חומרים או ציוד נדרשים
- כותנה
- עלים של צמח אגבה
- קפלות
- לוחות עץ
- רפיה
- חרוזים, עדיפות לחרוזים עם אותיות
- מספריים
- חוטים
משך הפעילות
משך הפעילות הוא 45 דקות. את הפעילות ניתן לקיים בכיתה ואפשר גם במרחב פתוח.
הכנה
החומרים צריכים להיות מסודרים בארגז, בפעילויות רצופות כדאי להשאיר זמן לסידור וניקיון של הפעילות הקודמת והכנה לקבוצה החדשה.
אופן הפעילות
- מראים לילדים את החומרים שהבאנו וכיצד ניתן לייצר מהם חוטים
- מראים לילדים דוגמא של חוט מוכן שגם הוא מורכב מכמה חוטים מלופפים אחד בשני
- נותנים לילדים להסתובב בין החומרים וליצור חוטים, שרשראות וצמידים
- כותנה: מושכים חוט קטן מהכותנה וממוללים, ממשיכים למשוך ולמולל בכל פעם קצת מהכותנה עד שנוצר חוט
- אגבה: מניחים את העלה על לוח העץ ובעזרת קפלה המוחזקת לאורך, מגרדים את האגבה מלמעלה למטה, כאשר השכבה העליונה מתקלפת משני הצדדים נשארים חוטים
- שני ילדים אוחזים רצועת רפיה משני הצדדים שלה, כל ילד מסובב את החוט לצד אחר, אחד לימין ואחד לשמאל, מדי פעם עובדים עם היד לאורך החוט כדי למתוח אותו. מקפלים את החוט לשניים ושוב כל ילד מסובב אותו לצד אחר, עד שנוצר חוט עבה.
- לאחר ההתנסות ניתן גם להכין תוצרים מחוטים רגילים מוכנים ולא רק מכאלו שהכנו
החרוזים הם רק תוספת קטנה, העיקר זה יצירת החוטים לכן ניתן פחות דגש על עניין החרוזים, אפשר ומומלץ להביא בעיקר חרוזים עם אותיות. יש להדגיש לילדים שהמטרה היא החוויה וההתנסות ולא התוצר של השרשרת ולכן השרשרת היא רק רשות ואפשרות.
ערכי הפעילות
- העצמה ותחושת מסוגלות: הילדים מייצרים חוטים לבד בעצמם.
- זרימה: הפעילות היא לא פעילות מובנית ולכן כל ילד יכול להתעכב על משהו מהנה או לעזוב במשהו שהוא לא נהנה ממנו
- יצירתיות: הפעילות נותנת מקום ליצירתיות של הילדים ולרעיונות שלהם
- שיח חיובי ומעצים בין חברים: נשים לב לדיבור חיובי ומפרגן בין הילדים לאורך השיעור
- למידת עמיתים: הילדים לומדים מחברים ונעזרים בחברים בתהליך יצירת החוטים, כדי לייצר חוט רפיה צריך שני ילדים ולכן ילדים באים לעזור אחד לשני בהכנה
- העבודה עם הכותנה העדינה, האגבה הקשה והרפיה דורשת התמודדות עם סבלנות, התמדה ואמונה עצמית ביכולות של כל ילד כלפיי עצמו
בנוסף לכל אורך הדרך נשאף לדיבור חיובי של כל ילד לעצמו וחמלה עצמית גם כשהדברים לא מסתדרים.