בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – עבודת צוות, גיבוש, בניית אמון קבוצתי.
המשחקים במפגש
משחק 1 – משחקי חבל
משחקי חבל הם משחקים מגבשים אשר עובדים על בניית אמון והבנת תפקיד הפרט במרקם החברתי – דרך משחקי חבל ניתן להעביר את המסר שכל פרט קריטי בתוך הקבוצה וכל בעיה של הפרט משפיעה על כל הקבוצה.
ראשית נתחיל בלקשור את החבל ב 2 קצוותיו כך שנוכל ליצור מעגל באמצעותו.
סוגי משחקי חבל:
- כל המשתתפים עומדים במעגל בצורה כזו שהחבל נמצא מאחורי הקרסול של כל אחד ואחת במעגל. מטרת הקבוצה היא להרים את החבל מהרצפה לאזור הגב התחתון מבלי להיעזר בידיים בכלל. כמובן שהצלחה במשימה היא כאשר כל המשתתפים נמצאים עם החבל באזור הגב התחתון. מטרת הקבוצה היא לבצע את המשימה בזמן הקצר ביותר.
- ננחה את המשתתפים לשים לעצמם את החבל באזור הגב התחתון (יכול להיות המשך ישיר של משחק מס' 1). מטרת המשתתפים היא להרים ידיים באוויר ולהישען אחורה בצורה כזו שכל משתתף משפיע על איזון הקבוצה ומונע מהמעגל לקרוס. משימה זו מראה בצורה מאוד ברורה כמה הפרט משפיע על הכלל בקבוצה. מספיק ומשתתף אחד יחליט להפסיק להישען או להישען בצורה אגרסיבית הוא עלול לפרק את היציבות של כל הקבוצה. מטרת הקבוצה להחזיק כמה שיותר זמן מבלי לגעת בחבל עם הידיים וכמובן מבלי ליפול.
- משימה הדומה למשחק מספר 2 – אותו הדבר רק שהפעם הילדים יעמדו מחוץ לחבל ויתפסו אותו בידיהם. עכשיו, כאשר כל הילדים מחזיקים את החבל עליהם להישען אחורה ולשמור על היציבות הקבוצתית כמה שיותר זמן. אותה מטרה, אותו עיקרון עם נקודה הישענות שונה.
- ננחה את המשתתפים להחזיק את החבל בידיהם כאשר אזור הקשירה של החבל נמצא בידיים של אחד המשתתפים אותו יבחר מנחה הפעילות. (אני אוהב לתת למשתתפים לבחור שם מצחיקה לאזור הקשירה של החבל: צ'ופצ'יק, קוקו וכו'). מטרת הקבוצה היא לסובב את החבל כמה שיותר מהר בצורה כזו שה"צ'ופצ'יק" עובר בין כל הילדים ומגיע חזרה למשתתף שהחזיק אותו מלכתחילה. מטרת הקבוצה שאזור הקשירה יעשה סיבוב בין כל הילדים ויחזור חזרה לנקודת המוצא בזמן הקצר ביותר. לאחר הניסיון הראשון ננהל שיח על מה היה טוב, מה היה לא טוב והאם ניתן לשפר את הזמן. כמובן שניתן עוד 2-3 הזדמנויות לאחר מכן.
- משחק ההיפ הופ – נסדר את הילדים במעגל כאשר החבל בידיהם כמו במשחקים הקודמים. כאשר המנחה אומר "היפ" על הילדים לקחת צעד קדימה, כאשר הוא אומר "הופ" על הילדים לקחת צעד אחורה, ונתחיל – "היפ – צעד קדימה, הופ – צעד אחורה, היפ, היפ, היפ, הופ הופ". במהלך המשחק הילדים יצטופפו ויתקרבו אחד לשני ומאידך יתרחקו ויצטרכו למשוך את החבל באיזון מבלי שמשתתפים אחרים יפלו. משתתף שמתבלבל ולוקח צעד קדימה או אחורה שלא בהתאם למה שאמרתי מקבל נקודה שלילית.
משחק 2 – משחקי מצנח
משחקים כיפיים ומצחיקים אשר מגבשים את הילדים.
ראשית נעמיד את הילדים במעגל סביב המצנח וננחה אותם להחזיק אותו מבלי לנער אותו כלל.
משחקי מצנח:
- דגלים – לבן, אדום, שחור, צונאמי! כשאני אומר דגל לבן על הילדים לנער את המצנח שיראה כמו ים כשיש דגל לבן. כנל לגבי דגל אדום ושחור (אדום – לנער קצת יותר חזק , שחור – לנער חזק אבל לא הכי חזק). כשאני אומר צונאמי על הילדים לנער בכל הכוח. נתחיל בכמה סבבים כאלו ונוסיף כדור על המצנח כאשר המשימה שלהם היא לשמור שהכדור לא ייפול מהמצנח כמה שיותר זמן.
- כדורסל מצנחים – מטרת הקבוצה להעיף את הכדור שעל המצנח כמה שיותר גבוה באוויר ולתפוס את הכדור שוב באמצעות המצנח. בקבוצות בוגרות ניתן להפוך את המשימה למורכבת יותר ולהגדיר שמטרת הקבוצה לקלוע את הכדור לסל כלשהו באמצעות המצנח. כמובן שגם רק להעיף את הכדור לשמיים כמה שיותר גבוה מעיף את הילדים באוויר ומגבש אותם!
ציוד לפעילות
- חבל (5 מ' מינימום).
- מצנח צבעוני לילדים (ניתן לקיים את אותה פעילות עם רשת, בד, לייקרה, ניילון או סדין).
- כדור.
ערכי הפעילות
גיבוש – בפעילויות הילדים תלויים אחד בשני ונצרכים לעזור ולהיעזר אחד בשני. הפעילות כיפית, מצחיקה ועוזרת בחיבורים בין קבוצות.
שיתוף פעולה – הקבוצה תלויה בכל פרט ופרט וכל אחד נרתם לטובת הקבוצה.
מנטרה חזקה לפעילות – "אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד!"
בניית אמון – המשתתפים צריכים לסמוך אחד על השני בשביל לבצע את המשימות, במידה ולא יסמכו אחד על השני המשימה לא תעבוד ונאלץ לתכנן פעילות בסיסית יותר, וכמובן לדבר על הדברים ולהבין מאיפה מגיע חוסר האמון הקבוצתי.
סיכום:
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מה התפקיד של כל אחד ואחת בקבוצה?
- האם יש לכל אחד תפקיד?
- מה ההשפעה של הפרט על הקבוצה?
- איך אני כיחיד יכול לעזור לקבוצה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.