בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה,יצירתיות, ריכוז ותכנון.
המשחקים במפגש
משחק המקלות
פעילות כיפית ומיוחדת אותה נעביר בעזרת מקלות מטאטא.
בתחילת הפעילות כל משתתף מקבל מקל מטאטא ולאחר מכן נחלק את הילדים לזוגות .
הפעילות מחולקת לשלבים כך שבכל שלב כמות הילדים בקבוצה עולה ועל ידי כך רמת הקושי עולה – מתחילים מזוגות, לאחר מכן רביעיות, שמיניות, 2 חצאי קבוצה ובסוף כל הקבוצה עובדת יחד.
כל זוג משתתפים עומד אחד מול השני במרחק של מטר פלוס מינוס, מקל מונח בצורה ישרה על הרצפה, ומטרתם לעזוב את המקל של עצמם בתיאום ולתפוס את המקל של בן / בת הזוג.
נשלח אותם לתרגול של כמה דקות. במידה והם רוצים להעלות קצת את הרמה ניתן להתרחק מעט אחד מהשני.
התרגול מצריך מהמשתתפים שיתוף פעולה והמון ריכוז, זאת מכיוון שמצד אחד כל משתתף רוצה לתפוס את המקל של החבר אך מצד שני הוא צריך להשאיר לחבר את המקל בצורה ישרה כך שגם החבר יצליח לתפוס את המקל.
לאחר כמה דקות של עבודה בזוגות נחבר זוגות עם זוגות כך שנוצרות קבוצות של 4-5 ילדים במעגל.
כאן כבר רמת הקושי עולה מכיוון שהמשתתפים צריכים מצד אחד לתפוס את המקל של החבר שלצידם ומצד שני צריכים להשאיר את המקל של עצמם ישר לחבר אחר מצד שני. אלמנט נוסף שקיים בקבוצה גדולה, משתתף שעשה הכל נכון עשוי להיתקל ב"שגיאה" של חבר אחר לקבוצה והתמודדות על "כישלון" שלווא דווקא תלוי בי.
לאחר כמה דקות של עבודה ברביעיות נחבר את הרביעיות למעגלים של 8-9 ילדים, נתרגל, נחבר שוב עד שכל הקבוצה מתחברת להיות מעגל אחד גדול!
כאשר הקבוצה מחוברת למעגל ניתן להכניס כמה אלמנטים משחקיים וחוקים מיוחדים, אז מה אני עשיתי?
- ראשית כדי להרים מעט את המורל והאווירה התחלתי במעגל קצב. אני רוקע עם המקל על הרצפה בקצב מסויים וכולם חוזרים אחרי – היה מגניב מאוד והילדים נהנו מאוד!
- מעלים קצת את דרגת הקושי עם שני צדדים – ימין ושמאל. ההוראה היא כזו: כשאני אומר ימין כולם חוזרים אחריי, צועקים ימין ותופסים את המקל מימינם. כאשר אני צועק שמאל כנ"ל הילדים צועקים שמאל ותופסים את המקל משמאלם. (כאן ניתן להכניס קצת אלמנט תחרותי – " הכיתה שהצליחה עד היום להעביר את המקל הכי הרבה פעמים בלי שאפילו מקל אחד יפול עשתה את זה 9 פעמים, בוא נראה אתכם").
- עולים רמה? קדימה! כשאני אומר ימין אתם צועקים ימין והולכים שמאלה, כנ"ל לגבי שמאל.
ניתן לשחק עם זה ולעשות קצת שינויים בחוקים בהתאם לגיל ולרמת הקבוצה.
נקודות חשובות
- חשוב מאוד! את הפעילות נתחיל בכללי בטיחות. עוד לפני שהילדים מקבלים מקלות אנחנו מבהירים בצורה ברורה שאין לזרוק מקלות, אין להרים מקל בצורה כזו שיכולה לפגוע במשתתף אחר, כמובן שאני להרביץ עם המקל וכל מעבר על החוקים יאלץ אותנו להוציא את המשתתף מהפעילות. או על דרך החיוב, מקל עומד ישר, נוגע ברצפה במשך כל הפעילות.
- במידה ויש למנחה הפעילות רעיונות יצירתיים נוספים מוזמן לעוף על עצמו. למשחק המקלות יש אין סוף רעיונות שאפשר לעשות בפעילות, לדוגמא:
- העברת כדור מנקודה לנקודה באמצעות המקלות.
- חיבור המקלות בצורה מאונכת והקפצת בלון מבלי שהבלון יפול על הרצפה.
- ועוד ועוד, באמת ניתן להיות יצירתיים ולחשוב על עוד המון דברים.
ציוד לפעילות
- מקלות מטאטא כמספר חברי הקבוצה.
- עגלה לסחוב את המקלות.
ערכי הפעילות
בפעילות הילדים נדרשו לעבוד כצוות ולשתף פעולה. הם נדרשו להתרכז בכמה דברים בו זמנית ועדיין לעבוד בצורה מסונכרנת כדי שהקבוצה תצליח במשימה.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה הרגיש לעבוד כקבוצה?
- מה חשוב כשאנחנו עובדים בקבוצה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.