ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערך החברות וניגזרותיו: עבודת צוות, שיתוף פעולה, עזרה הדדית, לסמוך אחד על השני.
המשחקים במפגש
תפוס ת'כדור (פעילות חימום לעבודה בזוגות)
תפעול המשחק
מחלקים את הילדים לזוגות כאשר כל זוג יושב אחד מול השני בישיבה מזרחית/על הברכיים. בין כל זוג מניחים כדור קטן (כדור טניס, כדור ג'אגלינג וכדומה) כך שלכל הזוגות יהיה כדור ביניהם.
מנחה הפעילות אומר בקול שמות של איברים בגוף: ראש, גב, בטן, ברכיים וכו', והילדים שמים את ידיהם על האיבר בגוף בהתאמה לדברי המנחה. ברגע שבמקום לומר איבר המנחה אומר את המילה "כדור" מטרת הילדים היא לתפוס את הכדור כמה שיותר מהר, לפני בן או בת הזוג שלו. תפיסת הכדור מזכה את המשתתף בנקודה. במידה ומשתתף נוגע בכדור מבלי שנאמרה המילה "כדור" יורדת לו נקודה.
לרוב המשחק כולל 5 סבבים (הטוב מ -5) עד שיש מנצח מכל זוג.
ציוד לפעילות
- כדור לכל זוג – לפעילות כיתתית צריך בין 15-20 כדורים.
ערכי הפעילות
המטרה המרכזית של הפעילות היא להוות כמעין פעילות חימום לקראת עבודה בזוגות.
אין ספק שנכנסים פה ערכים כגון ניצחון והפסד בכבוד והתמודדות עם תחרותיות אך לפחות באופן שבה הפעילות התקיימה כחלק ממפגש הכולל מס' פעילויות המטרה המרכזית שלה הייתה לחמם את הילדים לעבודה משותפת.
"פתח רגליים, סגור רגליים"
תפעול המשחק: הילדים כבר מחולקים לזוגות. בוחרים זוג אחד שידגים לשאר הילדים איך נראית הפעילות, וכך זה נראה: ילד אחד יושב על הרצפה כאשר רגליו מפוסקות לצדדים, הילד השני עומד בין רגליו של בן זוגו ומחזיק לו את ידיו.
הילד שיושב על הרצפה סופר "שלוש,ארבע ו… " וסוגר את רגליו. ברגע שהוא סוגר את רגליו בן זוגו קופץ במקום ופותח את רגליו. שוב הילד שיושב סופר מחדש ופותח את רגליו מחדש. כנ"ל הילד שעומד קופץ וסוגר את רגליו בהתאם. מטרת הפעילות היא שבני הזוג יעבדו בצורה מסונכרנת ויעזרו אחד לשני, הצלחת המשימה תלויה בשני בני הזוג.
דגשים חשובים מאוד
- המהלך של הפתיחה/סגירת הרגליים מתבצע רק בספירה של הילד שיושב, אחרת במידה וזה לא יקרה בסנכרון הקופץ יכול ליפול על הילד היושב או לדרוך עליו.
- בכל הפעילות הילד שיושב והילד שעומד מחזיקים ידיים. זה עוזר משמעותית לסינכרון ומקטין סכנת נפילה.
- 2-3 דקות לכל צד ואז מכריזים על החלפה מי שעמד יושב ומי שישב עומד (לשם הסדר והביטחון ההחלפה קוראת רק בהכרזה של מנחה הפעילות).
- הפעילות מתבצעת ללא נעליים כך שבמידה והילד העומד ידרוך על הילד היושב זה לא יוביל לפציעה.
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
חברות, עבודת צוות, שיתוף פעולה. הצלחת המשימה תלוייה בשני חברי הצוות ומצריכה עזרה הדדית וריכוז סנכרון.
סמוך עליי
תפעול המשחק
כנ"ל המשחק מתבצע בזוגות כמו בשאר הפעילות. ילד אחד עומד ובן זוגו עומד מאחוריו.
הילד שעומד ראשון פותח את ידיו ונופל אחורה כך שהוא סומך על בן זוגו שיתפוס אותו ולא יתן לו ליפול. בן הזוג שעומד מאחוריו חייב לתפוס את בן זוגו לפני שהוא נופל על הרצפה. משחק שכל כולו חברות ואמון אחד בשני.
דגשים חשובים מאוד
- פעילות זו לא מתאימה לכל כיתה. רק כיתות שקשובות לכללים ומתנהגות בהתאם יכולות להשתתף בפעילות כזו, אחרת – לא עושים!
- גם בכיתות קשובות חשוב לשים דגש על כך שהפעילות הזו מתבצעת "רק כי אני באמת סומך עליכם ואני יודע שאתם יכולים לבצע משימה כזו" – דגש זה נותן לילדים תחושת אחריות.
- במידה ועדיין יש ילד שבכל זאת לא היה קשוב לכללים ונתן לחבר שלו ליפול על הרצפה, עוצרים את הפעילות באותו רגע.
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
חברות ואמון. המשחק הזה מביא את הילדים לשיתוף פעולה אמיתי, לסמוך באמת אחד על השני ושם דגש על החשיבות של שיתוף הפעולה והעזרה ההדדית.
סיכום – את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה מרגיש ליפול אחורה בידיעה שאני חייב לסמוך על החבר שלי?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.