חומרים או ציוד נדרשים
- ארגז של חתיכות קליפת עץ אורן
- אביזרי שיוף, לדוגמא: ניירות שיוף ושופין
- קודחים ידניים, מומלץ להביא גם חתיכות עץ שעליהן יונחו הקליפות בזמן שקודחים חור או לחלופין לעשות את פעולת החירור על חול כדי שהקצה של הקודחן לא ישחק במגע עם הקרקע
- צבעי מים
- מגוון חוטים
- חרוזים, עדיפות לחרוזים עם אותיות
משך הפעילות
משך הפעילות הוא 45 דקות, ניתן גם בפעילות ארוכה יותר. אפשר להתחיל את הפעילות בכיתה ואפשר במרחב פתוח, את המשך הפעילות עדיף לעשות בחוץ על ריצוף אבן שאפשר יהיה לשייף ע"י שפשוף הקליפה על הקרקע.
הכנה
החומרים צריכים להיות מסודרים בארגז כך שאפשר יהיה להתנייד איתו החוצה, כדאי שלכל אביזר יהיה כלי משלו כך שיהיה קל לאסוף ולסדר בסוף הפעילות ולהכין הכל לקבוצה הבאה.
אופן הפעילות
- אמראים לילדים שרשרת מוכנה, שואלים את הילדים ממה לדעתם התליון עשוי, נותנים להם להרגיש ולנחש, מסבירים לילדים את שלבי העבודה.
- כל ילד בוחר קליפה של אורן, אפשר לחשוב מראש על צורה שרוצים לשייף ולבחור את חתיכת העץ המתאימה,
- הילדים משייפים את הקליפה על הקרקע ובעזרת כלי השיוף,
- קודחים חור במיקום שבו ירצו להשחיל את החוט
- הילדים צובעים את הקליפה. מומלץ להשתמש בצבעי מים לייבוש מהיר, כדאי גם להנחות את הילדים למרוח שכבה דקה כך שקליפת העץ תספיק להתייבש עוד בזמן הפעילות
- וגוזרים חוט ומשחילים בחור
- מוסיפים את החרוזים ואת קליפת האורן וסוגרים
החרוזים הם רק תוספת קטנה, העיקר הוא תליון העץ ולכן ניתן פחות דגש על עניין החרוזים, אפשר ומומלץ להביא בעיקר חרוזים עם אותיות
אפשר כמובן לעשות שרשרת, צמיד, מחזיק מפתחות או כל מה שעולה על דעתם של הילדים. במידה ומספיקים אפשר כמובן להכין יותר מתליון אחד.
ערכי הפעילות
- העצמה ותחושת מסוגלות: הילדים קודחים, משייפים, מעצבים, משחילים וצובעים לבד בעצמם.
- יצירתיות: הפעילות חופשית ונותנת מקום ליצירתיות של הילדים ולרעיונות שלהם.
- שיח חיובי ומעצים בין חברים: נשים לב לדיבור חיובי ומפרגן בין הילדים לאורך השיעור.
- למידת עמיתים: הילדים לומדים מחברים ונעזרים בחברים בפעולות העיצוב, השיוף, הקדיחה, קשירת החוטים ועוד.
- הרצון לעצב צורה מסוימת בעזרת כלי שיוף מאפשרת ודורשת התמודדות עם סבלנות, התמדה ואמונה עצמית ביכולות של כל ילד כלפיי עצמו.
בנוסף לכל אורך הדרך נשאף לדיבור חיובי של כל ילד לעצמו וחמלה עצמית גם כשהדברים לא מסתדרים.