מטרה
התלמידים יכינו בעצמם מטוס, יוסיפו לו גומייה ויטיסו את המטוס במרחב בעזרת הגומייה.
חומרים או ציוד נדרשים
- דפים, מספר הדפים יהיה גדול ממספר הילדים כי לפעמים מהמטוסים נהרסים או נתקעים במקום גבוה במהלך הפעילות
- גומיות בינוניות דקות, שוב רצוי שמספר הגומיות יהיה גדול ממספר הילדים
- מחוררים
- טושים
משך הפעילות
משך הפעילות הוא 45 דקות, עדיפות להתחיל את הפעילות בכיתה סביב שולחנות ובאמצע הפעילות לצאת למרחב. אפשר לנהל עם הילדים דיון מקדים של כמה דקות, תלוי אם מדובר בקבוצה חדשה או קבוצה שעובדת כבר לאורך השנה..
הכנה
החומרים צריכים להיות מסודרים בארגז כך שאפשר יהיה להתנייד איתו החוצה. זאת פעילות שלא מתאימה לכיתה כי הילדים יכולים לפגוע אחד בשני עם המטוסים
עדיף להתחיל את הפעילות בכיתה סביב שולחנות או במקום מישורי כלשהו כדי שיהיה מקום נוח לילדים ללמוד לקפל מטוס, שתהיה להם אפשרות לראות אחד את השני מקפלים, ללמוד אחד מהשני ולבקש את עזרת חברים, בנוסף גם דרך למדריך לראות באיזה שלב כולם. אם מדובר בקבוצה שצריכה הדרכה צמודה כדאי שכולם ישבו סביב שולחן אחד גדול אחד ולא מחולקים לכמה שולחנות
אופן הפעילות
- מראים לילדים את האביזרים שהבאנו ונותנים להם לנחש מה נכין מהם
- מראים לילדים את המטוס וכיצד הוא טס, זה יוצר התרגשות ומוטיבציה לילדים להצליח
- מבקשים מאחד הילדים לחלק לכל ילד דף
- מקפלים את הדף למטוס, עוצרים אחרי כל שלב כדי לוודא שכולם ביצעו, אם יש ילדים שיודעים ומסיימים לפני כולם כדאי לבקש מהם לעזור לחברים
- נותנים לילדים טושים ומבקשים מהם לסמן את המטוס שלהם עם שם או ציור או עיצוב כלשהו כדי שיזהו אותו כשמטיסים, לתת לזה זמן קצר
- בזמן הצביעה מניחים מחוררים במרכז ומסבירים תוך כדי לילדים איפה ואיך מחוררים
- לאחר שלכל הילדים יש מטוסים מוכנים ומחוררים אנחנו יוצאים החוצה למרחב הפתוח, מדגימים שוב ותוך כדי זה ניתן להסביר על האנרגיה שנוצרת בין המטוס לגומייה כשמותחים אותה ועל החזרה של הגומייה ברגע שעוזבים אותה, מחלקים להם גומיות, את הגומיות מחלקים בחוץ כדי שהילדים לא יטיסו בכיתה ויפגעו אחד בשני
- בהמשך אפשר לאסוף הילדים, לעמוד בשורה ולהטיס כולם יחד
- אפשר לתת להם לבחור נקודה שמעניין אותם להטיס ממנה
- אפשר להראות להם שבקיפול של זנב המטוס, צד אחד קיפול הקצה למעלה וצד שני קיפול הקצה למטה המטוס מסתובב בזמן הטיסה
- כ. אפשר להציע להם לנסות שינויים במטוס ולראות כיצד זה משפיע על הטיסה
ערכי הפעילות
העצמה – ניתן לילד שרוצים להעצים לחלק דפים או גומיות.
נשים לב לדיבור חיובי ומפרגן בין הילדים לאורך השיעור. בזמן בניית המטוסים והרכבת הגומיות נעודד למידה בין ילדים, ילדים ילמדו אחד את השני ויעזרו אחד לשני
מאחר ובניית המטוסים לפעמים מורכבת והבנת הדרך להטיס לוקחת זמן נדבר עם ילדים שמתקשים על סבלנות, התמדה ואמונה עצמית ביכולות שלהם.
כשנטיס את המטוסים כולם יחד נדבר על להיות קשוב לחברים על מנת שנצליח לשגר את כל המטוסים באותו הזמן.
בנוסף לכל אורך הדרך נשאף לדיבור חיובי של כל ילד לעצמו וחמלה עצמית גם כשהדברים לא מסתדרים.