משחקי גיבוש כיתה א', ב', ג', ד', ה', ו'

היום נעסוק בפעילויות יצירתיות ומשחקים מרתקים שבהם לוחות מחיקים יהפכו לכלי חינוכי שמלמד אותנו על שיתוף פעולה, עבודת צוות וחשיבה מחוץ לקופסא. באמצעות הלוחות המחיקים, נוכל להעביר פעילויות מדהימות בהן נאפשר למשתתפים לבטא את היצירתיות שלהם, לתכנן ולפעול באופן עצמאי ויחד עם חברי הקבוצה.
תוכן עניינים

הפעילוית שלנו יעזרו לנו לספק הזדמנות לפתח לא רק מיומנויות חשיבה יצירתית, אלא גם להכיר את הערכים החשובים של גיבוש, יצירת קשרים בינאישיים ושיתוף פעולה, שיביאו אותנו להצלחה משותפת. 

מטרת הפעילות:

  • פיתוח יכולת עבודת צוות ושיתוף פעולה.
  • חיזוק החשיבה יצירתית ויכולת פתרון בעיות.
  • גיבוש והיכרות בין המשתתפים.

ציוד דרוש:

  • לוחות מחיקים קטנים (לכל משתתף)
  • טושים מחיקים (לכל משתתף)
  • קונוסים, בנדנות, קלמר, ספר או כל חפץ אחר שאפשר להחביא אותו

הערה – גם אם אין לכם לוחות מחיקים, ניתן להשתמש בדפים.

משחק 1: חפש את המטמון

משחק "חפש את המטמון" הוא משחק חדשני, יצירתי ומהנה בטירוף שבאמצעותו גם נוכל לעבוד על ערכים חשובים ויכולות חשובות לילדים, וגם נהנה כל כך שהילדים ירצו לשחק זאת שוב ושוב!

ראשית, נחלק את המשתתפים ל 4-5 קבוצות. נחלק לכל קבוצה חפץ או שניים (במקרה שלנו חילקנו לקבוצות קונוס ובנדנה בצבעים שונים) אותם יצטרכו הקבוצות להחביא ברחבי בית הספר. כאשר הקבוצות עומדות במסודר עם החפצים שלהם נשלח את המשתתפים להחביא את הבנדנה והקונוס במיקום סודי ברחבי בית הספר. 

לאחר מכן, כאשר החפצים מוחבאים והקבוצות חזרו לנקודת ההתחלה של המשימה, כל קבוצה תקבל לוח מחיק קטן עליו תצטרך לצייר מפה המסמנת את מיקום הבנדנה והקונוס שהחביאה.

לאחר שכל הקבוצות סיימו לצייר על הלוח המחיק את "מפת המטמון" שלהם, כל קבוצה תעביר את המפה שלה לקבוצה אחרת, כך שבסופו של דבר כל הקבוצות מקבלות מפות של קבוצות שונות, לדוגמה: קבוצה 1 מקבלת את המפה של קבוצה 2, קבוצה 2 את של קבוצה 3, וכדומה…  לאחר שכל קבוצה מחזיקה מפה של קבוצה אחרת הקבוצות יצאו לחפש את החפצים המוחבאים לפי המפה שברשותם.

בשביל שהקבוצות ישקיעו בבניית המפה על אף שהיא תעבור לקבוצה שכיביכול מתחרה בה, הקבוצות יקבלו ניקוד במשימה על פי 2 קטגוריות:

  1. כמה זמן לקח להם למצוא את החפצים המוחבאים בעזרת המפה.
  2. כמה זמן לקח לקבוצה שקיבלה את המפה שלהם למצוא את החפצים המוחבאים בעזרת המפה.

בעזרת שיטת הניקוד הזו הקבוצות ישקיעו גם בחיפוש החפצים אך גם בבניית המפה לקבוצה האחרת. 

ערכים מועברים:

  • עבודת צוות ושיתוף פעולה – כל חבר קבוצה מקבל תפקיד ספציפי, ויש צורך בשיתוף פעולה כדי להצליח במשימה, הן בבניית המפה והן בחיפוש החפצים המוחבאים.
  • יצירתיות – הקבוצות צריכות לחשוב על מקום יצירתי להחביא את החפצים ולהכין מפה מדויקת.
  • חשיבה מחוץ לקופסה – הקבוצות נדרשות לחשוב על פתרונות יצירתיים לחיפוש.

משחק 2: כמה אתה מכיר אותי?

משחק הלוחות הזה הוא משחק פשוט ומהנה העוזר ביצירת חיבור והיכרות מעמיקה בין המשתתפים ולעיתים אף מוכיח למשתתפים עד כמה הם קרובים על אף שהם לא מרגישים זאת תמיד.

ראשית, נחלק לכל משתתף לוח מחיק אישי וטוש. במהלך המשחק, בכל פעם נבחר מתנדב אחר שיעמוד מול הכיתה ויענה על שאלה אישית כלשהי, לדוגמה: "מה המאכל האהוב עליך?" או "מה הדבר שאתה הכי אוהב לעשות בזמנך הפנוי?". המשתתף שהתנדב באותו הסבב צריך לכתוב על גבי הלוח את התשובה הנכונה מבלי ששאר המשתתפים יוכלו לראות את מה שהוא כתב. שאר המשתתפים מטרתם לנסות ולגלות את התשובה לשאלה האישית עליה נשאל המתנדב. כל משתתף כותב את התשובה שהוא מנחש על הלוח המחיק שלו. לאחר מספר שניות, נבקש מכל המשתתפים לסובב את הלוחות שלהם יחד עם המתנדב, בכך כולם ידעו בו זמנית מהי התשובה הנכונה האם הם צדקו בתשובתם או לא. כל משתתף שענה תשובה זהה לתשובת המתנדב זוכה בנקודה. בסיום המשחק, המשתתף עם מספר הנקודות הגבוה ביותר זוכה. כמובן שלאחר כל שאלה נבחר מתנדב אחר שיענה על שאלה אישית – בכך משתתפי הפעילות יזכו לגלות פרטים אישיים ומעניינים על כמה שיותר משתתפים.

חשוב לציין – במידה ומשתתף אינו מעוניין לענות על שאלה אישית כזו או אחרת ומבקש מאיתנו להחליף שאלה, חשוב להקשיב לו וכמובן לא לנסות ולשכנע אותו לענות על השאלה מול כל הכיתה.

ערכים מועברים:

  • גיבוש – המשתתפים לומדים להכיר אחד את השני טוב יותר ממה שהכירו לפני ואף לעיתים זוכים לגלות עד כמה הם מכירים וקרובים אחד לשני.
  • היכרות מעמיקה – כל משתתף מגלה מידע אישי על חברי הכיתה, דבר שמחזק את הקשר ביניהם.

משחק 3: משימת המגנטים

משימה מיוחדת ומהנה במיוחד שסוחפת את הילדים לעולם של יצירתיות, דימיון והמון כיף!

במשימה כל משתתף יקבל לוח מחיק וטוש מחיק. לאחר שכל משתתף קיבל לוח וטוש, נבקש מהמשתתפים לצייר על הלוח לצייר באופן חופשי מבוך, מסלול מיוחד, ציור מיוחד או כל דבר שהם רק ירצו עם תנאי אחד – הציור שלהם צריך להוות מסלול למגנט שידבק ללוח בהמשך.

כל משתתף שסיים את יצירת האומנות שלו יקבל 2 מגנטים, אותם הוא יחבר משני צידי הלוח, ועל ידי כך יוכל להזיז את המגנט שעל המסלול שצייר מבלי לגעת במגנט שעל הצד עליו צייר.

לאחר שכל משתתף צייר והתנסה בפיתרון המסלול/המבוך אותו בנה נעבור לשלב הבא ונבקש מהמשתתפים להתחבר עם חבר או שניים לבחירתם ולייצר מסלול משותף המחבר 2 לוחות עליו יעברו המגנטים.

דרך נוספת להוסיף עניין במשימה היא על ידי בניית מסלולים ומבוכים עבור חבריהם לקבוצה, כלומר, נבקש מהמשתתפים לבנות מבוכים שאותם יצטרכו לפתור חבריהם לקבוצה על ידי הזזת המגנט. משימה זו תגרום להם לחשוב ביצירתיות כיצד יוכלו לאתגר את חבריהם. כמו כן, לפתור מבוך של חבר מאתגר יותר מלפתור את המבוך של עצמי, דבר המוסיף אתגר למשימה ואף מכניס למשימה פן שיתפוי ומגבש.

מניסיון אישי, משימה זו מתאימה בעיקר למשתתפים עד כיתה ג'. בכיתות גדולות משימה זו מאבדת עניין מהר ונוטה לשעמם את המשתתפים.

משחק 4: ציור משותף

משחק הציור המשותף הוא משחק סופר מהנה המעודד יצירתיות ובעיקר המון שיתוף פעולה.

ראשית, נבקש מהמשתתפים לשבת במעגל מסודר. לאחר מכן נבחר 2 משתתפים שיעזרו לנו לחלק לכלל המשתתפים לוח מחיק וטוש כך שכל משתתף שנמצא במעגל מחזיק בידו לוח וטוש.

לאחר שכלל המשתתפים יושבים במסודר במעגל ומחזיקים לוח וטוש נוכל להתחיל במשימה.

מטרת המשימה היא לייצר על גבי הלוחות המחיקים ציורים משותפים עליהם יציירו כלל משתתפי הפעילות. כיצד? ברגע שמתחילה המשימה, כל משתתף מקבל 10 שניות לצייר על גבי הלוח שבידו ציור כלשהו לבחירתו. לאחר 10 שניות נקבע סימן שברגע שהילדים שומעים אותו הם מעבירים את הלוח שבידם לחבר שמימינם (לדוגמה: כשהמדריך אומר "קליק" מעבירים את הלוח לחבר). 

מכיוון שאנחנו יושבים במעגל אז ברגע שמשתתף מעביר את הלוח שבידו לחבר מימינו הוא מקבל לוח מהחבר שמשמאלו. כאשר כל משתתף קיבל את הלוח שבידי חברו המשתתפים ממשיכים את הציור שלהם אך הפעם עם לוח אחר לגמרי. בקבוצה קטנה של עד 15 משתתפים ניתן להמשיך את הסבב עד למצב שכל משתתף מקבל חזרה את הלוח המקורי שלו. בקבוצות גדולות של 25+ משתתפים נעשה כמות סבבים על פי כמות הזמן שברשותינו או עד שנראה שהילדים מתחילים למצות את המשחק.  

דגש חשוב: לפני תחילת המשחק נבקש מהמשתתפים, במהלך ה 10 שניות שהלוח ברשותם לצייר ציור קטן שלא תופס את כל הלוח ובכך יוכלו להשאיר מקום לשאר החברים שיציירו אחריהם. 

כמו כן, נבקש מהמשתתפים לא לקשקש על הלוח אלא לצייר משהו בעל משמעות שלא מכסה את כל שטח הלוח. כמובן שלא נצפה מהילדים להיות פיקאסו אך כן נבקש מהם לקחת אחריות על הציורים של חבריהם לקבוצה ולהשתדל לעשות את "ההכי טוב שלהם".

משחק 5: משחק אסוציאציות

עוד משחק סופר מהנה שניתן להעביר באמצעות הלוחות והטושים שלנו הוא משחק האסוציאציות.

גם במשחק זה נחלק לכל המשתתפים לוח מחיק וטוש ונבקש מהם לשבת במסודר במעגל.

את המשחק נתחיל בלהסביר למשתתפים מה זה אסוציאציה ובהדגמה קטנה: "אני אומר מילה כלשהי וכל אחד מוזמן לכתוב על הלוח מהי המילה הראשונה שעולה לי לראש כשהוא שומע את המילה שאמרתי. לדוגמה אם אומר "עגבנייה" למשתתף אחד תעלה המילה "אדום", למישהו אחר יעלה "ירק" , למישהו אחר "עגול" וכדומה.

לאחר שנסביר נתחיל את המשחק.

משתתף שכתב מילה זהה למילה שנכתבה על ידי משתתפים אחרים זוכה בנקודות על פי כמות המשתתפים שכתבו את אותה המילה, לדוגמה: אם במילה "עגבנייה" כתבתי אדום וחוץ ממני עוד 3 משתתפים כתבו את המילה אדום זכיתי ב3 נקודות.

לאחר כמה הדגמות נבחר מתנדבים מן המשתתפים שיאמרו את המילה המקשרת בעצמם.

ישנן כמה דרכים לקחת את המשחק המהנה הזה לרמה הבאה:

  1. נבקש מהמשתתפים במקום לכתוב את האסוציאציה שעולה להם בראש, לצייר אותה. למשל: אם המילה "עגבנייה" נאמרה ועולה לי לראש המילה "עיגול" אז אצייר עיגול במקום לכתוב את המילה "עיגול" .
  2. רמה קצת יותר גבוהה, נבחר שני משתתפים שיגידו 2 מילים שונות בו זמנית. לדוגמה: משתתף אחד אומר "עץ" ומשתתף אחר אומר "בית", על המשתתפים לכתוב את המילה שמחברת בין שתי המילים – לדוגמה – "בקתה".
  3. זהו משחק שמפתח רבות את היצירתיות ואת החשיבה האינסטינקטיבית, מניסיון אישי, אחד המשחקים שילדים יותר אוהבים 🙂

משחק 6: טלפון שבור

את משחק "הטלפון השבור" נתחיל בלחלק את המשתתפים בפעילות לזוגות.

לאחר שהמשתתפים מחולקים לזוגות ויושבים כזוג במסודר נחלק לכל משתתף לוח וטוש. משתתף אחד יקבל דקה לצייר ציור כלשהו על גבי הלוח שברשותו. בזמן הזה המשתתף השני ממתין למשתתף השני מבלי לראות את הציור שהוא מצייר. לאחר שהמשתתף המצייר יסיים, מטרתו תהיה להעביר לבן זוגו את הציור שצייר באמצעות ציור על גבו של המשתתף השני עם האצבע או עם גב הטוש (כמובן מבלי ללכלך את גבו או לצייר עליו באמת). על המשתתף השני לנסות ולהבין מה חברו מצייר לי על הגב ולהעביר את זה לגבי הלוח המחיק שברשותו. כאשר המשתתף השני סיים את הציור נשווה בין הציורים של שני המשתתפים ונראה עד כמה הצליח המשתתף הראשון להעביר את הציור שעשה למשתתף השני.

לאחר מכן נחליף תפקידים ונעשה סבב נוסף.

לאחר ששני בני הזוג ביצעו את המשימה נעבור לחלק השני של המשימה – טלפון שבור של כלל המשתתפים. ראשית, נעמיד את כלל המשתתפים בטור אחד (כאשר הקבוצה היא גדולה ניתן לחלק את המשתתפים ל2 קבוצות, לא לשם תחרות אלא על מנת שלא יצטרכו לעמוד הרבה זמן ללא מעש). כאשר המשתתפים עומדים בטור וכל משתתף עם לוח וטוש בידו נבקש מהמשתתף האחרון בכל טור לצייר ציור כלשהו. לאחר שסיים אותו משתתף לצייר, הוא יתבקש להעביר את הציור שלו למשתתף שמלפניו כמו בעבודה בזוגות על ידי ציור על גבו של אותו המשתתף. כך יצטרכו המשתתפים להעביר את הציור עוד קדימה ועוד קדימה עד שנראה את הפער (שלרוב גדול מאוד) בין הציור המקורי לציור של המשתתף האחרון.

לאחר פעילות זו ניתן לקיים עם הילדים שיח על רכילות ודיבור מאחורי גבם של אחרים. עד כמה ברוב המקרים, מילה קטנה שאמרתי יכולה להתגלגל ולהתגלגל עד שתהפוך לאיזה סיפור מעוות ששונה לגמרי ממה שאמרתי בהתחלה. כך נוצרות שמועות מכוערות, על ידי מילה אחת שעוברת מאחד לשני.

משחק 7: נחש את המספר

משחק חימום מהנה מאוד שמטרתו המרכזית לתפוס את קשב המשתתפים ולהכניס אותם לפעילות עם חיוך גדול על הפנים. ראשית, כל משתתף מקבל לוח וטוש. נכתוב מספר כלשהו בין 1-10 על הלוח, מטרת המשתתפים תהיה לנחש מהו המספר שכתבנו. משתתף שכותב על לוחו מספר זהה למספר שאנחנו כתבנו זוכה בנקודה. 

לאחר שהמשתתפים הבינו את המשחק, נבחר מתנדב אחר ששאר המשתתפים יצטרכו לנחש את המספר שהוא כותב על הלוח.

כדי להפוך את המשחק הזה לקצת יותר מאתגר נבקש מהמשתתפים לנחש "אות" במקום מספר.

נבצע כמה סבבים של המשחק המצחיק והמהנה הזה ונעבור למשימה הבאה 🙂

משחק 8: הרכבת מילים

כמו ברוב המשחקים, גם את המשחק הזה נתחיל כאשר כלל המשתתפים מחזיקים בידם לוח וטוש.

בקריאה שלנו (שלוש,ארבע ו…) נבקש מכלל המשתתפים לכתוב על גבי לוחם אות כלשהי.

לאחר שכל המשתתפים כתבו אות, מטרתם תהיה להרכיב כמו שיותר מילים באמצעות האותיות שנכתבו על הלוחות. לאחר שהקבוצה יצרה מילים ומיצתה את כל האותיות שהיו באותו סבב, נתחיל סבב חדש.

במידה ונרצה לאתגר את המשימה ולהכניס לה אופי תחרותי נקבע כי הקבוצה שהתקבצה ויצרה את המילה הארוכה ביותר באמצעות האותיות, כל משתתף בה זוכה בנקודה. דבר זה ידרבן את המשתתפים למצוא חברים אשר איתם יוכלו להרכיב מילה מעניינת.

דגש חשוב במשימה – אין לתאם ולקבוע מראש אילו אותיות נכתוב, כל מטרת המשחק היא להתאחד עם משתתפים בקבוצה איתם אוכל להרכיב מילה מעניינת גם אם אותו המשתתף הוא לא החבר הכי טוב שלי.

משחק 9: נחש מי?

משחק "נחש מי?" הוא משחק אהוב ומוכר בקרב גילאי ג'-ו'. ראשית נבחר מתנדב אחד ונבקש ממנו לא להסתכל על הלוח שבידינו. על הלוח נכתוב מילה כלשהי וניתן את הלוח למתנדב. את הלוח יחזיק המתנדב מעל ראשו בצורה כזו שכל המשתתפים רואים את המילה חוץ ממנו. מטרת המתנדב תהיה לגלות מהי המילה שכתובה מעל לראשו על ידי שאילת שאלות שתשובתן תהיה "כן" או "לא". למתנדב יהיו בין 10-15 שאלות שבאמצעותן יצטרך לגלות מהי המילה. במידה ויצליח יזכה בנקודה ובמידה ולא יצליח יזכה בליהנות מהפעילות בלי נקודה.

לאחר מכן נבחר מתנדב חדש ונתחיל סבב נוסף.

ניתן לבחור מתנדב נוסף בכל סבב שתפקידו יהיה לכתוב את המילה, אך חשוב להדגיש – יש לכתוב מילה פשוטה ולא מורכבת מידי על מנת לאפשר למתנדב להצליח במשימה.

משחק 10: פאזל לוחות 

משחק פאזל הלוחות הוא משחק מהנה, מגבש ומעודד יצירתיות ומחשבה אשר מתאים בעיקר לכיתות ג'-ה'. 

בחלק הראשון של המשימה נבקש מהמשתתפים לחבר את כלל הלוחות שברשותם על הרצפה וליצור לוח ענקי שבנוי מכלל הלוחות.

לאחר שהמשתתפים בנו את הלוח הענקי שלנו, ניתן להם כמה רגעים לחשוב ולתכנן ציור אותו יצטרכו לצייר על גבי הלוח – זה יכול להיות הרבה ציורים קטנים וזה יכול להיות ציור אחד גדול המתפרס על כל הלוח. לאחר זמן התכנון נשלח את הקבוצה למשימה – לצייר את יצירת האומנות שלהם על גבי הלוח הגדול.

לאחר שהקבוצה סיימה לצייר על גבי הלוח, נשלח את כלל המשתתפים לשבת במקומם ונבחר כמה מתנדבים שתפקידם יהיה לפזר את הלוחות הקטנים בכל שטח הפעילות בצורה מפוזרת.

כאשר כלל החלקים מפוזרים, מטרת הקבוצה תהיה להרכיב את הפאזל שהם יצרו ולהחזיר את הלוחות לצורתם המקורית מחדש.

ניתן להקצות לוח אחד עליו יציירו המשתתפים דגם קטן של הציור הגדול על מנת שיעזור להם בהרכבת הפאזל בהמשך.

משחק 11: משחק הזיכרון

כמו ברוב המשחקים, גם את המשחק הזה נתחיל כאשר כלל המשתתפים מחזיקים בידם לוח וטוש.

לאחר מכן נבקש מהמשתתפים להתחלק לזוגות כאשר כל זוג מצייר ציור זהה על גבי לוחם (במידה ובחרנו, אני ובן זוגי למשחק לצייר כדור, שנינו צריכים לצייר כדור כל אחד על גבי הלוח האישי שלו).

לאחר שכל הזוגות סיימו את ציורם הזוגי, נהפוך את הלוחות ונפזר אותם באקראיות בשטח הפעילות.

לאחר מכן, נחלק את המשתתפים ל2 קבוצות שוות ונערוך ביניהם תחרות של "משחק הזיכרון"  הישן והקלאסי על פי החוקים המוכרים: קבוצה שהצליחה להפוך שני חלקים זהים מקבלת תור נוסף, קבוצה שלא הצליחה התור עובר לקבוצה הבאה.

בקבוצות גדולות ניתן לחלק את המשתתפים ליותר מ-2 קבוצות. 

ביחס למשחק הזיכרון הרגיל והקלאסי, במשימה זו הילדים זוכים ליצור את המשחק בעצמם, לעבוד יחד בשיתוף פעולה ולממש את היצירתיות המדהימה שלהם בציורים של המשחק

מה זה תל"ן?
מה זה תל"ן?

תל"ן הוא ראשי תיבות של "תוכנית לימודים נוספת". מדובר בתוכניות העשרה המתקיימות במסגרת יום הלימודים בבתי הספר, אך אינן חלק מתוכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך. תוכניות אלו ממומנות על ידי ההורים וכפופות לאישור של ועד ההורים ובית הספר.

קרא עוד »
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות
כיצד למשוך את הקשב של הילדים ולמנוע הפרעות בפעילות?

כאשר מדריכים קבוצה של ילדים, אחת המשימות המרכזיות היא לשמור על הקשב שלהם לאורך כל הפעילות. ילדים מטבעם מלאי אנרגיה, סקרנים, ולעיתים גם חסרי סבלנות. אם לא נצליח לרתק אותם לפעילות, הם עלולים להתחיל להשתעמם, להפריע או להסיח את דעתם של אחרים. אז איך נוודא שהילדים מקשיבים, משתתפים ולא הורסים את הפעילות? הנה 5 טיפים שיעזרו לנו כמדריכים לשמור על ריכוז הילדים ולמנוע הפרעות מיותרות.

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים
פעילות העצמה לתלמידים – איך להעצים ילד מופנם ולחזק את הביטחון העצמי?

במסגרת העבודה עם ילדים, אנחנו נתקלים בכל מיני סוגים של ילדים. ישנם כאלה בעלי ביטחון עצמי גבוה שבולטים בקלות, ולהבדיל אחרים, בעלי ביטחון עצמי נמוך שנוטים להיות שקטים, ומופנמים. אחד מתפקידנו העיקריים כמדריכים ומחנכים הוא להעצים את אותו ילד או ילדה חסרי הביטחון, לסייע להם למצוא את מקום בקבוצה ולחזק את הדימוי העצמי שלהם. במאמר הזה הבאתי כמה נקודות, שלדעתי עשויות לעזור לכם לחזק לאותם ילדים את הערך העצמי, הביטחון העצמי ולהוציא אותו מהפעילות שלכם עם תחושה אחרת לגמרי.

קרא עוד »
שיעורי העשרה לבתי ספר
5 טיפים לפעילות פתיחת שנה של שיעורי העשרה

תחילתה של שנה חדשה או תהליך עם קבוצה חדשה הן הזדמנויות מרגשות ליצירת קשרים, לעיצוב חוויות ולהנחת יסודות להצלחה. כמדריכים, מורים או מנחים, יש לנו תפקיד משמעותי ביצירת סביבה בטוחה ומיטיבה שתעודד השתתפות, למידה ושיתוף פעולה. כדי להבטיח פתיחה מוצלחת, הנה 5 נקודות חשובות שיש לשים אליהן לב.

קרא עוד »
משחקי גיבוש כיתה - קרשים ויצירה
משחקי גיבוש כיתה – משימות קרשים ויצירה

בפעמים הקודמות הראנו כיצד ניתן להעביר מגוון רחב של פעילויות שונות ומגוונות באמצעות ארגז קרשים וקצת ציוד נלווה. בסיכום הזה תקבלו מספר וריאציות נוספות לפעילויות קרשים ואף נראה כיצד נוכל לייצר באמצעות קרשים פעילות מדהימה המשלבת יצירה יחד עם ODT קלאסי.

קרא עוד »
משחקי גיבוש כיתה ג
משחקי גיבוש כיתה ג

מורים רבים פונים אליי בבקשה שאציע להם רעיונות לפעילות גיבוש כיתתית או שכבתית. לאחר שקיבלתי מספר בקשות החלטתי לרכז באופן מסודר מספר פעילויות מהנות, שיכולות להתאים למורים, מחנכים, רכזי קבוצות וכדו'.

קרא עוד »
משחקי גיבוש כיתה - משימות קרשים
משחקי גיבוש כיתה – משימות הקרשים

הקרשים הם כלי מדהים באמצעותו ניתן להעביר מגוון רחב של פעילויות ODT מגבשות ומהנות לכל הגילאים. בשביל להעביר פעילות טובה עם הקרשים בסך הכל צריך להצטייד בארגז קרשים המתאימים לפעילויות שלנו כל השאר זה בונוס!

קרא עוד »
פעילות חנוכה לילדים בבית ספר - דומינו גפרורים
פעילות חנוכה לילדים בבית ספר – דומינו גפרורים

מתחלקים לקבוצות של 2-4 ילדים. כל קבוצה מקבלת קרש, חופן חימר, וחבילת גפרורים. לכל ילד יוצרים מהחימר נחש בעובי 2-4 ס״מ מניחים על הקרש ומתחילים לנעוץ בחימר גפרורים לאורך הנחש כשראשם כלפי מעלה ובצפיפות רבה! כמעט נוגעים ראש בראש

קרא עוד »
משחקי גיבוש כיתה - פעילות הגולות
משחקי גיבוש כיתה – פעילות הגולות

גולות, כמה שילדים אוהבים גולות! גולות הם אביזר המשמש אותנו ככלי עזר להמון פעילויות כאלה ואחרות, כמו: מסלולי גולות באמצעות קרשים, מבוכים וכדומה.
עם זאת, גולות לא חייבות לשמש אותנו ככלי עזר הנספח לפעילות, אנחנו לגמרי יכולים ליצור פעילות ODT מעצימה, מגבשת, מהנה וחוויתית למשתתפים באמצעות גולות בלבד! כל השאר זה בונוס 🙂

קרא עוד »
משחקי שיתוף פעולה - משימות קרשים
משחקי שיתוף פעולה – משימות הקרשים

הקרשים הם כלי מדהים באמצעותו ניתן להעביר מגוון רחב של פעילויות ODT מגבשות ומהנות לכל הגילאים. בשביל להעביר פעילות טובה עם הקרשים בסך הכל צריך להצטייד בארגז קרשים המתאימים לפעילויות שלנו, בסביבות 30-40 קרשים – כל השאר זה בונוס!

קרא עוד »
משחקי גיבוש כיתה - נהר התנינים
משחקי גיבוש כיתה – נהר התנינים

"נהר התנינים" היא פעילות גיבוש מהנה בטירוף בה הילדים יצטרכו באמצעות עבודת צוות ושיתוף פעולה לעבור את "נהר התנינים" – מסלול שיוגדר להם מראש מבלי לגעת ברצפה כלל. את זאת יבצעו באמצעות "רפסודות" שיקבלו בתחילת המשימה.

קרא עוד »
משחקי שיתוף פעולה לילדים עם צינורות
משחקי שיתוף פעולה לילדים עם צינורות

הצינורות הם כלי מהמם באמצעותם ניתן להעביר מגוון רחב של פעילויות ODT מגבשות ומהנות לכל הגילאים. בשביל להעביר פעילות צינורות טובה בסך הכל צריך להצטייד בכמות מספיקה של צינורות המיועדים לפעילות, בסביבות 40-50 צינורות שיכולים להתחבר לצינור אחר/לעצמם, כל השאר זה בונוס!

קרא עוד »
חקלאות בבתי ספר - איסוף זרעים
חקלאות בבתי ספר – איסוף זרעים

כשחוזרים אחרי חופשת הקיץ ותחילת שנה לגינת ירק שננטשה במהלך חופשת הקיץ ועל פניו הכל נראה יבש עצוב, נסב את תשומת ליבם של הילדים לחפש בצמחים היבשים והמתים את פוטנציאל החיות; זרעים שנשארו מגידולי שנה שעברה: חמניות , תירס , ברוקולי, פטרוזיליה, כוסברה, כרובית, חוטמית, זיפנית וכו. (בסוף שנה כדאי להשאיר חלק מהגידולים למטרה זו, איסוף זרעים).

קרא עוד »
פעילות הליקופטר
פעילות לחנוכה וסוכות לבית הספר – הליקופטר

משך הפעילות הוא 45 דקות, ניתן לקיים את כולה במרחב פתוח וניתן להתחיל בכיתה ואז לצאת החוצה ניתן לעשות את הפעילות כולה רק בתוך הכיתה אבל כך פחות ימומש הפוטנציאל של ההליקופטר. אפשר לנהל עם הילדים דיון מקדים של כמה דקות, ובו נסביר מה נושא השיעור- אווירונאוטיקה ומה עושים בשיעור. או ישר להתחיל בעשייה  ותוך כדי להסביר.

קרא עוד »
פעילות העצמה לתלמידים בבית ספר - הטסת מטוס בעזרת גומייה
פעילות העצמה לילדים בבית ספר

משך הפעילות הוא 45 דקות, עדיפות להתחיל את הפעילות בכיתה סביב שולחנות ובאמצע הפעילות לצאת למרחב. אפשר לנהל עם הילדים דיון מקדים של כמה דקות, תלוי אם מדובר בקבוצה חדשה או קבוצה שעובדת כבר לאורך השנה.

קרא עוד »
משחקי שיתוף פעולה - כוסות וכדורים
משחק שיתוף פעולה ויצירתיות – כוסות וכדורים

משך הפעילות הוא 45 דקות, הפעילות מתאימה לכיתה ומתאימה לחוץ, צריך לקחת בחשבון בכיתה שצריך לפנות מרחב גדול פתוח במרכז הכיתה, בחוץ צריך לקחת בחשבון את הכוסות והכדורים שמתפזרים. בסוף הפעילות צריך להשאיר בין חמש לעשר דקות לאיסוף, תלוי במספר הילדים שמסדרים.

קרא עוד »
משחקי גיבוש כיתה - פינג פונג
משחקי גיבוש כיתה – חמלה, נדיבות וקבלה

ערכי הפעילות: להבין שלפעמים בחיים אתה עשיר ולפעמים אתה עני, וצריך ללמוד ליהנות ממה שיש. להכיר בכך שיש תקופות בהן אתה יכול לתת עזרה, ותקופות בהן אתה צריך ללמוד לקבל עזרה. אפשר לסדר את הבלאגן בכיף, כמו כשמבקשים מהילדים לסדר את הצעצועים בבית. פיתוח עבודת צוות, שיתוף פעולה, חמלה, נדיבות וקבלה.

קרא עוד »
פעילות טבע בבית הספר
פעילויות טבע בבית הספר

איי הטבע… כמה שאנשים מחכים לסופ"ש, לצאת עם המשפחה אל הטבע, אם בעונה אז לרחוץ באיזה נחל אכזב, הילדים שאוספים עלים ביער והשקט שאמא אדמה נותנת לנו. אם נסתכל היטב ניתן להבחין בטבע כמעט בכל מקום בו נמצא. העצים בחורשות העירוניות, הציפורים שנוחתות על אדן חלון ביתנו, חתולי הרחוב ועוד…

קרא עוד »
פעילויות מוזיקליות ללא כלי נגינה
שיעורי העשרה בנושא מוזיקה ללא כלי נגינה

ניסיתם פעם לדמיין איך החיים היו נראים ללא מוזיקה? מוזר נכון? מוזיקה היא אחד מהדברים שלא ניתן לדמיין את חיינו בלעדיו. אבל האם אי פעם חשבתם על כמה שמוזיקה יכולה להיות מגוונת וכמה דברים היא מכילה בתוכה? קצב – אבן הבניין של המוזיקה, מלודיה – השיר המוזיקלית, הרמוניות – המרקם והעושר…

קרא עוד »
משחקים לשיעורי העשרה עם בקבוקים
משחקים לשיעורי העשרה עם בקבוקים

החברה האנושית עדיין לא פתרה את בעיית זיהום הפלסטיק העולמית וזאת, למרות שניתן לראות כי המגמה חיובית וכי המודעות למחזור פלסטיק ומציאת תחליפים לשימוש בפלסטיק, גוברת. עם זאת, הידעתם שניתן לעסוק בפעולות מחזור פלסטיק בצורה יצירתית, כזו שתהיה גם מהנה וגם מלמדת?

קרא עוד »
רעיונות לפעילויות לילדים
רעיונות לפעילויות לילדים – מנהיגות ועבודת צוות

מנהיגות ועבודת צוות הם שני נושאים שמעסיקים אותנו רבות במהלך חיינו כחברה אנושית. עבודה ומחקרים רבים נעשים בשני התחומים הללו באקדמיה ובמכוני מחקר המיועדים לחקר מדעי החברה מסביב לעולם. השאלה הרווחת היא: כיצד מפתחים תכונות של מנהיגות ועבודת צוות אצל אנשים?

קרא עוד »
פעילויות פשוטות ומפתחות לילדים
7 פעילויות פשוטות ומפתחות לילדים

חופשת הקיץ, אין בית ספר והילדים מבלים יותר בבית, לפעמים הם מגיעים למצב שהם מטפסים על הקירות, ואנחנו רק מחפשים מה לעשות איתם. איך אפשר להעסיק את הילדים שלא ישתעממו, ואולי אפילו ינצלו את תקופת ההפוגה ממערכת החינוך בצורה פרודקטיבית שתפתח אותם בדרכים קצת שונות ומיוחדות.
נשמע טוב? מצויין (מתאים לילדים בני 5-7).

קרא עוד »
פעילות לילדים במרחב המוגן
פעילות לילדים במרחב המוגן

בתקופה מורכבת זו, ישנם מצבים בהם אנחנו צריכים לרוץ למרחבים המוגנים עם הילדים. הורים רבים פונים אלינו ושואלים: כיצד ניתן להרגיע את הילדים? מה ניתן לעשות עם הילדים בזמן השהייה במרחב המוגן? אל חשש – בטבע בפעולה דאגנו לכם למספר פעילויות פשוטות שניתן לעשות עם הילדים בזמנים מלחיצים שכאלה, להפגת המתח והעברת הזמן בנעימים ככל הניתן בזמן השהייה במרחב המוגן. אז… למה אתם מחכים?

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות לפעילות ODT – המדריך המלא

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.

קרא עוד »
פעילות קיץ לילדים
פעילות בנושא מים

הילדים משתעממים בבית? הנה הפתרון המושלם לקיץ! נגמרה שנת הלימודים והילדים יוצאים לחופש הגדול? מעולה! זה בדיוק הזמן שלהם להשתחרר מהשנה העמוסה שהייתה להם וליהנות קצת בחודשי הקיץ.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
פעילות מים לילדים

הקיץ מתקרב בצעדי ענק ואיתו מגוון רחב של פעילויות שמאפשרות לילדים להעביר בנעימים את החופש הגדול. פעילויות מים הן דרך מצוינת לעשות זאת, שכן הן מספקות שעות של הנאה, צחוק ופעילות גופנית בריאה. במסגרת מדריך זה נסקור מגוון פעילויות מים לילדים, החל במשחקים פשוטים וכלה בפעילויות מיוחדות, תוך הדגשת היתרונות של כל פעילות והתאמתה לגילאים שונים.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות לפעילות ODT – יצירתיות

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.

קרא עוד »
פעילות ODT ליום העצמאות
רעיונות לפעילות ODT ליום עצמאות

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.

קרא עוד »
שיעורי העשרה לילדים
שיעורי העשרה לילדים

טבע בפעולה מציעה מגוון רחב של שיעורי העשרה ייחודיים המשלבים למידה, יצירה, עשייה וחיבור עמוק לטבע. התוכניות מותאמות לגילאים שונים ולעולמות תוכן מגוונים, ומטרתן לעודד סקרנות, חשיבה יצירתית, פיתוח מיומנויות חשובות וחיזוק קשרים חברתיים.

קרא עוד »
הדרכות בתי ספר
הדרכות בבתי ספר

חברת טבע בפעולה מקיימת תוכניות העשרה לילדים שמטרתם לפתח מנהיגות, ביטחון עצמי ויכולת לעבוד בשיתוף פעולה. התוכניות מבוססות על שתי הנחות מרכזיות: ראשית – ילדים מסוגלים ללמוד ולצמוח בעצמם, ללא צורך בהתערבות מתמדת של מבוגרים. שנית – ילדים יכולים ללמוד אחד מהשני, ויש להם מה להעניק זה לזה.

קרא עוד »
פעילות ODT לתלמידים
התמודדות עם חרם ונידוי חברתי בכיתה

אנו מתחילים לפתח מיומנויות חברתיות כבר בעודנו תינוקות, יסודות ראשונים של התנהגות חברתית נרכשים הרבה לפני גיל שנה. מיומנויות חברתיות אפשר לפתח, לשפר ובעיקר לכוון. יש לצוות בית הספר את היכולת לטפח יכולות חברתיות ולסייע לאלו שמתקשים. תרגול ומעורבות קבועה של צוות בית הספר הכרחיים להכוונה, העצמה ומניעת מקרים של נידוי חברתי.

קרא עוד »
פעילויות ODT לגילאי 10 ומעלה
פעילות ODT לתלמידים לגילאי 10 ומעלה

בבואנו לבחור פעילויות ODT לגיל 10 נתמקד בכאלו שמעודדות העצמה, התפתחות אישית, חשיבה יצירתית, אינדיבידואליות, שיתוף פעולה, פיתוח כישורים חברתיים, חמלה, הכלה של השונה, התמודדות עם תסכול, התמודדות עם הצלחה, קבלת החלטות, מנהיגות.

קרא עוד »
פעילות ODT לתלמידים
פעילויות ODT לתלמידים בחצר בית הספר

יום לימודים שגרתי הוא יום בו הילדים מבלים את רוב זמנם בתוך כיתת לימוד. פעילויות ODT מוציאות את הילדים החוצה במטרה להוציא אותם מאזור הנוחות, ללמד אותם לשתף פעולה, לפתח כישורי מנהיגות ולגלות להם שהם יותר חזקים יחד. ילדים לומדים טוב יותר כאשר התוכן הלימודי כולל התנסות עם דגש על משחק, בתי ספר רבים כבר משלבים פעילויות ODT בשגרת בית הספר באופן קבוע.

קרא עוד »
פעילות ODT לילדים
מה זה פעילות ODT לילדים?

מתכננים פעילות מעצימה לילדים? אל תפספסו את ההזדמנות להעניק להם ערך מוסף, להעצים אותם ולסייע להם לגלות כוחות חדשים בעצמם ובאחרים. כל עשייה היא שעת כושר להתפתחות אישית עם דגש על צמיחה ערכית ופיתוח יכולות.

קרא עוד »
הפעלת גיבוש כיתתי
הפעלת גיבוש כיתתי

גיבוש כיתתי תורם גם ליצירת סביבת לימודים טובה יותר, גם הופך את מלאכת ההוראה לקלה יותר וגם מקדם כל אחד מהילדים באופן אישי. אם שמתם לב לחוסר פרגון בין התלמידים, לריבוי של ריבים, למקרים של נידוי חברתי – הגיע הזמן לקחת את העניינים לידיים ולהתחיל לפעול.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות לפעילות ODT מנהיגות: הכספת

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות לפעילות ODT פיתוח היצירתיות והתמדה: אפקט הדומינו

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.
בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות לפעילות ODT תחרותיות בריאה: כדוריד עם ערכים

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.
בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות לפעילות ODT לנצח ולהפסיד בכבוד: אותיות ומספרים

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.
בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות לפעילות ODT – עבודת צוות, שיתוף פעולה, עזרה הדדית

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.
בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.

קרא עוד »
טורניר אבן, נייר ומספריים
רעיונות לפעילות ODT התמודדות עם ניצחון והפסד: אבן, נייר ומספריים והפסיכולוג

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח.
בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
רעיונות למשחקי ODT חברות, עבודת צוות, הכנות ויושרה: 21 מסירות ומתחת למים

פעילויות ה ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות 2 מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח. בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.

קרא עוד »
סדנאות חנוכה לילדים
סדנאות חנוכה לילדים

אנו בטבע בפעולה רואים בכל חג הזדמנות נהדרת ללמד ולחקור את המדע שמאחורי סמלי החג, וחג החנוכה עשיר מאין כמוהו בסמלים שמאחוריהם יש הרבה אפשרויות חקר מדעיות.
הלמידה הכי משמעותית היא לחוות את החג דרך המדע, דרך יצירה, דרך החושים. כך לומדים גם על החג וסמליו, וגם מדע, וחוקי טבע.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
רעיונות לפעילות ODT התמודדות עם אתגרים: חבל אש ונחל תנינים

פעילויות ה-ODT שלנו לילדים הן פעילויות בעלות שתי מטרות עיקריות – הקניית ערכים וכיף. בפעילויות נעשה משחקים מהנים שיעוררו את הילדים למחשבה או להתמודדות שממנה הם יוכלו ללמוד, להשתפר ולהתפתח. בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר. 

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
סדנאות ODT לתלמידים – חשיבות היציאה לטבע

רבות נכתב על חשיבות היציאה לטבע. במאמר "מודל "כוח הטבע" לעבודה חינוכית-טיפולית" שנכתב על ידי ד"ר אורי הראל, מוזכרים היתרונות הרבים שיש בחוויית הלימוד בסביבה טבעית בכלל ובקרב ילדים בפרט. הראל במאמרו כותב כי לימוד בסביבה טבעית תורם לנפש הילד בשלושה היבטים שונים.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
פעילות ODT לתלמידים

בשנים האחרונות צמד המילים "פעילויות ODT" הפך לביטוי שגור בפיהם של מאות אנשי חינוך. במסגרת מדריך זה, ננסה להשיב על השאלה מה זה פעילות ODT וכיצד היא יכולה להועיל לתלמידים. פעילות ODT היא פעילות גיבוש ושיתוף פעולה המתאימה לקבוצות של תלמידים. הפעילות מתקיימת במרחב פתוח ומבוססת על משחקים ופעילויות המצריכות עבודה משותפת, תקשורת וחשיבה יצירתית.

קרא עוד »
סדנאות חנוכה לילדים

חנוכה הוא חג של אור, אש, ויצירה. הוא גם חג של מדע, שכן יסוד הנס של חנוכה הוא בשימוש בחומרים פשוטים כדי ליצור אור וחום. סדנאות חנוכה לילדים הן פעילות מהנה ומלמדת המחברת בין חג החנוכה לעולם המדע. הסדנאות מתמקדות בנושאים הקשורים לחג, כגון אור וצל, אש ותכונותיה, סביבונים וחנוכיות. הסדנאות מאפשרות לילדים ללמוד על חג החנוכה ועל עולם המדע בצורה חווייתית ומרתקת. כמו כן, מפתחות הסדנאות את החשיבה המדעית והיצירתית של המשתתפים בהן. חשוב לציין שאנחנו מתאימים את הפעילות בהתאם לקבוצה ובהתאם לצורך – בשילוב הנכון של למידה, מחקר ויצירה.

קרא עוד »
חוג שעשועי מדע
חוג שעשועי מדע

עולם המדע יכול להיות מרתק במיוחד, בעיקר כאשר הוא מוגש בגובה העיניים ובצורה מבדרת העונה על הסקרנות הטבעית של האדם. חוג שעשועי מדע לנוער הוא דרך מהנה וחווייתית ללמוד על פיזיקה, מכניקה, מדע וטכנולוגיה. בסדנה, המשתתפים יבנו שעשועי מדע פשוטים ומרהיבים, הממחישים כוחות פיזיים ומכניים שונים. במהלך הסדנה, המשתתפים ילמדו על כוחות כמו כוח הכבידה, מומנטום וקינמטיקה. הם ילמדו כיצד כוחות אלו פועלים, וכיצד ניתן להשתמש בהם כדי ליצור משחקים ומכשירים מרתקים.

קרא עוד »
סדנת נגרות חד פעמית
סדנת נגרות חד פעמית

אם אתם מחפשים פעילות קבוצתית מהנה ומגבשת, סדנת נגרות חד פעמית היא פתרון נהדר עבורכם. הסדנה מתאימה לקבוצות מכל הסוגים, החל מחברות וחברי משפחה ועד לעובדים ובני נוער. במסגרת הסדנה, המשתתפים ילמדו את עקרונות הנגרות הבסיסיים, כגון שימוש במכונות נגרות, עבודה עם עצים, וכיצד לבנות מבנים מוצקים ועמידים. המשתתפים יבנו מוצרי נגרות לפי בחירתם, כמו צעצועים, רהיטים או אביזרי נוי ויעבדו יחד על מנת להשלים את הפרויקט, מה שיתרום לעידוד שיתוף הפעולה ועבודת הצוות.

קרא עוד »
פעילות ODT לנוער
פעילות ODT לנוער

פעילויות ODT (Outdoor Development Training) הן פעילויות חווייתיות המתבצעות בשטח, במטרה לפתח מיומנויות חברתיות: עבודת צוות, מנהיגות, חשיבה יצירתית ופתרון בעיות. הפעילויות מבוססות על משחקים, תחרויות ופעילויות פיזיות, אשר מאתגרות את המשתתפים ומעודדות אותם לעבוד יחד על מנת להשיג מטרה משותפת. פעילות ODT היא דרך מהנה ויעילה לפתח מיומנויות חשובות, אשר יסייעו לילדים ולבני נוער בהתמודדות עם אתגרי החיים.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
גיבוש כיתתי

מורים רבים פונים אליי בבקשה שאציע להם רעיונות לפעילות גיבוש כיתתית או שכבתית. לאחר שקיבלתי מספר בקשות החלטתי לרכז באופן מסודר מספר פעילויות מהנות, שיכולות להתאים למורים, מחנכים, רכזי קבוצות וכדו'.

קרא עוד »
רעיונות לפעילות ODT
סדנת גיבוש ODT

פעילויות ה-ODT יוצרות מרחב להטמעת ערכים כמו חברות, לכידות ועבודת צוות, בצורה חווייתית ומהנה. אנחנו בארגון טבע בפעולה מציעים מגוון הפעלות ODT ייחודיות ומהנות, המתאימות לכל הקבוצות ולכל הגילאים.

קרא עוד »
מה זה ODT

ODT, שיטת הלימוד שנכנסה לכל בית ספר ולכל מסגרת חינוכית, משמשת היום גם לקהלים אחרים במגזר העסקי ובאופן כללי שיטת הלימוד והגיבוש הזו הולכת וצוברת תאוצה בכל מקום שיש בו צוות או ילדים. לשיטה יתרונות רבים, ולכן כיום מקובל להשתמש בה גם עבור גיבוש לצוות העובדים בארגון. אך מה זה בדיוק ODT, ומהן השפעותיה החיובית שהפכו אותה להצלחה בכל בית ספר?

קרא עוד »
פעילות לצוות מורים ואנשי חינוך

מקצוע ההוראה הוא אחד המאתגרים ביותר. הוראה היא הרבה מעבר ללימוד מקצועות הליבה, ובידי המורים אחריות רבה. במהלך השנים שבהן התלמידים לומדים בבית הספר הם עוברים תהליך של התבגרות, ורוכשים ערכים ותכונות אופי שילוו אותם במהלך החיים.

קרא עוד »
מדריכי תל“ן

הדרכה טובה היא לא רק תכנית טובה, אלא חשוב גם מדריך טוב היודע ליצור חיבור עם הקבוצה ולהעביר את ההדרכה בצורה מוצלחת. ולכן אנו בוחרים את המדריכים שלנו בקפידה. אנו משתדלים לבחור אנשים המביאים ניסיון בתחום, כמו למשל בעלי ניסיון בהדרכה בתנועות נוער או במסגרת צבאית. אך יותר מניסיון, אנו מחפשים את הגישה הנכונה. זוהי לא עבודה מתאימה לכל אחד, אנו מחפשים את הניצוץ בעיניים ואת התשוקה לעבוד במקצוע.

קרא עוד »
סדנאות סוכות

חג הסוכות מתקרב, וזו הזדמנות לספר לילדים על מנהגי החג בעודם עוסקים בפעילויות יצירתיות של הכנת קישוטי הסוכה. לנו ב-’טבע בפעולה‘ מגוון פעילויות וסדנאות ברוח חג הסוכות. פעילויות המעניקות ערך מוסף, וכולן באווירה קלילה ומהנה. יחדיו נוכל להכין קישוטים בפעילות מגבשת ומרגשת, ועל הדרך נלמד על כוחות פיזיקליים ונראה כיצד הם פועלים.

קרא עוד »
סדנאות מדע לילדים

כבר בגיל צעיר אנו רוצים לעודד אצל הילדים חשיבה ביקורתית וחשיבה מחוץ לקופסא. ולמעשה, לילדים יש סקרנות טבעית והם חוקרים ולומדים את העולם בדרכם. באמצעות סדנאות מדע לילדים אנו יכולים לענות על יצר הסקרנות הטבעי של הילדים, ולסייע להם לפתח כישורים ולפתוח אופקים חדשים.

קרא עוד »
גלגל מים
תל"ן – תוכנית לימודים נוספת – שעשועי מדע

הלימוד בתוכנית יתבצע בצורה של למידה סביב פרויקט. המשתתפים ילמדו פיזיקה, מכניקה , מדע וטכנולוגיה דרך יצירה, בנייה, עשייה וחוויה. כל שיעור נכיר כוח פיזיקלי ומכני חדש אותו נלמד דרך בניית שעשועי מדע פשוטים ומרהיבים. כל ילד יוצא מהשיעור עם תוצר מדעי שבנה בעצמו.

קרא עוד »
דילוג לתוכן