הכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש – ערך החברות, עבודת צוות וערך הכנות והיושרה.
המשחקים במפגש:
משחק 21 מסירות
תפעול המשחק
ראשית מחלקים את הכיתה ל -2 קבוצות שוות (כדי לחדד את העבודה על הערכים אני אוהב לחלק לקבוצות אקראיות ולא על פי חברים). כל קבוצה מקבלת כדור אחד (לא קריטי גודל הכדור, ככל שהוא יותר קטן המשימה יותר מורכבת) ומטרת כל קבוצה להגיע ל-21 מסירות בין חברי הקבוצה כך שבמידה והכדור נופל על הרצפה מתחילים לספור מחדש.
החוקים היחידים במשחק
- אסור שכנים – אסור למסור לחבר שלידי.
- כל חברי הקבוצה חייבים לזרוק ולתפוס את הכדור לפחות פעם אחת (כדי שלא כמה ילדים יתמסרו ביניהם מבלי לשתף את שאר הקבוצה).
הקבוצה הראשונה שהגיעה ל-21 מסירות מתיישבת על הרצפה במעגל מסודר, כך ניתן לראות שהם ניצחו.
טוויסט מעניין: מחלקים לכל אחד בקבוצה מספר: מס' 1,2,3 וכו'. כשהמדריך אומר לדוגמה "מספרי 1" , מספרי 1 יוצאים מהמעגל שלהם, נכנסים למעגל של הקבוצה השנייה ומנסים לחטוף להם את הכדור ולהפריע להם מלהגיע ל-21 מסירות.
גם כאן כמובן יש חוקים:
- ל"מפריע" אסור לגעת בילדים מהקבוצה השנייה בכלל.
- אסור לחסום אף אחד עם הגוף, כלומר המפריע עומד במרכז המעגל ומנסה לחטוף את הכדור וזהו.
נאמר פעם ראשונה "מספרי 1" מספרי 1 הולכים להפריע, כשנאמר פעם שנייה מפסיקים להפריע וחוזרים למעגל שלהם. כנ"ל לגבי שאר המספרים. כל הילדים רוצים להיות המפריעים אז חשוב לעשות את זה קצר כדי לתת לכמה שיותר ילדים לעשות את זה.
ציוד לפעילות
- כדור לכל קבוצה – שוב, לא קריטי גודל הכדור אך ככל שהוא יותר קטן זה מקשה על המשימה.
ערכי הפעילות
במשחק 21 הילדים עובדים כצוות, הניצחון הוא של הקבוצה וההפסד הוא של הקבוצה.
זה יכול להוביל ילדים להתעצבן על חברי הקבוצה שלהם ש"פחות מצליחים" מה שמוביל לשיח על ערך החברות, על הרעיון שבעבודה קבוצתית ועל התרומה של כל אחד ואחד לקבוצה לא רק בפעולות שלו אלא גם בצורה שבה הוא מדבר ומעודד את החברים שלו.
משחק מתחת למים
תפעול המשחק
משחק מחבואים עם טוויסט.
הסופר עומד צמוד לעץ/קיר/עמוד וסופר "10 מתחת למים, 9 מתחת למים…" עד שמגיע ל-1, בזמן הזה כל הילדים נוגעים נגיעה קטנה בסופר, צועקים את השם שלהם ורצים להתחבא. כשהסופר מסיים לספור הוא מתחיל לחפש את המתחבאים אך הוא לא יכול ללכת פיזית לחפש אותם אלא הוא מחפש אותם כשידו נשארת צמודה לעץ עליו הוא ספר. במידה והוא לא מצליח למצוא אף אחד הוא מתחיל לספור שוב אך הפעם מ-9, "9 מתחת למים, 8 מתחת למים…" בשלב הזה הילדים יוצאים מהמחבוא שלהם, רצים שוב לגעת בסופר ולרוץ להתחבא מחדש.
במידה והסופר הצליח למצוא בעודו עומד צמוד לעץ את אחד החברים הוא צועק את שמו. באותו רגע "הפסול", זה שנתפס מגיע לסופר, מחזיק לו את היד והופך להיות סופר בעצמו יחד עם הסופר הראשון. ככה נתפסים עוד ועוד ילדים היוצרים שרשרת ילדים שמחזיקים ידיים ומחפשים את הילדים שעדיין לא נמצאו.
האחרון שנשאר מבלי שהקבוצה התפוסה תראה אותו מנצח.
חוק חשוב: במידה וכמה ילדים התחבאו ביחד והצליחו לראות רק חלק מהם אסור להם להגיד את שמות המתחבאים שהיו איתם עד שלא יהיה ניתן לראות אותם באמצעות השרשרת ילדים שנוצרה.
ציוד לפעילות
אין ! עץ, עמוד, קיר משהו שיהיה ניתן לספור עליו.
ערכי הפעילות
ראשית היושרה, הכנות זהו ערך דומיננטי בפעילות. הסופר צריך לספור בקצב שנאמר לו כדי שהילדים יוכלו להתחבא, אסור לסופר סתם לומר שמות של ילדים אם הוא לא באמת ראה אותם, ילד שאמרו את שמו חייב להגיע ולא לברוח וכמובן אסור לגלות ילדים שהתחבאנו איתם. בנוסף לזה ברגע שנתפסים ילדים מתחילה עבודת צוות לתפוס את השאר.