בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – ביטחון עצמי.
המשחקים במפגש
פעילות חץ וקשת
פעילות חץ וקשת היא פעילות מהנה וסופר אטרקטיבית! לא צריך יותר מידי בשביל לרתום את הילדים למשימה, הציוד עושה את זה בלעדינו.
כפי שכולנו יודעים ומכירים, מטרת הירי בחץ וקשת היא צבירת נקודות על ידי קליעה כמה שיותר קרוב למרכז המטרה.
את מטרת הפעילות נוכל להגדיר בכמה צורות:
- כמשימה אישית באמצעות תחרות בין כלל משתתפי הקבוצה.
- נוכל לחלק את הילדים לקבוצות ולעשות תחרות של צבירת נקודות בין הקבוצות.
- נוכל לקבוע לקבוצה מטרה מסוימת אליה יצטרכו להגיע יחד! לדוגמה: "על הכיתה לצבור ביחד כמה שיותר נקודות", "מטרת הכיתה להגיע ל 1000 נקודות ביחד" וכדומה.
ראשית, לפני שנתחיל את הפעילות נסביר לילדים כיצד משתמשים בחץ וקשת ונעבור איתם על כללי בטיחות!
על אף שלא מדובר בחצים אמיתיים אלא בחצי ואקום, חץ הפוגע בילד במהירות יכול לפגוע בצורה מאוד לא נעימה.
נתחיל בהסבר כללי על אופן השימוש באביזרים:
- כיצד מחזיקים את הקשת?
- כיצד שמים את החץ על הקשת?
- איך נראית עמידת מוצא של ירי בחץ וקשת?
- כיצד מותחים את מיתר הקשת בצורה כזו שלא יכאיב לי או ישרוט אותי?
- איך אנחנו מוציאים את החץ מהמטרה?
לאחר הסבר זה נעבור לכללי הבטיחות:
- ירי מתבצע מקו היורים בלבד! לפני תחילת הפעילות נגדיר קו ממנו המשתתפים יבצעו את הירי. הקו יכול לזוז תוך כדי הפעילות אך הירי יתבצע ממנו בלבד, לא לפניו ולא אחריו! המלצה: לסמן את הקו על חבל, כך נוכל להזיז את קו הירי תוך כדי פעילות ללא בעיה.
- לאחר שיורים את החץ לא הולכים להחזיר את החץ מהמטרה עד לאישור המדריך! למה? במידה ומשתתף יורה חץ, רץ להביא את החץ שלו ובזמן הזה משתתף שלידו יורה חץ ופוגע בו, יכול לקרות אירוע "לא נעים" בלשון המעטה. ממש כמו במטווח בצבא, אף אחד לא חוצה קו יורים לפני אישור המדריך. בגילאים מסויימים זה עשוי להיות קשה ומבלבל לילדים, לכן ניתן להגדיר שלאחר ירי ישר מתיישבים על הרצפה, ורק לאחר אישור המדריך קמים ומביאים את החץ.
- אנחנו יורים לכיוון המטרה שלנו בלבד! לא למטרה לידינו, לא למטרה שהמצאנו ברגע זה ובא לנו לפגוע בה וכמובן כמובן לא על משתתף אחר! חשוב לציין את זה כי זה לא תמיד מובן מאליו, במיוחד בגילאים צעירים (כיתות א'-ג') .
לאחר שהסברנו כיצד משתמשים בכלים והבהרנו את חוקי הבטיחות ניתן להתחיל במשחק!
ראשית נחלק את הילדים לקבוצות על פי כמות המטרות שלנו ונגדיר מה מטרת הקבוצה במשימה. אני אוהב ליצור משימה קבוצתית ולחבר את כלל הקבוצה למטרה משותפת. האוטומט שלהם הוא להתחרות אחד בשני וברגע שאנחנו מחברים אותם למטרה משותפת הם מבינים שההצלחה של החבר היא ההצלחה שלי ולכן אעודד אותו ואשמח בהצלחתו!
ברגע שהמשימה מוגדרת והכל ברור, יאללה תתחילו לירות!
תוך כדי הירי ניתן להוסיף אתגרים שיוסיפו עניין לפעילות ויחזקו את העבודה הקבוצתית, לדוגמה:
- נרחיק את קו היורים אחורה, בכך נקשה על הפגיעה במטרה.
- 3 סיבובים במקום ורק לאחר מכן לבצע ירי.
- המשתתף שיורה עוצם את עיניו/ שם כיסוי על העיניים ובזמן הזה חבר מהקבוצה מנחה אותו לאן לירות.
כאשר מעלים את האתגר, בשביל לשמור על המוטיבציה ניתן להגדיל את כמות הנקודות שפגיעה מעניקה, לדוגמה: מי שפוגע במטרה בעיניים עצומות מכפיל את כמות הנקודות הכתובות על המטרה – פגעתי ב – 5 אקבל 10 נקודות, פגעתי ב- 7 אקבל 14 נקודות וכו'.
כך עד לסיום הפעילות, נוסיף אתגרים בהתאם לרמת הקבוצה ולמוטיבציה הקבוציתית שלהם.
בסיום הפעילות נאסוף את כמות הנקודות שעשו כל המשתתפים והקבוצות ונבדוק האם הקבוצה אכן הגיע ליעד!
כמובן שנדבר על כך שהיעד החשוב ביותר הוא ליהנות מהדרך ואם הם נהנו זה הרבה יותר חשוב מכמה נקודות הם השיגו במשימה.
ציוד לפעילות
- מטרות – רצוי לפחות 4-5 מטרות לכיתה.
- קשתות (כמספר המטרות)
- חצים – (כנ"ל)
- חבל
- בנדנות/כיסויי עיניים (רצוי, לא חובה)
ערכי הפעילות
שיתוף פעולה ועבודת צוות – הילדים מתבקשים לעמוד במשימה קבוצתית, הצלחה של החברים לקבוצה היא ההצלחה של כל אחד ואחת, הם שמחים אחד בשביל השני ומעודדים אחד את השני. כמו כן ירי בעיניים עצומות כשחבר מכוון אותי מוסיף מאוד לאווירה הקבוצתית ולתחושת ההדדיות בקבוצה.
כמו כן נושא שחשוב לדבר עליו ברמת הערכים היא חשיבות הדרך אל עבר המטרה ולא רק המטרה!
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי הרגיש שהוא פירגן ושמח בהצלחת חבריו? למה כן? למה לא?
- למרות שהגענו למטרה, אם לא היינו מגיעים היינו נהנים? לא היינו נהנים? מה היה משתנה?
- מה יותר חשוב המטרה או הדרך אליה? למה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.