הפעילוית שלנו יעזרו לנו לספק הזדמנות לפתח לא רק מיומנויות חשיבה יצירתית, אלא גם להכיר את הערכים החשובים של גיבוש, יצירת קשרים בינאישיים ושיתוף פעולה, שיביאו אותנו להצלחה משותפת.
מטרת הפעילות:
- פיתוח יכולת עבודת צוות ושיתוף פעולה.
- חיזוק החשיבה יצירתית ויכולת פתרון בעיות.
- גיבוש והיכרות בין המשתתפים.
ציוד דרוש:
- לוחות מחיקים קטנים (לכל משתתף)
- טושים מחיקים (לכל משתתף)
- קונוסים, בנדנות, קלמר, ספר או כל חפץ אחר שאפשר להחביא אותו
הערה – גם אם אין לכם לוחות מחיקים, ניתן להשתמש בדפים.
משחק 1: חפש את המטמון
משחק "חפש את המטמון" הוא משחק חדשני, יצירתי ומהנה בטירוף שבאמצעותו גם נוכל לעבוד על ערכים חשובים ויכולות חשובות לילדים, וגם נהנה כל כך שהילדים ירצו לשחק זאת שוב ושוב!
ראשית, נחלק את המשתתפים ל 4-5 קבוצות. נחלק לכל קבוצה חפץ או שניים (במקרה שלנו חילקנו לקבוצות קונוס ובנדנה בצבעים שונים) אותם יצטרכו הקבוצות להחביא ברחבי בית הספר. כאשר הקבוצות עומדות במסודר עם החפצים שלהם נשלח את המשתתפים להחביא את הבנדנה והקונוס במיקום סודי ברחבי בית הספר.
לאחר מכן, כאשר החפצים מוחבאים והקבוצות חזרו לנקודת ההתחלה של המשימה, כל קבוצה תקבל לוח מחיק קטן עליו תצטרך לצייר מפה המסמנת את מיקום הבנדנה והקונוס שהחביאה.
לאחר שכל הקבוצות סיימו לצייר על הלוח המחיק את "מפת המטמון" שלהם, כל קבוצה תעביר את המפה שלה לקבוצה אחרת, כך שבסופו של דבר כל הקבוצות מקבלות מפות של קבוצות שונות, לדוגמה: קבוצה 1 מקבלת את המפה של קבוצה 2, קבוצה 2 את של קבוצה 3, וכדומה… לאחר שכל קבוצה מחזיקה מפה של קבוצה אחרת הקבוצות יצאו לחפש את החפצים המוחבאים לפי המפה שברשותם.
בשביל שהקבוצות ישקיעו בבניית המפה על אף שהיא תעבור לקבוצה שכיביכול מתחרה בה, הקבוצות יקבלו ניקוד במשימה על פי 2 קטגוריות:
- כמה זמן לקח להם למצוא את החפצים המוחבאים בעזרת המפה.
- כמה זמן לקח לקבוצה שקיבלה את המפה שלהם למצוא את החפצים המוחבאים בעזרת המפה.
בעזרת שיטת הניקוד הזו הקבוצות ישקיעו גם בחיפוש החפצים אך גם בבניית המפה לקבוצה האחרת.
ערכים מועברים:
- עבודת צוות ושיתוף פעולה – כל חבר קבוצה מקבל תפקיד ספציפי, ויש צורך בשיתוף פעולה כדי להצליח במשימה, הן בבניית המפה והן בחיפוש החפצים המוחבאים.
- יצירתיות – הקבוצות צריכות לחשוב על מקום יצירתי להחביא את החפצים ולהכין מפה מדויקת.
- חשיבה מחוץ לקופסה – הקבוצות נדרשות לחשוב על פתרונות יצירתיים לחיפוש.
משחק 2: כמה אתה מכיר אותי?
משחק הלוחות הזה הוא משחק פשוט ומהנה העוזר ביצירת חיבור והיכרות מעמיקה בין המשתתפים ולעיתים אף מוכיח למשתתפים עד כמה הם קרובים על אף שהם לא מרגישים זאת תמיד.
ראשית, נחלק לכל משתתף לוח מחיק אישי וטוש. במהלך המשחק, בכל פעם נבחר מתנדב אחר שיעמוד מול הכיתה ויענה על שאלה אישית כלשהי, לדוגמה: "מה המאכל האהוב עליך?" או "מה הדבר שאתה הכי אוהב לעשות בזמנך הפנוי?". המשתתף שהתנדב באותו הסבב צריך לכתוב על גבי הלוח את התשובה הנכונה מבלי ששאר המשתתפים יוכלו לראות את מה שהוא כתב. שאר המשתתפים מטרתם לנסות ולגלות את התשובה לשאלה האישית עליה נשאל המתנדב. כל משתתף כותב את התשובה שהוא מנחש על הלוח המחיק שלו. לאחר מספר שניות, נבקש מכל המשתתפים לסובב את הלוחות שלהם יחד עם המתנדב, בכך כולם ידעו בו זמנית מהי התשובה הנכונה האם הם צדקו בתשובתם או לא. כל משתתף שענה תשובה זהה לתשובת המתנדב זוכה בנקודה. בסיום המשחק, המשתתף עם מספר הנקודות הגבוה ביותר זוכה. כמובן שלאחר כל שאלה נבחר מתנדב אחר שיענה על שאלה אישית – בכך משתתפי הפעילות יזכו לגלות פרטים אישיים ומעניינים על כמה שיותר משתתפים.
חשוב לציין – במידה ומשתתף אינו מעוניין לענות על שאלה אישית כזו או אחרת ומבקש מאיתנו להחליף שאלה, חשוב להקשיב לו וכמובן לא לנסות ולשכנע אותו לענות על השאלה מול כל הכיתה.
ערכים מועברים:
- גיבוש – המשתתפים לומדים להכיר אחד את השני טוב יותר ממה שהכירו לפני ואף לעיתים זוכים לגלות עד כמה הם מכירים וקרובים אחד לשני.
- היכרות מעמיקה – כל משתתף מגלה מידע אישי על חברי הכיתה, דבר שמחזק את הקשר ביניהם.
משחק 3: משימת המגנטים
משימה מיוחדת ומהנה במיוחד שסוחפת את הילדים לעולם של יצירתיות, דימיון והמון כיף!
במשימה כל משתתף יקבל לוח מחיק וטוש מחיק. לאחר שכל משתתף קיבל לוח וטוש, נבקש מהמשתתפים לצייר על הלוח לצייר באופן חופשי מבוך, מסלול מיוחד, ציור מיוחד או כל דבר שהם רק ירצו עם תנאי אחד – הציור שלהם צריך להוות מסלול למגנט שידבק ללוח בהמשך.
כל משתתף שסיים את יצירת האומנות שלו יקבל 2 מגנטים, אותם הוא יחבר משני צידי הלוח, ועל ידי כך יוכל להזיז את המגנט שעל המסלול שצייר מבלי לגעת במגנט שעל הצד עליו צייר.
לאחר שכל משתתף צייר והתנסה בפיתרון המסלול/המבוך אותו בנה נעבור לשלב הבא ונבקש מהמשתתפים להתחבר עם חבר או שניים לבחירתם ולייצר מסלול משותף המחבר 2 לוחות עליו יעברו המגנטים.
דרך נוספת להוסיף עניין במשימה היא על ידי בניית מסלולים ומבוכים עבור חבריהם לקבוצה, כלומר, נבקש מהמשתתפים לבנות מבוכים שאותם יצטרכו לפתור חבריהם לקבוצה על ידי הזזת המגנט. משימה זו תגרום להם לחשוב ביצירתיות כיצד יוכלו לאתגר את חבריהם. כמו כן, לפתור מבוך של חבר מאתגר יותר מלפתור את המבוך של עצמי, דבר המוסיף אתגר למשימה ואף מכניס למשימה פן שיתפוי ומגבש.
מניסיון אישי, משימה זו מתאימה בעיקר למשתתפים עד כיתה ג'. בכיתות גדולות משימה זו מאבדת עניין מהר ונוטה לשעמם את המשתתפים.
משחק 4: ציור משותף
משחק הציור המשותף הוא משחק סופר מהנה המעודד יצירתיות ובעיקר המון שיתוף פעולה.
ראשית, נבקש מהמשתתפים לשבת במעגל מסודר. לאחר מכן נבחר 2 משתתפים שיעזרו לנו לחלק לכלל המשתתפים לוח מחיק וטוש כך שכל משתתף שנמצא במעגל מחזיק בידו לוח וטוש.
לאחר שכלל המשתתפים יושבים במסודר במעגל ומחזיקים לוח וטוש נוכל להתחיל במשימה.
מטרת המשימה היא לייצר על גבי הלוחות המחיקים ציורים משותפים עליהם יציירו כלל משתתפי הפעילות. כיצד? ברגע שמתחילה המשימה, כל משתתף מקבל 10 שניות לצייר על גבי הלוח שבידו ציור כלשהו לבחירתו. לאחר 10 שניות נקבע סימן שברגע שהילדים שומעים אותו הם מעבירים את הלוח שבידם לחבר שמימינם (לדוגמה: כשהמדריך אומר "קליק" מעבירים את הלוח לחבר).
מכיוון שאנחנו יושבים במעגל אז ברגע שמשתתף מעביר את הלוח שבידו לחבר מימינו הוא מקבל לוח מהחבר שמשמאלו. כאשר כל משתתף קיבל את הלוח שבידי חברו המשתתפים ממשיכים את הציור שלהם אך הפעם עם לוח אחר לגמרי. בקבוצה קטנה של עד 15 משתתפים ניתן להמשיך את הסבב עד למצב שכל משתתף מקבל חזרה את הלוח המקורי שלו. בקבוצות גדולות של 25+ משתתפים נעשה כמות סבבים על פי כמות הזמן שברשותינו או עד שנראה שהילדים מתחילים למצות את המשחק.
דגש חשוב: לפני תחילת המשחק נבקש מהמשתתפים, במהלך ה 10 שניות שהלוח ברשותם לצייר ציור קטן שלא תופס את כל הלוח ובכך יוכלו להשאיר מקום לשאר החברים שיציירו אחריהם.
כמו כן, נבקש מהמשתתפים לא לקשקש על הלוח אלא לצייר משהו בעל משמעות שלא מכסה את כל שטח הלוח. כמובן שלא נצפה מהילדים להיות פיקאסו אך כן נבקש מהם לקחת אחריות על הציורים של חבריהם לקבוצה ולהשתדל לעשות את "ההכי טוב שלהם".
משחק 5: משחק אסוציאציות
עוד משחק סופר מהנה שניתן להעביר באמצעות הלוחות והטושים שלנו הוא משחק האסוציאציות.
גם במשחק זה נחלק לכל המשתתפים לוח מחיק וטוש ונבקש מהם לשבת במסודר במעגל.
את המשחק נתחיל בלהסביר למשתתפים מה זה אסוציאציה ובהדגמה קטנה: "אני אומר מילה כלשהי וכל אחד מוזמן לכתוב על הלוח מהי המילה הראשונה שעולה לי לראש כשהוא שומע את המילה שאמרתי. לדוגמה אם אומר "עגבנייה" למשתתף אחד תעלה המילה "אדום", למישהו אחר יעלה "ירק" , למישהו אחר "עגול" וכדומה.
לאחר שנסביר נתחיל את המשחק.
משתתף שכתב מילה זהה למילה שנכתבה על ידי משתתפים אחרים זוכה בנקודות על פי כמות המשתתפים שכתבו את אותה המילה, לדוגמה: אם במילה "עגבנייה" כתבתי אדום וחוץ ממני עוד 3 משתתפים כתבו את המילה אדום זכיתי ב3 נקודות.
לאחר כמה הדגמות נבחר מתנדבים מן המשתתפים שיאמרו את המילה המקשרת בעצמם.
ישנן כמה דרכים לקחת את המשחק המהנה הזה לרמה הבאה:
- נבקש מהמשתתפים במקום לכתוב את האסוציאציה שעולה להם בראש, לצייר אותה. למשל: אם המילה "עגבנייה" נאמרה ועולה לי לראש המילה "עיגול" אז אצייר עיגול במקום לכתוב את המילה "עיגול" .
- רמה קצת יותר גבוהה, נבחר שני משתתפים שיגידו 2 מילים שונות בו זמנית. לדוגמה: משתתף אחד אומר "עץ" ומשתתף אחר אומר "בית", על המשתתפים לכתוב את המילה שמחברת בין שתי המילים – לדוגמה – "בקתה".
- זהו משחק שמפתח רבות את היצירתיות ואת החשיבה האינסטינקטיבית, מניסיון אישי, אחד המשחקים שילדים יותר אוהבים 🙂
משחק 6: טלפון שבור
את משחק "הטלפון השבור" נתחיל בלחלק את המשתתפים בפעילות לזוגות.
לאחר שהמשתתפים מחולקים לזוגות ויושבים כזוג במסודר נחלק לכל משתתף לוח וטוש. משתתף אחד יקבל דקה לצייר ציור כלשהו על גבי הלוח שברשותו. בזמן הזה המשתתף השני ממתין למשתתף השני מבלי לראות את הציור שהוא מצייר. לאחר שהמשתתף המצייר יסיים, מטרתו תהיה להעביר לבן זוגו את הציור שצייר באמצעות ציור על גבו של המשתתף השני עם האצבע או עם גב הטוש (כמובן מבלי ללכלך את גבו או לצייר עליו באמת). על המשתתף השני לנסות ולהבין מה חברו מצייר לי על הגב ולהעביר את זה לגבי הלוח המחיק שברשותו. כאשר המשתתף השני סיים את הציור נשווה בין הציורים של שני המשתתפים ונראה עד כמה הצליח המשתתף הראשון להעביר את הציור שעשה למשתתף השני.
לאחר מכן נחליף תפקידים ונעשה סבב נוסף.
לאחר ששני בני הזוג ביצעו את המשימה נעבור לחלק השני של המשימה – טלפון שבור של כלל המשתתפים. ראשית, נעמיד את כלל המשתתפים בטור אחד (כאשר הקבוצה היא גדולה ניתן לחלק את המשתתפים ל2 קבוצות, לא לשם תחרות אלא על מנת שלא יצטרכו לעמוד הרבה זמן ללא מעש). כאשר המשתתפים עומדים בטור וכל משתתף עם לוח וטוש בידו נבקש מהמשתתף האחרון בכל טור לצייר ציור כלשהו. לאחר שסיים אותו משתתף לצייר, הוא יתבקש להעביר את הציור שלו למשתתף שמלפניו כמו בעבודה בזוגות על ידי ציור על גבו של אותו המשתתף. כך יצטרכו המשתתפים להעביר את הציור עוד קדימה ועוד קדימה עד שנראה את הפער (שלרוב גדול מאוד) בין הציור המקורי לציור של המשתתף האחרון.
לאחר פעילות זו ניתן לקיים עם הילדים שיח על רכילות ודיבור מאחורי גבם של אחרים. עד כמה ברוב המקרים, מילה קטנה שאמרתי יכולה להתגלגל ולהתגלגל עד שתהפוך לאיזה סיפור מעוות ששונה לגמרי ממה שאמרתי בהתחלה. כך נוצרות שמועות מכוערות, על ידי מילה אחת שעוברת מאחד לשני.
משחק 7: נחש את המספר
משחק חימום מהנה מאוד שמטרתו המרכזית לתפוס את קשב המשתתפים ולהכניס אותם לפעילות עם חיוך גדול על הפנים. ראשית, כל משתתף מקבל לוח וטוש. נכתוב מספר כלשהו בין 1-10 על הלוח, מטרת המשתתפים תהיה לנחש מהו המספר שכתבנו. משתתף שכותב על לוחו מספר זהה למספר שאנחנו כתבנו זוכה בנקודה.
לאחר שהמשתתפים הבינו את המשחק, נבחר מתנדב אחר ששאר המשתתפים יצטרכו לנחש את המספר שהוא כותב על הלוח.
כדי להפוך את המשחק הזה לקצת יותר מאתגר נבקש מהמשתתפים לנחש "אות" במקום מספר.
נבצע כמה סבבים של המשחק המצחיק והמהנה הזה ונעבור למשימה הבאה 🙂
משחק 8: הרכבת מילים
כמו ברוב המשחקים, גם את המשחק הזה נתחיל כאשר כלל המשתתפים מחזיקים בידם לוח וטוש.
בקריאה שלנו (שלוש,ארבע ו…) נבקש מכלל המשתתפים לכתוב על גבי לוחם אות כלשהי.
לאחר שכל המשתתפים כתבו אות, מטרתם תהיה להרכיב כמו שיותר מילים באמצעות האותיות שנכתבו על הלוחות. לאחר שהקבוצה יצרה מילים ומיצתה את כל האותיות שהיו באותו סבב, נתחיל סבב חדש.
במידה ונרצה לאתגר את המשימה ולהכניס לה אופי תחרותי נקבע כי הקבוצה שהתקבצה ויצרה את המילה הארוכה ביותר באמצעות האותיות, כל משתתף בה זוכה בנקודה. דבר זה ידרבן את המשתתפים למצוא חברים אשר איתם יוכלו להרכיב מילה מעניינת.
דגש חשוב במשימה – אין לתאם ולקבוע מראש אילו אותיות נכתוב, כל מטרת המשחק היא להתאחד עם משתתפים בקבוצה איתם אוכל להרכיב מילה מעניינת גם אם אותו המשתתף הוא לא החבר הכי טוב שלי.
משחק 9: נחש מי?
משחק "נחש מי?" הוא משחק אהוב ומוכר בקרב גילאי ג'-ו'. ראשית נבחר מתנדב אחד ונבקש ממנו לא להסתכל על הלוח שבידינו. על הלוח נכתוב מילה כלשהי וניתן את הלוח למתנדב. את הלוח יחזיק המתנדב מעל ראשו בצורה כזו שכל המשתתפים רואים את המילה חוץ ממנו. מטרת המתנדב תהיה לגלות מהי המילה שכתובה מעל לראשו על ידי שאילת שאלות שתשובתן תהיה "כן" או "לא". למתנדב יהיו בין 10-15 שאלות שבאמצעותן יצטרך לגלות מהי המילה. במידה ויצליח יזכה בנקודה ובמידה ולא יצליח יזכה בליהנות מהפעילות בלי נקודה.
לאחר מכן נבחר מתנדב חדש ונתחיל סבב נוסף.
ניתן לבחור מתנדב נוסף בכל סבב שתפקידו יהיה לכתוב את המילה, אך חשוב להדגיש – יש לכתוב מילה פשוטה ולא מורכבת מידי על מנת לאפשר למתנדב להצליח במשימה.
משחק 10: פאזל לוחות
משחק פאזל הלוחות הוא משחק מהנה, מגבש ומעודד יצירתיות ומחשבה אשר מתאים בעיקר לכיתות ג'-ה'.
בחלק הראשון של המשימה נבקש מהמשתתפים לחבר את כלל הלוחות שברשותם על הרצפה וליצור לוח ענקי שבנוי מכלל הלוחות.
לאחר שהמשתתפים בנו את הלוח הענקי שלנו, ניתן להם כמה רגעים לחשוב ולתכנן ציור אותו יצטרכו לצייר על גבי הלוח – זה יכול להיות הרבה ציורים קטנים וזה יכול להיות ציור אחד גדול המתפרס על כל הלוח. לאחר זמן התכנון נשלח את הקבוצה למשימה – לצייר את יצירת האומנות שלהם על גבי הלוח הגדול.
לאחר שהקבוצה סיימה לצייר על גבי הלוח, נשלח את כלל המשתתפים לשבת במקומם ונבחר כמה מתנדבים שתפקידם יהיה לפזר את הלוחות הקטנים בכל שטח הפעילות בצורה מפוזרת.
כאשר כלל החלקים מפוזרים, מטרת הקבוצה תהיה להרכיב את הפאזל שהם יצרו ולהחזיר את הלוחות לצורתם המקורית מחדש.
ניתן להקצות לוח אחד עליו יציירו המשתתפים דגם קטן של הציור הגדול על מנת שיעזור להם בהרכבת הפאזל בהמשך.
משחק 11: משחק הזיכרון
כמו ברוב המשחקים, גם את המשחק הזה נתחיל כאשר כלל המשתתפים מחזיקים בידם לוח וטוש.
לאחר מכן נבקש מהמשתתפים להתחלק לזוגות כאשר כל זוג מצייר ציור זהה על גבי לוחם (במידה ובחרנו, אני ובן זוגי למשחק לצייר כדור, שנינו צריכים לצייר כדור כל אחד על גבי הלוח האישי שלו).
לאחר שכל הזוגות סיימו את ציורם הזוגי, נהפוך את הלוחות ונפזר אותם באקראיות בשטח הפעילות.
לאחר מכן, נחלק את המשתתפים ל2 קבוצות שוות ונערוך ביניהם תחרות של "משחק הזיכרון" הישן והקלאסי על פי החוקים המוכרים: קבוצה שהצליחה להפוך שני חלקים זהים מקבלת תור נוסף, קבוצה שלא הצליחה התור עובר לקבוצה הבאה.
בקבוצות גדולות ניתן לחלק את המשתתפים ליותר מ-2 קבוצות.
ביחס למשחק הזיכרון הרגיל והקלאסי, במשימה זו הילדים זוכים ליצור את המשחק בעצמם, לעבוד יחד בשיתוף פעולה ולממש את היצירתיות המדהימה שלהם בציורים של המשחק