בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – ריכוז, סבלנות, התמדה, עזרה לאחר.
משימת הזכוכית מגדלת
משימת הזכוכית מגדלת היא משימה מהנה ומיוחדת במינה בה יצטרכו לפעול בדיוק ובסבלנות, לחשוב מחוץ לקופסא ואף לעזור אחד לשני במידת הצורך.
במשימה הילדים ידרשו לחרוט על דף או על קרש עץ באמצעות קרני השמש החמות.
כיצד הם יעשו זאת? באמצעות זכוכית המגדלת כמובן. לפני תחילת המשימה נדגים לילדים כיצד באמצעות זכוכית המגדלת, נוכל למקד את קרני השמש לנקודה קטנטנה באמצעותה נצליח לשרוף ולחרוט על דברים.
ראשית, נעמוד במקום בו קרני השמש הם בהישג יד ונדגים לילדים כיצד אור השמש חודר לזכוכית המגדלת ומצמצם את עצמו לכדי נקודה קטנה אותה נראה על הרצפה. נוכל להראות לילדים מה קורה אם אנחנו מרחיקים ומקרבים את זכוכית המגדלת, מה קורה אם נזיז אותה על צירה ימין ושמאל ומהי הזוויות המדוייקת בה קרני השמש מצטמצמים לכדי נקודה קטנטנה וחזקה.
לאחר ההדגמה נחלק לכל ילד כמה דברים:
- זכוכית מגדלת.
- משקפי שמש – הסתכלות על נקודת השמש הנוצרת דרך זכוכית המגדלת ללא משקפיים עלולה לפגוע בקרנית העין! לכן חשוב לחלק לכל המשתתפים משקפי שמש בנוסף לזכוכית מגדלת.
- דפים/ קרש עץ – שיהיה להם על מה לחרוט.
- טושים – צבע בהיר, כמו הצבע של הדף הלבן והצבע של הקרש, פולט את השמש ויהיה הרבה יותר קשה לחרוט עליו. לכן, נבקש מהילדים לצייר עם טוש כהה על האובייקט עליו יחרטו, כך גם יוכלו לסמן לפני החריטה את הציור או הכתוב שהם רוצים לחרוט וגם יהיה להם הרבה יותר קל לחרוט על צבע כהה שקולט את קרני השמש בצורה עוצמתית.
לאחר שהסברנו, הדגמנו וחילקנו לילדים את כל הציוד ניתן לשלוח אותם למשימה ולתת להם להנות!
כמה נקודות חשובות:
- אף אחד לא מבצע את המשימה ללא משקפי שמש, זה מסוכן מאוד לעין וחשוב לשים על זה דגש רב.
- אין לנסות לשרוף דברים אחרים מלבד הדף או הקרש שהם קיבלו מאיתנו. לרוב, ילדים ינסו לשרוף עוד דברים חוץ כמו עלים, זרדים ודברים שהם רואים על הרצפה. חשוב מאוד להיות חדים על הנושא ולא לתת לאף אחד לשרוף דברים אחרים.
- בנוסף לציוד שהבאנו לפעילות, ניתן להביא גם חוט ולהנחות את הילדים שבמידה והם מצליחים לעשות חור בקרש העץ ,הם יקבלו חוט אותו יוכלו להשחיל בתוך החור ולעשות שרשרת מיצירת האמנות שלהם 🙂
- ילדים שלא מצליחים במשימה נדחוף אותם לבקש עזרה מחברים שכן מצליחים, כך נעודד אותם לעזור ולבקש עזרה אחד מהשני.
ציוד לפעילות
- 30-40 זכוכיות מגדלת.
- 30-40 משקפי שמש לילדים.
- חבילת טושים.
- דפים.
- פלטות עץ קטנות לשימוש חד פעמי (בגודל של אצבע).
- חוט דק.
סיכום
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי עזר לחבר אחר?
- מה לדעתכם עזר לכם להצליח במשימה?
- איפה עוד בחיים נוכל להשתמש בריכוז בו השתמשנו במשימה? האם זה יעזור לנו?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.