מטרה
התלמידים יקבלו שק מלא בכוסות וכדורים וימציאו משחקים שאפשר לשחק בעזרתם
חומרים או ציוד נדרשים
1. כמות גדולה של כוסות פלסטיק
2. כמות גדולה של כדורי פלסטיק
משך הפעילות
משך הפעילות הוא 45 דקות, הפעילות מתאימה לכיתה ומתאימה לחוץ, צריך לקחת בחשבון בכיתה שצריך לפנות מרחב גדול פתוח במרכז הכיתה, בחוץ צריך לקחת בחשבון את הכוסות והכדורים שמתפזרים. בסוף הפעילות צריך להשאיר בין חמש לעשר דקות לאיסוף, תלוי במספר הילדים שמסדרים.
הכנה
הכוסות והכדורים צריכים להיות יחד בתוך שק אחד גדול.
אופן הפעילות
מראים לילדים מה הבאנו ושואלים אותם איזה משחקים אפשר ליצור מכוסות וכדורים.
אחרי כמה רעיונות והצעות נותנים לילדים ללכת בצורה חופשית ולהמציא את המשחק. לפני כן חשוב להדגיש שלא זורקים סתם כדורים, כדי לא לפגוע בבניות ובחברים ולא זורקים או דורכים על הכוסות כדי לא לשבור אותן.
במהלך הפעילות התפקיד של מעביר הפעילות היא בעיקר תיווך:
- מה קורה כשלקבוצה אחת יש הרבה כוסות ולקבוצה אחרת מעט?
- איך עובדים במרחב ככה שילד שהמציא משחק זריקת כדור לא יפגע במשחק של ילד שבונה מבנה מכוסות?
- מה קורה כשרוצים לחבר בניות, מי מפרק ומי משאיר ואולי השניים מפרקים ומתחילים מחדש?
מדובר בפעילות שדורשת תיווך בין הילדים לסיטואציה וגם בין הילדים עצמם ובעיקר פרגון ועידוד ומתן מוטיבציה לילדים להמשיך ליצור.
מה אפשר ליצור מכוסות וכדורים?
להקפיץ כדור עם כוס, באולינג, מגדל פירמידה, מגדל עגול, מבנה כדורים בתוך כוסות, פירמידה רק מכדורים, להקפיץ כדור בין שני ילדים בעזרת כוסות, לגלגל כדור ותוך כוס ועוד
ערכי הפעילות
יצירתיות – הילדים ממציאים בעצמם את המשחק ולא עובדים לפני הנחייה או דגם.
שיתוף פעולה – הילדים בונים ויוצרים יחד.
פתרון בעיות – מה קורה כשנגמרות הכוסות או הכדורים? משתפים פעולה עם חברים, העצמה, הילדים יוצרים דברים מוצלחים ונפלאים ומתרגשים ממה שיצרו והמציאו.
נשים לב לדיבור חיובי ומפרגן בין הילדים לאורך השיעור בעיקר כשנתקלים בדילמות, בחוסר הסכמה או כשילד בטעות מפרק מבנה.
קבלת השראה אחד מהשני.
סבלנות והתמדה – גם כשמה שבונים מתפרק וצריך להתחיל מחדש.
יש צורך בפעילות מסוג זה להיות קשוב לחברים ולסביבה על מנת שלא נהרוס מבנים של חברים. בנוסף לכל אורך הדרך נשאף לדיבור חיובי של כל ילד לעצמו וחמלה עצמית גם כשהדברים לא מסתדרים.