ציוד לפעילות
קופסא עם המון גולות (300-400 גולות)
ציוד נלווה לפעילות
- גירים
- חבל ארוך
- חבל קצר
- מקלות עץ
- בנדנות
קצת על הפעילות
בפעילות שלנו, הגולות ישמשו אותנו ליצירת משחק שכמעט ואין אדם שלא אוהב אותו – קליעה למטרה!
ראשית, לפני תחילת הפעילות נסמן על רצפת שטח הפעילות מעיין "מטרה". זו יכולה להיות מטרה של עיגול בתוך עיגול, זו יכולה להיות מטרה של עיגול גדול ובתוכו מלא עיגולים מפוזרים בגדלים שונים, כאשר ככל שהעיגול קטן יותר כך קשה יותר לקלוע אליו ולכן יהיה שווה יותר נקודות.
במידה ואין לנו שום ציוד מלבד הגולות, נוכל לקחת כל אבן שנמצא בשטח הפעילות ולסמן באמצעותה את המטרות. במידה ויש בידינו גיר, נוכל לסמן את המטרות עם גיר. כמובן שבמידה ויש כל מיני סימונים שכבר קיימים בשטח הפעילות מבעוד מועד ניתן לאלתר ולהשתמש בהם כמטרות שונות במרחב.
לאחר שהמטרות מסומנות והכל מוכן נוכל להביא את המשתתפים לשטח הפעילות. ראשית, נושיב את המשתתפים במעגל סביב המטרות! למה? בפעילות המשתתפים הולכים לנסות לקלוע גולות לתוך מטרות, כאשר המשתתפים עושים זאת במעגל, גולה שעברה את המטרה תגיע לידיים של משתתף אחר ובכך הוא יוכל להשתמש בה. אחרת המון גולות יעברו את המטרה, ילכו אל הלא נודע ויעלמו (מניסיון)
לאחר שכל המשתתפים יושבים במעגל סביב המטרות, נחלק לכל משתתף כמות נכבדת של גולות (15-30 גולות) בהן ישתמש במהלך המשחק. כאשר הגולות בידם נאפשר למשתתפים להתנסות בקליעה למטרה באופן אישי ולנסות לצבור כמה שיותר נקודות אישיות – לא כתחרות, אלא כסבב ראשון של התנסות בקליעת הגולות למטרה. לפני שנתחיל את המשימה נגדיר כמה כללים וחוקים חשובים:
- חשוב לציין: קליעה למטרה היא כאשר הגולה עוצרת בתוך המטרה ולא רק נוגעת בה.
- אף משתתף לא עובר את הקו ונכנס לשטח המטרות ללא אישור המדריך. זאת על מנת שהמשתתפים לא יעיפו עם הרגליים גולות אחד לשני ויהרסו לחבריהם לקבוצה את הזריקות.
ניתן להגדיר שמי שנכנס לשטח המטרות ללא אישור המדריך יורדות לו "100 נקודות", ובכך למנוע תנועה בתוך המרחב.
- לאחר המשימה המשתתפים ישלחו לאסוף מחדש את הגולות – כל אחד לוקח את כמות הגולות שהייתה לו בתחילת הפעילות ולא יותר מזה!
- חוק בטיחותי – אף אחד לא זורק גולות לכיוון משתתפים אחרים ואף אחד לא זורק גולות בחוזקה. גולה היא כמו אבן, גולה שתפגע בעוצמה במשתתף אחר עלולה להזיק לו מאוד!
לאחר שהסברנו את כללי המשימה ואת נהלי הבטיחות ניתן להתחיל את המשימה.
אז לאחר כמה דקות בהן הילדים מנסים לצבור נקודות על ידי קליעת הגולות למטרה וכאשר אנחנו רואים שרוב המשתתפים סיימנו את הגולות שבידם נשלח אותם לאסוף את הגולות ולחזור למקומם.
בחלק השני, המשימה הופכת להיות משימה קבוצתית. מטרת המשתתפים היא לצבור כמה שיותר נקודות כקבוצה. במשימה הקבוצתית אין צורך שכל משתתף יספור את כמות הנקודות שהוא הצליח אלא בסוף המשימה כל המשתתפים יספרו יחדיו כמה נקודות הם עשו על פי כמות הגולות שנמצאות בכל מטרה ומטרה.
בשביל להוסיף עניין למשימה, נוכל להוסיף כמה אביזרים וכמה חוקים חדשים בשביל לעזור להם להגדיל את הניקוד הקבוצתי. כמובן שכל זה יינתן לקבוצה רק במידה וכל המשתתפים יעבדו ביחד בצורה יפה ומכבדת.
אז כיצד נעזור לקבוצה?
- מקלות עץ – הקבוצה תקבל כמה מקלות עץ באמצעותם יוכלו המשתתפים להכניס גולות שבהישג ידם לתוך מטרות או לקרב את הגולות שבמטרות עם ניקוד נמוך למטרות בעלות ניקוד גבוה יותר.
- חוק ה 5 שניות – משתתף שהמדריך נוגע לו בראש מקבל 5 שניות להיכנס לתוך שטח המטרות, להזיז כמה שיותר גולות לתוך מטרות עם ניקוד גבוה ולצאת. חוק זה מכניס את המשתתפים לפעילות בצורה מדהימה. מומלץ מאוד!
- דקה בלי עיניים – נבחר משתתף אחד שיוכל להיכנס לתוך שטח המטרות ולהזיז את הגולות לאן שירצה! אך יש קץ' קטן, הוא יעשה זאת כאשר עיניו קשורות בבנדנה וחבריו לקבוצה מנחים אותו אילו גולות לקחת ולאן להעביר אותן.
אלו רק חלק מהרעיונות, כמובן שניתן להמציא רעיונות ולקחת את הפעילות למקומות מדהימים משלכם.
לרוב, בפעילות העורכת 45 דק', לא יהיה לנו זמן לחלקים נוספים, אך במידה וסיימנו את הפעילות מוקדם מהצפוי או במידה ויש לנו עוד קצת זמן לתוספת מעניינת נעבור לחלק ג':
נחלק את המשתתפים לזוגות כאשר לכל זוג יש גולות ובנדנה אחת. מטרת המשימה נשארת זהה כמו במשימות הקודמות – לצבור כמה שיותר נקודות כקבוצה, אך הפעם אחד מבני הזוג יהיה עם עיניים מכוסות בבנדנה לאורך כל המשימה! בן הזוג שעיניו מכוסות הוא זה שמשליך את הגולות לעבר המטרה, בן הזוג השני עוזר לו ומכוון אותו בעזרת מילים בלבד. לאחר מס' דקות נחליף בין בני הזוג כך שכל המשתתפים יחוו את שני התפקידים.
ערכי הפעילות
פעילות הגולות היא פעילות מהנה וחוויתית בה הילדים פועלים יחדיו לעבר מטרה משותפת שכולם רוצים לצלוח אותה. חשוב מאוד לאורך כל המשימה לשים דגש על שיתוף הפעולה בין המשתתפים ועל העזרה אחד לשני, לדוגמה: אם לאחד המשתתפים נגמרו הגולות ולי יש עוד הרבה אתחלק איתו כדי שימשיך להיות חלק מהמשימה, אם אחד המשתתפים לא מצליח לפגוע במטרה חשוב לעזור לי ולעודד אותו.
זה תפקידנו כמדריכים בפעילות, לעורר את הילדים לעזור אחד לשני, לכבד אחד את השני ולעבוד יחד, בשביל זה אנחנו שם ולשם כך התכנסנו.
בהצלחה רבה 🙂 👏