בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
מפגש 21 – יום העצמאות
ערכים מובילים למפגש – ציונות, אהבת הארץ, ראיית השונות שבארץ ישראל – פעילות ליום הזיכרון / יום העצמאות.
הכנת דגל ישראל קבוצתי
פעילות סופר מיוחדת המתאימה לאירועי יום העצמאות ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.
ראשית נפתח את הפעילות בשאלה – מהי ארץ ישראל בשבילי?
ניתן לדייק את השאלה ב – מה התמונה או התמונות שעולות לי לראש כשאני שומע את המילה "ישראל"?
בתחילת הפעילות נפתח דיון על מהי ארץ ישראל, מהי מדינת ישראל, למה התשובות של כל אחד ואחת הן כל כך שונות. נדבר על כור ההיתוך שקיים במדינת ישראל, על השוני התרבותי, יתרונותיו וחסרונותיו ומה אנחנו יכולים ללמוד ממנו.
לאחר מכן נחלק טושים ודפי A4 לכל משתתף ונבקש מכל המשתתפים לצייר על הדף את התמונה שעלתה להם לראש כשהם שמעו את המילה "ישראל". נוכל לראות בפעילות את המגוון התרבותי במדינה שלנו בכך שנראה ציורים כמו: פלאפל, דגל ישראל, סמל החטופים, ג'חנון, כוס קידוש ועוד.
לאחר שכלל הילדים יציירו את מה זה "ישראל" עבורם, נעבור למשימה הבאה: נחלק למשתתפים דבק סלוטייפ ונבקש מהם להדביק את כל הדפים יחדיו לדגל גדול ומשותף. חשוב להסביר למשתתפים שלא ידביקו את הדפים בצורה כזו שדף אחד מסתיר את השני אלא בצורה כזו שרואים את כל הציורים כדגל.
בקבוצה של 30 משתתפים הייתי ממליץ לסדר את הדפים בצורה כזו שיהיו 5 דפים לאורך ו6 דפים לרוחב, בכך הדגל יהיה גדול ומלבני.
לבסוף נחבר את הדגל שיצא למקל מטאטא ונקבל דגל ישראל מקורי, מגוון ויפה.
את הדגל ניתן לתלות בכיתה או בכל מקום בו המשתתפים ירצו שהוא יהיה.
ציוד לפעילות
- דפי A4
- צבעים: טושים,עפרונות, גירים וכדומה.
- דבק סלוטייפ (רצוי שיהיה 4-5 יחידות שכמה ילדים יוכלו להדביק בו זמנית).
- מספריים (לחתוך את הדבק).
- מקל מטאטא.
ערכי הפעילות
אהבת הארץ – בפעילות נתחבר לארץ ישראל, למשמעות שלה עבורנו, לייחודיות שלה ולחשיבות שלה.
ראיית השונות ומתוך כך קבלת השונה – תוך כדי הפעילות נבין כמה גוונים יש לארץ ישראל, כמה צבעים יש לה, כמה השקפות, כמה תרבויות. נבין שאנחנו שונים מהאחר והאחר שונה מאיתנו וזה בסדר! כולנו חלק ממשהו גדול, ממדינה מדהימה, מעם מדהים שעל אף השונות יש כל כך הרבה במשותף. נוכל להשליך את הדיסוננס שבין השוני והדימיון שבינינו לעוד המון דברים בחיים.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מה לדעתכם למדנו בפעילות?
- עם אילו דברים שהחברים שלכם לכיתה ציירו אתם מזדהים ועם אילו לא? למה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 22 – כבוד ושיח מכבד
ערכים מובילים למפגש – עזרה הדדית, שיתוף פעולה ועבודת צוות, כבוד ושיח מכבד.
כוסות מים
פעילות כוסות המים היא אחת מפעילויות הקיץ המהנות, מגבשות ומצחיקות שתוכלו לעשות בימי הקיץ החמים!
בפעילות המשתתפים יבצעו משימות שונות ומגוונות באמצעות כוסות פלסטיק ובעיקר המון מים!
חשוב לציין, ישנן מגוון רב של משימות שנוכל לבצע באמצעות הכוסות, בכל משימה מטרה שונה וערך שונה בו נתמקד, ולדעתי במערך פעילות של 45 דק' נוכל לעשות לכל היותר 2 משימות.
תחרות מילוי הקערה
נחלק את המשתתפים ל 3-4 קבוצות ונחלק קערת מים אחת לכל קבוצה.
לפני שנתחיל את המשימה נשלח כמה משתתפים ( או שנעשה זאת בעצמנו ) למלא גיגית מים גדולה שהכנו מבעוד מועד. הגיגית הגדולה תהיה מקור המים שלנו במשימה.
כל משתתף במשימה מקבל כוס מים איתה יעביר מים מהגיגית הגדולה לקערת המים של קבוצתו.
בתוך כל קערת מים קבוצתית נניח כדור פינג פונג. מטרת קבוצות היא למלא את קערת המים של קבוצתם עד למצב שכדור הפינג פונג שבקערה נופל אל מחוץ לקערה.
הקבוצה הראשונה שתצליח להוציא את כדור הפינג פונג (מבלי לגעת בו עם היד) תנצח במשימה!
דגשים למשימה:
- כמו מרוץ שליחים, כל ילד רץ למלא את קערת המים בתורו. אחרת נהיה בלאגן אחד גדול!
- אסור להשפריץ מים אחד על השני (אלא אם כן נאמר אחרת).
- מותר למלא כל פעם כוס מים אחת בלבד.
- קבוצה שמעודדת את חבריה הכי חזק ניתן להוסיף לקערה שלה כוס מים.
- את גיגית המים הגדולה נמקם במרכז הפעילות והקבוצות ימוקמו מסביב לגיגית במרחקים שווים, זאת על מנת שהתחרות תהיה הוגנת וכמובן כדי שלא יהיו התנגשויות של משתתפים.
רכבת הכוסות
משימת רכבת הכוסות הינה משימה קבוצתית בה הילדים יפעלו יחדיו לעבר מטרה משותפת – מעבר של כדור פינג פונג על כוסות מים מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום.
איך המשימה מתבצעת?
על הילדים לבנות רכבת של כוסות מים מלאות אחת אחרי השנייה מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום. כדור הפינג פונג ימוקם על הכוס הראשונה. הדרך שבאמצעותה יעבירו המשתתפים את כדור הפינג פונג היא נשיפה על הכדור לכיוון הכוס הבאה.
דגש חשוב – בשביל שהכדור יעבור בין הכוסות בצורה קלה חשוב שהכוס תהיה מלאה עד סופה – כוס קידוש. רק כך יוכלו להעביר את הכדור מבלי שהוא יפול לאורך כל הדרך.
נגדיר זמן למשתתפי המשימה בו יצטרכו להעביר את כדור הפינג פונג לאורך כל המסלול שיבנו, והמשימה תהיה להעביר את הכדור לנקודת הסיום בזמן הנדרש.
דגשים חשובים:
- ככל הנראה יווצר מצב בו יגמרו המים בגיגית הגדולה והמשתתפים יאלצו למלא מים בגיגית. מומלץ שמילוי המים בגיגית הגדולה יעשה באמצעות קערות המים הקטנות יותר ובאישור מנחה המשימה בלבד!
- שוב, אסור להשפריץ מים אחד על השני (אלא אם כן נאמר אחרת).
- בסוף המשימה נגדיר משימה חדשה – להחזיר את המים מהכוסות לגיגית הגדולה ולהחזיר את כל הכוסות למקום בזמן שאותו נגדיר מראש. בכך נמנע מצב בו נצטרך לסדר אחרי המשתתפים בסוף הפעילות.
- במיוחד לילדים קטנים נציין שאסור לזרוק את הכוסות, אסור לדרוך על הכוסות, חשוב לשמור על הציוד ולהתייחס אליו בכבוד!
ציוד לפעילות
- גיגית מים גדולה.
- קערות קטנות
- כוסות פלסטיק (המון!)
- כדורי פינג פונג.
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה -הילדים נדרשים לעבוד בצוות, בשיתוף פעולה. ללא שיתוף הפעולה שלהם לא יוכלו לעמוד במשימה ולצלוח אותה בזמן טוב.
תחרותיות בריאה, לנצח בכבוד, להפסיד בכבוד, להנות מתחרות לא משנה האם אני מנצח או מפסיד.
ברגע שהילדים יודעים שהם נמדדים על הדרך שבה הם פועלים ולא רק על התוצאה זה מדרבן אותם להתנהג בצורה מכבדת אחד לשני גם אם אנחנו לא באותה קבוצה.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- איך היה לעבוד כקבוצה?
- מי הרגיש שהוא הצליח להתבטא בתוך הקבוצה? מי פחות?
- מי הרגיש שהוא היה פתוח להקשיב לחברים שלו לקבוצה? מי פחות?
- מה עזר לכם להצליח במשימה?
- מה הקשה עליכם להצליח במשימה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 23 – יצירתיות
ערכים מובילים למפגש – שיתוף פעולה, עבודת צוות ויצירתיות.
הדוקטור
משחק "הדוקטור" הוא גרסה משודרגת ומיוחדת של משחק המחניים או הדוצ'בול.
ב"דוקטור" התנהלות הפעילות כמעט וזהה למחניים: נחלק את הילדים ל2 קבוצות, כל קבוצה ממוקמת בצד אחר של המגרש ומטרת המשחק היא לפסול את המשתתפים של הקבוצה היריבה על ידי פגיעה בהם באמצעות כדור ספוג.
על אף הדמיון בין המשחקים ה"דוקטור" הוא משחק אסטרטגי ויצירתי שדורש מהמשתתפים לחשוב ולתכנן מהלכים שלא קורים במשחק המחניים הקלאסי.
ראשית, במשחק ה"דוקטור" כל קבוצה בוחרת מתנדב מהקבוצה מבלי לגלות לקבוצה השנייה מי הוא – הוא מקבל את תפקיד ה"דוקטור".
הדוקטור תפקידו "לרפא" את המשתתפים שנפסלו ולהחזיר אותם למשחק על ידי נגיעה בראשם. משתתף שנפסל מתיישב על הרצפה וברגע שהדוקטור של הקבוצה שלו נגע לי בראש הוא חוזר למשחק כרגיל!
כיצד מנצחים במשחק? ניצחון במשחק מתבצע על ידי פסילת הדוקטור של הקבוצה היריבה!
עכשיו, במידה והקבוצה היריבה תדע מי הדוקטור של הקבוצה שלנו היא תנסה לפסול אותו ללא הפסקה ותגדיל את סיכוייה לנצח במשחק. מצד שני ברגע שמשתתף מהקבוצה נפסל הדוקטור חייב להגיע, לגעת לו בראש ולהחזיר אותו לתוך המשחק.
אם כך, איך הדוקטור יחזיר את חבריו לקבוצה למשחק מבלי שהקבוצה היריבה תדע שהוא הדוקטור? את זה הקבוצה תחליט באמצעות אסטרטגיית משחק שהיא תבחר.
כמה נקודות:
- במידה וכמה משתתפים רוצים להיות ה"דוקטור" והם לא מצליחים להגיע להחלטה לבד, ניתן לעזור להם בבחירה ולבחור עבורם את הדוקטור/לעשות הגרלה שהזוכה הוא יהיה הדוקטור בסיבוב הקרוב.
- ניתן לעשות כמה סבבים של המשחק, הילדים עפים ונהנים ממנו מאוד!
- בקבוצה של מעל 15 משתתפים (כלומר 7-8 בכל קבוצה) ניתן להכניס למשחק 2-3 כדורים לשם האתגר והעניין.
ציוד לפעילות
- חבל לסימון 2 הצדדים (במידה ואין סימון מגרש)
- 3 כדורי ספוג לטובת המשחק.
ערכי הפעילות
עבודת צוות ושיתוף פעולה – במשחק הדוקטור כל קבוצה צריכה לתכנן תכנית פעולה ואסטרטגיה משותפת איתה עובדים כל הילדים. הילדים עשויים להגן בגופם על הדוקטור לשם הצלחת המשימה. המשימה דורשת הקרבה, ראיית האחר ועבודת צוות עם שאר חבריי לקבוצה לשם הצלחה במשימה.
יצירתיות – הקבוצות צריכות למצוא דרך לגלות מי הדוקטור של הקבוצה היריבה, ומצד שני עליהם למצוא דרך שהקבוצה השנייה לא תדע מי הדוקטור שלהם. המשחק מצריך חשיבה, אסטרטגיה ותכנון משותף שגם מקדם את שיתוף הפעולה בקבוצה וגם מפתח את החשיבה היצירתית של המשתתפים.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי הרגיש שהוא נתן את כל כולו לטובת המשימה ולטובת הקבוצה?
- האם מישהו הקריב מעצמו לטובת הקבוצה? אם כן למה?
- מה לדעתכם עזר לכם להצליח במשימה?
- מה הפריע לנו להצליח במשימה ולנצח?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 24 – סבלנות
ערכים מובילים למפגש – שיתוף פעולה, עבודת צוות, סבלנות, שליטה עצמית ואיפוק.
משחקי החבל והמים
משחקי החבל והמים הינם משחקים מהנים, מעשירים ומלמדים בהם הילדים ילמדו חוק טבע מאוד מעניין – כיצד מים נדבקים לחומר עליו הם נמצאים.
פעילות משחקי החבל והמים מחולקת ל-2 חלקים: חלק ראשון אותו יבצעו המשתתפים בזוגות או שלישיות וחלק שני בו המשתתפים יעבדו כקבוצה אחת.
את הפעילות נתחיל בללמד את הילדים את העיקרון הפיזיקלי – מים נדבקים לחומר עליו הם נמצאים.
נבחר מתנדב שיחזיק כוס ריקה ממים ונבקש ממנו שיאחוז בקצה של חבל בצורה כזו שקצה החבל יהיה מעל הכוס. לאחר מכן נאחוז בכוס מלאה במים בידינו ובקצה השני של החבל.
עכשיו, כשהחבל מתוח, כוס מים נמצאת בידי וכוס ריקה נמצאת בידו אדגים לילדים כיצד ברגע שאשפוך את המים לאט לאט על החבל, המים לא ישפכו אלא ידבקו לחבל ויזרמו עד לקצה החבל הנמצא בידו של המתנדב שלנו ומשם לכוס המים הריקה. תוך כמה שניות כוס המים הריקה מתמלאת במים שנשפכו מכוס המים המלאה שלי.
כמובן שלשם הצלחה במשימה חשוב לשמור על החבל מתוח ובזווית של 45 מעלות לפחות.
לאחר שהילדים הבינו את עיקרון החבל והמים נחלק אותם לזוגות/ נבקש מהם להתחלק לזוגות (תלוי ברמה הקבוצה). כל זוג ילדים יקבל חבל ו 2 כוסות מים. הילדים יכולים למלא כוס אחת באופן עצמאי מגיגית המים שהוכנה למשימה מבעוד מועד.
ברגע שלכל זוג יש את כל הציוד הנדרש ניתן להתחיל במשימה. חשוב להדגיש שלאחר כל הצלחה של העברת מים מכוס לכוס בני הזוג יחליפו בתפקידים.
במהלך המשימה תפקידנו הוא לעבור בין זוגות המשתתפים ולתת דגשים לשם הצלחה במשימה, לדוגמה: למתוח את החבל, להגדיל/להקטין את זווית החבל, לשפוך את המים לאט ובעדינות וכדומה.
כמה נקודות:
- חבל חייב להיות מתוח אחרת המים ישפכו בדרך.
- שפיכת המים צריכה להתבצע לאט ובעדינות, אחרת המים ישפכו על הרצפה ולא יעברו דרך החבל. ממליץ להתחיל את ההדגמה כאילו הילדים הולכים לראות קסם, זה מלהיב אותם ומדליק אותם כמו קסם!
- במידה ונשאר משתתף בלי זוג המשימה יכולה להתבצע בשלישייה, שמשתתף אחד אוחז בשני חבלים מעל כוס ריקה בעוד 2 משתתפים אחרים, כל אחד אוחז בחבל אחר ושופך עליו מים מתוך כוס מים מלאה.
ציוד לפעילות
- 15-20 חבלים.
- 3-4 דלאי מים.
- 20-30 כוסות פלסטיק.
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה – לשם הצלחת המשימה הילדים ידרשו לעבוד ביחד, כל אחד משלים בפעולותיו את חברו. המשימה היא משותפת וגם ההצלחה היא משותפת. הילדים במשימה מרגישים את הכוח שבאחדות ונהנים מההצלחה יחדיו.
שליטה, איפוק, ויסות כוח – המשימה דורשת מהמשתתפים להיות סבלניים, לפעול בעדינות ולשלוט בפעולותיהם. משימה מסוג זה משפיעה ועוזרת לילדים בשליטה ובויסות הרגשי שלהם גם מחוץ למשימה.
סיכום
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מה גרם לכם להצליח?
- איך הגבנו כשלא הצלחנו במשימה?
- איך הגבנו כשלא הצלחנו בגלל החבר שלנו? האם התגובה שלנו תרמה להצלחה במשימה או לא?
- איך כדאי לנו לפעול בפעם הבא?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 25 – עזרה לאחר
ערכים מובילים למפגש – ריכוז, סבלנות, התמדה, עזרה לאחר.
משימת הזכוכית מגדלת
משימת הזכוכית מגדלת היא משימה מהנה ומיוחדת במינה בה יצטרכו לפעול בדיוק ובסבלנות, לחשוב מחוץ לקופסא ואף לעזור אחד לשני במידת הצורך.
במשימה הילדים ידרשו לחרוט על דף או על קרש עץ באמצעות קרני השמש החמות.
כיצד הם יעשו זאת? באמצעות זכוכית המגדלת כמובן. לפני תחילת המשימה נדגים לילדים כיצד באמצעות זכוכית המגדלת, נוכל למקד את קרני השמש לנקודה קטנטנה באמצעותה נצליח לשרוף ולחרוט על דברים.
ראשית, נעמוד במקום בו קרני השמש הם בהישג יד ונדגים לילדים כיצד אור השמש חודר לזכוכית המגדלת ומצמצם את עצמו לכדי נקודה קטנה אותה נראה על הרצפה. נוכל להראות לילדים מה קורה אם אנחנו מרחיקים ומקרבים את זכוכית המגדלת, מה קורה אם נזיז אותה על צירה ימין ושמאל ומהי הזוויות המדוייקת בה קרני השמש מצטמצמים לכדי נקודה קטנטנה וחזקה.
לאחר ההדגמה נחלק לכל ילד כמה דברים:
- זכוכית מגדלת.
- משקפי שמש – הסתכלות על נקודת השמש הנוצרת דרך זכוכית המגדלת ללא משקפיים עלולה לפגוע בקרנית העין! לכן חשוב לחלק לכל המשתתפים משקפי שמש בנוסף לזכוכית מגדלת.
- דפים/ קרש עץ – שיהיה להם על מה לחרוט.
- טושים – צבע בהיר, כמו הצבע של הדף הלבן והצבע של הקרש, פולט את השמש ויהיה הרבה יותר קשה לחרוט עליו. לכן, נבקש מהילדים לצייר עם טוש כהה על האובייקט עליו יחרטו, כך גם יוכלו לסמן לפני החריטה את הציור או הכתוב שהם רוצים לחרוט וגם יהיה להם הרבה יותר קל לחרוט על צבע כהה שקולט את קרני השמש בצורה עוצמתית.
לאחר שהסברנו, הדגמנו וחילקנו לילדים את כל הציוד ניתן לשלוח אותם למשימה ולתת להם להנות!
כמה נקודות חשובות:
- אף אחד לא מבצע את המשימה ללא משקפי שמש, זה מסוכן מאוד לעין וחשוב לשים על זה דגש רב.
- אין לנסות לשרוף דברים אחרים מלבד הדף או הקרש שהם קיבלו מאיתנו. לרוב, ילדים ינסו לשרוף עוד דברים חוץ כמו עלים, זרדים ודברים שהם רואים על הרצפה. חשוב מאוד להיות חדים על הנושא ולא לתת לאף אחד לשרוף דברים אחרים.
- בנוסף לציוד שהבאנו לפעילות, ניתן להביא גם חוט ולהנחות את הילדים שבמידה והם מצליחים לעשות חור בקרש העץ ,הם יקבלו חוט אותו יוכלו להשחיל בתוך החור ולעשות שרשרת מיצירת האמנות שלהם
- ילדים שלא מצליחים במשימה נדחוף אותם לבקש עזרה מחברים שכן מצליחים, כך נעודד אותם לעזור ולבקש עזרה אחד מהשני.
ציוד לפעילות
- 30-40 זכוכיות מגדלת.
- 30-40 משקפי שמש לילדים.
- חבילת טושים.
- דפים.
- פלטות עץ קטנות לשימוש חד פעמי (בגודל של אצבע).
- חוט דק.
סיכום
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי עזר לחבר אחר?
- מה לדעתכם עזר לכם להצליח במשימה?
- איפה עוד בחיים נוכל להשתמש בריכוז בו השתמשנו במשימה? האם זה יעזור לנו?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
מפגש 26 – הכרת הטוב
ערכים מובילים למפגש – חברות, הכרת הטוב, הערכה עצמית.
מפגש סיכום תהליך – כתיבת דברים טובים על עצמי ועל חבריי
פעילות הבאה היא פעילות מהנה, מרגשת, ומחברת מאוד אותה ניתן לעשות בכל שלב בתהליך שלנו עם הילדים אך מומלץ מאוד לעשות אותה כפעילות סיכום.
הפעילות מטרתה לעזור לילדים להכיר את כל הטוב שיש בהם, להכיר את הטוב שיש בחברים שלהם ומתוך הכרת הטוב לבחור בו בכל פעם מחדש.
בתחילת הפעילות נחלק לכל משתתף דף וכלי כתיבה (ניתן לחתוך הדפים בצורות יפות כמו לב, ענן וכדומה – להוסיף אפקט מרגש ומעניין למשימה).
לאחר שכל משתתף קיבל דף וכלי כתיבה נבקש מהם לכתוב בדף שקיבלו 5 דברים טובים על עצמם וניתן להם 5-10 דק' לטובת המשימה. אפשר להדגיש שהכוונה ב 5 תכונות טובות כמו: אני חבר טוב, אני עוזר לאחרים, אני מצחיק.. ולא דברים שאני טוב בהם כמו כדורגל וכדורסל וברולסטארס
בזמן שהילדים כותבים רצוי להפעיל שירים ומוזיקה כדי להוסיף אווירה טובה לפעילות.
במידה ומשתתף לא מוצא מה לכתוב אפשר לשלוח אותו לבקש עזרה מחברים ולבקש מחברים שלי שיגידו דברים טובים עליו.
לאחר שהמשתתפים רשמו לפחות 5 דברים טובים על עצמם נבקש מכולם להניח את הדפים על הרצפה. מי שלא רוצה שיראו מה הוא כתב יכול להניח את הדף הפוך.
עכשיו, כשכל הדפים מונחים על הרצפה ננחה את הילדים לעבור בין הדפים של החברים שלהם לקבוצה/לכיתה ולכתוב בדף של כל אחד משהו טוב על אותו חבר. לטובת המשימה ניתן למשתתפים 10-15 דק' נוספות בהן יעברו בין הדפים של שאר חברי הקבוצה ויכתבו אחד על השני דברים טובים.
בסוף המשימה כל ילד יוצא עם דף עליו יש רשימה מלאה בדברים טובים על עצמו, תכונות אופי טובות, הרגלים טובים ובכך הוא יכול לראות בצורה מאוד ברורה כמה טוב יש בו!
במידה ועברתם תהליך עם הילדים, מומלץ מאוד להוסיף דף עם השם שלכם בו יוכלו הילדים לרשום דברים טובים עליכם וכמובן תעברו אתם ותרשמו דברים טובים על הילדים!
ציוד לפעילות
- דפים – דף לכל משתתף.
- כלי כתיבה – ניתן לבקש מהמשתתפים להביא כלי כתיבה משלהם.
- רמקול – לשים מוזיקה לאווירה
ערכי הפעילות
חברות – בפעילות הילדים כותבים דברים טובים אחד על השני, זה מאלץ אותם לחשוב מה טוב בחברים שלי, דבר שעשוי לעזור בחיזוק הקשרים ובחיבור בין הילדים.
ערך עצמי והכרת הטוב – כל ילד יוצא מהמשימה עם רשימה של דברים טובים על עצמו. במשימה הוא חושב על דברים טובים על עצמו, ובנוסף הוא מקבל פידבק מחברים שלו על כמה טוב יש בו! הכרת הטוב זה דבר כל כך חשוב עבור הילדים, זה מחזק את הערך העצמי שלהם, עוזר להם להאמין בעצמם ומפתח את הרצון שלהם לעשות טוב ופשוט להיות בני אדם יותר טובים.
סיכום
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי רוצה להקריא מה כתבו עליו?
- למה לפעמים אנחנו לא מצליחים לבחור בטוב?
- למי יש רעיון כיצד אנחנו יכולים לבחור בטוב גם כשקשה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.