משחקי הקרשים
ציוד לפעילות
ארגז קרשים
ציוד נלווה לפעילויות:
- גולות/כדורי פינג פונג/כדורים קטנים כלשהם.
- כוסות קרטון/ כוסות פלסטיק קשיחות.
- חבל ארוך – 20/30 מטרים.
- חבל קצר – 2-3 מטרים.
- משאית צעצוע קטנה.
כפי שכבר נאמר, ניתן לבצע מגוון פעילויות סופר מהנות באמצעות הקרשים והציוד הנלווה.
בסיכום הזה תקבלו מספר וריאציות מעניינות שניתן לבצע עם הקרשים שלנו. כמובן שכל אחד יכול לקחת את הפעילות למקום שלו, להמציא רעיונות חדשים ולהעביר פעילויות אחרות על בסיס הציוד.
מגדל הקלפים
משימה מהנה ומגניבה מאוד, בעיקר כמשחק חימום או משחק פתיחה.
במשימה זו נחלק את המשתתפים ל2-3 קבוצות ונחלק את הקרשים בצורה שווה בין הקבוצות.
לאחר שכל קבוצה התאגדה יחד וקיבלה את הקרשים שלה, ננחה את הקבוצות לבנות מגדל מהקרשים שהם קיבלו. ניתן להנחות את המשתתפים לבנות את המגדל בצורת מגדל קלפים או לבנות את המגדל בכל דרך או צורה שרק בא להם. ניתן להגדיר מטרות שונות למשימה כמו: מגדל כמה שיותר גבוה, מגדל כמה שיותר יציב, מגדל כמה שיותר יפה וכדומה.
משימה פשוטה, כיפית ויצירתית המתאימה מאוד כמשימת פתיחה. עם זאת ניתן לקחת אותה לעוד מקומות ולהפוך אותה לפעילות של שעה שלמה, לדוגמה: לאחר שכל קבוצה בנתה את המגדל שלה נחבר את הקבוצות לבניית מגדל משותף וכדומה.
פנטומימת קרשים
משחק מהנה בטירוף המתאים מאוד לכיתות הקטנות (א'-ב'). כמו המשחק הקודם, גם פנטומימת הקרשים הוא משחק המתאים כמשחק פתיחה וחימום.
נחלק את המשתתפים לקבוצות כך שכל קבוצה מקבלת 8-10 קרשים. לאחר שכל קבוצה התאגדה וקיבלה את הקרשים שלה, ננחה את הקבוצה לבנות באמצעות הקרשים על הרצפה את צורת הגוף שנראה להם בפנטומימה, לדוגמה: במידה וארים את הידיים למעלה ואפתח את הרגליים, הקבוצות יצטרכו לבנות מודל של צורת הגוף הזו על הרצפה באמצעות הקרשים. ברגע שהקבוצות יסיימו לבנות את תבנית שלהם באמצעות הקרשים נראה להם בפנטומימה צורת גוף חדשה אותה הם יצטרכו לבנות. במידה והקבוצה מתמודדת בצורה טובה עם תחרות ניתן להפוך את המשימה לתחרות. במידה ולדעתכם תחרות תגרום לאווירה לא נעימה נוותר עליה.
כנ"ל גם במשימה זו ניתן לבקש מהקבוצות להתאחד ולבנות תבנית ענקית של כל הקרשים ביחד.
גשר הקרשים
משימת גשר הקרשים היא משימת ODT קלאסית לעבודת צוות ושיתוף פעולה של קבוצה.
נחלק את המשתתפים לזוגות ונחלק לכל זוג קרש. לאחר מכן ננחה את המשתתפים לעמוד ב 2 שורות כך שכל משתתף עומד מול בן או בת זוגו, ושניהם אוחזים בחוזקה בקרש.
כאשר המשתתפים עומדים בצורה שהנחנו אותם, נוצר גשר מהקרשים המוחזקים בידי הילדים, עליו ילכו חלק מהמשתתפים במהלך המשימה.
לאחר מכן, נבחר כמתנדב את אחד המשתתפים וננחה אותו ללכת על הגשר. כל זוג שדרכו להם על הקרש רץ לסוף מסלול הגשר, ובכך הגשר הופך להיות מסלול ארוך שנוכל להתקדם איתו כמה שנרצה או נראה לנכון.
מטרת המשימה היא שהמשתתף שהולך על הגשר יתקדם מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום באמצעות גשר הקרשים בלבד בזמן המהיר ביותר!
כמה דגשים:
- זו אמנם משימה כיפית, מצחיקה ומגבשת מאוד אך מצריכה נהלי בטיחות ברורים מאוד! ראשית, בן הזוג של הילד ההולך על הגשר מחזיק את ידו לאורך כל הדרך. כמו כן לאורך כל המסלול חשוב מאוד שאנחנו כמדריכים נחזיק את המשתתף ההולך על הגשר בצורה חזקה ויציבה. במידה ומשתתף לא מעוניין שנחזיק אותו לא נוכל לאפשר לו להשתתף וללכת על הגשר אלא להחזיק את הגשר בלבד
- המלצה שלי: כל כמה מטרים נחליף את המשתתף שהולך על הגשר. זאת על מנת שכמה שיותר ילדים יחוו את המשימה ואת ההליכה על גשר שהחברים שלהם יוצרים במו ידיהם.
- במידה והידיים של המשתתפים מתחילות לכאוב ניתן לשנות את צורת ההחזקה – מהחזקת הגשר בידיים בעמידה, להחזקת הגשר בכריעה על הברך, כך שהקרשים נשענים על ברכי המשתתפים ויורד העומס מכפות הידיים.
- חשוב מאוד לפני תחילת המשימה לשים קו אדום ברור בנוגע להערות הקשורות למשקל המשתתפים. חלק מהמשתתפים שיעלו על הגשר יהיו קלים יותר וחלק כבדים יותר. חשוב מראש לעצור ולמנוע כל הערה בנושא!
מסלול הגולות (או הכדור)
משימת מסלול הגולות היא משימה מגניבה ומהנה מאוד אך בו זמנית משימה מאתגרת שלא מתאימה לכל קבוצה, בעיקר לקבוצות מכיתות ד' ומעלה שעובדות יפה ביחד.
במשימה זו נבקש מכל משתתף להחזיק קרש ונחלק את המשתתפים לזוגות. לאחר שכל משתתף מחזיק קרש ומחובר לבן או בת זוג מהקבוצה נעמיד את המשתתפים ב 2 שורות העומדות קרוב אחד לשני, כאשר בן או בת הזוג שלי עומדים מולי. כאשר הקבוצה עומדת ומסודרת נבקש מהמשתתפים להצמיד את הקרשים לקרש של בן הזוג שלהם עם מעט שיפוע שיאפשר לגולה או לכדור קטן לעבור בין הקרשים ולהתגלגל. כמו כן ננחה אותם לחבר את הקרשים המחוברים לקרשים המחוברים של המשתתפים שלידם. ברגע שהמשתתפים מוכנים נגלגל גולה או כדור במסלול שיצרו המשתתפים. כמובן שעל מנת ליצור מסלול ארוך שלא יהיה תלוי באורכו בכמות המשתתפים, ננחה את המשתתפים שכאשר הגולה עברה את הקרשים שלהם הם רצים במהירות לסוף המסלול ומתחברים אליו שוב.
מטרת המשימה היא להעביר את הגולה או הכדור מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום באמצעות מסלול הקרשים בלבד בזמן המהיר ביותר!
כמה דגשים:
- מכיוון שהמשימה מאתגרת, לעיתים המשתתפים חושבים על רעיונות יצירתיים בכדי לצלוח את המשימה כמו לתפוס את הגולה, להסתובב ולהעביר אותה לזוג הבא, וכדומה… תאפשרו להם לחשוב ולצאת מחוץ לקופסא גם אם זה לא בדיוק כמו שתכננו.
- במידה והמשימה מאתגרת את המשתתפים קצת יותר מדי, במקום שכל משתתף יחזיק קרש אחד, ניתן לכל משתתף להחזיק 2 קרשים. דבר זה יקל על המשימה באופן משמעותי.
- דרך נוספת להקל מעט על המשתתפים, לבנות את המסלול על הרצפה. מכיוון שהרצפה נותנת לקרשים יציבות המסלול יהיה יותר יציב משמעותית, והמשימה תהפוך לקצת יותר פשוטה.
מסלול המשאית
טוב, זו באמת משימה מקורית ומיוחדת! במשימה זו יצטרכו הילדים לבנות באמצעות הקרשים שלנו מסלול עליו תתגלגל משאית צעצוע.
מטרת המשימה היא להזיז את המשאית מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום על מסלול הקרשים שהילדים יבנו עבורה, אך כל זאת מבלי לגעת במשאית בכלל
איך המשימה מתבצעת?
נחלק את המשתתפים ל-2 קבוצות: קבוצה אחת מטרתה לבנות את מסלול הקרשים עבור המשאית, קבוצה שנייה מטרתה להסיע את המשאית באמצעות 2 חבלים. כיצד? המשתתפים יקבלו 2 חבלים, חבל אחד עבה וקצר באורך 2-3 מטרים, חבל שני דק וארוך באורך המסלול – 25-30 מ'. את החבל הדק והארוך נקשור משני צדדיו – מצד אחד למשאית ומצד שני נלפף אותו מעט סביב החבל הארוך.
מטרת הקבוצה השנייה, שלא בונה את מסלול הקרשים, היא לסובב את החבל העבה כך שהחבל הארוך יתלפף ויסתובב עליו עוד ועוד עד שליפוף החבל יגרום למשאית להתקדם על המסלול.
ברגע שהמשתתפים מבינים את המשימה, כיצד מבצעים אותה ומהי מטרתה יאללה יוצאים לדרך!
לשם הדרבון והמוטיבציה, אפשר להגדיר זמן להצלחת המשימה או להגדיר תחרות אל מול הכיתות או הקבוצות האחרות. בנוסף, ניתן לאתגר יותר את הילדים על ידי משימה נוספת של בניית רמפה שהמשאית חייבת לעלות ולרדת דרכה, או בניית גשר שהמשאית חייבת לעבור מתחת לגשר. לילדים שלא מוצאים את עצמם ואין להם מה לעשות, אפשר להגיד להם לעמוד עם רגליים פסוקות שהמשאית צריכה לעבור דרך הרגליים שלהם (כמו הגשר).
דגשים:
- רצוי לעשות 2 סיבובים של המשימה או לאפשר להם להחליף תפקיד תוך כדי המשימה, זאת בשביל שכל המשתתפים יבצעו את 2 תפקידי המשימה.
- דגש חשוב עבור המשתתפים שמסובבים את החבל – יש להיזהר שהחולצה, השרוך של המכנס, הציצית או פריט לבוש כלשהו לא יתפס בטעות בחבל בעת ליפוף החבל. במידה ואחד מהם יתפס בחבל, זה עלול לגרום למצב לא נעים בכלל.
מסלול הכוסות
אמנם כתבתי את זה על כל המשימות אבל זו פשוט משימה מגניבה ומהנה בטירוף!
במשימת הכוסות הילדים מתבקשים לבנות מסלול הליכה מכוסות וקרשים בלבד. כיצד? ראשית, על המשתתפים לבנות מסלול כוסות על הרצפה, על הכוסות יניחו המשתתפים קרשים, כך שתחת כל קרש יהיו 3 כוסות לפחות. תוך כדי שהקבוצה בונה את מסלול הכוסות והקרשים שלה, אחד המשתתפים שנבחר ילך לאט ובעדינות על המסלול שלנו. המשתתפים בונים את המסלול ותוך כדי אותו משתתף הולך על המסלול. כמו במשימות קודמות, גם במשימה זו המסלול נבנה תוך כדי הדרך כאשר תוך כדי המשימה הכוסות והקרשים שהמתנדב כבר הלך עליהם עוברים לסוף המסלול ועוזרים בהתקדמות המסלול. מטרת המשתתפים היא להגיע מנקודת הפתיחה לנקודת הסיום באמצעות המסלול בזמן הקצר ביותר.
כמה דגשים:
- תוך כדי המשימה נחליף את המשתתף שהולך על המסלול, זאת על מנת שכמה שיותר משתתפים יעשו את זה. את מי נבחר? את מי שעובד הכי יפה ועוזר לקבוצה מבלי לבקש כל הזמן שנבחר אותו.
- דגש בטיחות – משתתף מתחיל ללכת על המסלול רק לאחר ששניים מחבריו לקבוצה מחזיקים את הידו, אחד מימין ואחד משמאל. זאת על מנת למנוע פציעות, נפילות, החלקות ועיקום קרסול.
- ניתן לבצע משימה זו ב 2 וריאציות:
- לחלק לילדים המון קרשים, וכך הם יבנו כל הזמן מסלול ארוך שיקדם אותם במשימה.
- לחלק לילדים 2-3 קרשים בלבד שרק איתם יוכלו להתקדם. רוב הקבוצה תהיה עסוקה בלבנות מסלול כוסות, כאשר משתתף או שניים יהיו אחראים על לקדם את הקרשים שהמשתתף שהולך על המסלול דרך עליהם.
ערכי הפעילויות
כפי ששמתם לב, ישנן מגוון פעילויות ומשימות שניתן להעביר באמצעות הקרשים. ב-ODT כל פעילות היא מיוחדת ומעבירה ערכים שונים ומיוחדים. עם זאת, פעילויות הקרשים שניתנו כאן שמות דגש רב על ערך חשוב מאוד – עבודת הצוות ושיתוף הפעולה בקבוצות.
במשימות הללו נראה הרבה פעמים כל מיני קשיים ובעיות בדינמיקה הקבוצתית שיצופו תוך כדי הפעילות. פעילויות הקרשים הן פלטפורמה מדהימה לעבוד על קשיים אלו, להתמודד איתם ולשפר את הדינמיקה בקבוצה באופן משמעותי. במידה ונראה שהקשיים משתלטים על הפעילות ניתן להגדיר לקבוצות כל מיני משימות ואתגרים שיעזרו בחיזוק הדינמיקה כמו: עבודה מבלי לדבר, עבודה שרק לאחד מותר לדבר וכדומה.
משחקי חץ וקשת
בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – ביטחון עצמי.
פעילות חץ וקשת
פעילות חץ וקשת היא פעילות מהנה וסופר אטרקטיבית! לא צריך יותר מידי בשביל לרתום את הילדים למשימה, הציוד עושה את זה בלעדינו.
כפי שכולנו יודעים ומכירים, מטרת הירי בחץ וקשת היא צבירת נקודות על ידי קליעה כמה שיותר קרוב למרכז המטרה.
את מטרת הפעילות נוכל להגדיר בכמה צורות:
- כמשימה אישית באמצעות תחרות בין כלל משתתפי הקבוצה.
- נוכל לחלק את הילדים לקבוצות ולעשות תחרות של צבירת נקודות בין הקבוצות.
- נוכל לקבוע לקבוצה מטרה מסוימת אליה יצטרכו להגיע יחד! לדוגמה: "על הכיתה לצבור ביחד כמה שיותר נקודות", "מטרת הכיתה להגיע ל 1000 נקודות ביחד" וכדומה.
ראשית, לפני שנתחיל את הפעילות נסביר לילדים כיצד משתמשים בחץ וקשת ונעבור איתם על כללי בטיחות!
על אף שלא מדובר בחצים אמיתיים אלא בחצי ואקום, חץ הפוגע בילד במהירות יכול לפגוע בצורה מאוד לא נעימה.
נתחיל בהסבר כללי על אופן השימוש באביזרים:
- כיצד מחזיקים את הקשת?
- כיצד שמים את החץ על הקשת?
- איך נראית עמידת מוצא של ירי בחץ וקשת?
- כיצד מותחים את מיתר הקשת בצורה כזו שלא יכאיב לי או ישרוט אותי?
- איך אנחנו מוציאים את החץ מהמטרה?
לאחר הסבר זה נעבור לכללי הבטיחות:
- ירי מתבצע מקו היורים בלבד! לפני תחילת הפעילות נגדיר קו ממנו המשתתפים יבצעו את הירי. הקו יכול לזוז תוך כדי הפעילות אך הירי יתבצע ממנו בלבד, לא לפניו ולא אחריו! המלצה: לסמן את הקו על חבל, כך נוכל להזיז את קו הירי תוך כדי פעילות ללא בעיה.
- לאחר שיורים את החץ לא הולכים להחזיר את החץ מהמטרה עד לאישור המדריך! למה? במידה ומשתתף יורה חץ, רץ להביא את החץ שלו ובזמן הזה משתתף שלידו יורה חץ ופוגע בו, יכול לקרות אירוע "לא נעים" בלשון המעטה. ממש כמו במטווח בצבא, אף אחד לא חוצה קו יורים לפני אישור המדריך. בגילאים מסויימים זה עשוי להיות קשה ומבלבל לילדים, לכן ניתן להגדיר שלאחר ירי ישר מתיישבים על הרצפה, ורק לאחר אישור המדריך קמים ומביאים את החץ.
- אנחנו יורים לכיוון המטרה שלנו בלבד! לא למטרה לידינו, לא למטרה שהמצאנו ברגע זה ובא לנו לפגוע בה וכמובן כמובן לא על משתתף אחר! חשוב לציין את זה כי זה לא תמיד מובן מאליו, במיוחד בגילאים צעירים (כיתות א'-ג') .
לאחר שהסברנו כיצד משתמשים בכלים והבהרנו את חוקי הבטיחות ניתן להתחיל במשחק!
ראשית נחלק את הילדים לקבוצות על פי כמות המטרות שלנו ונגדיר מה מטרת הקבוצה במשימה. אני אוהב ליצור משימה קבוצתית ולחבר את כלל הקבוצה למטרה משותפת. האוטומט שלהם הוא להתחרות אחד בשני וברגע שאנחנו מחברים אותם למטרה משותפת הם מבינים שההצלחה של החבר היא ההצלחה שלי ולכן אעודד אותו ואשמח בהצלחתו!
ברגע שהמשימה מוגדרת והכל ברור, יאללה תתחילו לירות!
תוך כדי הירי ניתן להוסיף אתגרים שיוסיפו עניין לפעילות ויחזקו את העבודה הקבוצתית, לדוגמה:
- נרחיק את קו היורים אחורה, בכך נקשה על הפגיעה במטרה.
- 3 סיבובים במקום ורק לאחר מכן לבצע ירי.
- המשתתף שיורה עוצם את עיניו/ שם כיסוי על העיניים ובזמן הזה חבר מהקבוצה מנחה אותו לאן לירות.
כאשר מעלים את האתגר, בשביל לשמור על המוטיבציה ניתן להגדיל את כמות הנקודות שפגיעה מעניקה, לדוגמה: מי שפוגע במטרה בעיניים עצומות מכפיל את כמות הנקודות הכתובות על המטרה – פגעתי ב – 5 אקבל 10 נקודות, פגעתי ב- 7 אקבל 14 נקודות וכו'.
כך עד לסיום הפעילות, נוסיף אתגרים בהתאם לרמת הקבוצה ולמוטיבציה הקבוציתית שלהם.
בסיום הפעילות נאסוף את כמות הנקודות שעשו כל המשתתפים והקבוצות ונבדוק האם הקבוצה אכן הגיע ליעד!
כמובן שנדבר על כך שהיעד החשוב ביותר הוא ליהנות מהדרך ואם הם נהנו זה הרבה יותר חשוב מכמה נקודות הם השיגו במשימה.
ציוד לפעילות
- מטרות – רצוי לפחות 4-5 מטרות לכיתה.
- קשתות (כמספר המטרות)
- חצים – (כנ"ל)
- חבל
- בנדנות/כיסויי עיניים (רצוי, לא חובה)
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה ועבודת צוות – הילדים מתבקשים לעמוד במשימה קבוצתית, הצלחה של החברים לקבוצה היא ההצלחה של כל אחד ואחת, הם שמחים אחד בשביל השני ומעודדים אחד את השני. כמו כן ירי בעיניים עצומות כשחבר מכוון אותי מוסיף מאוד לאווירה הקבוצתית ולתחושת ההדדיות בקבוצה.
כמו כן נושא שחשוב לדבר עליו ברמת הערכים היא חשיבות הדרך אל עבר המטרה ולא רק המטרה!
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי הרגיש שהוא פירגן ושמח בהצלחת חבריו? למה כן? למה לא?
- למרות שהגענו למטרה, אם לא היינו מגיעים היינו נהנים? לא היינו נהנים? מה היה משתנה?
- מה יותר חשוב המטרה או הדרך אליה? למה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.
משימת הדלקת האש
קצת על הפעילות
פעילות הדלקת האש מחולקת לשני חלקים, כאשר בחלק הראשון המשתתפים יעבדו בקבוצות קטנות של בין 3-6 ילדים בקבוצה, ובחלק השני כל הקבוצות יתאגדו חזרה לקבוצה אחת גדולה ויעבדו ביחד כמקשה אחת.
חלק א'
ראשית בתחילת הפעילות, לפני שנחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות נושיב את כולם במעגל, נציג להם את אביזרי הפעילות ונדגים להם כיצד באמצעותם ניתן להבעיר אש.
קצת על אביזרי המשימה ואופן ביצוע המשימה:
לשם ביצוע המשימה והדלקת האש עומדים לרשותינו 4 חלקים:
- חבל קצר – באורך מטר אחד פחות או יותר.
- מקל שדומה בצורתו לעיפרון – מחודד מלמעלה וקהה מלמטה – נקרא לו "העיפרון".
- קרש עץ עם חור חיבור ל"עיפרון"
- קרש עץ קטן יותר שישמש אותנו בתור ידית החזקה – נקרא לו "הידית". גם על ה"ידית" יש חור חיבור לעיפרון, רק מעט קטן יותר משל הקרש עץ.
לאחר שארבעת החלקים עומדים לרשותינו נוכל להתחיל בביצוע המשימה. המשימה מחולקת למספר שלבים:
- נתחיל את המשימה בלקחת את החבל ולעשות קשירה פשוטה סביב ה"עיפרון".
- לאחר הקשירה נלפף את החבל 5-6 ליפופים סביב העיפרון מכל צד. הליפופים זה חלק חשוב וקריטי, באמצעות הליפופים ה"עיפרון" מסתובב ומתחכך על הקרש. ככל שהליפופים יהיו יותר חזקים ומסודרים על העיפרון, החיכוך שלו עם הקרש יהיה טוב יותר. תכף תבינו…
- כאשר יש לנו "עיפרון" עם חבל קשור ומלופף סביבו, נניח את הקרש שלנו על הרצפה, את ה"עיפרון" על חור החיבור שבקרש, ואת ה"ידית" על העיפרון מלמעלה בחור החיבור שלה.
- לאחר שביצענו את 3 השלבים הראשונים אנחנו מוכנים לבצע את המשימה. נבחר 2 מתנדבים להדגמת המשימה, מתנדב אחד תפקידו להחזיק את הקרש שעל הרצפה ולקבע אותו כדי שלא יזוז, מתנדב שני תפקידו להחזיק את הידית בחוזקה, גם כדי שה"עיפרון" לא יזוז או יפול וגם כדי להגדיל את החיכוך בין ה"עיפרון" לקרש. ככל שהחיכוך יהיה גדול וחזק יותר כך המשימה תעבוד בצורה טובה יותר (בגילאים הקטנים מומלץ לבחור 2 מתנדבים שיחזיקו את ה"ידית", זאת על מנת שיפעילו עליה כמה שיותר כוח).
- בחלק האחרון לאחר שכל מתנדב בהדגמה מבצע את תפקידו, נחזיק אנחנו את שתי החבלים המלופפים שלנו על ה"עיפרון" ונתחיל לאט לאט למשוך אותם קדימה ואחורה, כך שה"עיפרון" יתחיל להסתובב מצד לצד. כאשר נראה שהמתנדבים מחזיקים את הקרשים חזק ומפעילים לחץ להגביר את החיכוך, נגביר את קצב המשיכה שלנו יותר ויותר.
בעקבות החיכוך בין הקרש ל"עיפרון" והתנועה הסיבובית של ה"עיפרון" חלקי העץ יתחממו יותר ויותר עד שנראה עשן עולה בנקודת החיכוך. כך נדע שהצלחנו במשימה!
לאחר שהסברנו לילדים על החלקים והדגמנו להם כיצד מבצעים את המשימה נחלק אותם לקבוצות קטנות ונאפשר להם להתנסות במשימה לבדם.
חשוב לציין שזוהי משימה לא פשוטה עבור ילדים, חשוב מאוד לעבור בין הקבוצות תוך כדי המשימה, לכוון אותם וכמובן לחזק בעידוד ובמילים טובות
חשוב לציין שתפקיד משימת החבלים יכול להתבצע על ידי משתתף אחד או על ידי 2 משתתפים שכל אחד מחזיק חבל אחד והם מושכים אותם קדימה ואחורה לסירוגין.
(מעט מקשה על ביצוע המשימה, אך זו דרך מדהימה להתחלק ולעבוד על שיתוף הפעולה בין המשתתפים).
חלק ב'
בחלק השני של הפעילות הקבוצה תידרש לבצע את אותה המשימה רק הפעם כקבוצה אחת גדולה עם חלקים גדולים.
כל חלק קטן ששירת אותנו בחלק הראשון יוחלף בחלק גדול:
- חבל ארוך – 10 מטרים פחות או יותר.
- "עיפרון" גדול.
- קרש עץ גדול.
- "ידית" גדולה.
במשימה זו נסדר את החלקים בדיוק כמו במשימה הראשונה, נלפף את החבל הארוך סביב העיפרון הגדול, נניח את העיפרון על הקרש הגדול ואת הידית על העיפרון מלמעלה.
להבדיל מהחלק הראשון של הפעילות בחלק זה חלוקת התפקידים תהיה שונה:
- נחלק את המשתתפים ל 2 קבוצות (בנים – בנות או כל דרך שרק תרצו), כאשר כל קבוצה מחזיקה את החבל מצד אחר.
- נבחר 2 מתנדבים שתפקידם יהיה להחזיק את הקרש עץ שעל הרצפה עם הרגליים כמה יותר חזק כדי שלא יזוז.
- נבחר 1-2 מתנדבים שתפקידם לייצב את כל הדבר הזה ולהחזיק את הידית מלמעלה. החזקת הידית זו משימה לא פשוטה שמתאימה למשתתפים בכיתות ה' ומעלה בלבד. בגילאים הנמוכים ואף בקבוצות גדולות שלא נמצא משתתף מספיק חזק שיוכל לבצע את המשימה ולהחזיק את הידית, נחזיק את הידית בעצמנו (לרוב זה הפתרון המועדף והטוב ביותר).
לאחר שכל המשתתפים מוכנים למשימה, נגדיר שכאשר אנחנו צועקים את המספר "1" צד אחד מושך את החבל, וכאשר אנחנו צועקים את המספר "2" הצד השני מושך את החבל. לאחר שכולם הבינו, נתחיל לצעוק לסירוגין " 1,2,1,2,1,2…" . בעקבות משיכות החבל של המשתתפים, ה"עיפרון" הגדול יסתובב על קרש העץ, יווצר חיכוך ותנועה בין חלקי העץ ויתחיל לעלות עשן בחיבור שבין העיפרון לקרש העץ.
ערכי הפעילות
אמנם פעילות הדלקת האש היא פעילות טבע ומדע מדליקה בטירוף בה הילדים לומדים ומתנסים ביכולת חדשה ומעניינת, אך מלבד התנסות חדשה, בפעילות הילדים זוכים לעבוד על הדינמיקה ביניהם, על שיתוף הפעולה ועל עבודת הצוות שלהם. בפעילות הדלקת האש המשימה לא תצליח אלא אם כן כל משתתף יבצע את תפקידו בסנכרון עם שאר המשתתפים, בין במשימה בקבוצות הקטנות ובין במשימה כקבוצה אחת.
במשימה הילדים לומדים כיצד להתחלק בתפקידים, כיצד לוותר לחבר שלי כאשר הוא רוצה לבצע את אותו התפקיד שאני רוצה לבצע וכמובן כיצד לחלוק ולאפשר לשאר החברים שלי לבצע תפקיד ולקחת חלק במשימה.
משחק הר התנינים
"נהר התנינים" היא פעילות גיבוש מהנה בטירוף בה הילדים יצטרכו באמצעות עבודת צוות ושיתוף פעולה לעבור את "נהר התנינים" – מסלול שיוגדר להם מראש מבלי לגעת ברצפה כלל. את זאת יבצעו באמצעות "רפסודות" שיקבלו בתחילת המשימה.
ציוד לפעילות
רפסודות" – משטחים מעץ מגומי או מכל חומר אחר באמצעותם הילדים יוכלו להתקדם במשימה. לקבוצה של 30 תלמידים יש להביא 20-25 פלטות.
רצוי שהמשטחים יהיו בצבעים שונים.
להעלאת האתגר במשימה:
- בנדנות
- חבל
- כדורים/צינורות/ אביזרים קטנים כלשהם.
הפעילות הבסיסית
בצורה הבסיסית של הפעילות הקבוצה תעבוד כמקשה אחת שמטרתה להגיע מנקודה X לנקודה Y בזמן המהיר ביותר או בזמן שהוגדר להם. לשם המתח והאתגר ניתן להפוך את המשימה לתחרות בין המדריך לקבוצה. במידה והקבוצה תעמוד בזמן היא תנצח את המדריך, במידה והיא לא תעמוד בזמן המדריך מנצח והקבוצה מפסידה.
בתחילת המשימה נעמיד את הקבוצה בתור בנקודת ההתחלה ונחלק להם את ה"רפסודות". ננחה את הילדים לעמוד על הרפסודות ונוודא שכולם יכולים לעמוד על כמות הרפסודות הקיימת (בין אם יש פחות רפסודות מילדים, ניתן לעמוד כמה ילדים על רפסודה אחת). ברגע שכל חברי הקבוצה עומדים על רפסודה נצא לדרך ונשלח את הקבוצה למשימה!
2 כללים קטנים שרצוי להוסיף למשימה:
- במידה ואחד המשתתפים נוגע ברצפה כל הקבוצה מקבלת משימה שרק אחרי שיבצעו אותה יוכלו לחזור למשימה – דבר שייצור סולידריות ויפחית דחיפות במשימה. בנוסף המשימות מוסיפות לאווירה
- בנהר התנינים יש תנינים, רפסודה שאף אחד לא עומד עליה התנין לוקח אותה ושומר אותה אצלו, לכן עליהם לשמור טוב טוב על הרפסודות שברשותם. במידה ותילקח להם רפסודה והם ירצו אותה בחזרה הם יצטרכו לבצע משימה.
לעיתים ניתקל בילדים שפחות מוצאים את עצמם במשימה כזו מכל מיני סיבות. במקרה כזה ניתן לתת להם תפקיד מיוחד להיות התנין שלוקח את הרפסודות. לרוב זה מעניק להם משמעות ומעצים אותם.
חלוקת הפעילות על פי גילאים
כיתות א'-ב': בכיתות אלו נשמור על הצורה הבסיסית ביותר של המשחק עם מינימום משימות והתקלות. חשוב מאוד להדגים להם בתחילת הפעילות כיצד ניתן להתקדם במרחב עם הרפסודות, נבחר כמה מתנדבים ונראה לקבוצה באמצעותם כיצד 3 ילדים יכולים להתקדם במרחב עם 2 משטחים שהם מקבלים.
כיתות ג'-ד': בכיתות אלו אפשר כבר להעלות את רמת האתגר משמעותית. כיצד נעשה זאת? באמצעות משימות ואתגרים בדרך:
- נקשור לאחד המשתתפים את העיניים עם בנדנה. בכך המשתתפים הקרובים אליו יאלצו לעזור לו להתקדם במרחב מבלי ליפול מהרפסודה.
- נקשור באמצעות בנדנה שני משתתפים ביד – דבר ביאלץ אותם להתקדם במרחב יחד.
- נעלה רמה ונקשור שני משתתפים ברגל דבר המקשה עוד יותר את ההתקדמות במרחב.
- במידה והבאנו משטחים בצבעים שונים נגדיר למשתתפים להתקדם רק עם צבע מסוים.
כיתות ה'-ו' ומעלה: כמובן שגם בכיתות הגדולות ניתן להשתמש בכל המשימות והאתגרים שצוינו קודם אך ניתן לקחת את המשימה לעוד כל מיני וריאציות שונות:
נסמן מעגל גדול באמצעות חבל. המעגל הוא האי בו מותר למשתתפים לדרוך בכל שלב במשימה. מחוץ למעגל זה האוקיינוס שורץ הכרישים עליו אסור להם לדרוך. בוריאציה הזו של הפעילות מטרת הקבוצה היא למצוא אובייקטים המוחבאים במרחב ולהביא אותם אל תוך המעגל מבלי לגעת ברצפה. במשימה זו, לפני תחילת הפעילות נחביא במרחב הפעילות 5-6 חפצים אותם יצטרכו המשתתפים למצוא במשימה. מכיוון שישנן מספר נקודות אליהן יצטרכו המשתתפים להגיע במשימה, הקבוצה רשאית להתחלק לקבוצות קטנות ולשלוח כמה זרועות בו זמנית על מנת לבצע את המשימה בזמן המהיר ביותר! כמובן שגם תוך כדי הוריאציה הזו נוסיף את האתגרים שנאמרו קודם: קשירת עיניים, רגליים וכדומה…
וריאציה נוספת, נגדיר מספר בודד של משתתפים שאסור להם לדרוך על הרצפה, אך לשאר המשתתפים מותר. בוריאציה הזו המשתתפים שדורכים על הרצפה, מטרתם להעביר את הרפסודת קדימה כמה שיותר מהר ובכך לבנות שביל הליכה לאלו שלא יכולים לדרוך על הרצפה. מכיוון שכאן קצב ההתקדמות יהיה מהיר בצורה משמעותית ניתן להעלות את האתגר במשימה, לדוגמה: לקשור את העיניים של מי שדורך על הרפסודות מבלי שיהיה ניתן לגעת בו, בכך יאלצו המשתתפים לכוון אותו באמצעות מילים בלבד.
ניתן לבצע את הוריאציה הזו גם בקבוצות הקטנות יותר בכך שנגדיר להם שמטרתם להגיע מנקודה X לנקודה Y או שנחלק אותם ל 2 קבוצות שמטרת קבוצות להיפגש באמצע אך במקום שכל הקבוצה תעמוד על הרפסודות רק כמה משתתפים יעמדו עליהם וכל השאר יקדמו להם את הרפסודות במהירות.
כפי שניתן לראות ניתן להעביר את הפעילות הזו במגוון וריאציות ובמגוון דרכים ואף ניתן לפרוס אותה על כמה מפגשים בהתאם לגיל וליכולת הקבוצה.
ערכי הפעילות
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – לשם הצלחת המשימה המשתתפים יהיו חייבים לעבוד יחד. ללא שיתוף הפעולה, הילדים לא יצליחו במשימה ויחוו תחושת תסכול, המשימה מחייבת אותם להירתם יחד לעבר התוצאה הרצויה.
- אמון – בכל מיני משימות ואתגרים המשתתפים יצטרכו לסמוך ולבטוח אחד בשני. לולא האמונה לא יוכלו להתקדם ולצלוח את המשימה.
משחקי צינורות
הצינורות הם כלי מהמם באמצעותם ניתן להעביר מגוון רחב של פעילויות ODT מגבשות ומהנות לכל הגילאים. בשביל להעביר פעילות צינורות טובה בסך הכל צריך להצטייד בכמות מספיקה של צינורות המיועדים לפעילות, בסביבות 40-50 צינורות שיכולים להתחבר לצינור אחר/לעצמם, כל השאר זה בונוס!
ציוד לפעילות
- צינורות – רצוי במגוון צבעים שונים.
- גולות.
- בנדנות.
כפי שכבר נאמר, ניתן לבצע מגוון פעילויות סופר מהנות באמצעות הצינורות והציוד הנלווה.
בסיכום הזה תקבלו מספר וריאציות מעניינות שניתן לבצע עם הצינורות. כמובן שכל אחד יכול לקחת את הפעילות למקום שלו, להמציא רעיונות חדשים ולהעביר פעילויות אחרות על בסיס הציוד.
הפעילות הבסיסית
ילדים נהנים מעצם ההתעסקות בצינורות. נחלק את המשתתפים לקבוצות של 3-5 ילדים ונחלק את הצינורות בין הקבוצות. בפעילות הזו נגדיר לילדים מטרה מאוד כללית – מטרת המשימה היא ליצור באמצעות הצינורות מבנה, צורה או כל דבר יצירתי שעולה להם בראש. רצוי לפני תחילת המשימה להכיר להם את הצינורות ולהראות להם מספר דברים שניתן להרכיב באמצעות הצינורות, לדוגמה: ניתן לחבר את הצינורות וליצור מסלול בו נעביר גולות, ניתן ליצור צורות שונות באמצעות הצינורות, ניתן לחבר צינורות ולדבר אחד עם השני דרכם ועוד מגוון רחב של רעיונות שהילדים יצרו תוך כדי המשימה. במשימה הזו לא נגדיר יותר מדי חוקים ופשוט נשלח את הילדים לבטא את היצירתיות שלהם במלוא העוצמה. לדעתי, ברוב המקרים הדבר הזה לבד יכול להחזיק פעילות מהנה בטירוף של 45 דק', אך במידה ונרצה להוסיף משימה ולאתגר את הילדים נבקש מהם לאחד כוחות ולהרכיב משהו משותף של כל הקבוצות ביחד!
מסלול הגולות
משימה מאתגרת ומהנה בטירוף! במשימה הזו לא נחלק את הילדים לקבוצות אלא נגדיר להם לעבוד כקבוצה אחד (ככל הנראה תוך כדי המשימה הם יתחלקו לקבוצות אך המטרה היא משותפת).
במשימת מסלול הגולות מטרת הקבוצה תהיה לבנות את המסלול הארוך ביותר והמרשים ביותר שניתן לבנות באמצעות הצינורות. לאחר שהקבוצה תבנה את המסלול נחלק לכל משתתף כמה גולות אותם יכניסו לתוך המסלול. מטרת הקבוצה להעביר את כל הגולות שקיבלו במסלול הגולות בזמן הקצר ביותר.
- במידה ונרצה לאתגר את הילדים ניתן להתחיל את המשימה בחלוקה לקבוצות כאשר כל קבוצה מתבקשת לבנות מסלול גולות מיוחד משל עצמה. לאחר שכל קבוצה תבנה את המסלול שלה נבקש מהמשתתפים לחבר את כל המסלולים לכדי מסלול אחד משותף המרכיב את המסלולים של כל הקבוצות.
- אתגר נוסף שניתן להוסיף, לאחר שהקבוצות יתחילו את המשימה נבקש מהם לשנות את המסלול – במקום שצבעי הצינורות יהיו מעורבבים, נבקש מהם לסדר את המסלול בצורה כזו שהוא מחולק לפי צבעים.
בריכת הצינורות
ראשית נסדר את אזור הפעילות, נתחם אזור של מעגל באמצעות החבל ובתוכו נפזר ערמה של צינורות צבעוניים. נבחר כמה מתנדבים, תלוי בכמות הילדים בקבוצה – בכיתה של 30 תלמידים הייתי בוחר 4 ילדים.
מטרת המתנדבים היא לחבר את כל הצינורות בצבע שהמנחה קובע, לדוגמה במידה והמנחה קבע צבע צהוב המתנדבים צריכים לחבר את כל הצינורות הצהובים לכדי צינור צהוב אחד וארוך.
נשמע קל… מה הקאץ'? כל זה קורה כאשר המתנדבים בעיניים עצומות! לפני תחילת המשימה נקשור על עיניי המתנדבים בנדנות כך שהם לא יוכלו לראות את הצינורות כלל.
אם כך הקבוצה מחולקת ל-2: כמה מתנדבים מכוסי עיניים שעושים את המשימה וצריכים לחבר את הצינורות על פי הצבע, ושאר הילדים שצריכים להיות העיניים שלהם ולהנחות אותם איך לעשות זאת.
מטרת המשימה? להרכיב צינור ארוך על פי הצבע שהוגדר בזמן הקצר ביותר!
על מנת לדרבן את המשתתפים ניתן להגדיר שהמשימה הינה תחרות בינם לבין הקבוצות האחרות.
כמה נקודות
- על המשתתפים לשמור על אמון. למתנדבים עם הבנדנה על העיניים אסור להציץ ואם זה לא יושב להם טוב והם מצליחים לראות הם מחוייבים להגיד!
- לשאר המשתתפים אסור לגעת בצינורות, בחבל ובמתנדבים. הדרך היחידה שלהם להצליח במשימה ולהנחות את המתנדבים היא באמצעות דיבור.
כפי שניתן לראות, כאשר יש בידינו צינורות נוכל להעביר באמצעותן המון פעילויות ומשימות שונות ומגוונות. ניתן להשתמש ברעיונות מהסיכום ואף להמציא רעיונות משלכם, באמת שיש שפע.
כמו כן, במידה ונרצה לעשות כמה פעילויות עם אותו הציוד מומלץ לעשות זאת ברווחים ולא פעילות אחר פעילות עם אותו הציוד, לרוב ילדים מרגישים את זה כחזרתיות גם אם הפעילות שונה לגמרי.
חלוקת הפעילות על פי גילאים
כיתות א'-ב': בכיתות אלו מומלץ לעשות את הפעילות הבסיסית שיש בה מינימום כללים וחוקים ומאפשרת כמה שיותר יצירתיות וחופש. בגיל הזה הייתי ממליץ פשוט לחלק את הילדים לקבוצות, לחלק להם את הצינורות ולאפשר להם לעוף עם הדמיון שלהם ולבנות צורות שונות ומגוונות. ילדים קטנים יכולים להתעסק עם הצינורות שעות על גבי שעות, כך שלדעתי אין צורך להוסיף עוד לפעילות.
כיתות ג'-ד': בכיתות אלו נעלה את רמת האתגר ונגדיר לקבוצה חוקים וכללים בהם יצטרכו לעמוד. לדעתי, בגילאים אלו מסלול הגולות זו משימה מעולה שמצד אחד היא מהנה מאוד ומאתגרת אותם ברמה טובה ומצד שני היא אחלה פלטפורמה לעבודת צוות משמעותית, כל הקבוצה לוקחת חלק מאותה המשימה, כל משתתף משמעותי ותלוי בשאר חבריו לקבוצה.
כמובן שגם בריכת הצינורות רלוונטית בגילאים אלו ואף ניתן להביא.
כיתות ה'-ו' ומעלה : בכיתות הגדולות אפשר לעוף באוויר עם מגוון רעיונות ואתגרים! אפשר לערבב בין משימות ואתגרים ולקחת את זה למקומות סופר מיוחדים, לדוגמה:
- ניתן להנחות אותם לבנות מסלול גולות כאשר חלק מהקבוצה בעיניים מכוסות והחלק שהעיניים שלהם לא מכוסות מנחים את חבריהם כיצד לבצע את המשימה.
- ניתן להנחות את הילדים לבנות כמה מסלולי גולות על פי צבעים כאשר אלו שעם עיניים מכוסות, תפקידם להפריד בין הצבעים על פי הנחיית שאר החברים, ואלו שבלי עיניים מכוסות לוקחים את הצינורות ומרכיבים מהם מסלול גולות.
ערכי הפעילות
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – לשם הצלחת המשימה המשתתפים יהיו חייבים לעבוד יחד. ללא שיתוף הפעולה, הילדים לא יצליחו במשימה ויחוו תחושת תסכול, המשימה מחייבת אותם להירתם יחד לעבר התוצאה הרצויה.
- יצירתיות – הילדים מתבקשים במשימה להרכיב צורות שונות בעזרת הצינורות. לשם הצלחה במשימה ובניית יצירות מיוחדות הם משתמשים בהמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא.