ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה ותחרותיות בריאה – כולל שיח על מהי מטרת התחרות? מהי תחרות בריאה? מהי תחרות לא בריאה? ואיך זה מתקשר לדינמיקה הקבוצתית ולעבודת הצוות שלנו.
המשחקים במפגש
כדוריד עם ערכים
נחלק את הילדים ל-2 קבוצות מעורבבות, כלומר לא לפי חברים/בנים בנות אלא בצורה רנדומלית.
ממש כמו במשחק כדוריד רגיל כל קבוצה מטרתה להבקיע כמה שיותר שערים, הקבוצה שהבקיעה יותר שערים מנצחת!
בכל קבוצה יש בין 1-2 שוערים שעומדים בשער ומטרתם למנוע מהקבוצה היריבה להבקיע גול (כמו השוערים תלויה בגיל, עד גילאי 8-9 ניתן לשים 2 שוערים בשער).
שאר המשתתפים מתפקדים כשחקנים פעילים במגרש.
חוקים עם ערכים
אז ככה, בשביל שנוכל להעביר בפעילות ערכים חשובים כגון שיתוף פעולה, עבודת צוות וראית האחר ישנם כמה חוקים שמטמיעים את הערכים במשחק:
- בשביל להבקיע גול הקבוצה חייבת לעשות לפחות 5 מסירות בין 5 משתתפים שונים. כך הקבוצה חייבת לעבוד בשיתוף פעולה.
- אסור לרוץ עם הכדור – בשביל שלא יהיו היתקלויות ונפילות בשביל להתקדם עם הכדור צריך למסור אותו הלאה ולנסות לקבל אותו מחדש. ניתן לתת להם את האופציה לעשות 3 צעדים בלבד עם הכדור. כמובן שללא הכדור התנועה במגרש היא חופשית.
- אסור לגעת בשחקן יריב עם כדור – במידה ושחקן יריב עם הכדור ביד אסור למשתתף לחטוף לו את הכדור מהיד. קובעים מראש מרחק של 3 צעדים שזהו המרחק המקסימלי ששחקן יכול להתקרב לשחקן יריב עם כדור.
- במידה ויש שחקנים ספציפיים שפחות פעילים במשחק או שחבריהם לקבוצה לא מוסרים להם ניתן לקבוע חוקים שימנעו את חוסר השיתוף של אותם ילדים.
לדוגמה:
- "מעכשיו רק רוני יכולה להבקיע גול, תרצו להכניס גול? תצטרכו למסור לרוני ".
- דוגמה נוספת, במידה והבנים לא מוסרים לבנות ניתן לקבוע ש"מעכשיו רק בנות יכולות להבקיע גול".
כמה נקודות:
- במידה ואחד הילדים עובר על חוקי המשחק אנחנו עוצרים את המשחק ומעבירים את הכדור לקבוצה היריבה.
- לא לפחד לעצור את המשחק במידה והילדים לא מכבדים את חוקי המשחק / לא מכבדים אחד את השני. המשחק קורה תמיד יחד עם שיח על איך מתנהגים בתחרות ומהי החשיבות של עבודת צוות ושיתוף פעולה בין הילדים.
ציוד לפעילות
- כדור ספוג
ערכי הפעילות
תחרותיות בריאה, לנצח בכבוד, להפסיד בכבוד, להנות מתחרות לא משנה האם אני מנצח או מפסיד.
כמו כן, עבודת צוות ושיתוף פעולה וההבנה שרק באמצעות שיתוף פעולה, רק כאשר נתאחד ונעבוד ביחד נוכל להצליח באמת.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה מרגיש לעבוד כקבוצה?
- איזו קבוצה מרגישה ששיחקה כצוות? איך זה הרגיש?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.