בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – קבלת השונה.
המשחקים במפגש
פעילות מיוחדת וערכית במיוחד אשר נבנתה כפעילות ערכית ליום השואה אך מתאימה לכל יום ולכל סיטואציה בה נרצה להעביר את הערך הכל כך חשוב של קבלת האחר והשונה.
ראשית את הפעילות נפתח עם שיח מעמיק בכיתה על הערך והחשיבות שבלקבל את השונה.
נשאל את המשתתפים שאלות כמו:
- מה זה אומר "קבלת השונה"?
- למה צריך לקבל את השונה?
- האם אנחנו חייבים לקבל את השונה? מתי כן? מתי לא?
- איך אנחנו נרגיש אם לא יקבלו אותנו?
ועוד המון שאלות שעולות תוך כדי השיח.
במידה ויש לנו כיתה להתחיל בה את הפעילות נכתוב בגדול על הלוח " קבלת השונה" או "לקבל את השונה" ונרשום את כל הנקודות שהמשתתפים מעלים בשיח.
טיפ להעלאת המוטיבציה של ילדים צעירים להשתתף בשיח כיתתי: נעשה תחרות בין כל המשתתפים, כל משתתף שעונה תשובה יפה מקבל נקודה. המשתתף שעונה הכי הרבה תשובות טובות זוכה במשחק. (מיד תראו את הידיים של רוב התלמידים באוויר 🙂)
לאחר השיח הכיתתי נצא החוצה לפעילות.
משחק 1 – מירוץ השונים
נעמיד את כל המשתתפים בשורה כאילו הם הולכים לצאת לתחרות ריצה. נקבע את גבולות המירוץ, עד לאן רצים, לאן צריך להגיע וכו'. לאחר מכן, במקום להתחיל את המירוץ נסביר למשתתפים במירוץ מיוחד ונסביר להם את כללי המשחק:
תפקידו של מנחה הפעילות לומר כל מיני משפטים שעשויים לאפיין חלק מהמשתתפים. בכל פעם שמשתתף שומע משפט שנכון לגביו הוא לוקח צעד קטן קדימה. במידה והמשפט לא נכון לגביו הוא נשאר לעמוד במקום.
לדוגמה:
- "ייקח צעד קדימה כל מי שהוא בן בכור".
- "ייקח צעד קדימה כל מי שהוא בן יחיד".
- "ייקח צעד קדימה כל מי שלובש חולצה כחולה".
- "ייקח צעד קדימה כל מי שדובר יותר משפה אחת".
- חשוב שרוב המשפטים יהיו דברים שלא תלויים במשתתף, למשל, לא תלוי באף אחד אם הוא בן בכור או בן זקונים.
- דגש קטן: חשוב להדגים לילדים איך נראה צעד קטן, אחרת המתחכמים מביניהם יעשו צעדים של דינוזאור.
לאחר כמה משפטים נראה שהילדים עומדים במיקומים שונים לגמרי במרחב ונסיב את תשומת ליבם לכך.
ברגע שהילדים ישימו לב לזה בצורה ברורה נשאל אותם שאלות כמו:
- "למה לא כולם עומדים באותו קו"?
- "האם זה פייר שנתחיל את התחרות ככה? הרי לא כולם עומדים באותו קו…"
- " איך לדעתכם נוכל להתחיל את התחרות בצורה פיירית ושוויונית" ?
- נשאל את אלו שעומדים יותר מקדימה: "על אף שאלו שמאחורה שונים מכם, הייתם רוצים לעזור להם ולהזמין אותם לקו שלכם כדי שכולם יהיו באותו קו?
- ככל הנראה כל אחד יזמין את החברים שלו שמאחורה וכולם יעמדו בקו אחד.
אחרי שכולם חוזרים לעמוד בקו אחד (אך יותר מקדימה – השוני בינינו מקדם אותנו) נתחיל את התחרות ונזניק לרוץ.
בכך נסיים את הפעילות.
ציוד לפעילות
טוש מחיק ללוח 😉
ערכי הפעילות
קבלת השונה, החשיבות שבלקבל את השונה ממני, ההבנה שכולנו שונים ואם לא נקבל את השונה מאיתנו לא יקבלו אותנו.
מדובר בערך משמעותי וחשוב ביותר בכל מה שקשור למערכות יחסים בין בני אדם וביצירת עולם טוב ומתוקן.
חשוב לשים עליו דגש ולתת לילדים לעשות את השונות ביניהם !!!
סיכום:
לרוב, בפעילות שכזו השיח היה חלק ניכר מהפעילות, לכן לא נעשה שיח סיכום כמו בפעילויות אחרות.
במידה ומדובר בקבוצה בוגרת וניתן להעמיק את השיח, ניצור שיח ונשאל את המשתתפים שאלות כמו:
- מה למדתם בפעילות?
- מי הרגיש פעם נפגע בעקבות שוני?
- מי הרגיש פעם פוגע בעקבות שוני של אחר?
- איך לדעתכם נוכל להטמיע את קבלת השונה בחיי היום יום שלנו?
- איפה זה יכול לבוא לידי ביטוי?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.