בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – שיתוף פעולה ותקשורת בריאה.
המשחקים במפגש
המשחק המרכזי – בריכת כדורים
פעילות כיפית ומצחיקה. חשוב שההסבר בתחילת הפעילות יהיה ברור ומדויק אחרת הפעילות עלולה להידרדר למקום לא טוב ונכון.
ראשית נסדר את אזור הפעילות, נתחם אזור של מעגל באמצעות החבל ובתוכו נפזר ערמה של כדורי ג'ימבורי צבעוניים. צמוד למעגל נעמיד סל/ שק אליו הילדים יצטרכו במהלך המשימה להכניס את הכדורים.
נבחר כמה מתנדבים, תלוי בכמות הילדים בקבוצה – בכיתה של 30 תלמידים הייתי בוחר 4 ילדים.
מטרת המתנדבים היא להכניס את הכדורים לתוך הסל על פי הצבע שהמנחה קובע, לדוגמה במידה והמנחה קבע צבע צהוב המתנדבים צריכים להכניס רק את הצבע הצהוב לתוך הסל!
נשמע קל… מה הקאץ'? המתנדבים עושים זאת בעיניים עצומות! לפני תחילת המשימה נקשור על עיניי המתנדבים בנדנות כך שהם לא יוכלו לראות את הכדורים כלל.
אם כך הקבוצה מחולקת ל-2: כמה מתנדבים שעושים את המשימה וצריכים להכניס את הכדורים לסל ושאר הילדים שצריכים להיות העיניים שלהם ולהנחות אותם איך לעשות זאת.
מטרת המשימה? להכניס את כל הכדורים מהצבע שקבע המנחה לסל בזמן הקצר ביותר! (תחרות בין כיתות)
חוקי המשחק
- לשמור על אמון, למתנדבים עם הבנדנה על העיניים אסור להציץ ואם זה לא יושב להם טוב והם מצליחים לראות הם צריכים להגיד! (עבודה על אמון)
- לשאר המשתתפים אסור לגעת בכדורים, בחבל ובמתנדבים. הדרך היחידה שלהם להצליח במשימה ולהנחות את המתנדבים היא באמצעות דיבור.
- כדור שנכנס לסל ולא בצבע שהוגדר על ידי המנחה מוסיף לזמן הקבוצה 10-20 שניות.
התאמות מותאמות גיל – המשחק הזה יכול להישחק בכל מיני צורות ובכל מיני דרגות קושי בהתאם לגיל ולרמת המשתתפים. אלו הן רמות הקושי שאני מכיר:
- עם ילדים קטנים (כיתות א'-ב') ואפילו גן אפשר להתחיל במשימה עם עיניים פתוחות ולאחר מכן להכניס מתנדב אחד בלבד עם עיניים מכוסות פנימה כדי שיהיה ברור למי פונים.
- בכיתות ג'-ה' לרוב נלך על רמת קושי בינונית. נכנסים כמה מתנדבים עם עיניים מכוסות אבל נעזור להם למצוא פתרונות יצירתיים איך להנחות ולכוון את המתנדבים שבפנים, למשל: המתנדבים עם העיניים העצומות יפשילו שרוול אחד במכנס/בחולצה או יורידו נעל אחד וננחה אותם על פי "לך לצד עם השרוול המופשל… "
נשים דגש על כך שאנחנו פונים למישהו חשוב מאוד לקרוא בשמו, אחרת הוא לא יידע שאנחנו פונים אליו…
- כיתות ו' ומעלה ניתן להם למצוא פתרונות יצירתיים של איך להנחות אחד את השני ואפילו נוסיף אתגרים נוספים כמו: "מעכשיו אסור לכם להנחות במילים רגילות כלומר בעברית רגילה, תמציאו שפה משלכם ותנחו אחד את השני על פי השפה שיצרתם. לדוגמה: ימין = בבה, שמאל = בלה בלה וכו…
- כמובן שתמיד נעלה רמה בהדרגה לאחר שראינו שהקבוצה מצליחה ברמה הנמוכה יותר.
נקודות חשובות
- בין סבב לסבב נחליף מתנדבים, זאת מכיוון שרוב הילדים רוצים להשתתף ולהיות במעגל.
- בין כל סבב נעצור ונדבר על מה הצליח ומה לא הצליח, נקודות לשיפור ונקודות לשימור. לדוגמה: הילדים צעקו והמתנדבים במעגל לא שמעו מה אומרים להם. נשאל מי חושב שלדבר בצעקות עוזר לנו להתקדם במשימה? מי חושב הפוך? למה?
ציוד לפעילות
- חבל (לתיחום אזור המשחק)
- שק
- 40-50 כדורים צבעוניים בכל מיני צבעים (כדורי ג'ימבורי)
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה ועבודה צוותית, זהו ערך שמבחינתי חוזר על עצמו בשיעורים, בעיקר בגלל הסיבה שהוא מאוד חסר בהרבה מקומות היום עקב ההתפתחויות הטכנולוגיות (דור הסמארטפונים).
תקשורת בריאה – בפעילות הילדים צריכים לתקשר עם אתגרים שפוגעים בתקשורת, המתנדבים במעגל צריכים להקשיב טוב והילדים שבחוץ צריכים להסביר טוב. מה זה להסביר טוב? האם כשאני מסביר בצעקות זה טוב? האם כשאני מדבר בנועם זה טוב? אלו נקודות שחשוב לדבר עליהם עם הילדים.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- באילו עוד סיטואציות בחיים אנחנו מרוויחים מלעזור לחברים?
- האם כשאנחנו מקריבים מעצמנו ועוזרים לחברים אנחנו דווקא נפסיד מזה? אם כן למה? אם לא למה?
- האם חשוב שנשמור על אמון ונאמר את האמת או שזה לא כזה חשוב? למה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.