בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – שיתוף פעולה ועבודת צוות, יצירתיות ותכנון, הפעלת שיקול דעת תחת לחץ.
המשחקים במפגש
מסלול הגולות
משחק אדיר שמעיף את הילדים ומאפשר למנחה הפעילות לעבוד פחות קשה ולהתעסק בעידוד ודיוקים.
מטרת הילדים בפעילות היא להעביר גולות במסלול שאותו אנחנו נגדיר (אני הגדרתי להקיף את בית הספר) באמצעות כמה צינורות, כך שכאשר נגמרו לנו הצינורות ניקח את הצינור האחרון, נעביר אותו להתחלה וכן הלאה עד שנצליח ליצור את המסלול המיוחל.
המטרה: לסיים את המסלול בזמן הקצר ביותר/ בזמן שנגדיר להם.
ראשית נתחיל את הפעילות בהסבר הפעילות וחידוד נהלי בטיחות. נחדד באמצעות שאלות איך כדאי לחבר את הצינורות? מה קורה אם עפים גולות מהמסלול שלנו? (מחזירים לצינורות וממשיכים), איך אנחנו מתקדמים במסלול? ועוד שאלות שעולות מהילדים.
מבחינת בטיחות – חשוב לחדד שכאשר אנחנו מקדמים את הצינורות להתחלה כדי להתקדם במסלול אנחנו מחזיקים את הצינור ישר כדי שבלהט המשימה לא נפגע באף אחד ולא "נוריד" לאף ילד אחר את הראש. נבחר מתנדב ונדגים בדיוק איך אנחנו מעבירים את הצינור קדימה.
כמו כן נשים דגש על כך שלא זורקים גולות – זה כואב וזה עלול להרוס את הגולות. אנחנו מקדמים את הגולות במסלול באמצעות הידיים בעדינות וזהירות שלא יפגע ויכאיב לאף אחד וכמובן שלא יעופו לנו גולות לעזאזל.
לאחר ההסבר נגדיר נקודת התחלה וסיום של המסלול, ניגש לנקודת ההתחלה ונתחיל את המשימה.
נגדיר ילד אחד שתפקידו להוציא את הגולות מהקופסה ולשים אותן במסלול.
מזניקים אותם לדרך ושולחים אותם למשימה. מהרגע שהקבוצה התחילה את המשימה אנחנו כמנחים נלווה אותם לאורך הדרך, נכוון אותם ונגדיר להם את המסלול, נעזור במידת הצורך ובעיקר נחזק ונעודד.
חשוב לתת להם להתמודד ולא להעיר להם על כל אמירה או פעולה. כמובן שבמקרים קיצוניים נתערב ונטפל במקרה.
הפעילות כמו שהיא אמורה להחזיק שיעור של 45-50 דקות בכיף.
10-15 דקות של פתיחת שיעור , 20-25 דקות של הפעילות עצמה ובזמן שנותר נעשה סיכום שיעור, נדבר על מה שהיה, מה אפשר ללמוד מהפעילות ואיך היא מתקשרת עם החיים שלנו בבית הספר ובכיתה (ובכלל).
במידה והקבוצה פחות זורמת והפעילות לא מצליחה להחזיק שיעור שלם או שמדובר בשיעור כפול של שעה וחצי יש עוד כמה פעילויות שנוכל לעשות באמצעות הציוד:
- נחלק את הילדים לזוגות / שלישיות. כל זוג מקבל צינור כך שכל אחד מחזיק את הצינור מקצה אחר. מטרת הילדים היא לשמור על גולה שיקבלו כמה שיותר קרובה למרכז הצינור מבלי שהיא תיפול לאחד הצדדים. במידה ויש כדור פינג פונג אפילו יותר טוב, במצב כזה הם יצטרכו לשמור על הכדור במרכז הצינור באמצעות נשיפה מהפה. אם צד אחד נושף חזק מהצד השני הכדור יעוף לצד של השני. עבודה מעולה על תקשורת ותיאום.
- במשימה כפי שהיא נכתבה במערך הפעילות מסלול הצינורות נמצא על הרצפה. במידה ונראה שזה לא מספיק מאתגר את הילדים ומשעמם אותם נעלה את המסלול לאוויר! נוריד מעט מכמות הגולות כדי שלא יהיה בלאגן וניצור להם מסלולים באוויר. כדי להקל זה יכול להיות צמוד גדר/קיר, וכדי להקשות זה יכול להיות פשוט באוויר כך שהם מחזיקים את זה ללא שום עזרה חיצונית.
- נחפש מסלול ירידה יפה בשטח הפעילות ונבנה מסלול של ירידה תלולה שבו הילדים יצטרכו להעביר את הגולות מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום כך שבנקודת הסיום כל הגולות יכנסו לתוך מיכל/קופסת הגולות נבלי שאף גולה לא תיפול או תיעלם בדרך.
ציוד לפעילות
- צינורות פלסטיק שיהוו את מסלול הגולות בפעילות – לפחות 8-9 חתיכות (או כל דבר אחר שיכול לייצר מסלול לגולה – קרשים, קרטון וכו').
- גולות (רצוי הרבה = 50+).
ערכי הפעילות
הילדים נדרשים לעבוד בצוות, בשיתוף פעולה. ללא שיתוף הפעולה שלהם לא יוכלו לעמוד במשימה ולצלוח אותה בזמן טוב. כמו כן במהלך כל הפעילות הילדים נדרשים כל הזמן לחשוב כיצד לסדר את הצינורות על מנת שהגולות יעברו כמה שיותר חלק. הם יצטרכו לתכנן ולחשוב כל הזמן איך להסתדר עם עלייה, פנייה, "פקק" של גולות וכדומה.
בנוסף הילדים יצטרכו להפעיל את שיקול הדעת שלהם לשם הצלחת המשימה: מתי כדי ליצור שיפוע ולתת לגולות לזוז מהר? מתי עדיף דווקא לעבוד יותר מדויק ופחות מהר כדי שהגולות לא יעופו לנו ונתעסק בלהחזיר גולות שברחו.
סיכום:
את הפעילות נסיים במעגל שאלות:
- מי נהנה בפעילות?
- מה לדעתכם הקשיים המרכזיים בהם נתקלנו בפעילות?
- מה ניתן ללמוד מהפעילות?
- מתי עדיף לנו לעבוד מהיר ובקצב ומתי לאט ובחכמה?
- מתי עדיף שנצעק ונעלה את האנרגיות ומתי עדיף דווקא עבודה שקטה ורגועה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.