בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – שיתוף פעולה, עבודת צוות, תחרותיות, התמודדות עם ניצחון והפסד, תנועה ופאן. .
המשחקים במפגש
משחק 1 – מירוץ שליחים חברתי
פעילות מגבשת וחברתית עם ערך מוסף גדול – תנועתיות.
מרוץ השליחים החברתי מתנהל באופן דומה למירוץ שליחים רגיל. הילדים מתחלקים לכמה קבוצות ומתבקשים לעמוד בטורים מסודרים לפי הקבוצות – המלצה לחלוקה לקבוצות של 4-7 ילדים בקבוצה.
במרוץ השליחים המסורתי בעת ההזנקה הראשון בכל קבוצה רץ עד לנקודה מסוימת, חוזר ושולח באמצעות אביזר/כיף את המשתתף הבא לריצה. הקבוצה הראשונה שכל חברי הקבוצה סיימו את הריצה שלהם מנצחת!
במרוץ השליחים החברתי המשתתף הראשון יוצא לריצה, כאשר הוא מגיע בחזרה לנקודת ההתחלה בה הוא פוגש את המשתתף הבא הוא אוחז את ידו ויוצא יחד איתו לריצה נוספת. כאשר השניים הראשונים סיימו את הריצה הם אוחזים ביד המשתתף השלישי ויוצאים גם כן יחדיו לריצה. כך ממשיכים שוב ושוב עד שהקבוצה יוצאת לריצה הכוללת את כל משתתפי הקבוצה !!
במשחק הזה הקבוצה המנצחת היא הקבוצה הראשונה שמסיימת ריצה הכוללת את כל חברי הקבוצה ועומדת בטור מסודר.
כמה דגשים למשחק:
- נבהיר למשתתפים כי הם חייבים להחזיק ידיים אחד לשני, במידה ושחררו אחיזה יאלצו לחזור לנקודת ההתחלה ולצאת לריצה מחדש.
- חשוב להדגים למשתתפים (בעיקר בגילאים צעירים עד כיתה ה'-ו') כיצד אנחנו רצים כקבוצה מחוברת כדי למנוע נפילות ופציעות.
משחק 2 – תופסת שבורים
משחק מקורי ומצחיק בטירוף שמטרתו להניע ולחבר את הקבוצה באמצעות כיף וצחוק.
תוספת "שבורים" הוא סוג של משחק תופסת שבו התופס והמשתתפים צריכים ללכת או לרוץ כמו "שבורים".
המילה "שבורים" היא מעין כינוי למישהו פצוע, כאוב שלא יכול ללכת באופן רגיל.
איך אנחנו הופכים את הילדים ל"שבורים"?
נגדיר מגבלה שהילדים יצטרכו לנוע איתה ורק בצורה שנגדיר הם יוכלו לתפוס או להיתפס – גם התוספים וגם הנתפסים זזים כמו "שבורים".
לדוגמה:
נגדיר למשתתפים להיות עם ידיים על הברכיים. עכשיו כאשר הם עם הידיים על הברכיים הוא יצטרכו לתפוס ולברוח מבלי לעזוב את הידיים מהברכיים בכלל!
תוך כדי המשחק נוכל לשנות תנוחות ומגבלות כמו: ידיים על העקבים, ללכת על העקבים, רגל נגררת, יד מחזיקה ברך, ידיים מעל הראש וכו'.
נקודות חשובות
- נגביל את אזור המשחק – מאוד מאתגר לזוז ולתפוס עם המגבלות של המשחק לכן חשוב לתחום את אזור המשחק באופן הגיוני.
- נגדיר תופסים ביחס של 1-7,8 כלומר תופס על כל 7 או 8 משתתפים. מעבר לזה זה יכול להיות מתסכל לתופס ומשעמם לנתפסים.
חברים, שבורים הוא משחק אדיר וקורע מצחוק! להשקיע בהסבר! במידה ומבינים את המשחק כמו שצריך אפשר לשחק במשחק הזה 30-40 דקות בכיף!
ציוד לפעילות – אין !
ערכי הפעילות
עבודה קבוצתית ושיתוף פעולה – בריצה המשותפת הילדים יאלצו להתמודד עם עיכוב/זירוז של חבריהם לקבוצה. במידה ואני מהיר אני צריך להאט בשביל לא לעזוב יד לחבר שלי, במידה ואני איטי יחסית אצטרך להשקיע בשביל חבריי ולתקשר להם בצורה נכונה שיאטו בשבילי.
תחרותיות – התמודדות עם ניצחונות והפסדים, איך אנחנו מגיבים בניצחון? האם אנחנו משוויצים או מעודדים את החברים שלא הצליחו במשימה? איך אנחנו מגיבים בהפסד? בוכים ומתעצבנים או מכבדים ומעודדים?
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מה אתם חושבים שאפשר ללמוד מהפעילות?
- מה עזר לנו להצליח במשימת המירוץ שליחים כקבוצה?
- מה עצר אותנו מלהצליח כקבוצה?
- איך בחרנו לפעול כשניצחנו/הפסדנו?
- מהי הדבר הנכונה לפעול?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.