בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – שיתוף פעולה, עבודת צוות ויצירתיות.
המשחקים במפגש
המשחק – הדוקטור
משחק "הדוקטור" הוא גרסה משודרגת ומיוחדת של משחק המחניים או הדוצ'בול.
ב"דוקטור" התנהלות הפעילות כמעט וזהה למחניים: נחלק את הילדים ל2 קבוצות, כל קבוצה ממוקמת בצד אחר של המגרש ומטרת המשחק היא לפסול את המשתתפים של הקבוצה היריבה על ידי פגיעה בהם באמצעות כדור ספוג.
על אף הדמיון בין המשחקים ה"דוקטור" הוא משחק אסטרטגי ויצירתי שדורש מהמשתתפים לחשוב ולתכנן מהלכים שלא קורים במשחק המחניים הקלאסי.
ראשית, במשחק ה"דוקטור" כל קבוצה בוחרת מתנדב מהקבוצה מבלי לגלות לקבוצה השנייה מי הוא – הוא מקבל את תפקיד ה"דוקטור".
הדוקטור תפקידו "לרפא" את המשתתפים שנפסלו ולהחזיר אותם למשחק על ידי נגיעה בראשם. משתתף שנפסל מתיישב על הרצפה וברגע שהדוקטור של הקבוצה שלו נגע לי בראש הוא חוזר למשחק כרגיל!
כיצד מנצחים במשחק? ניצחון במשחק מתבצע על ידי פסילת הדוקטור של הקבוצה היריבה!
עכשיו, במידה והקבוצה היריבה תדע מי הדוקטור של הקבוצה שלנו היא תנסה לפסול אותו ללא הפסקה ותגדיל את סיכוייה לנצח במשחק. מצד שני ברגע שמשתתף מהקבוצה נפסל הדוקטור חייב להגיע, לגעת לו בראש ולהחזיר אותו לתוך המשחק.
אם כך, איך הדוקטור יחזיר את חבריו לקבוצה למשחק מבלי שהקבוצה היריבה תדע שהוא הדוקטור? את זה הקבוצה תחליט באמצעות אסטרטגיית משחק שהיא תבחר.
כמה נקודות:
- במידה וכמה משתתפים רוצים להיות ה"דוקטור" והם לא מצליחים להגיע להחלטה לבד, ניתן לעזור להם בבחירה ולבחור עבורם את הדוקטור/לעשות הגרלה שהזוכה הוא יהיה הדוקטור בסיבוב הקרוב.
- ניתן לעשות כמה סבבים של המשחק, הילדים עפים ונהנים ממנו מאוד!
- בקבוצה של מעל 15 משתתפים (כלומר 7-8 בכל קבוצה) ניתן להכניס למשחק 2-3 כדורים לשם האתגר והעניין.
ציוד לפעילות
- חבל לסימון 2 הצדדים (במידה ואין סימון מגרש)
- 3 כדורי ספוג לטובת המשחק.
ערכי הפעילות
עבודת צוות ושיתוף פעולה – במשחק הדוקטור כל קבוצה צריכה לתכנן תכנית פעולה ואסטרטגיה משותפת איתה עובדים כל הילדים. הילדים עשויים להגן בגופם על הדוקטור לשם הצלחת המשימה. המשימה דורשת הקרבה, ראיית האחר ועבודת צוות עם שאר חבריי לקבוצה לשם הצלחה במשימה.
יצירתיות – הקבוצות צריכות למצוא דרך לגלות מי הדוקטור של הקבוצה היריבה, ומצד שני עליהם למצוא דרך שהקבוצה השנייה לא תדע מי הדוקטור שלהם. המשחק מצריך חשיבה, אסטרטגיה ותכנון משותף שגם מקדם את שיתוף הפעולה בקבוצה וגם מפתח את החשיבה היצירתית של המשתתפים.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי הרגיש שהוא נתן את כל כולו לטובת המשימה ולטובת הקבוצה?
- האם מישהו הקריב מעצמו לטובת הקבוצה? אם כן למה?
- מה לדעתכם עזר לכם להצליח במשימה?
- מה הפריע לנו להצליח במשימה ולנצח?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.