אנחנו ב"טבע בפעולה" דאגנו לכם ל – 7 רעיונות לפעילויות פשוטות ומפתחות שאפשר לעשות עם הילדים בבית במהלך חופשת הקיץ, עם דברים שנמצאים בדרך כלל בבית.
אז… למה אתם מחכים? בואו נתחיל!
משחק חיפוש אוצרות בבית
תיאור: ההורים מחביאים חפצים קטנים כגון צעצועים, ומשחקים בבית, ויוצרים מפת אוצרות רשימת רמזים בה הילדים יוכלו להשתמש כדי להתחקות אחר האוצרות.
הכנה: ההורים יבחרו היכן להחביא את הפריטים שבחרו ויצרו את הרמזים או את המפה שיעזרו לילדים למצוא את החפצים.
תפקיד הילדים: הילדים יעקבו אחרי הרמזים או המפה במטרה למצוא את האוצרות המוחבאים בסביבת הבית.
טיפ של מקצוענים: הכינו מפה המכילה גם ציורים המתארים היכן החפצים הוחבאו אבל אל תמסרו את כל המידע לגביי מיקום המצאות החפץ. זאת אומרת – תכתבו רמזים שהילדים יצטרכו לפענח על המפה, רמזים יכולים להיות למשל ,חידות שהילדים יצטרכו לפתור על מנת לפענח את המיקום המדויק של האוצר. בצורה זו הפעילות מקבלת אופק של שימוש ביכולות לפתירת חידות ותורמת להתפתחות הילד אף יותר.
* כתבו חידות ורמזים קלים יותר וקשים יותר.
בניית מבצר ביתי
תיאור: הילדים משתמשים בשמיכות, כריות ורהיטים שונים, על מנת לבנות מבצר יפה ונעים.
הכנה: ההורים יעזרו בהקמה הראשונית של המבצר. הם ציעו רעיונות שונים לעיצוב המבצר ודרכי פעולה בהן יוכלו הילדים לבנות מבצר מרשים ומסוגנן יותר.
תפקיד הילדים: הילדים ימלאו מכלול גדול של תפקידים במסגרת משחק זה: מתכננים, אדריכלים, מעצבים ומקימי המבצר.
טיפ של מקצועים: תנו לילדים לקחת על עצמם כמה שיותר אחריות בבניית המבצר והיו שם לתת להם עצות במידה והצורך עולה. הדגישו שעכשיו הם – "בוני מבצרים מקצועיים", ובכך עודדו אותם לעשות עבודה טובה אשר תתרום להתפתחותם בתחומים בהם יצטרכו לעסוק בבניית המבצר; ביניהם: יצירתיות וחשיבה על הפיזיקה בבניית המיבצר כך שהוא יעמוד איתן ולא יתפרק קליל.
* חשוב לשמור על סביבת בנייה בטוחה, להשגיח על הילדים ולוודא שהם לא עורמים חפצים שעלולים לסכן אותם; כגון חפצים שבירים או בעלי משקל שעלולים להזיק להם באם ויפלו.
הכנת פלסטלינה ביתית
תיאור: הכנת פלסטלינה ביתית באמצעות מוצרים כגון: קמח, מים, מלח וצבעי מאכל טבעיים.
מצרכים: 2 כוסות קמח, 2 כוסות מים, 2 כפות שמן, קצת מלח וצבעי מאכל טבעיים לפי רצון.
הכנה: הילדים וההורים יקחו ביחד את המרכיבים להכנת הפלסטלינה הביתית ויערבבו – ילושו אותם בתוך קערה עד לקבלת מוצר במרקם הדומה למרקם של פלסטלינה (כמו בצק חי).
תפקיד הילדים: הילדים יקחו את הפלסטלינה הביתית ויכינו איתה דמויות ומשחקים; הם ישתמשו בדמיון שלהם ליצירת יצירות מעניינות וכיפיות.
טיפ של מקצועים: חשבו ביחד עם הילדים אילו יצירות יפות ומעניינו הם יוכלו ליצור מהפלסטלינה.
* חשוב להשגיח ולוודא שהילדים לא אוכלים את הפלסטלינה תוצרת הבית.
יצירת קולאז' טבע
תיאור: יוצאים מהבית ביחד עם הילדים – או שנותנים לילדים לצאת לחצר הבית לבד (אם היא תחומה ובטוחה) לאיסוף עלים, פרחים ופריטים טבעיים אחרים. לאחר מכם הילדים ידביקו אותם על נייר ליצירת קולאז'.
הכנה: ההורים יספקו לילדים את הנייר והדבק ויפקחו על איסוף החומרים ליצירת הקולאג'.
תפקיד הילדים: הילדים יסדרו וידביקו את הפריטים אשר אספו על הנייר בקולאז', בצורה יצירתית ככל העולה על רוחם.
טיפ של מקצוענים: הציעו לילדים להכין קולאג' בנושא מסויים או לסדר את הקולאג' בצורה יצירתית תוך התייחסות לרעיון מתמשך. ההתייחסות לנושא גורמת לכך שהילדים לא ידביקו את המוצרים הטבעיים אשר אספו בצורה רנדומלית לחלוטין והם יצטרכו להפעיל את היצירתיות שלהם ליצירת הקולאג'.
כתיבת סיפור
תיאור: כתיבה ואיור של סיפור פשוט באמצעות נייר וצבעים, וכריכת הדפים לספר באמצעות שדכן.
הכנה: ההורים יספקו את חומרי היצירה ויעזרו במלכת כריכת הדפים כאשר הילדים יסיימו את הכתיבה והאיור, באמצעות שימוש בשדכן.
תפקיד הילדים: הילדים יכתבו סיפור דמיוני וייצרו את האיורים לספר שלהם.
טיפ של מקצוענים: עודדו את הילדים לחשוב על רעיונות מעניינים לסיפור שלהם. ניתן לעזור להם בכן שההורים יציעו פרטים במידת הצורך, יעודדו יצירת דמויות יותר מורכבות, ושימוש במקומות מעניינים בהם עלילת הסיפור תתרחש. ניתן אפילו להציע שמות של מקומות אמיתיים בעולם, כך ניתן יהיה ללמד את הילדים שמות של מדינות, ערים וכדומה.
חשוב: יש להרחיק את השדכן משולחן היצירה ולהביא אותו רק בסיום כתיבת ואיור הספר. מיד לאחר שידוך הדפים וכריכת הספר שהילד הכין, יש להרחיק את השדכן בשנית.
יצירת כלי נגינה פשוטים
תיאור: יצירת כלי נגינה פשוטים כמו: רעשנים – באמצעות אורז וקופסאות ותופים – באמצעות סירים וכפות עץ.
הכנה: ההורים יעזרו באיסוף חומרים שיכולים לשמש ככלי נגינה תוצרת בית.
תפקיד הילדים: הילדים ירכיבו וינגנו בכלי הנגינה אשר הכינו ביחד עם ההורה.
חשוב: לשים לב שאוספים חומרים בטוחים לשימוש להכנת כלי הנגינה.
ניסויים מדעיים פשוטים
תיאור: ביצוע ניסויים כמו יצירת הר געש באמצעות סודה לשתייה וחומץ, או הרמת מטבע באמצעות שימוש בכוס בלבד וכוח צנטריפוגלי.
הכנה: ההורים יעזרו באיסוף החומרים ובהסברת הצעדים לביצוע הניסויים המדעיים.
תפקיד הילדים: הילדים יבצעו את הניסוי בהשגחת ההורים, בצורה כמה שיותר עצמאית.
טיפ של מקצוענים: עזרו לילדים כמה שפחות לאחר שהסברתם להם את תהליך ביצוע הניסויים המדעיים. בכך שתתנו להם את החופש בהתנסות עצמאית בביצועם של הניסויים הילדים יפתחו עצמאות, דבר שיקדם ויגרום להם לפתח תהליכי למידה להצלחה בביצועם של הניסויים.
חשוב: בצעו רק ניסויים בטוחים הדורשים שימוש מינימלי במוצרים אשר בטוחים לשימוש והשגיחו על הילדים בעת ביצוע הניסויים.
צריכים רעיונות לניסויים? אנחנו מזמינים אתכן ואתכם להיכנס לערוץ היוטיוב של טבע בפעולה באליו העלנו מספר גדול של ניסויים מדעיים שניתן לעשות ביחד עם הילדים. לצפייה בערוץ לחצו כאן >>
הוראות בטיחות:
תמיד חשוב לזכור לשמור על סביבת פעילות בטוחה, ללמד את הילדים כיצד עובדים בזהירות עם כלי היצירה כגון – מספריים, ולעזור להם במידת הצורך בהתאם להיכרותינו עם הילד.
במידה וצריך להכין חומרי יצירה כגון גזרי נייר בעזרת כלי לחיתוך כמו מספריים או סכין יפני מומלץ שהורה יעשה את ההכנות מבעוד מועד, ויגיש את החומרים הגזורים לילד לעבודה עצמאית.
הכירו את ילדכם, וודאו שאתם מאפשרים להם לעבוד בסביבה בטוחה המתאימה להם.