חומרים או ציוד נדרשים
- צינורות גמישים / אקורדיון – מספר הצינורות יהיה גדול יותר ממספר הילדים, כדי לאפשר בהמשך בניה של מבנים גדולים. יש לקחת בחשבון שחלק אולי יהרסו במהלך השיעור. אם אין לכם צינורות גמישים אתם יכולים לקחת צינורות השקיה, צינורות מזגן או כל צינור שהוא גמיש ולחבר את הצינורות הסלוטייפ או שהילדים יחזיקו את החיבורים עם הידיים.
- גולות – גם הם, יותר ממספר הילדים, כדי לאפשר לכל ילד להתנסות לבד ולקחת בחשבון שחלק יכולים ללכת לאיבוד במהלך הפעילות.
משך הפעילות
משך הפעילות היא 45 דקות, עדיפות ללהתחיל את הפעילות בכיתה ובאמצע הפעילות לצאת למרחב. אפשר לנהל עם הילדים דיון מקדים של כמה דקות, תלוי אם מדובר בקבוצה חדשה או קבוצה שעובדת כבר לאורך השנה.
הכנה
החומרים צריכים להיות מסודרים בארגז כך שאפשר יהיה להתנייד איתו החוצה. במידה והפעילות כולה מתבצעת בכיתה כדאי לפנות מרחב פתוח במרכז הכיתה.
אם בסיום הפעילות מתוכננת פעילות נוספת עם קבוצה אחרת ומעוניינים באפקט ההפתעה יש להשאיר זמן ללקפל את הצינורות ולסדר את הגולות, כך שיהיו מוכנים לתחילת הפעילות הבאה.
אופן הפעילות
- מבקשים מאחד הילדים לחלק לילדים את הצינורות, נותנים להם כמה דקות לנסות ולחקור.
- שואלים את הילדים מה ניתן להעביר בצינור (מים, חול, אנרגיה ועוד וגם קול).
- ניתן להסביר לילדים שכשאנחנו מדברים אז הקול שלנו מתפזר במרחב ובתוך הצינור הוא מרוכז. לכן כשאנחנו מדברים דרך הצינור אנחנו לוחשים.
- מזמינים את אחד הילידים, לוחשים לו משימה דרך הצינור והוא צריך לבצע אותה מבלי שהילדים ישמעו את המשימה (לדוגמא לגרד בראש לקפוץ על רגל אחת ועוד), ניתן להדגים שוב על ילד נוסף.
- מבקשים משני ילדים להדגים את אותה משימה אחד עם השני בלעדיכם, ואז שולחים את כל הילדים להתנסות בהעברת מסרים אחד לשני.
- סביר להניח שהילדים יחברו צינורות ואם לא אפשר לעודד אותם לעשות את זה.
- מבקשים מהילדים להפריד צינורות ומחלקים לכל ילד גולה ומזמינים אותם להעביר את הגולות בצינורות.
- נותנים לילדים להתנסות וליזום חיבור של צינורות בשילוב של הגולות, עדיף במרחב גדול שמזמן בתוכו חפצים שונים, גבהים שונים ועוד.
- אוספים את הילדים ומבקשים מהם ליצור מעגל של כולם יחד, מכניסים גולה והמטרה של הילדים להעביר את הגולה בניהם במעגל.
- תוספת למקרה שהילדים מתפזרים ומפסיקים לאבד עניין, ניתן לחזור איתם לכיתה ולהראות שאפשר ליצור פלונטר מצינור או מכמה צינורות יחד ואז להכניס את הגולה ולנסות להוציא אותה מהצד השני, זאת פעילות של כל ילד עם עצמו.
ערכי הפעילות
בשלב העברת המסרים דרך הצינור נדבר על מסרים חיוביים, מה נחשב דיבור חיובי ונקפיד על כך גם לאורך השיעור.
כשהילדים מחברים צינורות נשים דגש על שיתוף פעולה, הזמנת חברים ושיתוף חברים ונדיבות כשצריך לחלוק צינורות.
כשהילדים במעגל נדבר על עבודת צוות, על סבלנות בזמן המתנה לרגע שהגולה תגיע אלי ומה אם היא מתעכבת אצל חבר.
בנוסף לכל אורך הדרך נשאף לדיבור חיובי של כל ילד לעצמו וחמלה עצמית גם כשהדברים לא מסתדרים.