ציוד לפעילות
רפסודות" – משטחים מעץ מגומי או מכל חומר אחר באמצעותם הילדים יוכלו להתקדם במשימה. לקבוצה של 30 תלמידים יש להביא 20-25 פלטות.
רצוי שהמשטחים יהיו בצבעים שונים.
להעלאת האתגר במשימה:
- בנדנות
- חבל
- כדורים/צינורות/ אביזרים קטנים כלשהם.
הפעילות הבסיסית
בצורה הבסיסית של הפעילות הקבוצה תעבוד כמקשה אחת שמטרתה להגיע מנקודה X לנקודה Y בזמן המהיר ביותר או בזמן שהוגדר להם. לשם המתח והאתגר ניתן להפוך את המשימה לתחרות בין המדריך לקבוצה. במידה והקבוצה תעמוד בזמן היא תנצח את המדריך, במידה והיא לא תעמוד בזמן המדריך מנצח והקבוצה מפסידה.
בתחילת המשימה נעמיד את הקבוצה בתור בנקודת ההתחלה ונחלק להם את ה"רפסודות". ננחה את הילדים לעמוד על הרפסודות ונוודא שכולם יכולים לעמוד על כמות הרפסודות הקיימת (בין אם יש פחות רפסודות מילדים, ניתן לעמוד כמה ילדים על רפסודה אחת). ברגע שכל חברי הקבוצה עומדים על רפסודה נצא לדרך ונשלח את הקבוצה למשימה!
2 כללים קטנים שרצוי להוסיף למשימה:
- במידה ואחד המשתתפים נוגע ברצפה כל הקבוצה מקבלת משימה שרק אחרי שיבצעו אותה יוכלו לחזור למשימה – דבר שייצור סולידריות ויפחית דחיפות במשימה. בנוסף המשימות מוסיפות לאווירה 🙂
- בנהר התנינים יש תנינים, רפסודה שאף אחד לא עומד עליה התנין לוקח אותה ושומר אותה אצלו, לכן עליהם לשמור טוב טוב על הרפסודות שברשותם. במידה ותילקח להם רפסודה והם ירצו אותה בחזרה הם יצטרכו לבצע משימה.
לעיתים ניתקל בילדים שפחות מוצאים את עצמם במשימה כזו מכל מיני סיבות. במקרה כזה ניתן לתת להם תפקיד מיוחד להיות התנין שלוקח את הרפסודות. לרוב זה מעניק להם משמעות ומעצים אותם.
חלוקת הפעילות על פי גילאים
כיתות א'-ב': בכיתות אלו נשמור על הצורה הבסיסית ביותר של המשחק עם מינימום משימות והתקלות. חשוב מאוד להדגים להם בתחילת הפעילות כיצד ניתן להתקדם במרחב עם הרפסודות, נבחר כמה מתנדבים ונראה לקבוצה באמצעותם כיצד 3 ילדים יכולים להתקדם במרחב עם 2 משטחים שהם מקבלים.
כיתות ג'-ד': בכיתות אלו אפשר כבר להעלות את רמת האתגר משמעותית. כיצד נעשה זאת? באמצעות משימות ואתגרים בדרך:
- נקשור לאחד המשתתפים את העיניים עם בנדנה. בכך המשתתפים הקרובים אליו יאלצו לעזור לו להתקדם במרחב מבלי ליפול מהרפסודה.
- נקשור באמצעות בנדנה שני משתתפים ביד – דבר ביאלץ אותם להתקדם במרחב יחד.
- נעלה רמה ונקשור שני משתתפים ברגל דבר המקשה עוד יותר את ההתקדמות במרחב.
- במידה והבאנו משטחים בצבעים שונים נגדיר למשתתפים להתקדם רק עם צבע מסוים.
כיתות ה'-ו' ומעלה: כמובן שגם בכיתות הגדולות ניתן להשתמש בכל המשימות והאתגרים שצוינו קודם אך ניתן לקחת את המשימה לעוד כל מיני וריאציות שונות:
נסמן מעגל גדול באמצעות חבל. המעגל הוא האי בו מותר למשתתפים לדרוך בכל שלב במשימה. מחוץ למעגל זה האוקיינוס שורץ הכרישים עליו אסור להם לדרוך. בוריאציה הזו של הפעילות מטרת הקבוצה היא למצוא אובייקטים המוחבאים במרחב ולהביא אותם אל תוך המעגל מבלי לגעת ברצפה. במשימה זו, לפני תחילת הפעילות נחביא במרחב הפעילות 5-6 חפצים אותם יצטרכו המשתתפים למצוא במשימה. מכיוון שישנן מספר נקודות אליהן יצטרכו המשתתפים להגיע במשימה, הקבוצה רשאית להתחלק לקבוצות קטנות ולשלוח כמה זרועות בו זמנית על מנת לבצע את המשימה בזמן המהיר ביותר! כמובן שגם תוך כדי הוריאציה הזו נוסיף את האתגרים שנאמרו קודם: קשירת עיניים, רגליים וכדומה…
וריאציה נוספת, נגדיר מספר בודד של משתתפים שאסור להם לדרוך על הרצפה, אך לשאר המשתתפים מותר. בוריאציה הזו המשתתפים שדורכים על הרצפה, מטרתם להעביר את הרפסודת קדימה כמה שיותר מהר ובכך לבנות שביל הליכה לאלו שלא יכולים לדרוך על הרצפה. מכיוון שכאן קצב ההתקדמות יהיה מהיר בצורה משמעותית ניתן להעלות את האתגר במשימה, לדוגמה: לקשור את העיניים של מי שדורך על הרפסודות מבלי שיהיה ניתן לגעת בו, בכך יאלצו המשתתפים לכוון אותו באמצעות מילים בלבד.
ניתן לבצע את הוריאציה הזו גם בקבוצות הקטנות יותר בכך שנגדיר להם שמטרתם להגיע מנקודה X לנקודה Y או שנחלק אותם ל 2 קבוצות שמטרת קבוצות להיפגש באמצע אך במקום שכל הקבוצה תעמוד על הרפסודות רק כמה משתתפים יעמדו עליהם וכל השאר יקדמו להם את הרפסודות במהירות.
כפי שניתן לראות ניתן להעביר את הפעילות הזו במגוון וריאציות ובמגוון דרכים ואף ניתן לפרוס אותה על כמה מפגשים בהתאם לגיל וליכולת הקבוצה.
ערכי הפעילות
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – לשם הצלחת המשימה המשתתפים יהיו חייבים לעבוד יחד. ללא שיתוף הפעולה, הילדים לא יצליחו במשימה ויחוו תחושת תסכול, המשימה מחייבת אותם להירתם יחד לעבר התוצאה הרצויה.
- אמון – בכל מיני משימות ואתגרים המשתתפים יצטרכו לסמוך ולבטוח אחד בשני. לולא האמונה לא יוכלו להתקדם ולצלוח את המשימה.
בהצלחה רבה 🙂 👏