ציוד לפעילות
ארגז קרשים
ציוד נלווה לפעילויות:
- גולות/כדורי פינג פונג/כדורים קטנים כלשהם.
- כוסות קרטון/ כוסות פלסטיק קשיחות.
- חבל ארוך – 20/30 מטרים.
- חבל קצר – 2-3 מטרים.
- משאית צעצוע קטנה.
כפי שכבר נאמר, ניתן לבצע מגוון פעילויות סופר מהנות באמצעות הקרשים והציוד הנלווה.
בסיכום הזה תקבלו מספר וריאציות מעניינות שניתן לבצע עם הקרשים שלנו. כמובן שכל אחד יכול לקחת את הפעילות למקום שלו, להמציא רעיונות חדשים ולהעביר פעילויות אחרות על בסיס הציוד.
פעילות 1 – מגדל הקלפים
משימה מהנה ומגניבה מאוד, בעיקר כמשחק חימום או משחק פתיחה.
במשימה זו נחלק את המשתתפים ל2-3 קבוצות ונחלק את הקרשים בצורה שווה בין הקבוצות.
לאחר שכל קבוצה התאגדה יחד וקיבלה את הקרשים שלה, ננחה את הקבוצות לבנות מגדל מהקרשים שהם קיבלו. ניתן להנחות את המשתתפים לבנות את המגדל בצורת מגדל קלפים או לבנות את המגדל בכל דרך או צורה שרק בא להם. ניתן להגדיר מטרות שונות למשימה כמו: מגדל כמה שיותר גבוה, מגדל כמה שיותר יציב, מגדל כמה שיותר יפה וכדומה.
משימה פשוטה, כיפית ויצירתית המתאימה מאוד כמשימת פתיחה. עם זאת ניתן לקחת אותה לעוד מקומות ולהפוך אותה לפעילות של שעה שלמה, לדוגמה: לאחר שכל קבוצה בנתה את המגדל שלה נחבר את הקבוצות לבניית מגדל משותף וכדומה.
פעילות 2 – פנטומימת קרשים
משחק מהנה בטירוף המתאים מאוד לכיתות הקטנות (א'-ב'). כמו המשחק הקודם, גם פנטומימת הקרשים הוא משחק המתאים כמשחק פתיחה וחימום.
נחלק את המשתתפים לקבוצות כך שכל קבוצה מקבלת 8-10 קרשים. לאחר שכל קבוצה התאגדה וקיבלה את הקרשים שלה, ננחה את הקבוצה לבנות באמצעות הקרשים על הרצפה את צורת הגוף שנראה להם בפנטומימה, לדוגמה: במידה וארים את הידיים למעלה ואפתח את הרגליים, הקבוצות יצטרכו לבנות מודל של צורת הגוף הזו על הרצפה באמצעות הקרשים. ברגע שהקבוצות יסיימו לבנות את תבנית שלהם באמצעות הקרשים נראה להם בפנטומימה צורת גוף חדשה אותה הם יצטרכו לבנות. במידה והקבוצה מתמודדת בצורה טובה עם תחרות ניתן להפוך את המשימה לתחרות. במידה ולדעתכם תחרות תגרום לאווירה לא נעימה נוותר עליה.
כנ"ל גם במשימה זו ניתן לבקש מהקבוצות להתאחד ולבנות תבנית ענקית של כל הקרשים ביחד.
פעילות 3 – גשר הקרשים
משימת גשר הקרשים היא משימת ODT קלאסית לעבודת צוות ושיתוף פעולה של קבוצה.
נחלק את המשתתפים לזוגות ונחלק לכל זוג קרש. לאחר מכן ננחה את המשתתפים לעמוד ב 2 שורות כך שכל משתתף עומד מול בן או בת זוגו, ושניהם אוחזים בחוזקה בקרש.
כאשר המשתתפים עומדים בצורה שהנחנו אותם, נוצר גשר מהקרשים המוחזקים בידי הילדים, עליו ילכו חלק מהמשתתפים במהלך המשימה.
לאחר מכן, נבחר כמתנדב את אחד המשתתפים וננחה אותו ללכת על הגשר. כל זוג שדרכו להם על הקרש רץ לסוף מסלול הגשר, ובכך הגשר הופך להיות מסלול ארוך שנוכל להתקדם איתו כמה שנרצה או נראה לנכון.
מטרת המשימה היא שהמשתתף שהולך על הגשר יתקדם מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום באמצעות גשר הקרשים בלבד בזמן המהיר ביותר!
כמה דגשים:
- זו אמנם משימה כיפית, מצחיקה ומגבשת מאוד אך מצריכה נהלי בטיחות ברורים מאוד! ראשית, בן הזוג של הילד ההולך על הגשר מחזיק את ידו לאורך כל הדרך. כמו כן לאורך כל המסלול חשוב מאוד שאנחנו כמדריכים נחזיק את המשתתף ההולך על הגשר בצורה חזקה ויציבה. במידה ומשתתף לא מעוניין שנחזיק אותו לא נוכל לאפשר לו להשתתף וללכת על הגשר אלא להחזיק את הגשר בלבד
- המלצה שלי: כל כמה מטרים נחליף את המשתתף שהולך על הגשר. זאת על מנת שכמה שיותר ילדים יחוו את המשימה ואת ההליכה על גשר שהחברים שלהם יוצרים במו ידיהם.
- במידה והידיים של המשתתפים מתחילות לכאוב ניתן לשנות את צורת ההחזקה – מהחזקת הגשר בידיים בעמידה, להחזקת הגשר בכריעה על הברך, כך שהקרשים נשענים על ברכי המשתתפים ויורד העומס מכפות הידיים.
- חשוב מאוד לפני תחילת המשימה לשים קו אדום ברור בנוגע להערות הקשורות למשקל המשתתפים. חלק מהמשתתפים שיעלו על הגשר יהיו קלים יותר וחלק כבדים יותר. חשוב מראש לעצור ולמנוע כל הערה בנושא!
פעילות 4 – מסלול הגולות (או הכדור)
משימת מסלול הגולות היא משימה מגניבה ומהנה מאוד אך בו זמנית משימה מאתגרת שלא מתאימה לכל קבוצה, בעיקר לקבוצות מכיתות ד' ומעלה שעובדות יפה ביחד.
במשימה זו נבקש מכל משתתף להחזיק קרש ונחלק את המשתתפים לזוגות. לאחר שכל משתתף מחזיק קרש ומחובר לבן או בת זוג מהקבוצה נעמיד את המשתתפים ב 2 שורות העומדות קרוב אחד לשני, כאשר בן או בת הזוג שלי עומדים מולי. כאשר הקבוצה עומדת ומסודרת נבקש מהמשתתפים להצמיד את הקרשים לקרש של בן הזוג שלהם עם מעט שיפוע שיאפשר לגולה או לכדור קטן לעבור בין הקרשים ולהתגלגל. כמו כן ננחה אותם לחבר את הקרשים המחוברים לקרשים המחוברים של המשתתפים שלידם. ברגע שהמשתתפים מוכנים נגלגל גולה או כדור במסלול שיצרו המשתתפים. כמובן שעל מנת ליצור מסלול ארוך שלא יהיה תלוי באורכו בכמות המשתתפים, ננחה את המשתתפים שכאשר הגולה עברה את הקרשים שלהם הם רצים במהירות לסוף המסלול ומתחברים אליו שוב.
מטרת המשימה היא להעביר את הגולה או הכדור מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום באמצעות מסלול הקרשים בלבד בזמן המהיר ביותר!
כמה דגשים:
- מכיוון שהמשימה מאתגרת, לעיתים המשתתפים חושבים על רעיונות יצירתיים בכדי לצלוח את המשימה כמו לתפוס את הגולה, להסתובב ולהעביר אותה לזוג הבא, וכדומה… תאפשרו להם לחשוב ולצאת מחוץ לקופסא גם אם זה לא בדיוק כמו שתכננו.
- במידה והמשימה מאתגרת את המשתתפים קצת יותר מדי, במקום שכל משתתף יחזיק קרש אחד, ניתן לכל משתתף להחזיק 2 קרשים. דבר זה יקל על המשימה באופן משמעותי.
- דרך נוספת להקל מעט על המשתתפים, לבנות את המסלול על הרצפה. מכיוון שהרצפה נותנת לקרשים יציבות המסלול יהיה יותר יציב משמעותית, והמשימה תהפוך לקצת יותר פשוטה.
פעילות 5 – מסלול המשאית
טוב, זו באמת משימה מקורית ומיוחדת! במשימה זו יצטרכו הילדים לבנות באמצעות הקרשים שלנו מסלול על תתגלגל משאית צעצוע.
מטרת המשימה היא להזיז את המשאית מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום על מסלול הקרשים שהילדים יבנו עבורה, אך כל זאת מבלי לגעת במשאית בכלל 😀
איך המשימה מתבצעת?
נחלק את המשתתפים ל 2 קבוצות – קבוצה אחת מטרתה לבנות את מסלול הקרשים עבור המשאית, קבוצה שנייה מטרתה להסיע את המשאית באמצעות 2 חבלים. כיצד? המשתתפים יקבלו 2 חבלים, חבל אחד עבה וקצר באורך 2-3 מטרים, חבל שני דק וארוך באורך המסלול – 25-30 מ'. את החבל הדק והארוך נקשור משני צדדיו – מצד אחד למשאית ומצד שני נלפף אותו מעט סביב החבל הארוך.
מטרת הקבוצה השנייה, שלא בונה את מסלול הקרשים, היא לסובב את החבל העבה כך שהחבל הארוך יתלפף ויסתובב עליו עוד ועוד עד שליפוף החבל יגרום למשאית להתקדם על המסלול.
ברגע שהמשתתפים מבינים את המשימה, כיצד מבצעים אותה ומהי מטרתה יאללה יוצאים לדרך!
לשם הדרבון והמוטיבציה, אפשר להגדיר זמן להצלחת המשימה או להגדיר תחרות אל מול הכיתות או הקבוצות האחרות.
דגשים:
- רצוי לעשות 2 סיבובים של המשימה או לאפשר להם להחליף תפקיד תוך כדי המשימה, זאת בשביל שכל המשתתפים יבצעו את 2 תפקידי המשימה.
- דגש חשוב עבור המשתתפים שמסובבים את החבל – יש להיזהר שהחולצה, השרוך של המכנס, הציצית או פריט לבוש כלשהו לא יתפס בטעות בחבל בעת ליפוף החבל. במידה ואחד מהם יתפס בחבל, זה עלול לגרום למצב לא נעים בכלל.
פעילות 6 – מסלול הכוסות
אמנם כתבתי את זה על כל המשימות אבל זו פשוט משימה מגניבה ומהנה בטירוף!
במשימת הכוסות הילדים מתבקשים לבנות מסלול הליכה מכוסות וקרשים בלבד. כיצד? ראשית, על המשתתפים לבנות מסלול כוסות על הרצפה, על הכוסות יניחו המשתתפים קרשים, כך שתחת כל קרש יהיו 3 כוסות לפחות. תוך כדי שהקבוצה בונה את מסלול הכוסות והקרשים שלה, אחד המשתתפים שנבחר ילך לאט ובעדינות על המסלול שלנו. המשתתפים בונים את המסלול ותוך כדי אותו משתתף הולך על המסלול. כמו במשימות קודמות, גם במשימה זו המסלול נבנה תוך כדי הדרך כאשר תוך כדי המשימה הכוסות והקרשים שהמתנדב כבר הלך עליהם עוברים לסוף המסלול ועוזרים בהתקדמות המסלול. מטרת המשתתפים היא להגיע מנקודת הפתיחה לנקודת הסיום באמצעות המסלול בזמן הקצר ביותר.
כמה דגשים:
- תוך כדי המשימה נחליף את המשתתף שהולך על המסלול, זאת על מנת שכמה שיותר משתתפים יעשו את זה. את מי נבחר? את מי שעובד הכי יפה ועוזר לקבוצה מבלי לבקש כל הזמן שנבחר אותו.
- דגש בטיחות – משתתף מתחיל ללכת על המסלול רק לאחר ששניים מחבריו לקבוצה מחזיקים את הידו, אחד מימין ואחד משמאל. זאת על מנת למנוע פציעות, נפילות, החלקות ועיקום קרסול.
- ניתן לבצע משימה זו ב 2 וריאציות:
- לחלק לילדים המון קרשים, וכך הם יבנו כל הזמן מסלול ארוך שיקדם אותם במשימה.
- לחלק לילדים 2-3 קרשים בלבד שרק איתם יוכלו להתקדם. רוב הקבוצה תהיה עסוקה בלבנות מסלול כוסות, כאשר משתתף או שניים יהיו אחראים על לקדם את הקרשים שהמשתתף שהולך על המסלול דרך עליהם.
ערכי הפעילויות
כפי ששמתם לב, ישנן מגוון פעילויות ומשימות שניתן להעביר באמצעות הקרשים. ב-ODT כל פעילות היא מיוחדת ומעבירה ערכים שונים ומיוחדים. עם זאת, פעילויות הקרשים שניתנו כאן שמות דגש רב על ערך חשוב מאוד – עבודת הצוות ושיתוף הפעולה בקבוצות.
במשימות הללו נראה הרבה פעמים כל מיני קשיים ובעיות בדינמיקה הקבוצתית שיצופו תוך כדי הפעילות. פעילויות הקרשים הן פלטפורמה מדהימה לעבוד על קשיים אלו, להתמודד איתם ולשפר את הדינמיקה בקבוצה באופן משמעותי. במידה ונראה שהקשיים משתלטים על הפעילות ניתן להגדיר לקבוצות כל מיני משימות ואתגרים שיעזרו בחיזוק הדינמיקה כמו: עבודה מבלי לדבר, עבודה שרק לאחד מותר לדבר וכדומה.
בהצלחה רבה 🙂 👏