ציוד לפעילות
- ארגז קרשים
ציוד נלווה לפעילויות
- קופסת גולות.
- כדורי פינג פונג / כדורי בריכת כדורים.
- חבל.
כפי שכבר נאמר, ניתן לבצע מגוון פעילויות סופר מהנות באמצעות הקרשים והציוד הנלווה.
בסיכום הזה תקבלו מספר וריאציות מעניינות שניתן לבצע עם הקרשים שלנו. כמובן שכל אחד יכול לקחת את הפעילות למקום שלו, להמציא רעיונות חדשים ולהעביר פעילויות אחרות על בסיס הציוד.
גשר לאונרדו דה וינצ'י
משימה מיוחדת וחוייתית בה המשתתפים יתבקשו לבנות מהקרשים שברשותם מסלול הליכה, מעין גשר, עליו יצטרכו ללכת לאחר הבנייה, כמובן מבלי שהוא יתפרק בדרך.
בתחילת המשימה נדגים למשתתפים כיצד ניתן לבנות באמצעות הקרשים, כמה סוגי גשרים מיוחדים עליהם יוכלו ללכת מבלי שהקרשים יפלו או יתפרקו בדרך. ראשית, לאחר ההדגמה ניתן למשתתפים כמה דקות להתנסות בבניית הגשרים. נעבור בין המשתתפים, נתקן אותם ונעזור להם בבנייה.
לאחר שכל המשתתפים התנסו והבינו כיצד בונים את הגשר שלנו נתחיל את המשימה המרכזית.
את המשימה הזו ניתן לנווט לכל מיני כיוונים ורעיונות שונים על פי גיל המשתתפים ורמתם. דוגמאות למשימות:
- משימה 1 – מטרת המשתתפים לבנות את הגשר הארוך ביותר שהם יכולים לבנות עם כמות הקרשים שברשותם בזמן הקצוב. לאחר שהזמן נגמר והגשר נבנה, כל משתתפי המשימה ילכו על הגשר אחד אחרי השני ויבדקו אם באמת יציב.
- משימה 2 – נבחר משתתף אחד שאסור יהיה לי לדרוך על הרצפה. על הקבוצה לבנות את הגשר עליו יתקדם המתנדב שלנו. מטרת המשימה להעביר את המתנדב מנקודת הפתיחה לנקודת הסיום בזמן המהיר ביותר מבלי שהמתנדב שלנו יגע ברצפה.
- משימה 3 – משימת "הרצפה היא לבה" – משימה מאתגרת לקבוצות ברמה גבוהה! נגדיר שטח באמצעות חבל או כל חפץ אחר עליו המשתתפים יוכלו לעמוד במהלך שמשימה. כל אזור אחר מחוץ לשטח המוגדר יחשב כ"לבה" ועליו אסור לדרוך. מטרת המשתתפים להגיע מנקודת הפתיחה לנקודת הסיום בזמן המהיר ביותר מבלי שאף משתתף ידרוך על הרצפה. במשימה זו תתבקש הקבוצה לבנות את הגשר תוך כדי שהם עומדים עליו!
בניית מגדל קרשים
משימה מגבשת ומהנה מאוד, בעיקר עבור קבוצות בכיתה ד' ומטה.
במשימה זו נחלק את המשתתפים ל2-3 קבוצות ונחלק את הקרשים בצורה שווה בין הקבוצות.
לאחר שכל קבוצה התאגדה יחד וקיבלה את הקרשים שלה, ננחה את הקבוצות לבנות מגדל מהקרשים שהם קיבלו. ניתן להנחות את המשתתפים לבנות את המגדל בצורה כלשהי על פי הנחייה או לבנות את המגדל בכל דרך או צורה שרק בא להם. ניתן להגדיר מטרות שונות למשימה כמו: מגדל כמה שיותר גבוה, מגדל כמה שיותר יציב, מגדל כמה שיותר יפה וכדומה.
בשביל להפוך את משימת המגדל למשימה מאתגרת ומהנה עוד יותר ניתן להפוך אותה למשימת קליעה למטרה!
ראשית, נבקש מהמשתתפים לבנות מגדל הכולל אזור חלול במרכזו שיוכל לשמש כסל, מטרה אליה נוכל לקלוע כדור לאחר בניית המגדל. לאחר שהקבוצה בנתה את המגדל/ים נסמן באמצעות חבל או כל דבר אחר, נקודה ממנה יצטרכו המשתתפים לקלוע כדור לתוך המגדל. נחלק לכל משתתף כדור פינג פונג או כדור של בריכת כדורים (אלו כדורים שלא יפרקו את המגדל בעת משחק הקליעה למטרה) ונתחיל את המשחק!
מטרת המשתתפים לקלוע את הכדור כמה שיותר פעמים לתוך המגדל בזמן הקצוב.
נקודה חשובה – יש להנחות את המשתתפים להשאיר בתחתית המגדל חור קטן ממנו יוכלו להוציא את הכדורים בעת משימת הקליעה למטרה.
מסלול הגולות
משימה סופר מהנה, בה יתבקשו המשתתפים לבנות באמצעות הקרשים את מסלול הגולות האולטימטיבי!
במשימה זו לא נתערב למשתתפים באופן בניית המסלול, ונאפשר להם להביא לידי ביטוי את החכמה והיצירתיות שלהם ברעיונות לבניית המסלול, בצורת המסלול ובקישוטי המסלול. מטרת המשימה היא לבנות מסלול בו יעברו כמות גדולה של גולות מנקודת הפתיחה ועד לנקודת הסיום מבלי שיגעו המשתתפים בגולות בכלל (או לפחות עם מינימום מגע בגולות). לשם הצלחה במשימה יצטרכו המשתתפים להבין כיצד הם בונים מסלול שמצד אחד יהיה יציב ויוכל להכיל את כל הגולות שיזרמו בו, ומצד שני יהיה בעל שיפוע מספיק גדול שיאפשר לגולות לזרום בו בצורה טובה מבלי שיתקעו.
לאחר סיום בניית המסלול נזרים את כל הגולות בתוך המסלול ונראה האם הצלחנו במשימה. כמובן שנאפשר למשתתפים לבדוק תוך כדי המשימה האם המסלול שלהם מספיק יציב והאם הגולות אכן זורמות בו.
המלצה למשימת חימום נחמדה:
לפני תחילת המשימה נפזר את הקרשים ברחבי שטח הפעילות. על המשתתפים לרכז את כל הקרשים לנקודה אחת מוגדרת מראש בזמן המוגדר. על כל חריגה מהזמן נקטין את כמות הגולות שיזרימו במסלול במהלך הפעילות.
בשביל שמשימת החימום תהיה מאתגרת נגדיר למשתתפים שכל אחד יכול לקחת קרש אחד בלבד בכל פעם. נרצה לאתגר אותם יותר? נגדיר להם לקחת את הקרש כאשר הוא מאונך ועומד בידם כאשר היד שלהם פתוחה, בכך נאט את קצב התקדמותם 🙂
נקודה חשובה – במקרים רבים, המסלול לא עובד בדיוק כמתוכנן – הוא מעט מתפרק בגלל הגולות הרבות או שהשיפוע לא מספיק והגולות לא זורמות טוב. ניתן ללמוד מכך המון, כמו במסלול הגולות כך גם בחיים, לפעמים לא הכל הולך כמתוכנן אך חשוב להסתכל על מה כן עבד, על הדרך היפה שעברנו , על הכיף שעשינו ועל מה למדנו בדרך.
על אף שהתוצאה הסופית לא הייתה מושלמת, אכן הצלחנו בגדול!
חידות גפרורים
משימה מהנה בה נאתגר את האינטליגנציה של המשתתפים, ונדרוש מהם לחשוב מחוץ לקופסא ביחד!
ראשית, נחלק את המשתתפים ל2-3 קבוצות. כל קבוצה תקבל קרשים ותתבקש לבנות את חידת הגפרורים על פי הוראת מנחה הפעילות. לאחר שכל קבוצה בנתה עם הקרשים את חידת הגפרורים שקיבלה, ננחה אותה להתחיל לפתור את החידה על פי הוראות החידה.
קבוצה שסיימה לפתור את החידה שקיבלה מתיישבת במעגל סביב הקרשים, מדריך ניגש על הקבוצה, בודק שפתרון החידה אכן נכון ונותן לקבוצה חידה חדשה.
ישנן 2 סוגי חידות גפרורים
- חידות מתמטיות – חידות הקשורות למספרים, לפתרון משוואות חשבוניות וכדומה. מתאים בעיקר לקבוצות מכיתה ד' ומעלה.
- חידות צורתיות – חידות הקשורות לבניית צורות על ידי הזזת הקרשים. מתאים לכל קבוצות הגיל.
דרך מעולה להפוך את חידות הגפרורים לפעילות מהנה ומאתגרת עוד יותר – ניתן להנחות את קבוצות המשתתפים לבנות חידת גפרורים בעצמם. כל קבוצה תתבקש לבנות ולהמציא חידה מיוחדת משלה, את החוקים שלה ואת הפתרון שלה. לאחר שכל קבוצה תבנה חידה משלה, הקבוצות יעברו בין החידות השונות וינסו לפתור את החידות של חבריהם.
משימה זו מתאימה לקבוצות גדולות בכיתות ד' ומעלה.
דרך חידות הגפרורים נוכל ללמד ולהעביר ערכים שונים ואף לפתח עליהם שיח, לדוגמה:
נרשום באמצעות הקרשים את המספר "508" ונבקש מכל המשתתפים לשבת במעגל סביב המספר. לאחר מכן, נשאל את המשתתפים איזה מספר מופיע מולנו? משתתף מצד אחד יגיד – "508". לאחר מכן נשאל משתתף מצד שני ונשאל אותו את אותה השאלה. מה הוא יענה? "805" מפני שהוא רואה את אותו הדבר רק הפוך.
לאחר מכן נשאל את הקבוצה האם זה הגיוני ששניים אומרים תשובות הפוכות ועדיין שניהם צודקים? אם כן למה? אם לא למה?
מתוך שיח על המספר "508" נוכל לדבר על ערכים כמו סובלנות, קבלת האחר ועל ההבנה שלעיתים אחרים רואים דברים אחרת ממני מכיוון שהם פשוט רואים את הסיטואציה מזווית שונה.
בהצלחה רבה 🙂 👏