השאלה החשובה היא מה עושים כשאנחנו מגיעים לעבודה אחרי יום קשה במיוחד? איך שומרים על הסבלנות והחיוך מול הילדים, גם כשבפנים אנחנו מותשים, כועסים או עצובים? במאמר הזה נדבר על כמה נקודות שעשויות לעזור לנו באותם ימים קשים.
הכרה ואישור של התחושות שלנו
לפני הכל, חשוב להכיר ברגש. לא לדחוק אותו או להתבייש בו. אם עבר עלינו יום קשה, חשוב שניתן לעצמנו דקה להודות בזה. לפעמים רק ההכרה ("עבר עליי יום לא פשוט") כבר מורידה מהלחץ הפנימי. לא צריך "להיות רובוט" או להכחיש את מה שעובר עלינו.
זיהוי טריגרים והתכוננות מוקדמת
אם אנחנו יודעים שאנחנו קצרי סבלנות היום – חשוב שנכיר בזה מראש ונתכונן לכך. למשל, ננסה להיזכר איזה ילד או איזו סיטואציה לרוב "לוחצים לנו על הכפתורים", ונכין לעצמנו תגובה מראש. למשל: "אם יאיר שוב יצעק, אני אזכור שהוא לא עושה את זה נגדי – ואני אנשום שלוש נשימות עמוקות לפני שאני מגיב.". הכנה מראש היא כלי מדהים להתמודדות עם סיטואציות מאתגרות!
שימוש בילדים כמקור כוח, לא כמעמסה
מפתיע לגלות כמה דווקא הנוכחות של הילדים יכולה לרפא אותנו. חשוב שנזכיר לעצמנו: "הילדים לא אשמים ביום שלי, ולא מגיע להם להיפגע מזה". ברגע שבוחרים להתרכז בצחוק שלהם, בשאלות המצחיקות או ביצירתיות שלהם – לא פעם זה מצליח להרים גם אותנו. הם לא עוד "עבודה" – הם יכולים להיות דווקא מקור לנחמה ושמחה.
לבקש עזרה כשצריך
אנחנו לא לבד. אם היום היה באמת קשה, אפשר וצריך לשתף קולגה. אמירה פשוטה כמו "רק שתדע, היום אני על מצב חסכון באנרגיה" יכולה לעשות הבדל – כי אז מישהו שם עין, עוזר, או נותן גיבוי. זה לא אומר שאנחנו לא מקצועיים – זה אומר שאנחנו יודעים לעבוד בצוות.
הפסקות קטנות לשמירה על ויסות
אם זה מתאפשר, אפשר לשלב רגעי נשימה קצרים גם במהלך הפעילות. שירותים, שתיית מים, רגע לבד. אפילו חצי דקה של שקט עם עצמך יכולה לעזור "לאפס" את המערכת הרגשית.
בחירה במה "כן אפשר לתת" היום
לא כל יום נוכל להעניק את מלוא היצירתיות, החיוניות או האהבה – וזה בסדר. אבל תמיד אפשר לבחור מה בכל זאת אני כן יכול לתת היום – אולי הקשבה, אולי נוכחות שקטה, אולי חיוך. ההכרה הזו ש"גם אם אני לא ב־100%, אני עדיין מועיל" – משחררת מאוד.
הפעלת הילדים בצורה חכמה כשאין הרבה אנרגיה
אם האנרגיה נמוכה, אפשר לבחור בפעילות שפחות תלויה בנו ומצריכה את המעורבות שלנו – כמו עבודה בקבוצות קטנות, יצירה חופשית, משחקים מוכרים שמאפשרים לנו להתבונן מהצד ולתת יותר יחס אישי. כך אנחנו גם שומרים על איכות הפעילות וגם נותנים לעצמנו מרווח נשימה.
חמלה עצמית וסיום היום
כמה חשוב שאחרי הפעילות ניתן לעצמנו קרדיט. גם אם לא הייתי המדריך הכי מבריק היום – אבל הצלחתי להיות נוכח, לתת מעצמי ולהשאיר את הקושי האישי מחוץ לזירה – מגיע לי כל הכבוד! חשוב שנזכור: לא כל יום אנחנו בשיא, אבל כל יום שאנחנו מתמודדים ועושים כמיטב יכולתינו – זה ניצחון בפני עצמו.
לסיכום, מדריך מקצועי הוא לא מי שתמיד מרגיש טוב – אלא מי שיודע לנווט את עצמו גם כשהרוח נושבת נגדו. זה לא פשוט, וזו לא ציפייה ריאלית "להשאיר את החיים האישיים בבית". אבל עם מודעות, כלים נכונים ותחושת שליחות – אפשר לשמור על איזון רגשי, לא לפגוע באיכות הקשר עם הילדים, ולהמשיך לעשות עבודה משמעותית גם בימים פחות זוהרים.
מדריך טוב ומקצועי לא מודד את עצמו רק לפי האנרגיות שלו, אלא לפי היכולת להתייצב, להכיל, ולהתכוונן מחדש בכל פעם. דווקא הרגעים הקשים, שבהם הצלחנו לשים גבול פנימי בין הקושי האישי לבין המפגש עם הילדים – אלו רגעי המבחן האמיתיים של העשייה החינוכית.
והבשורה הטובה? כמו כל שריר – גם השריר הזה מתפתח עם הזמן. ככל שנתרגל להיות מודעים לעצמנו, לפתח טקסי מעבר, לבקש עזרה כשצריך, ולראות בילדים מקור להשראה – כך נוכל לעבור גם ימים מאתגרים בצורה שמכבדת אותנו, את הילדים, ואת העבודה המקודשת שלנו.
חשוב שנזכור: גם כשאנחנו לא במיטבינו – עצם הנוכחות שלנו שם, עם הילדים, בגובה העיניים – היא מתנה גדולה. להם ולנו.