ציוד לפעילות
- 5-6 בדים באורך 2X2 ~ או 2 בדים באורך 6X2 ~
- 5-6 כדורים.
- 5-6 חישוקים.
- גולות.
- חבל.
מלבד הבדים עצמם, שאר הציוד הינו ציוד נלווה שמטרתו להעשיר את הפעילות ולהוסיף לה אלמנטים מיוחדים ומהנים.
כמו חלק גדול מהציוד בו נשתמש לפעילויות ה ODT שלנו, גם לבדים יש שימוש רב ובאמצעותם ניתן להעביר המון פעילויות שונות ומגוונות.
מרבית הפעילויות ישימו דגש רב על הדינמיקה הקבוצתית בין המשתתפים ועל שיתוף הפעולה שלהם, אך כמובן שתוך כדי נעבוד על ערכים ונקודות נוספות ונתחזק בהם.
הנה חלק מהפעילויות והמשימות שניתן להעביר יחד עם הבדים שלנו:
הכספת
משחק הכספת הוא משחק ODT מוכר בו המשתתפים מתאמנים על עבודת הצוות והתיאום ביניהם. במשחק הכספת נפזר על הרצפה באקראיות מספרים, מ1 עד 30 (פחות או יותר), נתחום את המספרים בחבל או בכל דבר אחר ונבקש מהם לדרוך על המספרים מ1 עד 30 בהתאמה (1,2,3,4 וכו') מבלי ששני ילדים ידרכו בתוך אזור המספרים בו זמנית. כמובן שנמדוד להם זמן ונאתגר אותם לבצע את המשימה בזמן המהיר ביותר.
במשחק "כספת על בד" נשתמש בחתיכת בד ארוכה באורך 2X6 פחות או יותר ונצייר עליה את המספרים. במשחק שלנו, במקום שהמשתתפים יבצעו את המשימה בדריכה על הבד, נבקש מהם להרים את הבד באוויר כקבוצה. לאחר שהקבוצה תחזיק את הבד נניח על הבד שלנו כדור.
מטרת הקבוצה תהיה,באמצעות הזזת הבד, להעביר את הכדור בין כל המספרים מהראשון ועד האחרון בזמן המהיר ביותר!
כמה תוספות נחמדות למשחק:
ניתן להוסיף על הבד נקודות מעניינות שמשליכות על המשחק, לדוגמה:
- משימה – במידה והקבוצה עולה עם הכדור על נקודת משימה הם יצטרכו לבצע משימה ורק אז יוכלו לחזור למשחק.
- בונוס – נקודה בה הקבוצה מקבלת צ'ופר כלשהו: לדלג על 3 מספרים, 1- שניות פחות בזמן וכו'.
- פצצה – לחזור 3 מספרים אחורה וכו'.
בקבוצות גדולות שמצליחות את המשימה בצורה טובה, ניתן להגדיר להם לבצע את המשימה מבלי לגעת עם הכדור במספר אחר מלבד המספר בו צריכים לגעת כעת.
כחימום נחמד, לפני תחילת המשימה, אפשר להגדיר למשתתפים לקחת את הכדור למספרים אקראיים בהתאם להנחייה שלי, לדוגמה במידה ואני אומר "17" הקבוצה צריכה לקחת את הכדור למספר "17", אם אני אומר "8,15,3" הקבוצה צריכה לקחת את הכדור למספרים שאמרתי על פי הסדר שאמרתי.
גרור את הבד
משימה זו שמה המון פוקוס על שיתוף הפעולה ועל התיאום בין חברי הקבוצה.
במשימה זו נחלק את הקבוצה ל2 קבוצות: קבוצה קטנה של בין 4-8 משתתפים וקבוצה גדולה של שאר המשתתפים.
מהקבוצה הקטנה נבקש לעמוד על הבד הגדול ומהקבוצה הגדולה נבקש למשוך את הבד הגדול. מטרת המשתתפים להגיע מנקודה X לנקודה Y בזמן המהיר ביותר.
לשם הצלחת המשימה 2 הקבוצות יצטרכו לעבוד בתיאום על סף המושלם כך שכאשר הקבוצה הקטנה קופצת, הקבוצה הגדולה מושכת את הבד. מספיק שמשתתף אחד מהקבוצה הקטנה לא יקפוץ, הקבוצה המושכת לא תצליח למשוך את הבד.
דגשים:
- לפני תחילת המשימה חשוב מאוד להדגים את אופן ביצוע המשימה, כיצד נראה תיאום בין 2 הקבוצות וכיצד נראה התיאום של כל קבוצה עם עצמה.
- במשימה הזו משתתפים מהקבוצה הקטנה נוטים ליפול. במידה ולא נגדיר כללי בטיחות, יכול להיווצר מצב בו ילדים נופלים אחד על השני ונפצעים. חשוב להדגיש שברגע שמשתתף נופל עוצרים את המשימה עד שהוא קם. כמו כן, חשוב להסב את תשומת לב המשתתפים שנפילות קורות עקב חוסר תיאום, ולכן חשוב לדייק בתיאום, בין במשיכה ובין בקפיצה.
הפוך את הבד
משימה נוספת אשר שמה המון דגש על הדינמיקה הקבוצתית, על שיתוף הפעולה ועל העזרה ההדדית בין המשתתפים.
במשימה זו נשתמש בחתיכת הבד הגדולה שלנו ונבקש מכל משתתפי המשימה לעמוד על הבד. מטרת המשימה היא להפוך את הבד, מהצד עליו הם עומדים לצידו השני בזמן המהיר ביותר מבלי שאף משתתף יגע ברצפה בכלל!
דגשים:
- בגילאים צעירים ובקבוצות אשר מתקשות במשימה, ניתן להגדיר כמות פסילות מותרות, בקבוצה טובה וחזקה נגדיר כך שנגיעה ברצפה שווה פסילה והתחלת המשימה מחדש.
- עקב הצפיפות הנוצרת במהלך המשימה, גם משימה זו מועדת לנפילות ופציעות. חשוב להגדיר לפני תחילת המשימה נהלי בטיחות: כיצד מותר להרים אחד את השני, מה קורה כאשר משתתף נופל וכדומה.
חישוק על הבד
כמו רוב משימות הבד, גם משימה זו שמה המון דגש על התיאום ושתיוף הפעולה בקבוצות.
ראשית, נחלק את המשתתפים לקבוצות של מינימום 4 משתתפים בכל קבוצה, על פי כמות הבדים שיש ברשותנו. כאשר המשתתפים התחלקו לקבוצות וכל קבוצה מחזיקה את חתיכת הבד שלה
(בפעילות זו נשתמש בבד הקטן יותר) נחלק לכל קבוצה חישוק עם מסילה וגולה אותם יניחו המשתתפים על חתיכת הבד שלהם.
מטרת כל קבוצה תהיה לסובב את הגולה על מסילת החישוק כמה שיותר פעמים בזמן הנתון, כמובן מבלי לגעת בחישוק או בגולה.
- כאשר קבוצה עובדת יפה ומצליחה במשימה ניתן להוסיף לה גולות להניח על החישוק.
- בגילאים הגדולים ובקבוצות חזקות ניתן להגדיר שמטרת המשימה היא לסובב את הגולה על מסילת החישוק כמה שיותר פעמים מבלי שהגולה תיפול – נפילה של הגולה = איפוס הספירה.
- לאחר שכל קבוצה עובדת בנפרד, ניתן לחבר בין כל קבוצות, להעבירן לבד הגדול ולהפוך את המשימה ממשימה בקבוצות קטנות למשימה קבוצתית של כולם יחדיו.
משחקי כדור על הבד
כאשר נשלב בין כדור לבין הבד נוכל לייצר מגוון רחב של פעילויות מגבשות ומהנות.
ראשית, נחלק את המשתתפים לקבוצות של מינימום 4 משתתפים בכל קבוצה, על פי כמות הבדים שיש ברשותנו. כאשר המשתתפים התחלקו לקבוצות וכל קבוצה מחזיקה את חתיכת הבד שלה (גם בפעילות זו נשתמש בבד הקטן יותר) נחלק לכל קבוצה כדור וננחה אותם להעיף את הכדור באוויר ולתפוס, כל זה באמצעות הבד, כמה שיותר פעמים בזמן הקצוב. רצוי לבצע את המשימה כמשימת צבירת נקודות של כל קבוצות יחדיו ובכך ננטרל תחרותיות.
תוספות למשימה:
- במידה ויש גג או סככה מעלינו ניתן להגדיר לקבוצה שזריקה מוצלחת זו זריקה שהגיעה לסככה או לגג. במידה ואין, ניתן להגדיר גובה זריקה על פי העין.
- תוספת מעניינת למשימה, במקום לזרוק ולתפוס את הכדור, ניתן להגדיר לקבוצות שמטרת המשימה היא לקלוע את הכדור למטרה אחרת כמו: סלסלה, פח, חישוק או מעבר לקו שנגדיר. כל קליעה למטרה שווה נקודה.
במידה והקבוצות מצליחות לבצע את המשימה בצורה טובה, ניתן להקשות ולהגדיר שלאחר כל קליעה למטרה על הקבוצה להתרחק מעט מן המטרה ולנסות לקלוע שוב. כל קליעה מעלה את כמות הנקודות שהקבוצה מקבלת מאותה קליעה. לדוגמה: קליעה ראשונה מנקודה קרובה שווה נקודה אחת, קליעה שנייה מנקודה יותר רחוקה שווה 2 נקודות וכן הלאה…
לאחר שכל קבוצה עבדה כיחידה עצמאית עם מטרה אישית, נחבר בין 2 קבוצות ונגדיר מטרה חדשה: כל 2 קבוצות שהתחברו, מטרתן להתמסר ביניהם כמה שיותר פעמים בזמן הקצוב. משימה זו מעט יותר מאתגרת ומאלצת את המשתתפים בכל קבוצה לשתף פעולה עם הקבוצה השנייה ולקחת אותם בחשבון בעוצמת הזריקה שלהם.
לאחר שכל קבוצה עבדה עם עצמה ועבדה עם קבוצה נוספת, נחבר את כל קבוצות למטרה משותפת. ניתן לקחת את החלק בו כל הקבוצות מתחברות לכמה משימות:
- משחק כדורעף בדים – נעמיד מחצית מהקבוצות בצד אחד, מחצית מהקבוצות בצד השני ונקיים ביניהם משחק כדורעף באמצעות הבדים! מטרת כל קבוצה לפגוע עם הכדור בחצי של הקבוצה השנייה מבלי שהקבוצה השנייה תצליח לתפוס.
משחק זה נוכל לעשות רק בקבוצות חזקות וטובות להן נוכל להעביר משחק תחרותי שכזה.
- מסלול בדים – על המשתתפים לייצר מסלול ארוך מכל הבדים שברשותם, עליו ירוץ הכדור. קבוצה שהכדור עבר אותה מתחברת למסלול מסופו כך שהמסלול כל הזמן מתחדש.
מטרת המשחק להעביר את הכדור מנקודה א' לנקודה ב' בזמן המהיר ביותר.
דגש קטן: במידה והקבוצה חזקה ניתן להגדיר שאסור להפיל את הכדור על הרצפה, בהפלת הכדור חוזרים לנקודת ההתחלה. בקבוצות שיותר מתקשות נגדיר שכאשר כדור נופל על הרצפה, יש להחזיר אותו לבד ממנו הוא נפל ולהמשיך את המשימה.
- משחק מסירות – נעמיד את כל הקבוצות קרובות אחת לשנייה. מטרת המשתתפים תהיה לעשות כמה שיותר סבבים בהם הכדור עובר בין כל קבוצות בזמן הנתון.
כמה דגשים בנוגע לכלל משימות הבד:
- הבדים עצמם מפתים את הילדים מאוד לנער ולשחק איתם. חשוב מאוד להסביר את המשימה על כל שלביה לפני שהילדים קיבלו את הבד לידיים, אחרת יהיה להם קשה מאוד על אף הבלתי אפשרי להקשיב למשימה.
- לאחר שהסברנו להם בצורה ברורה ומפורטת את הפעילות, ניתן לעשות הדגמה באמצעות כמה ילדים ולחלק להם את הבדים
- חלק מהמשימות לא מתאימות לכל סוגי קבוצות ולכל סוגי הילדים. חשוב מאוד לבוא לפעילות הזו עם ראש פתוח, במידה ומשימה לא עובדת חשוב להתקדם ולעבור למשימה הבאה. במידה ולא נצליח למשוך את קשב הילדים תוך כדי שהם עם הבדים בידיים, זה בסדר לשחרר ולאפשר להם להמשיך את המשימה הקודמת.
- משימת הבדים היא משימה מהנה מאוד עבור הילדים ולגמרי יכולה להיות מהנה מאוד עבור המדריך. עם זאת, חשוב להגיע לפעילות הזו בראש משחרר ולהבין שיכול להיות שהמשימה לא תתבצע בדיוק כמו שתכננו, אך עבור הילדים זו תהיה פעילות כיפית ומגבשת – זה מה שחשוב 🙂
בהצלחה רבה 👏