חומרים או ציוד נדרשים
- לפחות 40 מוטות עץ עגולים חתוכים (כמו של מטאטא), כל קטפולטה מורכבת מ10 מוטות
- רצוי לבוא מראש עם קטפולטה אחת מורכבת ומחוזקת (ניתן לחזק בעזרת סלוטייפ)
- רצועות גומי
- חבלים
- סלוטייפ
- חצאי כדור פלסטיק או קערית פלסטיק קטנה
- נעצים או מסמר קטן ופטיש על מנת לחבר את הפלסטיק למוט
- כדורי פלסטיק
- כוסות קרטון
משך הפעילות
משך הפעילות הוא 45 דקות. את הפעילות ניתן לקיים בכיתה ואפשר גם במרחב פתוח.
הכנה
החומרים צריכים להיות מסודרים בארגז שיהיה לילדים נוח לגשת ולקחת ממנו, בפעילויות רצופות ניתן להשאיר את מה שבנתה הקבוצה הקודמת ולתת לקבוצה החדשה להתנסות ולהמציא מתוך מה שהקבוצה הקודמת יצרה.
אופן הפעילות
- מראים לילדים כיצד מרכיבים קטפולטה
- מראים לילדים כיצד משתמשים בקטפולטה על מנת לשגר כדור
- רצוי להכין מראש מוטות עם חצי כדורים מחוברים, בכל מקרה כדאי להביא עוד חצאי כדורים ספייר ליוזמות של הילדים
- נותנים לילדים להתנסות, לשפר ולהמציא
- אפשר להשתמש בכיסאות כדי לייצר קטפולטה או לחשוב יצירתי מה יש סביבנו שאפשר ליצור ממנו קטפולטה
- אפשר לייצר מבנים מכוסות הקרטון ולנסות להפיל אותם בעזרת שיגור כדור מהקטפולטה
לקבוצות בגילאים א-ב אפשר להגיע עם קטפולטות מוכנות ולתת להם לחזק ולשפר את הקטפולטה המוכנה.
לאחר בניית הקטפולטות יש מגוון משחקים שאפשר לשחק בעזרת הקטפולטות:
קליעה למטרה: לצייר על הלוח עיגולים בצורת קליעה למטרה והמטרה היא לפגוע באמצע ולקבל את מלוא הנקודות כקבוצה.
משחק זריקת הכדור למרחק: לעמוד בשורה ולזרום את הכדור בעזרת הקטפולטות למרחק הכי רחוק שאפשר. לקלוע לתוך סל או כוס פלסטיק.
ערכי הפעילות
- העצמה ותחושת מסוגלות: הילדים מייצרים קטפולטות לבד בעצמם
- זרימה: הפעילות היא לא פעילות מובנית ולכן כל ילד יכול להתעכב על משהו מהנה או לעזוב במשהו שהוא לא נהנה ממנו
- יצירתיות: הפעילות נותנת מקום ליצירתיות של הילדים ולרעיונות שלהם
- שיח חיובי ומעצים בין חברים: נשים לב לדיבור חיובי ומפרגן בין הילדים לאורך השיעור
- למידת עמיתים: הילדים לומדים מרעיונות של חברים
- חוויה: הפעילות היא פעילות חווייתית ומהנה
בנוסף לכל אורך הדרך נשאף לדיבור חיובי של כל ילד לעצמו וחמלה עצמית גם כשהדברים לא מסתדרים.