בשביל שהפעילות תממש את המטרות שלה (הקניית ערכים וכיף) אנו צריכים לעשות את ההכנות המתאימות כדי שהמפגש יתקיים על הצד הטוב ביותר.
ההכנות לקראת המפגש
- להבין מה נושא הפעילות ואילו ערכים והתמודדויות אנחנו רוצים לעורר אצל הילדים.
- על פי אותם ערכים שקבענו אנחנו בונים את המשחקים והפעילויות שיובילו למטרה שלנו.
- אחרי שהחלטנו על התוכן הערכי והתוכן הענייני (המשחקים והפעילויות) אנו מכינים את כל הציוד הרלוונטי עבורנו לפעילות.
ערכים מובילים למפגש
ערכים מובילים למפגש – חברות, הכרת הטוב, הערכה עצמית.
מפגש סיכום תהליך – כתיבת דברים טובים על עצמי ועל חבריי
פעילות הבאה היא פעילות מהנה, מרגשת, ומחברת מאוד אותה ניתן לעשות בכל שלב בתהליך שלנו עם הילדים אך מומלץ מאוד לעשות אותה כפעילות סיכום.
הפעילות מטרתה לעזור לילדים להכיר את כל הטוב שיש בהם, להכיר את הטוב שיש בחברים שלהם ומתוך הכרת הטוב לבחור בו בכל פעם מחדש.
בתחילת הפעילות נחלק לכל משתתף דף וכלי כתיבה (ניתן לחתוך הדפים בצורות יפות כמו לב, ענן וכדומה – להוסיף אפקט מרגש ומעניין למשימה).
לאחר שכל משתתף קיבל דף וכלי כתיבה נבקש מהם לכתוב בדף שקיבלו 5 דברים טובים על עצמם וניתן להם 5-10 דק' לטובת המשימה. אפשר להדגיש שהכוונה ב 5 תכונות טובות כמו: אני חבר טוב, אני עוזר לאחרים, אני מצחיק.. ולא דברים שאני טוב בהם כמו כדורגל וכדורסל וברולסטארס 😂
בזמן שהילדים כותבים רצוי להפעיל שירים ומוזיקה כדי להוסיף אווירה טובה לפעילות.
במידה ומשתתף לא מוצא מה לכתוב אפשר לשלוח אותו לבקש עזרה מחברים ולבקש מחברים שלי שיגידו דברים טובים עליו.
לאחר שהמשתתפים רשמו לפחות 5 דברים טובים על עצמם נבקש מכולם להניח את הדפים על הרצפה. מי שלא רוצה שיראו מה הוא כתב יכול להניח את הדף הפוך.
עכשיו, כשכל הדפים מונחים על הרצפה ננחה את הילדים לעבור בין הדפים של החברים שלהם לקבוצה/לכיתה ולכתוב בדף של כל אחד משהו טוב על אותו חבר. לטובת המשימה ניתן למשתתפים 10-15 דק' נוספות בהן יעברו בין הדפים של שאר חברי הקבוצה ויכתבו אחד על השני דברים טובים.
בסוף המשימה כל ילד יוצא עם דף עליו יש רשימה מלאה בדברים טובים על עצמו, תכונות אופי טובות, הרגלים טובים ובכך הוא יכול לראות בצורה מאוד ברורה כמה טוב יש בו!
במידה ועברתם תהליך עם הילדים, מומלץ מאוד להוסיף דף עם השם שלכם בו יוכלו הילדים לרשום דברים טובים עליכם וכמובן תעברו אתם ותרשמו דברים טובים על הילדים!
ציוד לפעילות
- דפים – דף לכל משתתף.
- כלי כתיבה – ניתן לבקש מהמשתתפים להביא כלי כתיבה משלהם.
- רמקול – לשים מוזיקה לאווירה 😀
ערכי הפעילות
חברות – בפעילות הילדים כותבים דברים טובים אחד על השני, זה מאלץ אותם לחשוב מה טוב בחברים שלי, דבר שעשוי לעזור בחיזוק הקשרים ובחיבור בין הילדים.
ערך עצמי והכרת הטוב – כל ילד יוצא מהמשימה עם רשימה של דברים טובים על עצמו. במשימה הוא חושב על דברים טובים על עצמו, ובנוסף הוא מקבל פידבק מחברים שלו על כמה טוב יש בו! הכרת הטוב זה דבר כל כך חשוב עבור הילדים, זה מחזק את הערך העצמי שלהם, עוזר להם להאמין בעצמם ומפתח את הרצון שלהם לעשות טוב ופשוט להיות בני אדם יותר טובים.
סיכום
את הפעילות נסיים בסיכום ובשאילת שאלות מכוונות שיעוררו את הילדים למחשבה:
- מי נהנה בפעילות?
- מי רוצה להקריא מה כתבו עליו?
- למה לפעמים אנחנו לא מצליחים לבחור בטוב?
- למי יש רעיון כיצד אנחנו יכולים לבחור בטוב גם כשקשה?
וכמובן עוד המון שאלות שעולות בהתאם להתנהגות והכימיה בכיתה. נסיים את השיעור בנימה אישית ותודה רבה על שיתוף הפעולה.