חם קר
מטרה: לפעול בשיתוף פעולה למען מטרה משותפת.
גיל: 7-10.
הכנה: המדריך בוחר חפצים בינוניים בגודלם כגון עט, מחק, או אפילו נעל.
המדריך מחלק את הקבוצה לזוגות או שלשות. כל זוג מקבל או מוצא בעצמו חפץ מתאים.
אופן הפעילות:
- בכל זוג, אחד מהתלמידים עוצם עיניים וסופר עד עשר.
- בזמן הספירה התלמיד השני צריך לחפש מקום מחבוא לא קשה מידי לחפץ שבחרו. (אפשר שכל התלמידים יספרו יחד וכל המחביאים יחביאו באותו הזמן).
- לאחר מכן התלמיד שהחביא חוזר למחפש.
- המחפש מתחיל להתהלך במרחב במטרה להתקרב למקום המחבוא.
- המחביא מכוון אותו באמצעות המילים חם וקר (או מתחמם ומתקרר). כלומר אם המחפש מתקרב לאיזור המחבוא אז הוא מתחמם…. מתחמם… ולהיפך, אם הוא מתרחק אז הוא "מתקרר…. מתקרר…. קר, קר…".
- כאשר המחפש כבר ממש קרוב אז הוא כבר רותח! לבה!
- לאחר שהחפץ נמצא כולם חוזרים למקום המפגש ממנו יצאו לדרך.
- ואז…. מתחלפים.
- ניתן לערבב בין הזוגות.
- אפשר לבקש מהתלמידים להגביר את רמת הקושי בעזרת הקטנת החפץ או הגדלת המרחב.
סיכום: בפעילות הזו לכל המשתתפים יש מטרה משותפת. הם עובדים בשיתוף פעולה על מנת להשיג את המטרה, מעודדים אחד את השניה ושמחים יחד.
הילדים ישלימו את המשימה בהצלחה רק אם שני הצדדים יעשו את התפקיד שלהם כמו צריך.
ים יבשה
מטרה: לפתח את הקשב והריכוז של הילדים, ויכול לשמש כפעילות גופנית מהירה.
גיל: 6-10
הכנה: הגדרת המגרש, יש לסמן שני אזורים ברורים – אחד הוא "ים" והשני הוא "יבשה". ניתן לסמן אותם על הקרקע בעזרת קו, או פשוט לבחור שני צדדים של שטח משחק.
חומרים נדרשים: גיר לסימון הקו (לא חובה).
אופן הפעילות:
- תחילה, כל המשתתפים עומדים על אחד מהאזורים (בדרך כלל על היבשה) בשורה ארוכה ומחכים להוראות של המדריך.
- המדריך יקרא "ים" או "יבשה" באופן אקראי, והמשתתפים צריכים לקפוץ לאזור הנכון בהתאם להוראה. אם המנחה קורא "ים", המשתתפים צריכים לקפוץ לאזור הים, ואם המנחה קורא "יבשה", הם צריכים לקפוץ לאזור היבשה.
- הפתעות והטעיות: המדריך יכול לנסות לבלבל את המשתתפים על ידי שינוי מהיר של ההוראות או על ידי הצבעה לאזור אחר ממה שנאמר. אם משתתף קופץ לאזור הלא נכון, הוא יוצא מהמשחק. לדוגמה: המדריך מתחיל לאט, "ים", "יבשה", ושוב "ים", "יבשה". לאחר מכן המדריך יגביר את הקצב ויחליף בין המילים – "ים", "יבשה", "יבשה" "ים".
סיכום: המשחק נמשך עד שנשאר משתתף אחד או עד שמחליטים לסיים.
תקשורת מרחוק באמצעות כוסות וחוט
מטרה: פעילות זו דורשת תכנון מראש והקשבה, שיתוף פעולה ודיבור נעים לזולת.
גיל: 6-10
חומרים נדרשים: גביעי יוגורט או גבינה לבנה ישנים ונקיים (ניתן גם להשתמש בכוסות נייר), חבל דק יחסית וארוך, עיפרון (או כל כלי אחר ליצירת חור בפלסטיק).
הכנה: כל אחד מקבל גביע ועיפרון. בעזרת העיפרון, הילדים יחוררו חור אחד קטן (בעובי של בחבל) באמצע התחתית של הגביע. הקבוצה תתחלק לזוגות וכל זוג יקבל חבל באורך 2 מטרים לפחות. התלמידים יעבירו את החב בחור שהם יצרו בגביע היוגורט כך שהקצה הקצר יישב בתוך הגביע. כל תלמיד ייצור קשר בחבל כך שהוא יתמקם בצד הפנימי או הכעור שלו.
אופן הפעילות:
- לאחר שהמתקן מוכן וכל ילד מחזיק בגביע משלו המחובר בחבל לגביע של ילד נוסף, הם יתרחקו אחד מהשניה עד שהחבל יימתח.
- אז, ניתן לדבר ולהקשיב בהתאמה בעזרת הכוסות (ילד אחד מצמיד את הפה והשניה את האוזן) ובכך לתקשר מרחוק. החבל מגביר את הקול, וניתן לשמוע בבירור את מילות התלמידה השניה.
- שימו לב ואפילו תבקשו במפורש מהילדים לדבר מילים יפות ונעימות זו באזנו של זה.
סיכום: הכוסות מעצימות את עוצמת השמע. החוט רוטט עם הצלילים ומעביר את המסר למרחק גדול. זו הזדמנות נפלאה לתת מחמאה לחבר או לחברה שמול התלמיד.
טלפון שבור
טלפון שבור הוא משחק חברתי פשוט ומהנה שמטרתו להעביר מסר בין משתתפים, תוך כדי שמירה על עיקרון של תקשורת משעשעת שגורמת לרוב לעיוות המסר המקורי.
מטרה: שהמסר הנאמר בתחילת הסבב יגיע ליעדו בשלמותו.
גיל: 6-10
הכנה: כל המשתתפים יושבים במעגל או בשורה.
אופן הפעילות:
- המשתתף הראשון חושב על מסר, מילה או משפט.
- המסר צריך להיות מספיק ברור אך לא ארוך מדי, כדי לשמור על העניין והאתגר.
- המשתתף הראשון לוחש את המסר לאוזן של המשתתף שלידו, כך שאף אחד אחר לא ישמע.
- כל משתתף ממשיך ללחוש את מה ששמע לאוזן של המשתתף הבא אחריו, בדיוק כפי שהבין את המסר.
- כאשר המסר מגיע למשתתף האחרון, הוא אומר בקול רם את מה ששמע. המשתתף הראשון אומר מה היה המסר המקורי.
- המשחק ממשיך כאשר השתתף הבא לוחש מסר חדש ליושב לידו.
סיכום: המשחק מסתיים כאשר אחרון המשתתפים מעביר מסר.
לאחר המשחק ניתן להעלות דיון על איך שהמשחק מראה איך מסרים עלולים להשתבש בקלות בתהליך התקשורת. בחיים האמיתיים זה לעיתים יוצר מחלוקות וקשיים, אך במשחק התוצאה מצחיקה מאוד!
דג מלוח
אחד המשחקים הנוסטלגיים הפופולריים משנות האלפיים המוקדמות הוא "דג מלוח" (שנקרא גם "עומד"):
מטרה: המשחק משלב מהירות, ריכוז, ושליטה בתנועות הגוף.
גיל: 6-10
הכנה: בוחרים משתתף אחד להיות ה"דג המלוח", והוא עומד בקצה אחד של המגרש כשפניו לקיר או מוסב מהקבוצה.
שאר המשתתפים עומדים בקצה השני של המגרש, במרחק מה"דג המלוח".
אופן הפעילות:
- ה"דג המלוח" מסובב את הגב לקבוצה הנמצאת בצד השני של המגרש וסופר בקול "אחת, שתיים, שלוש, דג מלוח!" ואז הוא מסתובב במהירות לכיוון המשתתפים.
- בזמן הספירה, המשתתפים צריכים להתקדם לכיוון ה"דג המלוח" כמה שיותר מהר.
- ברגע שה"דג המלוח" מסיים לספור ומסתובב, כל המשתתפים חייבים לקפוא במקום ולא לזוז בכלל.
- אם ה"דג המלוח" מזהה מישהו שזז בזמן שהוא מסתובב, אותו משתתף חוזר להתחלה.
סיכום: המטרה היא להגיע ל"דג המלוח" ולגעת בו בלי שהוא יזהה אותך זז.
הראשון שמצליח לגעת ב"דג המלוח" הופך להיות "הדג המלוח" בסבב הבא.
*אם המשחק הופך לתחרותי וקטנוני, מומלץ שהמדריך יישאר בתור "הדג מלוח" ויאפשר לילדים לשחק ללא תחרותיות*
תופסת צבעים
מטרה: המשחק הזה מפתח תגובה מהירה, יצירתיות ויכולת הבחנה בפרטים בסביבה, וכל זה תוך כדי תנועה והנאה.
גיל: 6-10
הכנה: בוחרים משתתף אחד להיות התופס, וכל השאר הם הנרדפים.
המשחק מתקיים בשטח עם פריטים או אזורים בצבעים שונים (כמו מגרש משחקים, גינה או חצר בית הספר).
אופן הפעילות:
- התופס עומד במרכז השטח וצועק צבע מסוים.
- הנרדפים צריכים לגעת במהירות בפריט או באזור שיש בו את הצבע שנבחר כדי להיות בטוחים ולא להיתפס.
- אם התופס מצליח לתפוס מישהו לפני שהגיע לצבע המתאים, אותו משתתף הופך להיות התופס הבא.
- התופס יכול לשנות את הצבע בכל רגע או להכריז על צבעים שונים במהירות כדי להקשות על הנרדפים.
סיכום: המשחק מפתח את היכולת של הילדים להגיב במהירות, לשים לב לסביבה שלהם ולעשות כמה פעולות במקביל. התחלופה המהירה במשחק גורמת לכל הילדים לעשות את כל התפקידים ולהשתתף.
כללי זהירות למשחקים:
- מרחב בטוח: שחקו בשטח נקי ממכשולים ובמשטח יציב.
- שמירת מרחק: הקפידו על מרחק בטוח בין המשתתפים כדי למנוע התנגשויות.
- תנועות מתונות: הימנעו מתנועות פתאומיות ומסוכנות.
- הגדרת כללים: הסבירו את החוקים מראש וודאו שכולם מבינים.
- השגחה במידת הצורך: מבוגר משגיח יכול לעזור בשמירה על סדר ובטיחות.
- משחק הוגן: שחקו בכבוד ובאחריות, והימנעו מפעולות שעלולות לגרום לפציעות.
הקפדה על הכללים תבטיח משחק מהנה ובטוח!