בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – חברות , העמקת קשרים והיכרות מעמיקה.
המשחקים במפגש
הרוח נושבת
פעילות מגבשת ומהנה שעוזרת לילדים להיפתח ולהכיר אחד את השני קצת יותר טוב.
במשחק "הרוח נושבת" הילדים מתבקשים לשבת בכיסאות במעגל, כאשר מספר הכיסאות קטן ב-1 ממספר המשתתפים (למשל בכיתה של 25 תלמידים נסדר מעגל עם 24 כיסאות).
נבחר מתנדב ראשון שיפתח את המשחק, המתנדב יעמוד במרכז המעגל ונתחיל את ה"בלאגן" !!
אז מה חוקי המשחק?
המתנדב שעומד במרכז המעגל נדרש לומר את המשפט " הרוח נושבת על כל מי ש… " ומוסיף פרט כלשהו הנכון לגביו. כמה דוגמאות:
- "הרוח נושבת על כל מי שאוהב כדורגל"
- "הרוח נושבת על כל מי שנועל נעליים שחורות"
- "הרוח נושבת על כל מי שיש עיניים ירוקות"
- "הרוח נושבת על כל מי שאוהב חורף" וכדומה.
- "הרוח נושבת על כל מי שהמאכל האהוב עליו הוא המבורגר"
כל מי שאותו פרט שציין המתנדב נכון לגביו צריך לקום על הרגליים ולמצוא לעצמו כיסא חדש במעגל.
המשתתף האחרון שנשאר ללא כיסא במעגל מקבל נקודה שלילית והוא הבא בתור שיאמר "הרוח נושבת…" עם פרט שנכון לגביו.
כמה נקודות
- אסור לעבור לכיסא השכן שלי. במידה והפרט שציין המשתתף במרכז המעגל נכון לגבי, עליי לרוץ לכיסא שהוא לא מ2 הכיסאות שלידי.
- משתתף שנשאר ללא כיסא מקבל נקודה שלילית. המשתתף שמקבל הכי הרבה נקודות שליליות מקבל "משימה מיוחדת" אותה יצטרך לבצע בסוף הפעילות.
המשימה יכולה להיות לעשות הצגה לכיתה בנושא שהם יבחרו, לעשות 50 סקוואטים, לנקות את הכיתה או כל דבר שעולה לכם בראש (רצוי שהמשימה תצחיק ותשעשע את שאר הכיתה).
- לעיתים קרובות הילדים מאוד רוצים להיות במרכז ולומר בעצמם הרוח נושבת ואז נוצר מצב של תקיעות במשחק כי הם מנסים לא לתפוס כיסא בכוונה. במצב כזה נגדיר הגדרה חדשה – מנחה הפעילות יקבע כל פעם מתנדב חדש שיעמוד באמצע בלי קשר להאם תפסת כיסא או לא תפסת כיסא. בכך נחזיר את הפלואו לפעילות ונמנע רמאויות וילדים שעושים "בכוונה".
- בחלק השני של הפעילות ניתן לערוך "שאלון חברות" – שאלון הבודק את ההקשבה וההיכירות של המשתתפים בתוך הקבוצה (רצוי לומר לילדים שלאחר המשחק יהיה שאלון וכדאי שיהיו מרוכזים טוב טוב במהלך המשחק).
בשאלון נשאל את הילדים באופן אקראי שאלות על נושאים שעלו במשחק הרוח נושבת.
לדוגמה:
- משה תאמר לי 3 שמות של ילדים בכיתה שאוהבים חורף.
- רות תאמרי לי 5 שמות של ילדים בכיתה שאוהבים פיצה.
- תשובה נכונה תזכה את המשתתף בנקודה, תשובה לא נכונה תזכה את המשתתף בנקודה שלילית ותצטבר במאגר הנקודות השליליות מהמשחק.
נסיים את הפעילות עם המשימה שקיבל המשתתף עם מספר הנקודות השליליות הגבוה ביותר. חשוב שהמשימה תהיה מצחיקה, משעשעת ושתוציא את הילדים עם חיוך גדול מהפעילות 🙂
ציוד לפעילות
כיסאות (יש בכל כיתה). ניתן לעשות את המשחק גם בעמיד במעגל.
ערכי הפעילות
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מה למדתם חדש על חברים שלכם?
- למה חשוב ללמוד ולהכיר את החברים בכיתה/קבוצה שלי?
סיכום:
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.