בית הספר הוא הרבה יותר מסביבת למידה, על בית הספר לשמש סביבה מוגנת, מטפחת ומעצימה שמלמדת את הילדים התנהגות חברתית ערכית. כאן בדיוק נכנסות לתמונה סדנאות ODT עם מגוון פעילויות העשרה, העצמה, גיבוש החברתי, הכלה. פעילויות ODT מלמדות את התלמידים איך לשתף פעולה, להנהיג, לפרגן לאחרים, לקבל שונות ולהתמודד עם אתגרים.
איך מזהים נידוי חברתי / חרם?
דחייה חברתית היא אירוע טראומטי בכל גיל. נידוי חברתי עם או בלי חרם מזיק גם לילד הנפגע וגם לילדים הפוגעים. ילד שעובר נידוי חברתי מרגיש דחוי, בדידות, אשמה, בושה, תסכול. קשיים חברתיים פוגעים בדימוי העצמי ומותירים צלקות בנפשו של הילד. כמעט תמיד הילד המוחרם אינו פונה מיוזמתו לצוות בית הספר או אל ההורים.
הוא פוחד להלשין על חבריו ולהחמיר כך את מצבו. התערבות של צוות בית הספר הכרחית בכל מקרה של נידוי חברתי. על כן, המורים מתבקשים לשים לב לסימנים שמעידים על חרם, לעודד את הילדים לדווח (גם באופן אנונימי) ולהיות קשובים. כך למשל, צוות בית הספר מתבקש לשים לב לילדים שנשארים לבדם בהפסקה, לשינויים לא מוסברים במצב הרוח, הידרדרות בלימודים.
איך מפסיקים את החרם?
מיד כאשר אחד המורים מזהה שמתקיים חרם יש לדווח על כך ליועצת בית הספר. זה הזמן להתערבות כיתתית, פעילות אל מול יוזמי החרם ומתן תמיכה לילד הנפגע. מעורבות הורים של הילד הנפגע והילדים הפוגעים מומלצת ואף הכרחית. צוות בית הספר מתבקש לבנות תכנית פעולה עם דגש על העצמה של הילד וחיזוק המעמד שלו בכיתה, כאן בדיוק נכנסות לתמונה פעילויות ODT. חשוב להיות סבלניים, לאתר את הגורמים לקשיים של הילד ולסייע לו למצוא את מקומו במערך החברתי של הכיתה.
שיקום חברתי אחרי חרם
המבנה החברתי של הכיתה כולה מתערער אחרי מקרה של חרם. זהו הרגע בו חשוב להשקיע בגיבוש חברתי, הקניית ערכים, הכלה, פיתוח תחושת שייכות. פעילויות ODT הן כלי שימושי, יעיל ונגיש לקידום מטרות חינוכיות ולימודיות. אם אתם מבקשים לחנך את הילדים לערכים – צאו איתם לחצר בית הספר לפעילות ODT מגבשת. ישנה חשיבות רבה לבחירת הפעילויות הנכונות, ליווי צמוד של הקבוצה, הנחיה מקצועית ותשומת לב לפרטים הקטנים. חלוקה של הכיתה לקבוצות במהלך הפעילות היא הזדמנות לעודד יצירת קשרים חברתיים חדשים ולשפר קשרים בעייתיים.
4 פעילויות ODT לגיבוש חברתי
- משחק הכבשים הוא הזדמנות לפרוק מתח עם פעילות מצחיקה שמשלבת גם תנועה. הכיתה מתחלקת לכבשים ורועה צאן כאשר המטרה היא ריכוז של כל עדר הכבשים במקום אחד. שימו לב, הכבשים מתקשרות ביניהם רק בשפת הכבשים ונעות עם כיסוי עיניים.
- חבל האש הוא משחק ODT פשוט שדורש חשיבה יצירתית של המדריכים. שני מדריכים מחזיקים חבל אקטיבי (חבל אש) אותו הילדים נדרשים לעבור מבלי לגעת בו. המדריכים מזיזים את החבל ומפתיעים בכל פעם מחדש את המשתתפים. המשתתפים מתבקשים לחצות את חבל האש לבדם או בזוגות / שלשות.
- פעילות ODT חוצים את הנהר הגועש מלמדת את הילדים שיש משימות שאפשר לעשות רק יחד. לבד אף אחד לא יצליח לחצות את הנהר, הם חייבים לעבוד יחד. המשתתפים בפעילות מקבלים לוחות עץ שאפשר לעמוד עליהן ומתבקשים לבנות גשר לחציית הנהר. אין להותיר לוח עץ ללא משתתף שעומד עליו.
- משחק ציור או סיפור בהמשכים אפשר לקיים באופן קבוע בכיתה. הרעיון הוא יצירה משותפת של כל חברי הכיתה. אתם בוחרים האם להעביר בין הילדים דף ציור בעוד כל אחד מהם מוסיף משהו משלו או לכתוב סיפור. הנחו כל תלמיד לכתוב שורה בסיפור ועוד מילה אחת בשורה הבאה, כסו את השורה שנכתבה כך שהתלמיד הבא רואה רק מילה בודדת וממשיך בסיפור משלו. הקריאו לכיתה את התוצאה הסופית.
איך מעבירים פעילות ODT?
הנחייה של פעילויות ODT היא מקצוע לכל דבר. ליווי צמוד של מדריכים מנוסים חיוני לכל אורך הדרך במטרה להכווין, להשגיח וללמד את המשתתפים בפעילות איך להתמודד גם עם תסכול וגם עם הצלחות. חשוב מאוד שיהיה מדריך בשטח שיידע להגיב מיד לסיטואציה בה חברי קבוצה מאשימים משתתף מסוים בכישלון של הקבוצה במשימה.
הערך של הפעילות עולה כאשר יש במקום מדריך מנוסה שיודע להעצים, לכוון נכון את הקבוצה, לזהות נקודות תורפה, לשמור על אווירה חיובית ולייצור סביבה תומכת ואוהדת. בעיות חברתיות בכיתה מחייבות פעולה אקטיבית יזומה, צוות בית הספר מחויב להגן על תלמידים מפני פגיעות חברתיות. שילוב קבוע של פעילויות ODT בשגרת בית הספר תורם לגיבוש של הכיתה, קבלת השונה והכלה.