ויסות עצמי
הסביבה הטבעית מרגיעה את המערכת הפנימית של הילד ומפתחת אצלו יכולת קשב גבוהה, קבלה עצמית והכרה ביכולות שלו. בסביבה הטבעית באוויר הפתוח, יכולת הוויסות העצמי מתחדדת ומביאה את הילד לחוויית לימוד פורה ומעצימה.
כישורי חברה
השהייה בטבע מפתחת אצל הילדים מיומנויות חברתיות-רגשיות. מחקרים מראים כי ילד המחובר רגשית לאובייקט אינו אנושי כמו- אדמה, פרח או עץ, מעצים בעולמו הפנימי רגשות של חמלה, חיבור ואהבה, מתוך כך קל לו יותר להיות רגיש לסביבתו ולחבריו לכיתה. דבר נוסף, הסביבה הטבעית מוציאה את הילדים לחוויה שונה מהכיתה הסגורה ומאפשרת להם לחוות סיטואציות חברתיות מגבשות. נמצא כי טיול בטבע או יצירה באדמה, מחברת בין הילדים ויוצרת חוויה של קירבה.
חיבור לתהליכי הטבע השונים
ילד המחובר לתהליכים טבעיים, מפתח בעצמו יכולות כמו התמדה, כוח רצון, סבלנות, רגישות וחמלה. ההבנה כי זרע הנטמן באדמה זקוק לתנאים מסוימים על מנת לנבוט ולצמוח, מעמיקה אצל הילד תחושת אחריות ושייכות. הילד מבין כי ביכולתו לספק לזרע את התנאים המיטיבים לו לצמיחה ובכך הוא מרגיש שותף וחלק בלתי נפרד מסביבתו הטבעית.
ניתן לראות כי הטבע מאפשר לילד לפתח מימוניות שונות החיוניות להתבגרות בריאה ומיטיבה. היציאה לסביבה טבעית והשהייה בה במהלך היום במסגרות החינוכיות, מגדלת ומטפחת ילדים בריאים, מחוברים לעצמם ולסביבה ובעלי רגישות גבוהה לצרכי האחר.
מרבית הילדים השוהים במערכת החינוך, חווים תסכול בלמידה המתחרשת בכיתה סגורה. למידה מסוג זה דורשת מהילד יכולת ריכוז, החזקה והתאפקות המכבים את כוחות החיים ומביאים לחוסר מימוש הפוטנציאל שלו. לב טולסטוי, סופר והוגה רוסי, אומר כי "אחד התנאים הראשונים לשמחה הוא שקשר בין האדם לטבע לא ינותק".
בשונה מרב המורים במסגרות החינוכיות, המדריכים של "טבע בפעולה" מוכשרים לצאת עם הילדים לטבע וליצור להם חווית לימוד בטוחה ומעצימה. הפעילויות השונות של "טבע בפעולה", מחברות את הילד למשאבי הטבע שסביבו ויוצרות תהליכי למידה מגוונים ובעלי משמעות. פעילויות אלו מוציאות מכוח אל הפועל את כוחות החיים של הילד ומאפשרות לו חוויה לימודית שונה וייחודית.