סדנאות בטבע

כשהילדים יוצאים אל הטבע, הם מייד מרגישים רגועים יותר. הטבע הוא מקום המכיל ומקבל את כולם. כאן, בחיק הטבע, הילדים מרגישים משוחררים יותר, וחופשיים להביע את עצמם. מסתבר כי הטבע ממלא ומטעין אותנו באנרגיה חיובית. הטבע עוזר לנו לפרוק מתחים, מסייע לפתח את הסקרנות והאהבה לכל מה שיש סביבנו, וכאשר אנו (ילדים ומבוגרים) נמצאים בטבע, בתוך תוכנו אנו יודעים כי הגענו הביתה.

למידה מתוך פליאה

כאשר אנו הולכים ומלקטים בטבע, אנו חווים תחושת שפע. הטבע תמיד מספק לנו משהו ללקט. אנו יכולים למצוא בטבע את כל מה שאנו צריכים:  עצים, אדמה ואבנים מהם אנו יכולים ליצור ובעזרתם אנו יכולים להתקיים.

כאשר אנו בטבע, יוצרים ובונים, אנו פתאום פוגשים ציפור קולנית, חרק צבעוני, פרפר מרפרף או תחושתה המלטפת של קרן השמש. אלו הם דברים שלא תוכננו מראש, אבל מייד מעוררים פליאה וסקרנות, והילדים שואלים שאלות ומתעניינים, ולומדים דברים חדשים.

בתוך החוויה, והחשיפה לגירויים חדשים, הילדים מגלים יותר על עצמם ועל האינטראקציה עם העולם מסביב. הילדים זוכים להתחבר למשהו אמיתי, מהטבע באנו ואנו זקוקים לטבע.

פעילות חוץ כיתתית

פעילות חוץ כיתתית היא אחד השיעורים האהובים על הילדים. ההזדמנות לצאת לטבע מְמַלְּאָה אותם בהתרגשות.

שם הם יכולים ללמוד על חקלאות או לשחק משחקי ODT לגיבוש והעצמה. לצאת לפעילויות שדאות ומחנאות; ללמוד קשירות, להדליק אש, לבנות טאבון ולבשל בטבע, ליצור צבעים ולעשות עבודות יצירה ממה שמספק לנו הטבע.

יתרונות בלמידה חוץ כיתתית

למידה חוץ כיתתית מביאה איתה יתרונות רבים והיא תורמת לילדים בצורות שונות.

הילד חוזר רגוע, עם סקרנות ותובנות חדשות לגבי תחומי העניין שלו ויחסיו עם הטבע. ובמהלך הפעילות נוצרים ומתחזקים קשרים חברתיים, המסייעים להעניק לילד סביבה בטוחה. האווירה הרגועה של הטבע מעניקה הרבה לילדים.

סביבת הלימוד החוץ כיתתית אינה מוגבלת במקום, יש בה הרבה מרחב והרבה גירויים ושאלות לענות. היא תמיד מפתיעה מחדש, וכל גירוי מתקבל בברכה. אילו היינו יושבים בכיתה, בעל חיים שהיה נכנס לכיתה היה נחשב להפרעה, ואילו בטבע, כל בעל חיים שיבקר יהיה חלק מהלימוד.

סביבת הלימוד החוץ כיתתית למה ואיך

הלמידה החוץ כיתתית היא אחד הכלים להעצים ילד, ללמד ולהעניק לו כלים חשובים. הרבה דברים יפים מתרחשים כאשר אנו מחליפים את הכיתה הסגורה בסביבה פתוחה של עץ עם צל, וכאשר אדמה ומקל מחליפים את הלוח והגיר.

בסביבה זו יש פחות התנגדות וחסמים. הילדים פתוחים יותר להדרכת המורה. הם מקבלים מענה לסקרנות הטבעית, מתלהבים ולומדים יחדיו.

השיעור בטבע תמיד מפתיע. אנחנו יודעים איך השיעור מתחיל אבל לא יודעים איך הוא ייגמר. הדגש הוא על הסקרנות הטבעית של התלמידים. המורה הוא בעצמו חוקר, ולא בהכרח יודע הכל, אלא גם חוקר ביחד עם הילדים. השיטה הזאת נקראת למידת עמיתים – כאשר אנחנו לומדים ביחד עם התלמידים כשווים.

כאשר אנו מגיעים לשיעור בטבע, אנו מגיעים עם תכנית לימודים ומטרות ברורות. לפעמים זה נראה כאילו אנו בהפסקה, וחוסר שליטה, אך יש כאן לימוד אמיתי.

השיעורים בטבע אמנם שונים, אך יש בהם מסגרת ברורה – עם חוקים של מה מותר ומה אסור. מצד אחד אנו שמים גבולות, אך מצד שני אנו גם מסירים גבולות ומחסומים על מנת לאפשר לימוד בראש פתוח.

אחד הדברים המעניינים ביותר שמתרחשים בשיעורים בטבע, הוא שלפעמים פתאום הילדים הופכים להיות אלו שמלמדים. אולי במקרה פגשנו חרק מעניין שאף אחד לא מכיר, אך אחד הילדים שמתעניין וקורא על זה בגוגל יודע לספר לנו עובדות מדהימות על אותו החרק.

לכל ילד כישורים ותחומי עניין אחרים, וכל אחד יכול ללמד את הקבוצה משהו. אחד יודע לזהות כל פרפר או פרח, אחר יודע לזהות את עופות השמיים. זה נותן לילדים במה חדשה להציג דברים בהם הם מצטיינים, וזה מחזק את ביטחונם העצמי.

תכניות העשרה לבתי ספר

רוב השיעורים והמפגשים שלנו מתבצעים מחוץ לכיתות הלימוד, למעט במקרים של תנאי מזג אוויר שאינם מאפשרים זאת.

תכנית הלימודים שלנו מרבה להשתמש בכוחות הטבע, הבאים לידי ביטוי בכל פעילות. לפעמים זו השבשבת המופעלת על ידי הרוח, לפעמים זה מיקוד קרני השמש לצורך הדלקת אש. כל פעילות נוגעת בטבע, ממנפת את כוחות הטבע ויוצרת בעזרת הטבע. הילדים זוכים לגעת באדמה, להרגיש את הטבע, לשתול בטבע ואפילו לחוש בטעמו.

גם במשחקי ODT, הכל קורה בחוץ – קודם מחפשים צל מתחת עץ, אחר כך מוציאים את הילדים להרפתקה בטבע, ומשחקים משחקי גיבוש.