ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, שיתוף פעולה, פיתוח היצירתיות והתמדה (גם כשקשה).
המשחקים במפגש
אפקט הדומינו
את הפעילות נתחיל מלשאול את הילדים מי מכיר דומינו (הופתעתי לגלות שלא כולם הכירו) ולהסביר להם על אופן הפעילות והמשימות.
הפעילות מחולקת לשלבים כך שרק במידה והילדים עוברים בהצלחה את השלבים הראשונים יוכלו לעבור לשלבים מתקדמים.
כאן חשוב להגדיר מהי הצלחה – הצלחה במשימה היא אך ורק הדרך בה הילדים עובדים כקבוצה! אנחנו לא מודדים אותם על התוצאה אלא על הדרך! קבוצה שעובדת בשיתוף פעולה, חבריה מכבדים אחד את השני ועוזרים אחד לשני זוהי קבוצה מנצחת ללא תלות בהאם תכלס הצליחו במשימות.
לאחר ההסבר נחלק את הקבוצה/הכיתה לקבוצות קטנות (רצוי בין 4-6 ילדים בקבוצה) כך שכל קבוצה קטנה פועלת כיחידה ללא תלות וקשר לקבוצות האחרות.
רצוי לחלק את הילדים לקבוצות רנדומליות כדי ליצור קשרים ואינטראקציות בין ילדים שהם לאו דווקא החברים הכי טובים בכיתה.
אז מה המשימות בפעילות?
שלב ראשון – כל קבוצה תבנה מגדל מחלקי דומינו על פי תרשים מסודר שהיא מקבלת (ניתן לתת להם לבנות 1-3 מגדלים על פי תרשים, תלוי בזמן הפעילות ובקבוצה).
שלב שני – כל קבוצה תבנה מגדל מחלקי דומינו מתוך פרי דמיונם של הילדים – הם קובעים איך המגדל יראה. נקודה קטנה: להגדיר להם הגבלת גובה כדי שהמגדל לא יפול על הילדים.
שלב שלישי – מחברים את כל הקבוצות לקבוצה אחת, כיתה אחת וביחד בונים דומינו ראלי ענקי, שרשרת דומינו ארוכה שכל דומינו מפיל את הבאה שאחריו.
נקודה חשובה:
במידה ויש למנחה הפעילות רעיונות יצירתיים נוספים מוזמן לעוף על עצמו. אלו המשימות שהיו נראות לי נכונות ומתאימות, ועבדו בצורה מעולה!
ציוד לפעילות
- ארגז עם חלקי דומינו גדולים.
- תרשימי מגדלים על דף לשימוש הילדים.
- עגלה לסחוב את חלקי הדומינו (זה כבד מאוד!)
ערכי הפעילות
בפעילות הילדים נדרשו ליצור, ליזום ולחשוב על רעיונות כדי להצליח במשימות, זאת תוך כדי עבודה כצוות וההבנה שההצלחה של החבר שלי היא ההצלחה שלי כי ההצלחה היא קבוצתית.
כמו כן הילדים נדרשו להתמודד עם "טעויות", הן שלהם והן של חברים לקבוצה שהובילו אותם להתחיל מחדש שוב ושוב עד להצלחת המשימה.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- איך היה לכם בפעילות?
- מה למדתם בפעילות? מה אפשר ללמוד מהפעילות ?
- איך זה מרגיש לעבוד כקבוצה?
- איזו קבוצה מרגישה ששיחקה כצוות? איך זה הרגיש?
- מי מרגיש שהוא הצליח היום? (מזכירים להם את הגדרת הניצחון וההצלחה שהוגדרה בתחילת הפעילות).
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה.
נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.