ציוד לפעילות
3-4 כדורים.
הפעילות הבסיסית
נבקש מהמשתתפים לעמוד במעגל מסודר וניתן כדור לאחד מן המשתתפים. מטרת הקבוצה היא להעביר את הכדור בין כלל המשתתפים ולהחזירו למשתתף שהחזיק את הכדור בתחילת המשימה בזמן המהיר ביותר!
כללים בסיסיים
- אסור למסור את הכדור ל 2 המשתתפים שלידך- כלומר ל"שכנים".
- אסור שאף משתתף יקבל את הכדור יותר מפעם אחת, מלבד הראשון שמחזיק בכדור .
- חובה שכל משתתף בקבוצה יקבל את הכדור – אסור לדלג על אף אחד!
לאחר שהקבוצה תבצע את המשימה בפעם הראשונה נאמר להם בכמה זמן הם ביצעו את המשימה ונשלח אותם לכמה מקצי שיפורים. בין סבב לסבב ניתן לקבוצה 1-2 דקות לתכנן כיצד יוכלו לבצע את המשימה בצורה היעילה והמהירה ביותר.
חלוקת הפעילות על פי גילאים
- כיתות א'-ב': בגילאים הקטנים עצם הזריקה והתפיסה מאתגרת אותם, לכן נאפשר להם להעביר את הכדור אחד לשני בריצה אחד לשני ולא בזריקת הכדור. כמו כן לא נגדיר שנפילת הכדור על הרצפה נחשבת פסילה, נאפשר לסבב לזרום וננחה את הילדים לעודד אחד את השני. ניתן לצ'פר את הילדים על עידוד, לדוגמה: "קבוצה שמעודדת חזק יורד לה 10 שניות מהזמן".
- כיתות ג'-ד': בכיתות אלו נעלה את רמת האתגר ונגדיר שבעת נפילת הכדור על הרצפה הקבוצה תאלץ להתחיל את סבב המסירות מחדש. כמו כן לאחר שהקבוצה הצליחה את המשימה בזמן שהציבה לעצמה ניתן להעלות את רמת האתגר ולהוסיף כדור נוסף למשימה, משמע מתחיל סבב מסירות עם הכדור הראשון ולאחר מספר שניות נוסיף כדור נוסף לסבב מסירות נוסף ו 2 כדורים יהיו באוויר בו זמנית! מאתגר מאוד 🙂
- כיתות ה'-ו' ומעלה : עם הגדולים אפשר לעוף באוויר! נתחיל את המשימה בצורה הבסיסית שלה. מהר מאוד קבוצות יצליחו את המשימה והיא לא תאתגר אותם. בשלב זה נוסיף כדור נוסף. בסבב הבא נוסיף עוד כדור כך שיהיו 3 כדורים באוויר! בכיתות מסויימות נוכל אפילו לבצע את המשימה עם ארבעה ואפילו חמישה כדורים באוויר.
חשוב להדגיש כי החלוקה לגילאים היא המלצה בלבד אך לגמרי ניתן לטשטש את גבולות הגיל בקבוצות שזה מתאים ואתגר אותם או להפך להוריד רמת קושי בהתאמה לקבוצה.
וריאציה נוספת למשימה בכיתות הגבוהות: ניתן לחלק את המשתתפים ל 2 קבוצות ולערוך תחרות בין קבוצות איזו קבוצה מבצעת את המשימה בזמן המהיר ביותר.
חשוב לציין שאנו משתמשים במשחקי תחרות במידה ויש צורך שעולה מהכיתה, לדוגמא כיתה מאוד סוערת ולא קשובה ויש להביא אותם לקשב, הכלי של תחרות מאוד עוזר לזה. או שיש ערכים שאותם אנו רוצים להביא וללמד כמו הערך שרשמום בסוף מערך זה.
לאחר מכן נוסיף עוד אתגר למשימה ונחלק לכל משתתף בכל קבוצה מספר. כאשר המדריך אומר מס' כלשהו, הילד שקיבל את אותו המספר רץ למרכז המעגל של הקבוצה היריבה ומנסה להפריע להם להתמסר. כשהמספר נאמר פעם נוספת עליו לחזור לקבוצה שלו. לדוגמה: כשהמדריך אומר מס' 3, מספרי 3 משתי קבוצות רצים למעגל של הקבוצה השנייה. כשנאמר את המספר 3 פעם נוספת הם חוזרים למקום.
דגש – חשוב להגדיר למשתתפים בצורה ברורה כיצד אנחנו מפריעים לקבוצה השנייה:
- אסור להיצמד למשתתפים ולגעת בהם.
- אסור לחטוף כדור מהיד.
- אם הצלחתם להפריע ולתפוס את הכדור צריך להחזיר את הכדור לקבוצה היריבה ולא לזרוק אותו רחוק כדי לעכב אותם (אומר מניסיון אישי).
ערכי הפעילות
עבודת צוות – בין כקבוצה אחת ובין בתחרות ב2 קבוצות, הקבוצה צריכה לעבוד יחד לשם הצלחת המשימה, לחשוב ביחד, לתכנן ביחד ולעודד אחד את השני.
תכנון ויצירתיות – בין סבב לסבב קבוצות יקבלו זמני תכנון בהם יוכלו לחשוב על כל מיני דרכים יצירתיות לייעל את המשימה.
משימתיות ותחרותיות – בין כקבוצה אחת ובין בתחרות ב2 קבוצות, המשתתפים יאלצו להתמודד עם הצלחה, עם חוסר הצלחה, עם ניצחון, עם הפסד וכיצד אנחנו מגיבים כאשר אנחנו באחד הצדדים.
על כל אלו ניתן לדבר עם הילדים בסוף הפעילות.
בהצלחה רבה 🙂 👏