בו אש פנימית שהובילה אותו לאימונים בלתי נלאים ולקריירה מפוארת.

לסיכום, אנחנו כמדריכים לא רק מעבירים פעילויות או מנהלים משחקים, אנחנו משפיעים עמוקות על הדרך שבה הילדים תופסים את עצמם ואת העולם באמצעות מה שאנחנו אומרים. המילים שלנו הן כלי רב עוצמה שיכול לבנות גשרים של אמון וביטחון, או לבנות חומות של פחד ותסכול.

לכן, אני מזמין את עצמי ואתכם למשימה, בכל פעם שאנחנו פותחים את הפה, נעורר את עצמנו למודעות, מודעות למה שיוצא לנו מהפה. בואו נבחר מילים שמקרבות, שמחזקות, שנותנות מקום לצמיחה. כי הכוח של המילה הוא לא רק לרגע, הוא נשאר שם, עמוק, כמו זרע שצומח לאורך זמן, ונותן לילדים שאנו עובדים איתם את הכוח להיות מי שהם יכולים באמת להיות.

מדריכי ODT לילדים
מה אנחנו כמדריכי ODT יכולים ללמוד על עצמנו דרך המסע שלנו עם הילדים?

המפגש עם הילדים, במיוחד כשמדובר בילדים המתמודדים עם אתגרים וקשיים, הוא גם מפגש עם הילד הפנימי שבתוכנו. אותו ילד שהיינו, שחווה כאב, חיפש אהבה ותשומת לב, ביקש מקום ונתקל לעיתים בדחייה או חוסר הבנה. כל ליווי שאנחנו מעניקים היום לאחר, הוא באיזו נקודה גם התייחסות עמוקה לעצמנו ולילד שבתוכנו. במאמר זה ניגע בכמה נקודות שנוכל ללמוד בעצמנו על עצמנו מתוך המסע המדהים והעמוק שלנו עם הילדים.

קרא עוד »
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT
התמודדות עם רגשות אצל הילדים בפעילות ODT

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כוחה של פעילות ODT

פעילויות ODT נראות לעיתים כמו משחקים, אבל הן שדה רגשי־חברתי עמוק שבו נבנים יחסים, עולים רגשות, ונולדות תובנות. זה המקום שבו ילד לומד שהוא לא לבד, שהמילים שלו משפיעות, שהנוכחות שלו והבחירות שלו משנות את האווירה בקבוצה. ובדרך הנכונה, עם הכוונה נכונה של מדריך, הפעילות הזאת הופכת למרחב מחנך שמאיר אור חדש בקבוצה ומעורר בה דבר מופלא שנקרא – מודעות חברתית.

קרא עוד »
פעילות ODT עוצמתית
איך לתכנן פעילות ODT נכונה ומותאמת לקבוצה?

לא הכמות קובעת אלא הדיוק, בציוד, בשפה, בגובה העיניים. כשאנחנו באמת נוכחים, עם הלב, עם ההקשבה שלנו לילדים, עם היכולת לראות כל ילד וילדה , הפעילות הופכת להיות לא רק מה שקורה בחוץ, אלא מה שנשאר בפנים. זו המשמעות האמיתית של פעילות ODT, לא רק פעילות מהנה ושוברת שגרה, אלא תהליך פנימי, אישי וחברתי שיכול לחולל שינוי של ממש, בילדים ובנו.

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי עץ
פעילות ODT ככלי למניעת חרם

אנשי חינוך יקרים, במאמר הזה אני רוצה שנדבר על הסוגיה שכמעט כל מי שעובד עם ילדים, לצערנו הרב מכיר מקרוב – חרמות ודחייה חברתית. זה לא תמיד מתבטא בחרם "רשמי", לפעמים זה מתחבא במבטים לא נעימים, בהשתקה, בהתחמקות ממשחק קבוצתי, או פשוט באותו ילד שנשאר תמיד אחרון, אף פעם לא נבחר ראשון, ותמיד נמצא קצת בצד.

קרא עוד »
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום
פעילות ODT ככלי חינוכי בזמני חירום

במאמר הזה ננסה להתבונן לעומק במה שעובר על הילדים שלנו (ועלינו!) בתוך תקופת מלחמה:
מה עובר עליהם מתחת לפני השטח? איך זה משפיע עליהם רגשית, לימודית וחברתית? ואיך אנחנו יכולים, דרך כלים פשוטים של פעילות ODT, להחזיר להם תחושת שייכות, ביטחון, ורגע אחד של נשימה. נדבר על סוגים שונים של קשיים שהילדים חווים, על התפקיד שלנו כמבוגרים בסיטואציה, ועל דרכי התמודדות מעשיות ורגישות דרך עולם ה־ODT.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
5 דגשים לפעילות ODT פתיחת שנה

במאמר זה נעסוק בחמש טעויות נפוצות, שכל אחד מאיתנו עשה או יעשה מתישהו בתחילת תהליך עם קבוצה. ההכרה בהן יכולה להיות הצעד הראשון לפתיחה רגישה, חכמה ומדויקת יותר.

קרא עוד »
פעילות ODT
5 יתרונות של פעילות ODT בטבע

אני מזמין אתכם לפתוח את הראש (בכאילו 😂) ליתרונות המדהימים של פעילות ODT בטבע, ולהבין למה דווקא הטבע הוא המקום המושלם לחוויות הכי אמיתיות ועמוקות שלנו.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך בונים פעילות ODT עוצמתית?

כשאנחנו מתכננים נכון את הפעילות, כשאנחנו בונים את הפעילות על פי העקרונות הנכונים ומתוך המניע הנכון אנחנו מגדילים את הסיכוי שהפעילות לא תהיה “כיפית” בלבד אלא גם עמוקה ומשמעותית.

קרא עוד »
משחקי ODT ללא ציוד
משחקי ODT ללא ציוד

משחקי ODT ללא ציוד הם לא רק פתרון חירום כשאין ציוד, הם גם אחלה של בחירה חינוכית עם ערך מוסף. הם מאפשרים לנו כמדריכים להתמקד בחוויה עצמה: במפגש שבין המשתתפים, ביצירת הקשבה אמיתית, ובהובלה מתוך נוכחות ולא מתוך גימיקים.

קרא עוד »
פעילות ODT
איך להיות מדריך שיעורי העשרה משמעותי?

אנחנו כמדריכים משמעותיים נמצאים במקום שבו משחק, קשר ורגש נפגשים. וזה בדיוק המקום שבו נוצרים רגעים שילד יכול לזכור לכל החיים. לא נמדוד את ההשפעה שלנו במספרים, אלא בעיניים נוצצות, במילים קטנות של תודה, ובשינוי קטן בגישה או בהרגשה.

קרא עוד »
פעילות ODT
כיצד פעילות ODT מעוררת רגשות חיוביים אצל ילדים כלפי עצמם והקבוצה?

פעילויות ODT, עם החיבור העמוק בין הגוף, הנפש והקבוצה, משמשות עבורנו ככלי עוצמתי לפתוח את הלב, לשבור מחסומים ולהעלות רגשות חיוביים שמחזקים את תחושת השייכות והביטחון העצמי של הילדים.
במאמר זה נבחן כיצד, דרך חוויות משותפות, אתגרים גופניים ורגשיים, והמרחב לביטוי עצמי שה-ODT מייצר, אנחנו יכולים לעורר שינוי אמיתי ועמוק.

קרא עוד »
גיבוש כיתה
למה כדאי לגבש כיתה עם פעילות ODT?

עולם ה-ODT הוא הרבה יותר ממשחקים בשטח. פעילות ODT מייצרת מרחב חי, רגשי ודינמי, שבו ילדים פוגשים את עצמם, ביחס לעצמם וביחס לקבוצה דרך אתגרים ומשימות. פעמים רבות אנו נוטים להרגיש שפשוט בא לנו "לעבור את הפעילות בשלום", אבל בפועל, קורים שם דברים הרבה יותר עמוקים שנרצה לשים אליהם לב. מתחת לפני השטח, כל משחק הוא מראה לרגשות ולדפוסי ומנגנוני התמודדות של הילד/ה.

קרא עוד »
איך לגבש כיתה באמצעות הומור
איך לגבש כיתה בעזרת הומור?

אני מאמין שלא פעם ולא פעמיים שאלתם את עצמכם: האם זה בסדר לצחוק בזמן פעילות? מותר לעשות שטויות עם הילדים? ואיך זה משתלב בכלל עם גבולות, ערכים וחינוך? כמה פעמים מצאנו את עצמנו באמצע פעילות, כאוס בשיעור ואנחנו שואלים את עצמנו: "מה עכשיו? לצעוק? לשתוק? אולי פשוט… לצחוק?"

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
איך להתמודד עם אווירת סוף שנה בפעילות בבית הספר?

סוף השנה בבתי הספר היא תקופה מיוחדת: השמש בוהקת, הלב כבר בחופש הגדול, השגרה מתפרקת, והתחושה הכללית – "נגמר, אפשר לשחרר".
אבל אנחנו, המדריכים, עדיין שם – ממשיכים לפגוש את הילדים בשעות הפעילות, באירועים, בטיולים או בקבוצות. רק שעכשיו, במקום קבוצת ילדים סקרנים ונמרצים כמו שאנחנו מכירים, לפעמים מחכה לנו קבוצה עייפה, חסרת סבלנות ומפוזרת.

קרא עוד »
כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר
8 כלים לשמירה על סבלנות ואווירה חיובית עם ילדים בפעילות בבית הספר

להיות מדריך לילדים זו שליחות. אנו זוכים להשפיע, לעצב, וללוות את דור העתיד ברגעים חשובים של גדילה והתפתחות. אך יחד עם האחריות הגדולה הזו, עומדת גם העובדה הפשוטה: אנחנו בני אדם. לא כל יום הוא יום קל, וגם לנו יש חיים אישיים, אתגרים, לחצים ורגשות.

קרא עוד »
הפנינג תחנות - משחקי שיתוף פעולה
איך לגבש כיתה?

מה עושים כאשר קבוצה לא רוצה לצרף ילד לפעילות? כמדריכים, אנחנו נתקלים לעיתים קרובות ברגעים לא פשוטים – כאלה שבהם עולה שאלה ערכית אמיתית. אחד הרגעים הרגישים ביותר הוא כאשר ילד ניגש לקבוצה במהלך פעילות, מבקש להצטרף, והקבוצה מסרבת. לפעמים זו אמירה ברורה: "אתה לא איתנו", ולפעמים פשוט מתעלמים ממנו. הילד עומד בצד, מבולבל, פגוע, ואנחנו שואלים את עצמנו – מה נכון לעשות? האם להתערב? ואיך נעשה את זה בצורה שתשמור על הקבוצה, על הילד, ועל האווירה הכללית?

קרא עוד »
מה זה תל"ן?
מה זה תל"ן?

תל"ן הוא ראשי תיבות של "תוכנית לימודים נוספת". מדובר בתוכניות העשרה המתקיימות במסגרת יום הלימודים בבתי הספר, אך אינן חלק מתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך. תוכניות אלו ממומנות על ידי ההורים וכפופות לאישור של ועד ההורים ובית הספר.

קרא עוד »
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות?

כאשר מדריכים קבוצה של ילדים, אחת המשימות המרכזיות היא לשמור על הקשב שלהם לאורך כל הפעילות. ילדים מטבעם מלאי אנרגיה, סקרנים, ולעיתים גם חסרי סבלנות. אם לא נצליח לרתק אותם לפעילות, הם עלולים להתחיל להשתעמם, להפריע או להסיח את דעתם של אחרים. אז איך נוודא שהילדים מקשיבים, משתתפים ולא הורסים את הפעילות? הנה 5 טיפים שיעזרו לנו כמדריכים לשמור על ריכוז הילדים ולמנוע הפרעות מיותרות.

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
פעילות העצמה לתלמידים – איך להעצים ילד מופנם ולחזק את הביטחון העצמי?

במסגרת העבודה עם ילדים, אנחנו נתקלים בכל מיני סוגים של ילדים. ישנם כאלה בעלי ביטחון עצמי גבוה שבולטים בקלות, ולהבדיל אחרים, בעלי ביטחון עצמי נמוך שנוטים להיות שקטים, ומופנמים. אחד מתפקידנו העיקריים כמדריכים ומחנכים הוא להעצים את אותו ילד או ילדה חסרי הביטחון, לסייע להם למצוא את מקום בקבוצה ולחזק את הדימוי העצמי שלהם. במאמר הזה הבאתי כמה נקודות, שלדעתי עשויות לעזור לכם לחזק לאותם ילדים את הערך העצמי, הביטחון העצמי ולהוציא אותו מהפעילות שלכם עם תחושה אחרת לגמרי.

קרא עוד »
שיעורי העשרה לבתי ספר
5 טיפים לפעילות פתיחת שנה של שיעורי העשרה

תחילתה של שנה חדשה או תהליך עם קבוצה חדשה הן הזדמנויות מרגשות ליצירת קשרים, לעיצוב חוויות ולהנחת יסודות להצלחה. כמדריכים, מורים או מנחים, יש לנו תפקיד משמעותי ביצירת סביבה בטוחה ומיטיבה שתעודד השתתפות, למידה ושיתוף פעולה. כדי להבטיח פתיחה מוצלחת, הנה 5 נקודות חשובות שיש לשים אליהן לב.

קרא עוד »
דילוג לתוכן