בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
מפגש 1 – התמודדות עם אתגרים
ערכים מובילים למפגש – התמודדות אישית עם אתגרים + עבודת צוות, שיתוף פעולה וחברות.
המשחקים במפגש
חבל אש
תפעול המשחק
במידה ויש 2 מדריכים כל מדריך אוחז בצד אחר של החבל, במידה ויש מדריך אחד קושרים את החבל למשהו דומם וחזק שלא יכול לזוז(עמוד, עץ וכו') והמדריך מחזיק בצד השני של החבל.
מעמידים את הילדים בתור אחד אחרי השני כאשר המטרה של כל ילד וילדה היא לעבור את החבל מבלי לגעת בחבל בכלל – לכן המשחק נקרא חבל אש, מי שנוגע בחבל "נשרף".
את החבל אנחנו מזיזים על פי רמת קושי עולה וכמובן על פי יכולת וגיל הילדים.
ראשית נזיז את החבל מצד לצד כמו נחל מתפתל, בשלב יותר מתקדם נזיז את החבל למטה ולמעלה ולבסוף אפשר לסובב את החבל ממש כמו בקפיצה בחבל ולהגביר קצב על פי הרמה.
כאשר הילדים מצליחים להתמודד באופן אישי עם האתגר נקשה עליהם ונחלק אותם לזוגות, שלישיות, רביעיות וכו' על פי יכולתם.
במידה והם ממושמעים ועושים את המשימה בצורה טובה אפשר לעשות להם תחרות שהם ממש אוהבים – בנים נגד בנות. כל הבנים עומדים בשורה מחזיקים ידיים וכנ"ל הבנות. בתחרות נראה איזו קבוצה יכולה לעבור את החבל כקבוצה (כולם מחזיקים ידיים) מבלי שאף אחד נוגע בחבל.
בחלקים הקבוצתיים נסובב את החבל כמו בקפיצה בחבל.
נ.ב: במידה ורמת הקבוצה ממש גבוהה (לרוב כיתות ה' +) ניתן להוסיף שכל מי שעובר את החבל צריך להוסיף כמה קפיצות בחבל.
ציוד לפעילות
- חבל עבה באורך 5 מטרים מינימום !
- במידה ואנחנו לבד יש לוודא שיש לנו חפץ לקשור אליו את החבל (לרוב יהיה עץ, עמוד או שער של כדורגל בסביבת הפעילות. אפשר אפילו גדר.
ערכי הפעילות
במשחק חבל האש המטרה היא להוביל את הילדים להתמודדות עם אתגר, עם קושי, עם פחד. חלק מהילדים לא ירצו לנסות לעבור את החבל מהפחד שמא הוא יפגע בהם. בפעילות נבחן איך כל אחד ואחת מתמודדים עם הפחד, עם הקושי. כנ"ל גם לגבי מעבר החבל כקבוצה, איך אני מתמודד עם קושי כשיש איתי עוד חברים, מצד אחד זה עוזר מצד שני זה מקשה.
גשר על המים
תפעול המשחק
ראשית מטרת המשחק היא לחצות "נהר" כקבוצה , כלומר להגיע מנקודה 1 לנקודה 2 מבלי לדרוך על הרצפה בכלל.
ראשית נגדיר נקודת התחלה ונקודת סיום (כמו 2 גדות של נהר), ונעמיד את הילדים בתור מסודר בנקודת ההתחלה.
הילדים מקבלים רפסודות (פלטות עץ) שרק עליהן הם יכולים לדרוך בין נקודת ההתחלה לנקודת הסיום לאורך כל המשימה – ניתן לחלק לכל ילד רפסודה אחת או לחלק רק לחלק מהילדים ואז רמת הקושי עולה מכיוון שיש פחות רפסודות.
את הרפסודות הם מעבירים מהסוף להתחלה בצורה כזו שיוכלו להתקדם לאט לאט לעבר נקודת הסיום.
מטרת הילדים היא שכל חברי הקבוצה יגיעו לנקודת הסיום בזמן הכי מהיר. אפשר להגדיר זמן מראש למשימה או להשאיר את הזמן פתוח ולעשות תחרות עם קבוצות אחרות. כך או כך לא לעצור אותם לפני שהם מסיימים אלא רק בסוף לומר להם האם עמדו/ לא עמדו בזמן . (בנימה אישית אני אוהב להגיד לכולם, במיוחד לילדים קטנים, שהם עמדו בזמן כי זה ממש משמח אותם).
נקודות חשובות
- בנהר יש תנינים, ה"תנין" (שזה המדריך/ ילד שבחרנו לתפקיד) לוקח כל רפסודה שאף אחד לא עומד עליה. זוהי דרך להוסיף אתגר למשימה, בכך שהילדים יחשבו טוב טוב לפני שיניחו את פלטת העץ על הרצפה.
- במידה ואנו רואים כי הילדים מתקשים אפשר להוסיף להם רפסודות אבל רק לאחר שיבצעו משימה אותה נגדיר להם ( לקפוץ 10 פעמים על רגל אחת, לשיר כקבוצה " עם ישראל חי" וכו').
- בשביל להפוך את המשימה למאתגרת ומצחיקה יותר ניתן לקשור לחלק מהילדים את העיניים, לקשור שני ילדים ברגל אחת כך שיהיו צמודים אחד לשני, ולקשור לילדים את הידיים אחד לשני.
ציוד לפעילות
- פלטות עץ בגודל ש- 2 ילדים יוכלו לעמוד עליה (לפחות 15 פלטות עץ לכיתה ממוצעת).
- 5-6 בנדנות לקשירת עיניים ולקשירת הילדים אחד לשני (לא חובה אך מומלץ מאוד).
ערכי הפעילות
הערך המרכזי בפעילות הוא כמובן עבודת צוות ושיתוף פעולה.
הילדים תלויים אחד בשני ולא יוכלו לצלוח את המשימה ללא עזר חבריהם לכיתה.
בתוך זה יש גם את ההתמודדות האישית של כל אחד בסיטואציה, להיות תלוי בחברים, במיוחד אלו קשרנו להם את העיניים או שקשרנו אותם לחבר או חברה.
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי פחד לעבור את החבל? איך התמודדת עם הפחד, עם האתגר?
- מי רוצה להגיד מה אפשר ללמוד מהפעילות שעשינו?
שאלות למי שקשרנו במשחק הגשר על המים:
- איך הרגשת?
- האם הרגשת שאתה מקבל עזרה מהחברים?
- איך זה מרגיש להיות תלוי במישהו אחר?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 2 – חברות
ערכים מובילים למפגש – ערך החברות, עבודת צוות וערך הכנות והיושרה.
המשחקים במפגש:
משחק 21 מסירות
תפעול המשחק
ראשית מחלקים את הכיתה ל -2 קבוצות שוות (כדי לחדד את העבודה על הערכים אני אוהב לחלק לקבוצות אקראיות ולא על פי חברים). כל קבוצה מקבלת כדור אחד (לא קריטי גודל הכדור, ככל שהוא יותר קטן המשימה יותר מורכבת) ומטרת כל קבוצה להגיע ל-21 מסירות בין חברי הקבוצה כך שבמידה והכדור נופל על הרצפה מתחילים לספור מחדש.
החוקים היחידים במשחק
- אסור שכנים – אסור למסור לחבר שלידי.
- כל חברי הקבוצה חייבים לזרוק ולתפוס את הכדור לפחות פעם אחת (כדי שלא כמה ילדים יתמסרו ביניהם מבלי לשתף את שאר הקבוצה).
הקבוצה הראשונה שהגיעה ל-21 מסירות מתיישבת על הרצפה במעגל מסודר, כך ניתן לראות שהם ניצחו.
טוויסט מעניין: מחלקים לכל אחד בקבוצה מספר: מס' 1,2,3 וכו'. כשהמדריך אומר לדוגמה "מספרי 1" , מספרי 1 יוצאים מהמעגל שלהם, נכנסים למעגל של הקבוצה השנייה ומנסים לחטוף להם את הכדור ולהפריע להם מלהגיע ל-21 מסירות.
גם כאן כמובן יש חוקים:
- ל"מפריע" אסור לגעת בילדים מהקבוצה השנייה בכלל.
- אסור לחסום אף אחד עם הגוף, כלומר המפריע עומד במרכז המעגל ומנסה לחטוף את הכדור וזהו.
נאמר פעם ראשונה "מספרי 1" מספרי 1 הולכים להפריע, כשנאמר פעם שנייה מפסיקים להפריע וחוזרים למעגל שלהם. כנ"ל לגבי שאר המספרים. כל הילדים רוצים להיות המפריעים אז חשוב לעשות את זה קצר כדי לתת לכמה שיותר ילדים לעשות את זה.
ציוד לפעילות
- כדור לכל קבוצה – שוב, לא קריטי גודל הכדור אך ככל שהוא יותר קטן זה מקשה על המשימה.
ערכי הפעילות
במשחק 21 הילדים עובדים כצוות, הניצחון הוא של הקבוצה וההפסד הוא של הקבוצה.
זה יכול להוביל ילדים להתעצבן על חברי הקבוצה שלהם ש"פחות מצליחים" מה שמוביל לשיח על ערך החברות, על הרעיון שבעבודה קבוצתית ועל התרומה של כל אחד ואחד לקבוצה לא רק בפעולות שלו אלא גם בצורה שבה הוא מדבר ומעודד את החברים שלו.
משחק מתחת למים
תפעול המשחק
משחק מחבואים עם טוויסט.
הסופר עומד צמוד לעץ/קיר/עמוד וסופר "10 מתחת למים, 9 מתחת למים…" עד שמגיע ל-1, בזמן הזה כל הילדים נוגעים נגיעה קטנה בסופר, צועקים את השם שלהם ורצים להתחבא. כשהסופר מסיים לספור הוא מתחיל לחפש את המתחבאים אך הוא לא יכול ללכת פיזית לחפש אותם אלא הוא מחפש אותם כשידו נשארת צמודה לעץ עליו הוא ספר. במידה והוא לא מצליח למצוא אף אחד הוא מתחיל לספור שוב אך הפעם מ-9, "9 מתחת למים, 8 מתחת למים…" בשלב הזה הילדים יוצאים מהמחבוא שלהם, רצים שוב לגעת בסופר ולרוץ להתחבא מחדש.
במידה והסופר הצליח למצוא בעודו עומד צמוד לעץ את אחד החברים הוא צועק את שמו. באותו רגע "הפסול", זה שנתפס מגיע לסופר, מחזיק לו את היד והופך להיות סופר בעצמו יחד עם הסופר הראשון. ככה נתפסים עוד ועוד ילדים היוצרים שרשרת ילדים שמחזיקים ידיים ומחפשים את הילדים שעדיין לא נמצאו.
האחרון שנשאר מבלי שהקבוצה התפוסה תראה אותו מנצח.
חוק חשוב: במידה וכמה ילדים התחבאו ביחד והצליחו לראות רק חלק מהם אסור להם להגיד את שמות המתחבאים שהיו איתם עד שלא יהיה ניתן לראות אותם באמצעות השרשרת ילדים שנוצרה.
ציוד לפעילות
אין ! עץ, עמוד, קיר משהו שיהיה ניתן לספור עליו.
ערכי הפעילות
ראשית היושרה, הכנות זהו ערך דומיננטי בפעילות. הסופר צריך לספור בקצב שנאמר לו כדי שהילדים יוכלו להתחבא, אסור לסופר סתם לומר שמות של ילדים אם הוא לא באמת ראה אותם, ילד שאמרו את שמו חייב להגיע ולא לברוח וכמובן אסור לגלות ילדים שהתחבאנו איתם. בנוסף לזה ברגע שנתפסים ילדים מתחילה עבודת צוות לתפוס את השאר.
מפגש 3 – התמודדות עם ניצחון והפסד
ערכים מובילים למפגש – התמודדות אישית עם ניצחון והפסד, התמודדות עם תחושת שונות (ואף בדידות) בתוך קבוצה.
המשחקים במפגש
טורניר "אבן, נייר ומספריים"
תפעול המשחק
מחלקים את הילדים לזוגות -בקבוצות מגובשות ניתן לתת לילדים להתחלק לזוגות לבד. בקבוצות לא מגובשות יש לחלק אותם בעצמנו.
כאשר הילדים מחולקים בזוגות אנו מתחילים טורניר "אבן, נייר ומספריים" כל אחד עם בן או בת הזוג שלו, כאשר כל הקבוצה צועקת במקביל " אבן , נייר ומספריים המנצח בין השניים 1, 2, 3", הטורניר הוא עד אחד (ניצחון אחד).
המפסיד מכל זוג נעמד מאחורי המנצח והופך להיות המעודד האישי שלו לאורך המשך המשחק -בשביל להוסיף לאווירה ניתן לתת להם דקה של הליכה באזור המשחק שבה המפסיד מעודד בכל הכוח את המנצח.
לאחר מכן נחלק את הילדים שוב, מנצח נגד מנצח כאשר המפסידים שהפכו להיות מעודדים עומדים מאחורי המנצחים וממשיכים לעודד אותם.
וכך שוב, המפסיד והמעודד שלו הופכים להיות המעודדים החדשים של המנצח. כך ממשיכים עד לגמר – מצב שבו יש 2 מנצחים שמאחורי אחד עומדת חצי קבוצה ומאחורי השני עומדת חצי קבוצה.
לאחר הגמר יהיה מנצח אחד שכל הקבוצה תעמוד מאחוריו ותעודד אותו – ניתן לעשות מעגל גדול ש"המנצח הגדול" עומד במרכזו וכולם מעודדים אותו בכל הכוח.
לאחר המשחק עושים סיכום פעילות ושואלים את המנצח שאלות כמו:
- איך זה מרגיש לנצח?
- האם אי פעם הוא ניצח את כולם?
- איך זה מרגיש שכל הקבוצה מעודדת דווקא אותו?
ניתן גם לשאול את שאר הקבוצה שאלות כמו:
- איך זה מרגיש להפסיד?
- האם הצלחתם באמת לעודד את המנצח מכל הלב?
- אם כן למה? אם לא למה?
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
מטרת הפעילות היא להביא את חברי הקבוצה לתחושת ניצחון והפסד, להצליח להתעלות על הפסד ולעודד מישהו אחר על אף שהרגע הפסדתי לו.
תחרותיות היא חלק ניכר בהתמודדות של ילדים בחיי היום יום, ההבנה החשובה שזה בסדר גם לנצח וזה בסדר להפסיד זו הבנה חשובה ביותר – צריך ללמוד גם איך להפסיד.
"הפסיכולוג"
תפעול המשחק
אנו בוחרים מתנדב, ילד אחד מהקבוצה שהוא נבחר להיות "הפסיכולוג" ואומרים לו לצאת מהחדר/אזור הפעילות כך שהוא לי ישמע את המתרחש בקבוצה.
בזמן שהמתנדב שלנו בחוץ, הקבוצה בוחרת חוקיות מסוימת שכל חברי הקבוצה יפעלו על פיה מבלי שהמתנדב יודע בכלל מה החוקיות, לדוגמה: לפני שאנחנו מדברים אנחנו משלבים ידיים / לפני שאנחנו מדברים אנחנו אומרים "אממממ…" וכו'.
החוקיות יכולה להתבטא בתנועות, מילים , אותיות וצלילים.
לאחר שהקבוצה בחרה חוקיות אנו מחזירים את המתנדב שלנו, את "הפסיכולוג" לחדר ובאמצעות שאילת שאלות הוא צריך להבין ולגלות באיזו חוקיות הכיתה משתמשת.
המתנדב עומד במרכז ושואל כל פעם מישהו אחד בלבד שאלה שעליה הוא יענה על פי החוקיות.
במידה והמתנדב מתקשה בלמצוא את החוקיות ניתן לעזור לו ברמזים על איזה סוג חוקיות בחרנו: חוקיות בתנועה, במילים, בצלילים באותיות וכו'.
לאחר שהמתנדב עולה על החוקיות בוחרים "פסיכולוג" חדש וממציאים חוקיות חדשה.
בסוף המשחק עושים סיכום פעילות ושואלים את המתנדבים שאלות כמו
- איך הרגשת במשחק?
- איך הייתה התחושה שכולם ידעו משהו שרק את/ה לא ידעת?
בסיכום אפשר לדבר עם הילדים על כך שבפעילות התחושה הזו הייתה רק במשחק, אך במציאות כשילד או ילדה מנודים מהקבוצה ומרגישים לא שייכים זו יכולה להיות תחושה נוראית מאוד .
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
המטרה המרכזית של המשחק היא לתת לילדים להתמודד עם תחושת שוני ואף בדידות בתוך הקבוצה ולפתוח להם את העיניים לתחושות ורגשות שילדים עלולים לעשות במצב בו הם חווים נידוי וחרם בחיים האמיתיים מחוץ למשחק.
סיכום – את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי רוצה להגיד מה אפשר ללמוד מהפעילות שעשינו?
- נחזור לשאלות שדנו בהן בפעילויות עצמן.
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 4 – עבודת צוות
ערכים מובילים למפגש – ערך החברות, עבודת צוות וערך הכנות והיושרה.
משחק 21 מסירות
תפעול המשחק
ראשית מחלקים את הכיתה ל -2 קבוצות שוות (כדי לחדד את העבודה על הערכים אני אוהב לחלק לקבוצות אקראיות ולא על פי חברים). כל קבוצה מקבלת כדור אחד (לא קריטי גודל הכדור, ככל שהוא יותר קטן המשימה יותר מורכבת) ומטרת כל קבוצה להגיע ל-21 מסירות בין חברי הקבוצה כך שבמידה והכדור נופל על הרצפה מתחילים לספור מחדש.
החוקים היחידים במשחק
- אסור שכנים – אסור למסור לחבר שלידי.
- כל חברי הקבוצה חייבים לזרוק ולתפוס את הכדור לפחות פעם אחת (כדי שלא כמה ילדים יתמסרו ביניהם מבלי לשתף את שאר הקבוצה).
הקבוצה הראשונה שהגיעה ל-21 מסירות מתיישבת על הרצפה במעגל מסודר, כך ניתן לראות שהם ניצחו.
טוויסט מעניין: מחלקים לכל אחד בקבוצה מספר: מס' 1,2,3 וכו'. כשהמדריך אומר לדוגמה "מספרי 1" , מספרי 1 יוצאים מהמעגל שלהם, נכנסים למעגל של הקבוצה השנייה ומנסים לחטוף להם את הכדור ולהפריע להם מלהגיע ל-21 מסירות.
גם כאן כמובן יש חוקים:
- ל"מפריע" אסור לגעת בילדים מהקבוצה השנייה בכלל.
- אסור לחסום אף אחד עם הגוף, כלומר המפריע עומד במרכז המעגל ומנסה לחטוף את הכדור וזהו.
נאמר פעם ראשונה "מספרי 1" מספרי 1 הולכים להפריע, כשנאמר פעם שנייה מפסיקים להפריע וחוזרים למעגל שלהם. כנ"ל לגבי שאר המספרים. כל הילדים רוצים להיות המפריעים אז חשוב לעשות את זה קצר כדי לתת לכמה שיותר ילדים לעשות את זה.
ציוד לפעילות
- כדור לכל קבוצה – שוב, לא קריטי גודל הכדור אך ככל שהוא יותר קטן זה מקשה על המשימה.
ערכי הפעילות
במשחק 21 הילדים עובדים כצוות, הניצחון הוא של הקבוצה וההפסד הוא של הקבוצה.
זה יכול להוביל ילדים להתעצבן על חברי הקבוצה שלהם ש"פחות מצליחים" מה שמוביל לשיח על ערך החברות, על הרעיון שבעבודה קבוצתית ועל התרומה של כל אחד ואחד לקבוצה לא רק בפעולות שלו אלא גם בצורה שבה הוא מדבר ומעודד את החברים שלו.
משחק מתחת למים
תפעול המשחק
משחק מחבואים עם טוויסט.
הסופר עומד צמוד לעץ/קיר/עמוד וסופר "10 מתחת למים, 9 מתחת למים…" עד שמגיע ל-1, בזמן הזה כל הילדים נוגעים נגיעה קטנה בסופר, צועקים את השם שלהם ורצים להתחבא. כשהסופר מסיים לספור הוא מתחיל לחפש את המתחבאים אך הוא לא יכול ללכת פיזית לחפש אותם אלא הוא מחפש אותם כשידו נשארת צמודה לעץ עליו הוא ספר. במידה והוא לא מצליח למצוא אף אחד הוא מתחיל לספור שוב אך הפעם מ-9, "9 מתחת למים, 8 מתחת למים…" בשלב הזה הילדים יוצאים מהמחבוא שלהם, רצים שוב לגעת בסופר ולרוץ להתחבא מחדש.
במידה והסופר הצליח למצוא בעודו עומד צמוד לעץ את אחד החברים הוא צועק את שמו. באותו רגע "הפסול", זה שנתפס מגיע לסופר, מחזיק לו את היד והופך להיות סופר בעצמו יחד עם הסופר הראשון. ככה נתפסים עוד ועוד ילדים היוצרים שרשרת ילדים שמחזיקים ידיים ומחפשים את הילדים שעדיין לא נמצאו.
האחרון שנשאר מבלי שהקבוצה התפוסה תראה אותו מנצח.
חוק חשוב: במידה וכמה ילדים התחבאו ביחד והצליחו לראות רק חלק מהם אסור להם להגיד את שמות המתחבאים שהיו איתם עד שלא יהיה ניתן לראות אותם באמצעות השרשרת ילדים שנוצרה.
ציוד לפעילות
אין ! עץ, עמוד, קיר משהו שיהיה ניתן לספור עליו.
ערכי הפעילות
ראשית היושרה, הכנות זהו ערך דומיננטי בפעילות. הסופר צריך לספור בקצב שנאמר לו כדי שהילדים יוכלו להתחבא, אסור לסופר סתם לומר שמות של ילדים אם הוא לא באמת ראה אותם, ילד שאמרו את שמו חייב להגיע ולא לברוח וכמובן אסור לגלות ילדים שהתחבאנו איתם. בנוסף לזה ברגע שנתפסים ילדים מתחילה עבודת צוות לתפוס את השאר.
מפגש 5 – עזרה הדדית
ערך החברות וניגזרותיו: עבודת צוות, שיתוף פעולה, עזרה הדדית, לסמוך אחד על השני.
המשחקים במפגש
תפוס ת'כדור (פעילות חימום לעבודה בזוגות)
תפעול המשחק
מחלקים את הילדים לזוגות כאשר כל זוג יושב אחד מול השני בישיבה מזרחית/על הברכיים. בין כל זוג מניחים כדור קטן (כדור טניס, כדור ג'אגלינג וכדומה) כך שלכל הזוגות יהיה כדור ביניהם.
מנחה הפעילות אומר בקול שמות של איברים בגוף: ראש, גב, בטן, ברכיים וכו', והילדים שמים את ידיהם על האיבר בגוף בהתאמה לדברי המנחה. ברגע שבמקום לומר איבר המנחה אומר את המילה "כדור" מטרת הילדים היא לתפוס את הכדור כמה שיותר מהר, לפני בן או בת הזוג שלו. תפיסת הכדור מזכה את המשתתף בנקודה. במידה ומשתתף נוגע בכדור מבלי שנאמרה המילה "כדור" יורדת לו נקודה.
לרוב המשחק כולל 5 סבבים (הטוב מ -5) עד שיש מנצח מכל זוג.
ציוד לפעילות
- כדור לכל זוג – לפעילות כיתתית צריך בין 15-20 כדורים.
ערכי הפעילות
המטרה המרכזית של הפעילות היא להוות כמעין פעילות חימום לקראת עבודה בזוגות.
אין ספק שנכנסים פה ערכים כגון ניצחון והפסד בכבוד והתמודדות עם תחרותיות אך לפחות באופן שבה הפעילות התקיימה כחלק ממפגש הכולל מס' פעילויות המטרה המרכזית שלה הייתה לחמם את הילדים לעבודה משותפת.
"פתח רגליים, סגור רגליים"
תפעול המשחק: הילדים כבר מחולקים לזוגות. בוחרים זוג אחד שידגים לשאר הילדים איך נראית הפעילות, וכך זה נראה: ילד אחד יושב על הרצפה כאשר רגליו מפוסקות לצדדים, הילד השני עומד בין רגליו של בן זוגו ומחזיק לו את ידיו.
הילד שיושב על הרצפה סופר "שלוש,ארבע ו… " וסוגר את רגליו. ברגע שהוא סוגר את רגליו בן זוגו קופץ במקום ופותח את רגליו. שוב הילד שיושב סופר מחדש ופותח את רגליו מחדש. כנ"ל הילד שעומד קופץ וסוגר את רגליו בהתאם. מטרת הפעילות היא שבני הזוג יעבדו בצורה מסונכרנת ויעזרו אחד לשני, הצלחת המשימה תלויה בשני בני הזוג.
דגשים חשובים מאוד
- המהלך של הפתיחה/סגירת הרגליים מתבצע רק בספירה של הילד שיושב, אחרת במידה וזה לא יקרה בסנכרון הקופץ יכול ליפול על הילד היושב או לדרוך עליו.
- בכל הפעילות הילד שיושב והילד שעומד מחזיקים ידיים. זה עוזר משמעותית לסינכרון ומקטין סכנת נפילה.
- 2-3 דקות לכל צד ואז מכריזים על החלפה מי שעמד יושב ומי שישב עומד (לשם הסדר והביטחון ההחלפה קוראת רק בהכרזה של מנחה הפעילות).
- הפעילות מתבצעת ללא נעליים כך שבמידה והילד העומד ידרוך על הילד היושב זה לא יוביל לפציעה.
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
חברות, עבודת צוות, שיתוף פעולה. הצלחת המשימה תלוייה בשני חברי הצוות ומצריכה עזרה הדדית וריכוז סנכרון.
סמוך עליי
תפעול המשחק
כנ"ל המשחק מתבצע בזוגות כמו בשאר הפעילות. ילד אחד עומד ובן זוגו עומד מאחוריו.
הילד שעומד ראשון פותח את ידיו ונופל אחורה כך שהוא סומך על בן זוגו שיתפוס אותו ולא יתן לו ליפול. בן הזוג שעומד מאחוריו חייב לתפוס את בן זוגו לפני שהוא נופל על הרצפה. משחק שכל כולו חברות ואמון אחד בשני.
דגשים חשובים מאוד
- פעילות זו לא מתאימה לכל כיתה. רק כיתות שקשובות לכללים ומתנהגות בהתאם יכולות להשתתף בפעילות כזו, אחרת – לא עושים!
- גם בכיתות קשובות חשוב לשים דגש על כך שהפעילות הזו מתבצעת "רק כי אני באמת סומך עליכם ואני יודע שאתם יכולים לבצע משימה כזו" – דגש זה נותן לילדים תחושת אחריות.
- במידה ועדיין יש ילד שבכל זאת לא היה קשוב לכללים ונתן לחבר שלו ליפול על הרצפה, עוצרים את הפעילות באותו רגע.
ציוד לפעילות
אין
ערכי הפעילות
חברות ואמון. המשחק הזה מביא את הילדים לשיתוף פעולה אמיתי, לסמוך באמת אחד על השני ושם דגש על החשיבות של שיתוף הפעולה והעזרה ההדדית.
סיכום – את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה מרגיש ליפול אחורה בידיעה שאני חייב לסמוך על החבר שלי?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 6 – תחרותיות בריאה
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה ותחרותיות בריאה – כולל שיח על מהי מטרת התחרות? מהי תחרות בריאה? מהי תחרות לא בריאה? ואיך זה מתקשר לדינמיקה הקבוצתית ולעבודת הצוות שלנו.
כדוריד עם ערכים
נחלק את הילדים ל-2 קבוצות מעורבבות, כלומר לא לפי חברים/בנים בנות אלא בצורה רנדומלית.
ממש כמו במשחק כדוריד רגיל כל קבוצה מטרתה להבקיע כמה שיותר שערים, הקבוצה שהבקיעה יותר שערים מנצחת!
בכל קבוצה יש בין 1-2 שוערים שעומדים בשער ומטרתם למנוע מהקבוצה היריבה להבקיע גול (כמו השוערים תלויה בגיל, עד גילאי 8-9 ניתן לשים 2 שוערים בשער).
שאר המשתתפים מתפקדים כשחקנים פעילים במגרש.
חוקים עם ערכים
אז ככה, בשביל שנוכל להעביר בפעילות ערכים חשובים כגון שיתוף פעולה, עבודת צוות וראית האחר ישנם כמה חוקים שמטמיעים את הערכים במשחק:
- בשביל להבקיע גול הקבוצה חייבת לעשות לפחות 5 מסירות בין 5 משתתפים שונים. כך הקבוצה חייבת לעבוד בשיתוף פעולה.
- אסור לרוץ עם הכדור – בשביל שלא יהיו היתקלויות ונפילות בשביל להתקדם עם הכדור צריך למסור אותו הלאה ולנסות לקבל אותו מחדש. ניתן לתת להם את האופציה לעשות 3 צעדים בלבד עם הכדור. כמובן שללא הכדור התנועה במגרש היא חופשית.
- אסור לגעת בשחקן יריב עם כדור – במידה ושחקן יריב עם הכדור ביד אסור למשתתף לחטוף לו את הכדור מהיד. קובעים מראש מרחק של 3 צעדים שזהו המרחק המקסימלי ששחקן יכול להתקרב לשחקן יריב עם כדור.
- במידה ויש שחקנים ספציפיים שפחות פעילים במשחק או שחבריהם לקבוצה לא מוסרים להם ניתן לקבוע חוקים שימנעו את חוסר השיתוף של אותם ילדים.
לדוגמה:
- "מעכשיו רק רוני יכולה להבקיע גול, תרצו להכניס גול? תצטרכו למסור לרוני ".
- דוגמה נוספת, במידה והבנים לא מוסרים לבנות ניתן לקבוע ש"מעכשיו רק בנות יכולות להבקיע גול".
כמה נקודות:
- במידה ואחד הילדים עובר על חוקי המשחק אנחנו עוצרים את המשחק ומעבירים את הכדור לקבוצה היריבה.
- לא לפחד לעצור את המשחק במידה והילדים לא מכבדים את חוקי המשחק / לא מכבדים אחד את השני. המשחק קורה תמיד יחד עם שיח על איך מתנהגים בתחרות ומהי החשיבות של עבודת צוות ושיתוף פעולה בין הילדים.
ציוד לפעילות
- כדור ספוג
ערכי הפעילות
תחרותיות בריאה, לנצח בכבוד, להפסיד בכבוד, להנות מתחרות לא משנה האם אני מנצח או מפסיד.
כמו כן, עבודת צוות ושיתוף פעולה וההבנה שרק באמצעות שיתוף פעולה, רק כאשר נתאחד ונעבוד ביחד נוכל להצליח באמת.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה מרגיש לעבוד כקבוצה?
- איזו קבוצה מרגישה ששיחקה כצוות? איך זה הרגיש?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 7 – פיתוח היצירתיות
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה, פיתוח היצירתיות והתמדה (גם כשקשה).
אפקט הדומינו
את הפעילות נתחיל מלשאול את הילדים מי מכיר דומינו (הופתעתי לגלות שלא כולם הכירו) ולהסביר להם על אופן הפעילות והמשימות.
הפעילות מחולקת לשלבים כך שרק במידה והילדים עוברים בהצלחה את השלבים הראשונים יוכלו לעבור לשלבים מתקדמים.
כאן חשוב להגדיר מהי הצלחה – הצלחה במשימה היא אך ורק הדרך בה הילדים עובדים כקבוצה! אנחנו לא מודדים אותם על התוצאה אלא על הדרך! קבוצה שעובדת בשיתוף פעולה, חבריה מכבדים אחד את השני ועוזרים אחד לשני זוהי קבוצה מנצחת ללא תלות בהאם תכלס הצליחו במשימות.
לאחר ההסבר נחלק את הקבוצה/הכיתה לקבוצות קטנות (רצוי בין 4-6 ילדים בקבוצה) כך שכל קבוצה קטנה פועלת כיחידה ללא תלות וקשר לקבוצות האחרות.
רצוי לחלק את הילדים לקבוצות רנדומליות כדי ליצור קשרים ואינטראקציות בין ילדים שהם לאו דווקא החברים הכי טובים בכיתה.
אז מה המשימות בפעילות?
שלב ראשון – כל קבוצה תבנה מגדל מחלקי דומינו על פי תרשים מסודר שהיא מקבלת (ניתן לתת להם לבנות 1-3 מגדלים על פי תרשים, תלוי בזמן הפעילות ובקבוצה).
שלב שני – כל קבוצה תבנה מגדל מחלקי דומינו מתוך פרי דמיונם של הילדים – הם קובעים איך המגדל יראה. נקודה קטנה: להגדיר להם הגבלת גובה כדי שהמגדל לא יפול על הילדים.
שלב שלישי – מחברים את כל הקבוצות לקבוצה אחת, כיתה אחת וביחד בונים דומינו ראלי ענקי, שרשרת דומינו ארוכה שכל דומינו מפיל את הבאה שאחריו.
נקודה חשובה
במידה ויש למנחה הפעילות רעיונות יצירתיים נוספים מוזמן לעוף על עצמו. אלו המשימות שהיו נראות לי נכונות ומתאימות, ועבדו בצורה מעולה!
ציוד לפעילות
- ארגז עם חלקי דומינו גדולים.
- תרשימי מגדלים על דף לשימוש הילדים.
- עגלה לסחוב את חלקי הדומינו (זה כבד מאוד!)
ערכי הפעילות
בפעילות הילדים נדרשו ליצור, ליזום ולחשוב על רעיונות כדי להצליח במשימות, זאת תוך כדי עבודה כצוות וההבנה שההצלחה של החבר שלי היא ההצלחה שלי כי ההצלחה היא קבוצתית.
כמו כן הילדים נדרשו להתמודד עם "טעויות", הן שלהם והן של חברים לקבוצה שהובילו אותם להתחיל מחדש שוב ושוב עד להצלחת המשימה.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה מרגיש לעבוד כקבוצה?
- איזו קבוצה מרגישה ששיחקה כצוות? איך זה הרגיש?
- מי מרגיש שהוא הצליח היום? (מזכירים להם את הגדרת הניצחון וההצלחה שהוגדרה בתחילת הפעילות).
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 8 – ריכוז ותכנון
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה,יצירתיות, ריכוז ותכנון.
משחק המקלות
פעילות כיפית ומיוחדת אותה נעביר בעזרת מקלות מטאטא.
בתחילת הפעילות כל משתתף מקבל מקל מטאטא ולאחר מכן נחלק את הילדים לזוגות .
הפעילות מחולקת לשלבים כך שבכל שלב כמות הילדים בקבוצה עולה ועל ידי כך רמת הקושי עולה – מתחילים מזוגות, לאחר מכן רביעיות, שמיניות, 2 חצאי קבוצה ובסוף כל הקבוצה עובדת יחד.
כל זוג משתתפים עומד אחד מול השני במרחק של מטר פלוס מינוס, מקל מונח בצורה ישרה על הרצפה, ומטרתם לעזוב את המקל של עצמם בתיאום ולתפוס את המקל של בן / בת הזוג.
נשלח אותם לתרגול של כמה דקות. במידה והם רוצים להעלות קצת את הרמה ניתן להתרחק מעט אחד מהשני.
התרגול מצריך מהמשתתפים שיתוף פעולה והמון ריכוז, זאת מכיוון שמצד אחד כל משתתף רוצה לתפוס את המקל של החבר אך מצד שני הוא צריך להשאיר לחבר את המקל בצורה ישרה כך שגם החבר יצליח לתפוס את המקל.
לאחר כמה דקות של עבודה בזוגות נחבר זוגות עם זוגות כך שנוצרות קבוצות של 4-5 ילדים במעגל.
כאן כבר רמת הקושי עולה מכיוון שהמשתתפים צריכים מצד אחד לתפוס את המקל של החבר שלצידם ומצד שני צריכים להשאיר את המקל של עצמם ישר לחבר אחר מצד שני. אלמנט נוסף שקיים בקבוצה גדולה, משתתף שעשה הכל נכון עשוי להיתקל ב"שגיאה" של חבר אחר לקבוצה והתמודדות על "כישלון" שלווא דווקא תלוי בי.
לאחר כמה דקות של עבודה ברביעיות נחבר את הרביעיות למעגלים של 8-9 ילדים, נתרגל, נחבר שוב עד שכל הקבוצה מתחברת להיות מעגל אחד גדול!
כאשר הקבוצה מחוברת למעגל ניתן להכניס כמה אלמנטים משחקיים וחוקים מיוחדים, אז מה אני עשיתי?
- ראשית כדי להרים מעט את המורל והאווירה התחלתי במעגל קצב. אני רוקע עם המקל על הרצפה בקצב מסויים וכולם חוזרים אחרי – היה מגניב מאוד והילדים נהנו מאוד!
- מעלים קצת את דרגת הקושי עם שני צדדים – ימין ושמאל. ההוראה היא כזו: כשאני אומר ימין כולם חוזרים אחריי, צועקים ימין ותופסים את המקל מימינם. כאשר אני צועק שמאל כנ"ל הילדים צועקים שמאל ותופסים את המקל משמאלם. (כאן ניתן להכניס קצת אלמנט תחרותי – " הכיתה שהצליחה עד היום להעביר את המקל הכי הרבה פעמים בלי שאפילו מקל אחד יפול עשתה את זה 9 פעמים, בוא נראה אתכם").
- עולים רמה? קדימה! כשאני אומר ימין אתם צועקים ימין והולכים שמאלה, כנ"ל לגבי שמאל.
ניתן לשחק עם זה ולעשות קצת שינויים בחוקים בהתאם לגיל ולרמת הקבוצה.
נקודות חשובות
- חשוב מאוד! את הפעילות נתחיל בכללי בטיחות. עוד לפני שהילדים מקבלים מקלות אנחנו מבהירים בצורה ברורה שאין לזרוק מקלות, אין להרים מקל בצורה כזו שיכולה לפגוע במשתתף אחר, כמובן שאני להרביץ עם המקל וכל מעבר על החוקים יאלץ אותנו להוציא את המשתתף מהפעילות. או על דרך החיוב, מקל עומד ישר, נוגע ברצפה במשך כל הפעילות.
- במידה ויש למנחה הפעילות רעיונות יצירתיים נוספים מוזמן לעוף על עצמו. למשחק המקלות יש אין סוף רעיונות שאפשר לעשות בפעילות, לדוגמא:
- העברת כדור מנקודה לנקודה באמצעות המקלות.
- חיבור המקלות בצורה מאונכת והקפצת בלון מבלי שהבלון יפול על הרצפה.
- ועוד ועוד, באמת ניתן להיות יצירתיים ולחשוב על עוד המון דברים.
ציוד לפעילות
- מקלות מטאטא כמספר חברי הקבוצה.
- עגלה לסחוב את המקלות.
ערכי הפעילות
בפעילות הילדים נדרשו לעבוד כצוות ולשתף פעולה. הם נדרשו להתרכז בכמה דברים בו זמנית ועדיין לעבוד בצורה מסונכרנת כדי שהקבוצה תצליח במשימה.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה הרגיש לעבוד כקבוצה?
- מה חשוב כשאנחנו עובדים בקבוצה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 9 – מנהיגות
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה, מנהיגות ,יצירתיות ותכנון.
הכספת
פעילות מאוד מיוחדת שדורשת עבודה צוותית ויצירתיות ברמה גבוהה.
ב"כספת" הילדים לא מתחלקים לקבוצות קטנות אלא עובדים כקבוצה אחת, ביחד!
אז ככה, ראשית נסדר את החבל בצורת מעגל סגור, ובתוך המעגל נסדר פלטות ממוספרות ממספר 1 ועד מספר +25-40, תלוי בכמות הילדים בקבוצה.
הפלטות יהיו מסודרות בתוך כל שטח המעגל בצורה אקראית, כלומר כל מספר במקום אחר, לא על פי סדר כלשהו.
נסדר את הילדים לכל אורך היקף המעגל וכך נתחיל את הפעילות.
אז מה חוקי המשחק?
על הילדים "לפתוח את הכספת" הלוא היא המעגל עם הפלטות הממוספרות. איך עושים זאת? מטרת המשחק היא לדרוך על הפלטות הממוספרות בסדר עולה ממספר 1 ועד למספר הגבוה ביותר בזמן הנמוך ביותר (לשם ההתלהבות ניתן להכניס פה תחרות בין כיתות/קבוצות אחרות).
כלומר, ילד אחד נכנס למעגל דורך על מס' 1 ויוצא, נכנס ילד שני דורך על מס' 2 ויוצא וכן הלאה וכן הלאה…
במשחק יש 2 חוקים בלבד!
- כל הילדים בקבוצה צריכים לקחת במשחק, זאת אומרת כולם צריכים לדרוך על פלטה לפחות פעם אחת.
- אסור ששני ילדים יהיו בתוך המעגל בו זמנית. כשאחד נכנס למעגל על הקבוצה לחכות שהוא יצא על מנת שיכנס הבא אחריו.
(כמובן שלא לנהוג באלימות פיזית או מילולית זה קו אדום שבלי קשר למשחק לא חוצים אותו).
חשוב לשים דגש על כך שאלו החוקים היחידים במשחק מכיוון שבהתחלה הילדים ינסו כל מיני דרכים בהן ילד נכנס, ילד יוצא וכן הלאה.
אך שוב המטרה של הילדים היא להצליח לעשות את זה בזמן הקצר ביותר! אף אחד לא אמר שהם לא יכולים להזיז את הפלטות בצורה כזו שיהיה להם הכי נוח… זוהי חשיבה מחוץ לקופסא שננסה לקראת סוף הפעילות להביא את הילדים אליה כדי שגם יתאמצו ויחוו את הסוגיות העולות תוך כדי המשחק וגם יחוו את חווית ההצלחה לקראת סוף הפעילות.
לכן ברגע שהם מתקשים לעבור את הדקה וחצי 2 דקות נגיד להם:
"חברים אני מזכיר שיש רק 2 חוקים במשחק! למי יש רעיון יצירתי לאיך נוכל לרדת בזמן באופן משמעותי מבלי לעבור על החוקים האלו?" ומכאן ניתן להם "לשבור את הראש" על הרעיון הטוב ביותר כדי שיצליחו בזמן הנמוך ביותר.
(נ.ב: כיתה של 12 תלמידים הצליחה לעשות את המשימה ב- 2.92 שניות).
לרוב יקח לכיתות הרבה זמן להגיע למחשבה יצירתית בנושא והם יצטרכו לקבל רמזים מאיתנו, אך כיתה שמגיעה לרעיונות יצירתיים במהירות נמשוך אותה לקצה ונראה מה סף המסוגלות שלה בתוצאה.
נקודה חשובה
במשחק נוכל לראות לעיתים כל מיני חיכוכים, ויכוחים ואפילו הרמת קול בין תלמידים בפעילות הזו מכיוון שבהרבה סיטואציות כל אחד מנסה למשוך לכיוון שלו (רצון להנהיג בכוח). נשים לב שזה לא מדרדר לאלימות אך לא נתערב ונמנע את הויכוחים כל כך מהר! כל עוד זה בגבול הטעם הטוב ניתן לזה לקרות ונדבר על הסיטואציות בסיכום בסוף השיעור!
ציוד לפעילות
- חבל לסימון המעגל.
- פלטות עץ (או כל חומר אחר) ממוספרות מ1 עד 30-35 פלוס מינוס.
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה לשם הגעה לתוצאה משותפת. בלי שיתוף הפעולה הילדים לא יצליחו במשימה ויחוו תחושת תסכול, המשימה מחייבת אותם להירתם יחד לעבר התוצאה הרצויה. לשם הצלחה במשימה הילדים יצטרכו לחשוב מחוץ לקוספא, במידה ולא יעשו זאת ישארו בזמנים מאוד גבוהים. המשימה מאלצת אותם לחשוב.
מנהיגות – איך נחליט מה הקבוצה תעשה אם לכל אחד יש רעיון משלו? האם ניתן למישהו אחד לקחת את המושכות לידיים או שנלחם על השליטה שלנו? המשימה תפגיש את הילדים עם הסיטואציה הנ"ל.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה הרגיש לעבוד כקבוצה?
- מה חשוב כשאנחנו עובדים בקבוצה?
- השוואתיות, איך אנחנו מודדים את עצמנו? על פי תוצאה חיצונית או על פי יעד אישי? מתי זה נכון ומתי זה נכון?
- מה עדיף בעבודת צוות? אחראי שינהיג את המשימה או שכל אחד ינהיג את עצמו?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 10 – עזרה הדדית והקרבה
ערכים מובילים למפגש – עזרה הדדית והקרבה.
משחק חימום – כדור / סקוואט
משחק מצחיק במיוחד לחימום הגוף והמוח.
נעמיד את הילדים במעגל של 10-15 ילדים – אפשר כמה מעגלים בהתאם לכמות הילדים .
כל מעגל מקבל כדור והילדים יכולים להתחיל להתמסר במעגל באופן אקראי, אך יש טוויסט מעניין!
כאשר ילד מקבל כדור, ה"שכנים" שלו במעגל, כלומר מי שמימינו ומי שמשמאלו עושים סקוואט/ נוגעים ברצפה.
המטרה היא לצבור כמה שיותר נקודות חיוביות וכמה שפחות נקודות שליליות.
איך מקבלים נקודה חיובית? כשהשכן שלי מקבל כדור ואני יורד לסקוואט בזמן קיבלתי נקודה חיובית.
איך מקבלים נקודה שלילית? 2 דרכים:
- השכן שלי קיבל כדור ולא עשיתי סקוואט בזמן (תוך שנייה פלוס מינוס).
- השכן שלי לא קיבל כדור/אני קיבלתי כדור ועשיתי סקוואט.
נקודות נוספות למשחק:
- משתתף שעושה טעות יורד ל10- שכיבות סמיכה/כפיפות בטן / סקוואטים – ככה נעבוד עם הילדים על מוטיב ספורטיבי.
- ניתן להפוך את זה לתחרות כך שמי שטועה יוצא מהמשחק עד שנשאר במעגל זוג אחרון.
- ניתן להוסיף מוטיב תחרותי – הראשון מבין השכנים שיורד לסקוואט זוכה ב- 2 נקודות / מנצח.
תופסת עכברים
משחק כיפי, ספורטיבי ומאתגר בו המטרה המרכזית של הילדים היא לעזור אחד לשני!
תופסת עכברים היא סוג אחד של תופסת שכאשר מישהו נתפס הוא עומד במקום, פותח רגליים ומרים ידיים (כדי שידעו שהוא פסול). בשביל שהנתפס ישתחרר ויחזור לשחק, משתתף אחר צריך לעבור בין רגליו וכך הוא מחזיר אותו למשחק.
בתחילת המשחק נבחר כמה תופסים ביחס של תופס ל6-8 נתפסים בשביל לשמור על המשחק מאתגר – כלומר בכיתה של 30 תלמידים נבחר 4-5 תופסים. כל סבב אורך 3-4 דקות ואז נבחר תופסים חדשים, זאת על מנת שכל מי שרוצה להיות תופס יוכל לעשות זאת.
התחרות בין התופסים היא כמובן מי תפס הכי הרבה נתפסים, אך התחרות בין הנתפסים היא אחת: מי המשתתף שהציל / שחרר הכי הרבה חברים !
בכך המוטיבציה של הילדים לעזור אחד לשני תהיה גבוהה, ומכאן נוכל לפתח שיח על מה אני מרוויח בחיים מלעזור לאחרים.
כמה נקודות חשובות
- כשמשחררים חבר ועוברים מתחתיו עושים זאת אך ורק מלפנים! זאת על מנת שלא תהיה התנגשות ראשים בין אחד שמגיע לשחרר מלפנים ואחד שמגיע מאחור.
- אי אפשר לתפוס מישהו שנמצא באמצע שחרור חבר אחר. נחכה 3 שניות ונמשיך לרדוף אחריו.
- המשחק בנוי על אמון, כל ילד בסוף כל סבב יגיד כמה חברים הוא שחרר. נשים דגש בתחילת הפעילות שהכי חשוב יותר מלהצליח זה לומר את האמת ולהיות אמין. "אני מאמין לכולם, אבל מי שאני אגלה ששיקר לי לא אוכל להאמין לו יותר…"
- במידה ויש עניינים בין בנים לבנות (בעיקר בכיתות ג'-ה') – נחזק אותם להתערבב ולעזור אחד לשני – בן שמשחרר בן או בת שמשחררת בת שווה נקודה אחת. בת שמשחררת בן או בן שמשחרר בת שווה 2 נקודות.
- דגשים בטיחותיים: תופסים לתפוס בעדינות, לשים דגש על הכיוון ממנו אנחנו מצילים (רק מקדימה).
ציוד לפעילות
- 2-3 כדורים למשחק חימום.
ערכי הפעילות
עזרה הדדית, הילדים נמדדים על כמות החברים להם הם עזרו, לא תעזרו? לא תצליחו במשחק!
כמו כן המשחק מביא את הילדים להקרבה מסויימת מכיוון שברגע שאני רץ לעזור לחבר אני מסכן את עצמי בלהיתפס, מכיוון שאני פחות מרוכז בתופסים. מכך ניתן ללמוד שגם בחיים לפעמים אצטרך להקריב מעצמי בשביל אחרים אך בסוף גם זה לטובתי.
ערך נוסף שעולה בפעילות הוא האמון. אף אחד לא סופר לילדים כמה הם הצילו, רק הם סופרים לעצמם. הם יכולים לשקר ולהגיד מספר ממש גבוה כדי לנצח והם יכולים להגיד את האמת גם אם היא לא כזו "מרשימה"
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- באילו עוד סיטואציות בחיים אנחנו מרוויחים מלעזור לחברים?
- האם כשאנחנו מקריבים מעצמנו ועוזרים לחברים אנחנו דווקא נפסיד מזה? אם כן למה? אם לא למה?
- האם חשוב שנשמור על אמון ונאמר את האמת או שזה לא כזה חשוב? למה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.