ציוד לפעילות
- דפים (בערך 100 דפים לפעילות קבוצתית של 30 משתתפים).
- דבק סלוטייפ/ שדכן.
- צבעים וטושים.
- קישוטים נוספים במידה ונרצה.
הפעילות הבסיסית
ראשית נחלק את המשתתפים לקבוצות של 4-6 ילדים לקבוצה.
כל קבוצה תקבל כמות שווה של דפים – מומלץ בין 15-20 דפים על מנת לאתגר את הילדים מצד אחד, ומצד שני לאפשר להם לבנות מגדל משמעותי.
בנוסף לדפים, נחלק לכל קבוצה דבק/שדכן, צבעים, וציוד לקשט את המגדל על מנת לעזור להם לבנות את המגדל כמו שהם רוצים בצורה היפה ביותר, הטובה ביותר והיצירתית ביותר.
לאחר שחילקנו את הילדים לקבוצות והבאנו להם את הציוד נשלח אותם למשימה ונאחל להם בהצלחה 🙂
כמובן שבהתאם לזמן הפעילות נגדיר להם זמן לשם הצלחת המשימה.
חלוקת הפעילות על פי גילאים
- כיתות א'-ב': ראשית, בפעילות לכיתות הקטנות נדגים כיצד ניתן בכלל לבנות מגדל מדפי נייר. על פניו זה נשמע כמו משימה בלתי אפשרית וחשוב להראות להם בצורה בסיסית כיצד ניתן להצליח במשימה. בגילאים האלה עדיף לקחת את המשימה לכיוון בסיסי ופחות מאתגר, כלומר ניתן להגדיר לילדים שמטרתם היא לבנות את המגדל היפה והמקושט ביותר. לא נשים דגש על הגובה והיציבות של המגדל אלא על קריטריון סובייקטיבי שיאפשר לכל הקבוצות להצליח.
- כיתות ג'-ד': בכיתות אלו נעלה את רמת האתגר ונוסיף אלמנטים שיקשו על המשימה. בנוסף למראה המגדל ננחה את המשתתפים לבנות מגדל כמה שיותר יציב, כזה שיוכל להחזיק ספר או קופסת שימורים למעלה מ 10 שניות. ניתן להקשות עוד ולהגדיר למגדל גובה, לדוגמה: "על המגדל לעבור את גובה הברך של אחד הילדים".
- כיתות ה'-ו' ומעלה : עם הגדולים אפשר לעוף עם רמת האתגר! ניתן לאתגר אותם לבנות מגדל יציב שיצליח להחזיק ספר או פחית שימורים ולהגדיר להם שהמגדל צריך להיות מעל גובה המותן. אם אנחנו רואים שהקבוצה יצירתית ניתן להגדיר שהמגדל יעבור את גובה הראש (בשביל גובה ראש נצטרך להוסיף להם כמה דפים אך זה מעלה את רמת האתגר והכיף באופן משמעותי!).
חשוב להדגיש כי החלוקה לגילאים היא המלצה בלבד אך לגמרי ניתן לטשטש את גבולות הגיל בקבוצות שזה מתאים ואתגר אותם או להפך להוריד רמת קושי בהתאמה לקבוצה.
ניתן להוסיף לפעילות כמה אלמנטים וקריטריונים נוספים בהתאם למרחב בו מתקיימת הפעילות ולרמת האתגר שנרצה להוסיף לקבוצה:
- מגדל נגד הרוח: נגדיר למשתתפים שהמגדל צריך להישאר יציב כנגד רוח של נפנוף מחברת. במידה והרוח מפילה את המגדל הם לא עמדו במשימה, במידה והמגדל נשאר יציב על אף הרוח הם הצליחו במשימה.
- טבע בפעולה: במידה והמשימה מתבצעת בקרבה לטבע ניתן להגדיר למשתתפים שהם יכולים להשתמש בטבע לשם הצלחה במשימה, לדוגמה: להשתמש בחול ואבנים קטנות לשם ייצוב המגדל, להשתמש בענפים לשם הגבהה וייצוב של המגדל, להשתמש בעלים כדי לקשט את המגדל וכדומה.
- בגדול המגדל צריך להיבנות על פי 3 קריטריונים מרכזיים: גובה, יציבות ונראות. מעבר ל 3 הקריטריונים האלו ניתן לשחק, להיות יצירתיים ולאתגר את הקבוצות בהתאם לרמה ולגיל.
פעילות זו יכולה להתפרס על מספר מפגשים בוריאציות שונות, לאורך השנה (לא שיעור שבוע אחר שבוע). לדוגמא, אפשר לעשות חלוקה לקבוצות וכל קבוצה תעשה משימה אחרת , אחת תבנה מגדל גבוה שמחזיק במשך 2 דקות קופסת שימורים, אחת תצא מהכיתה ותעזר בחומרים מהטבע כדי לבנות את המגדל, אחת תעשה מגדל נגד הרוח. או לקחת כל משימה ולעשות ממנה שיעור שלם לכולם.
ערכי הפעילות
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – לשם הצלחת המשימה המשתתפים יהיו חייבים לעבוד יחד. ללא שיתוף הפעולה, הילדים לא יצליחו במשימה ויחוו תחושת תסכול, המשימה מחייבת אותם להירתם יחד לעבר התוצאה הרצויה.
- יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא – בשביל לבנות מגדל יציב, גבוה ויפה המשתתפים יצטרכו לחשוב יחדיו על דרך יצירתית שתאפשר למגדל להיות כזה השומר גם יציבות וגם מתנשא לגובה משמעותי העומד במשימה.
בהצלחה רבה 🙂 👏